Vrouwtje komt uit de opvang, heb ik al jaren en mankeert nooit wat. Mannetje is nu 2 jaar oud. Vorig jaar zomer had hij ineens de hakjes kapot, huid was aan het smetten en vliegen hadden er eitjes op gelegd. Huid was nog wel intact, ik was er op tijd bij want de eitjes waren nog niet uitgekomen. Alles schoongemaakt met betadine. Toevallig moest ik ze de dag erna laten enten, dus dierenarts heeft gekeken, kwam tot de conclusie dat er verder gelukkig nog niets aan de hand was, maar dat ik korstjes wel in de gaten moest houden of het eronder niet zat te ontsteken. Dus dat gedaan, en antimyiasispray gekocht, regelmatig aangebracht (mocht van DA vaker dan voorschrift), hakjes bleven wat kaal en werd wat verdikte huid, maar verder geen problemen meer mee gehad.
Sinds april begint het gedoe weer. Er komt steeds een eelterige korst op, gaat een tijd goed maar komt steeds een punt dat het daaronder gaat smetten en dan duiken de vleesvliegen erop. Ik controleer het konijn nu elke dag, dus ben er steeds nog op tijd bij. Wordt tijdig ingesprayd met antimyiasis-spray, als de huid beschadigd is/smet heb ik antibioticaspray. Zo ging het laatst weer een tijdje goed, zat een droge eeltlaag op. Vandaag hoefde ik niet eens te kijken want de zwerm vliegen die achter hem aanzaten zeiden genoeg. Aan 1 kant was de hak geel van de vliegeneitjes en het stonk, vacht/korst was vochtig. Alles schoongemaakt, geen 'uitgekomen' maden te zien, huid was geïrriteerd, vochtig/smet, dus ingesprayd met antibiotica (dit is spul wat het ook mooi in laat drogen). Dus nu maar weer kijken hoe het gaat. Vorige maand ook geprobeerd de boel een tijdje in het verband te houden, maar dat accepteert meneertje niet.
Dit konijn is altijd al een beetje een kruidje-roer-me-niet, en gaat nu telkens compleet over z'n theewater als ik 'iets' met hem moet doen. Het is gewoon sneu en frustrerend.
Iemand de gouden tip? Idealiter zou je zo'n dier op een bedje van handdoeken moeten houden.. Maarja, buitenkonijn en binnen is geen optie. Gras laten ze niet heel (dat stond ooit op de plek van het zand in de ren), alleen zand is ook geen optie want dan zitten ze met regen standaard in de nattigheid, dus het is ook gewoon lastig te managen met zo'n buitenkonijn denk ik. Hok wordt goed schoongehouden. Ik las al dingen over dat je de nagels niet te lang moest laten (dat zijn ze niet), dat het iets zou zijn dat meer voorkomt bij te zware konijnen (hij is dan wel zwaar, maar niet té voor zijn soort, beweegt genoeg en houdt zichzelf schoon) maar ook gewoon een afwijking kan zijn waarvoor sommigen gewoon aanleg hebben. Ik heb nu dan wel de medicatie die de boel weer rustig krijgt als het lijkt te infecteren, maar het blijft zo'n vicieuze cirkel..