Katten voor het eerst verhuisd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Katten voor het eerst verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 10:05

Gisteren zijn wij na 20 jaar verhuisd, onze katten zijn 16 jaar en 10 jaar.. Die woonden dus al hun leven lang in hetzelfde huis. Daar mochten ze vrij rondlopen, ook buiten.

Hoe lang hebben jullie je katten binnen gehouden? Of mogen ze überhaupt niet (meer) naar buiten? Ik weet dat onze katten heel graag buiten in de zon liggen in de zomer, dus dat wil ik ze niet ontnemen :o Maar ze moeten wel in de tuin blijven en niet meer vrijuit zoals vroeger.

Gisteren heb ik ze in een afgesloten kamertje gehouden, zodat wij het huis in orde konden maken. De bedoeling was eigenlijk om ze daar de komende periode te houden, maar ze waren not amused :') Ze lopen nu dus los rond in huis en lijken zich thuis te voelen. Alleen moeten we nu dus alle deuren dichthouden en voorzichtig zijn dat ze niet ontsnappen.. Terwijl wij juist graag de achterdeur open hebben staan met dit weer.

Ik heb wel tuigjes waarmee ze af en toe de tuin in mogen, maar dan moet ik er dus echt bij blijven lopen en maximaal 1 kat per keer..

Zijn er ook nog tips om de tuin af te zetten? Liefst niet te duur, het is namelijk een huurhuis en we zitten hier voor een jaar tot ons nieuwbouwhuis klaar is. Wellicht kunnen we de constructie meenemen naar het nieuwe huis :P

luffwinny

Re: Katten voor het eerst verhuisd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:11

Je kunt een tijdelijke ren maken, hier hebben wij de katten ook in de ren, zo kunnen ze toch buiten zijn, wij hebben er ook van alles ingemaakt ( klimpalen, zandbak ect). Je kunt ook als je een schutting hebt die aanpassen maar als je dat voor het oog mooi wilt doen dan kost dat toch aardig wat geld, wil je dat de katten over een paar weken gewoon los laten lopen zou ik een ren maken. Meestal word geadviseerd katten 8 weken binnen te houden.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:18

Onze katten mogen ook de tuin niet uit. Het zijn binnen katten maar ze zijn gek op buitenspelen. Dit mag dus als wij er zelf ook zijn.
Helaas was er een die geen respect had voor de schutting en drie keer bij de buren opgehaald kon worden waardoor ik iedere keer weer een hartverzakking had. We hebben toen een schrikdraad constructie gemaakt. Je ziet het als je er naar kijkt maar opvallen doet het niet. We hebben langs de bovenrand 4 draadjes naast elkaar gespannen waardoor ze niet bovenaan de schutting kunnen komen. We zetten het kastje alleen aan als ze buiten zijn, met een knop in huis. Maar gewoon stekker er in en er uit werkt natuurlijk ook. Het is even werk maar ook niet heel ingewikkeld.
En sinds het hangt hebben ze niet eens meer geprobeerd in de schutting te klimmen, ik denk dat ze het draad horen oid. Ze hebben gewoon nul interesse meer om er uit te komen. :) Ze hebben ook nooit een schok gehad.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 10:20

Leo schreef:
Onze katten mogen ook de tuin niet uit. Het zijn binnen katten maar ze zijn gek op buitenspelen. Dit mag dus als wij er zelf ook zijn.
Helaas was er een die geen respect had voor de schutting en drie keer bij de buren opgehaald kon worden waardoor ik iedere keer weer een hartverzakking had. We hebben toen een schrikdraad constructie gemaakt. Je ziet het als je er naar kijkt maar opvallen doet het niet. We hebben langs de bovenrand 4 draadjes naast elkaar gespannen waardoor ze niet bovenaan de schutting kunnen komen. We zetten het kastje alleen aan als ze buiten zijn, met een knop in huis. Maar gewoon stekker er in en er uit werkt natuurlijk ook. Het is even werk maar ook niet heel ingewikkeld.
En sinds het hangt hebben ze niet eens meer geprobeerd in de schutting te klimmen, ik denk dat ze het draad horen oid. Ze hebben gewoon nul interesse meer om er uit te komen. :) Ze hebben ook nooit een schok gehad.

Zoiets zat ik inderdaad ook aan te denken! Denk dat dit wel goed te doen is, de tuinis rechthoekig dus geen gekke dingen om af te zetten.

En kattenren vind ik heel mooi, maar is totaal niet praktisch hier.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:42

Op de huidige locatie gingen ze na 3 dagen al (eventjes) naar buiten. Ik ben 8 dagen geleden verhuisd, en afgelopen maandag gingen ze dus voor het eerst een kijkje nemen in de ineens wel heel wijde wereld. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn katten nogal schijterds zijn (zijn lang flatkatten geweest die af en toe wel buiten kwamen maar zeker niet dagelijks) en er waar we nu wonen heel veel ruimte is, we wonen bij een boerderij. Ze waren er vrijwel direct op hun gemak. Plus mijn katten reageren op hun naam, en komen dus naar me toe als ik ze roep.

Op de vorige locatie (eensgezinswoning met standaard tuin) gingen ze pas na een week of 3 naar buiten. Daar moesten ze veel langer wennen + het was winter.

Vanochtend is één van mijn katten ontsnapt door het badkamerraam :') Gisteren is namelijk mijn wasmachine geleverd, en die vond ze wel handig als afsprongetje naar dat raam toe (raam is op ooghoogte voor mensen). Het is voor ons allemaal even wennen dat we nu gelijkvloers wonen, onder dat raam staan buiten m'n kliko's en gelukkig is ze veilig geland.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:11

Waarom is een kattenren niet handig? Niet als commentaar, maar om mee te denken.

Heb je eventueel een foto van de tuin, 1 vanuit de deur genomen en 1 vanaf de andere kant, zodat we een beetje een idee hebben wat er afgezet moet worden.

En wat is niet duur?

Als je katten geen hordeur open-maken, en het huis is ervoor geschikt, zou je een soort serre kunnen maken van gaas aan je huis. Dan moet je nog wel nog steeds opletten met in- en uitlopen, maar kan de buitendeur wel open blijven staan. Of je er golfplaat of gaas bovenop doet, hangt af van je persoonlijke voorkeur (en eventueel met je buren).

Ik heb dit gaas voor de cavia's, juist om de ren kat-, rat- en marterproof te maken, maar dat werkt ook prima om de katten binnen hun omheining te houden.
https://www.giga-gaas.nl/voliegraverega ... l-verzinkt

Met 1 rol gaas, kan je een ren maken van 2.50 hoog (er vanuitgaand dat het plafond binnen 2.50 is), 2m breed en 4m lang (parallel aan het huis). Het dak heeft 8m2 gaas nodig, de 2 zijkanten bij elkaar 10m2 en de voorkant 10m2. Dat is bij elkaar 28m2. Maar de hordeur is ook 2m2, dus dan kan je of hem een fractie minder diep maken (winst komt alleen uit het dak, dus 1.75m diep), of de eerste 30cm van hout of iets anders maken. Of je kan een kleine extra rol gaas kopen.

Houten vierkante balken bij de gamma zijn best heel betaalbaar. Er is bij mijn ren verbazingwekkend veel geld naar schroeven gegaan, omdat die van mij langdurig gebruikt moesten kunnen worden. Maar na een jaar zijn vrijwel alle schroeven wel herbruikbaar, dus kan je ook goedkope schroeven nemen. Omdat ik niet handig ben met doorboren, heb ik alles vastgezet met versterkingshoeken/stoelhoeken (ook wel hoekprofielen genoemd soms), maar dat kost wel meer schroeven en dus deze hoeken.

Voor 150€ denk ik echter dat je een heel eind komt, mits je de deur goedkoop kan regelen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 12:18

We hebben een glazen serre aan huis over de hele breedte, die helemaal open geschoven kan worden. Daarmee kan de achterdeur wel open blijven staan, maar waait het niet meer door. Zie hieronder, plus rechts nog een heel stuk. Past niet in zn geheel op de foto :+ Afbeelding

Mijn vader moet het ook praktisch en goed vinden, een ren vindt hij maar onzin. Hij zat zelf ook te denken aan gaas of draad bovenaan de schutting, naar binnen toe uiteraard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:23

Zou een stukje gaas over de lengte van de schutting maken anders zijn ze zo foetsie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:25

Ah, ik miste dat je nog niet op jezelf woont. Dat maakt inderdaad een groot verschil.

Maar er staat een mooie hoge schutting, als deze rondom loopt, zou ik gaan voor schrikdraad. En dan + draad, aardedraad, + draad, waarbij de eerste + zo dicht tegen de omheining is, dat de katten er niet onderdoor kunnen, of een extra aardedraad (dus 4 draden) die direct op de schutting loopt.

https://schrikdraad-online.nl/informati ... t-perfect/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:26

Kun je voor nu niet een hor in de deur plaatsen? Dan kan je deur lekker open, maar kunnen de katten er niet uit.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 12:30

Schutting loopt inderdaad rondom, wat dat betreft ideaal :) Waar kunnen we het beste kijken voor draad en ander materiaal? Welkoop wellicht?

Een hor heb ik ook over gedacht, dat zou ook een oplossing kunnen zijn voor de enkele deur. Maar het zijn twee deuren die je volledig open kan doen en dan kom je met 1 hordeur weer tekort :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:41

Ghostattack schreef:
Schutting loopt inderdaad rondom, wat dat betreft ideaal :) Waar kunnen we het beste kijken voor draad en ander materiaal? Welkoop wellicht?

Een hor heb ik ook over gedacht, dat zou ook een oplossing kunnen zijn voor de enkele deur. Maar het zijn twee deuren die je volledig open kan doen en dan kom je met 1 hordeur weer tekort :+

Daar moeten ook horren voor te vinden zijn toch? Zo'n schuifhor?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 12:45

Je hebt tegenwoordig roller voor boven op je schut. Als ze er dan op springen gaan ze rollen en kunnen de katten geen houvast vinden. Heb alleen geen idee wat ze kosten