Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
elnienjo schreef:Waarom moet je hond aan veel kinderen blootgesteld worden? Misschien raakt ie daar wel overprikkeld van want een groep gilt, krijst en doet druk.
Misschien is dit sowieso geen goede keuze qua hond als je zelf een kind wil nemen mettertijd. Geef die hond een herkansing in een huis waar men geen kinderen heeft/wil.
bigone schreef:Je hond aangelijnd in een moeilijke situatie brengen is gewoon niet verstandig .
vevina schreef:Nagini: ontzettend bedankt voor je berichtje. Ik ga dat zo even goed doorlezen en kijken of ik op internet er wat meer over kan vinden over de LAT/BAT manier. Wij maken alleen geen gebruik van een clicker. Is een ‘Mellow kijk eens’ ook een optie om te zeggen i.p.v een click van de clicker zodat ze naar ons gaat kijken? Want ik neem aan dat het op dat punt puur gaat om het naar ons kijken en dus geen aandacht geven aan de kinderen?
moonsparkle schreef:Ik heb het idee dat de onzekerheid ook een beetje bij het ras hoort. Althans ik ken er meerdere en allemaal zijn ze snel onzeker. Vooral heel veel geduld en inderdaad niet te snel willen, vindt ze balletjes leuk of een ander speeltje? Misschien op afstand van kinderen gaan spelen zodat ze kinderen met iets leuks gaat linken.
Aranel schreef:vevina schreef:Nagini: ontzettend bedankt voor je berichtje. Ik ga dat zo even goed doorlezen en kijken of ik op internet er wat meer over kan vinden over de LAT/BAT manier. Wij maken alleen geen gebruik van een clicker. Is een ‘Mellow kijk eens’ ook een optie om te zeggen i.p.v een click van de clicker zodat ze naar ons gaat kijken? Want ik neem aan dat het op dat punt puur gaat om het naar ons kijken en dus geen aandacht geven aan de kinderen?
Ik ben even zo vrij om op dit deel te antwoorden
Wat jij aangeeft, dus zeggen 'kijk eens', is niet hetzelfde als de clicker. Met het geluid van de clicker leer je je hond dat het gedrag wat hij op dát moment vertoond, wenselijk is. Werken met de clicker betekent de hond zelf laten nadenken over wat je van hem verwacht en timing is heel belangrijk, daarom zou ik je aanraden om alleen met de clicker te beginnen onder begeleiding van een honden trainerde clicker is dus niet een manier om de aandacht van de hond te trekken, de click betekent 'goed', en het is heel belangrijk dat je in het begin meteen een beloning laat volgen op het klik geluid. Dan associeert de hond het klik geluid met iets positiefs, namelijk een brokje.
Het voordeel is dat het geluid altijd hetzelfde is, niet onderworpen aan emotie. Als je hond na 30 keer proberen eindelijk rustig is, is het voor jou misschien moeilijker om oprecht 'braaf' te zeggen. De clicker maakt altijd hetzelfde geluid, ongeacht jouw stemming.
Ik vind het echt een fijn ding om mee te werken, maar in de puppycursussen die ik gaf gebruikte ik hem nooit, omdat het echt iets is waarmee je handig moet worden, en vooral die timing is lastig.
Verder ga ik mee met de anderen die adviseren om rustig thuis te oefenen met oudere kinderen. Waarom zou je hond helemaal relaxed moeten zijn bij zo'n grote groep spelende kinderen op een schoolplein? Ik denk dat iedere hond druk wordt van zoveel energieke kinderen om hem heen.