En nu komt het....Nu heb ik sinds 1.5 week het konijn van iemand over genomen. Het gaat hier om een groot vrouwtjes konijn. (Denk zelf een franse hangoor). En ze zou ongeveer 2jaar zijn. Zij zat alleen in de schuur in een krap en vies hok. Bedoeling was om met haar te fokken. Maar is geen geboren moeder.( Dus onbruikbaar en was nu de bedoeling om haar te slachten.) Super lief konijn en was meteen verliefd op haar. Niet ideaal maar wilde haar graag meenemen. En haar een beter leven geven met meer ruimte en een vriend(en). Ik mocht haar van mijn man hebben, mits ze gewoon bij de andere in het hok kan.
Nu heb ik haar in de schuur zitten. En de tuin in 2e gedeeld door een hek. De konijnen kunnen door het hek contact met elkaar maken. Ook in de schuur kunnen ze door het hek contact maken. De eerste dag waren mijn konijnen enorm bang voor haar, maar toch ook nieuwsgierig. De volgende dag overwon de nieuwsgierigheid het. En hebben ze regelmatig contact met elkaar. Beide vrouwen lagen de eerste dag bij elkaar bij het hek. Het mannetjes konijn had weinig intresse en was vooral te vinden in zijn buitenren. Het nieuwe konijn is heel rustig. En ligt vaak ook tegen het hek aan. Na dag 1 reageerde mijn eigen konijnen wat fel op haar. Ook naar elkaar toe begonnen ze elkaar weg te jagen bij het nieuwe konijn vandaan. Vooral het vrouwtjes konijn krabbelde regelmatig door he hek tegen de kont van het nieuwe konijn aan. En het nieuwe konijn reageert daar weinig op. Zo ging het de eerste dagen. Nu paar dagen later is er weer rust bij mijn eigen konijnen. En zoeken ze af en toe contact met elkaar door het hek heen. Mijn eigen vrouwtje is iets wat gefrustreerd en zit regelmatig aan het hek te trekken. Ze wil graag door de hele tuin rennen en springen. Grote konijn is heel rustig en nieuwsgierig. Laat zich makkelijk aaien ook als ze vrij rond loopt in de tuin. En mijn zoontje is ook al gek met haar. En is druk met voeren. Af en toe schrikt ze nog wat van de honden. Maar zoekt ook contact met de honden.
Nu zou ik ze dus graag willen koppelen. Maar is dit verstandig en waar te beginnen? Is 3 konijnen bij elkaar wel te doen? En gaat vrouwtje, vrouwtje, mannetje goed? Ik weet dat je op neutraal terein moet koppelen. Nu weet ik alleen niet waar ik neutraal terrein moet vinden aangezien ze de hele tuin en schuur al tot hun beschikking hebben. En moet je ze steeds wat langer bij elkaar zetten of meteen gewoon bij elkaar en niet meer uit elkaar halen? En moeten ze juist heel veel ruimte hebben om weg van elkaar te kunnen of moet je de ruimte beperken zodat ze wel moeten? En moet je ze meteen samen zetten alle 3 tegelijk? Of om en om kennis laten maken?
Heb wat opties bedacht...
1. Tijdelijk box huren op stal. Weet alleen niet of dat te krap is. En kan ik ze dus ook niet goed in de gaten houden.
2. Binnen in huis. In de woonkamer, keuken en hal. (Denk alleen dat mijn man dan een wegtrekker krijgt. Die vind het nu al irritant dat de tuin en schuur door de helft is.)

3. Naar het asiel brengen en vragen of hun willen koppelen.
Ik wil het grote konijn niet kwijt. (Stiekem ook een droom die uitkomt een groot konijn) Vind het echt een heel lief konijn. Vooral ook omdat ze niks is gewend eigenlijk en toch zo lief is. En wil haar graag de ruimte, goede zorg en liefde geven. Mocht het niet lukken met koppelen. Dan maken we er een groot hok bij en krijgt ze een eigen vriendje en gaat de tuin door 2e. (Dit weet alleen mijn man nog niet

Hoop dat het lukt. En denk ook niet dat ik iets onmogelijks wil. Kom vaak op verschillende kinderboerderijen. En bij de meeste lopen er ook groepen konijnen. En dat lijkt ook allemaal goed te gaan. Of is 3 te weinig om een groep te vormen en is een grotere groep stabieler en meer slaagingskans? En waar moet ik op letten? Wat is duidelijke taal? Wat mogen ze wel doen. En welke signalen geven ze af voor het escaleert? En ik dus meteen moet handelen.
Conclusie....ik kan geen korte verhalen typen en heb een heleboel vragen