Ik zal proberen de situatie uit te leggen. Wij hadden twee katten, één daarvan is door ouderdom overleden.
De overgebleven kat Liesje (1 jaar oud) was vervolgens eenzaam. Ze is erg speels en druk, plus ik begreep dat koppelen met een kitten over het algemeen iets soepeler gaat. Na ongeveer drie maand nu, nadat de andere kat is overleden, is er sinds gister dus een kitten (Romy) als nieuw maatje.
Toen Romy (de kitten) arriveerde heeft Liesje haar heel even gezien in een flits, ze reageerde op zich nieuwsgierig. Ik had van te voren veel informatie gezocht over katten koppelen, vandaar dat we ze eerst met name gescheiden hebben, zodat ze elkaars geur in zich op kunnen nemen. Liesje heeft Romy (kitten) af een toe in een flits gezien als we ze omwisselden van ruimte. Ze heeft haar ook horen miauwen. Liesje snuffelt elke keer goed de ruimtes of waar Romy is geweest.
Het 'probleem' waar ik nu een beetje mee puzzel is dat Liesje zichtbaar gespannen is (grommen als ze Romy haar geur rijkt, blazen als ze haar even ziet). Als ze haar hoort miauwen is ze ook in de war (rondjes lopen, soms ook blazen en grommen). Ze hebben één keer onder de deur door elkaar een beetje gezien, eerst miauwden ze naar elkaar en toen ging Liesje hard blazen.
Als ik de info op internet lees, moet ik zo doorgaan (gescheiden houden, wisselen van ruimte, geur in zich op laten nemen) totdat Romy haar geur in het huis in geïntegreerd en Liesje haar daarin meer heeft geaccepteerd. Aan de andere kant lijkt de situatie ook wat verwarrend voor Liesje te zijn, ze merkt dat er iets is maar kan het niet echt 'waarnemen'. Ik wil in ieder geval voorkomen dat ze elkaar in de haren vliegen, maar goed is dat te voorkomen..
Mijn vraag is dus, zo doorgaan of toch een andere strategie... Misschien kan iemand even meedenken. We willen het wel secuur aanpakken. Alvast bedankt!