Steeds weer kapotte hakken bij konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Steeds weer kapotte hakken bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 20:47

Ik heb 2 buitenkonijnen, een NHD vrouwtje en een Franse Hangoor gecastreerd mannetje. Hartstikke leuk stel samen, hebben een ren (+- 3x3.5m, deels tegels deels zand) met schuilhok.
Vrouwtje komt uit de opvang, heb ik al jaren en mankeert nooit wat. Mannetje is nu 2 jaar oud. Vorig jaar zomer had hij ineens de hakjes kapot, huid was aan het smetten en vliegen hadden er eitjes op gelegd. Huid was nog wel intact, ik was er op tijd bij want de eitjes waren nog niet uitgekomen. Alles schoongemaakt met betadine. Toevallig moest ik ze de dag erna laten enten, dus dierenarts heeft gekeken, kwam tot de conclusie dat er verder gelukkig nog niets aan de hand was, maar dat ik korstjes wel in de gaten moest houden of het eronder niet zat te ontsteken. Dus dat gedaan, en antimyiasispray gekocht, regelmatig aangebracht (mocht van DA vaker dan voorschrift), hakjes bleven wat kaal en werd wat verdikte huid, maar verder geen problemen meer mee gehad.

Sinds april begint het gedoe weer. Er komt steeds een eelterige korst op, gaat een tijd goed maar komt steeds een punt dat het daaronder gaat smetten en dan duiken de vleesvliegen erop. Ik controleer het konijn nu elke dag, dus ben er steeds nog op tijd bij. Wordt tijdig ingesprayd met antimyiasis-spray, als de huid beschadigd is/smet heb ik antibioticaspray. Zo ging het laatst weer een tijdje goed, zat een droge eeltlaag op. Vandaag hoefde ik niet eens te kijken want de zwerm vliegen die achter hem aanzaten zeiden genoeg. Aan 1 kant was de hak geel van de vliegeneitjes en het stonk, vacht/korst was vochtig. Alles schoongemaakt, geen 'uitgekomen' maden te zien, huid was geïrriteerd, vochtig/smet, dus ingesprayd met antibiotica (dit is spul wat het ook mooi in laat drogen). Dus nu maar weer kijken hoe het gaat. Vorige maand ook geprobeerd de boel een tijdje in het verband te houden, maar dat accepteert meneertje niet.
Dit konijn is altijd al een beetje een kruidje-roer-me-niet, en gaat nu telkens compleet over z'n theewater als ik 'iets' met hem moet doen. Het is gewoon sneu en frustrerend.

Iemand de gouden tip? Idealiter zou je zo'n dier op een bedje van handdoeken moeten houden.. Maarja, buitenkonijn en binnen is geen optie. Gras laten ze niet heel (dat stond ooit op de plek van het zand in de ren), alleen zand is ook geen optie want dan zitten ze met regen standaard in de nattigheid, dus het is ook gewoon lastig te managen met zo'n buitenkonijn denk ik. Hok wordt goed schoongehouden. Ik las al dingen over dat je de nagels niet te lang moest laten (dat zijn ze niet), dat het iets zou zijn dat meer voorkomt bij te zware konijnen (hij is dan wel zwaar, maar niet té voor zijn soort, beweegt genoeg en houdt zichzelf schoon) maar ook gewoon een afwijking kan zijn waarvoor sommigen gewoon aanleg hebben. Ik heb nu dan wel de medicatie die de boel weer rustig krijgt als het lijkt te infecteren, maar het blijft zo'n vicieuze cirkel.. -O-

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 21:39

Heel herkenbaar. Hier ook een konijn met zere hakjes en zelfs een konijn eraan verloren.

Allebei grote rassen,Vlaamse Reus en Groot zilver.

Wat bij mij heel goed helpt is heel strikt voeren. Heel weinig brok in verhouding en veel hooi. Nu al een jaar "plek vrij" gelukkig.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 22:39

Sore hocks. Bekend probleem. Mijn Rex heeft er in een milde mate last van.
Grote konijnen hebben het vaker net als dieren die te weinig kunnen bewegen.
Die van mij is een binnen konijn en zit op katoenvezel en er ligt een zacht tapijt in de ren. Daarmee gaat het ok. Soms wat meer last en dan smeer ik met iets als beapathen zalf.

Bij die van jouw is het wel extremer. Goed in de gaten houden en probeer hem niet alleen voor de vervelende klusjes lastig te vallen. Dan wordt het steeds lastiger om iets bij hem te doen. In het ergste geval is er niets meer aan te doen dus goed in de gaten houden. Een echte oplossing is er eigenlijk niet voor. Veel sterkte.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 23:03

Kun je niet een zachtere ondergrond maken dan tegels? Bv dikke laag stro erop of rubber. Ik zou m geloof ik binnen zetten op een laag stro of hooi of handdoeken ofzo, en dan verzorgen tot het goed dicht is. Dan buitenhok aanpassen en zacht maken. Met die vliegen en het warme weer en een open wond..misschien ook temperatuur in de gaten houden (lichaamstemperatuur).

MirandaDvG

Re: Steeds weer kapotte hakken bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 06:33

Kan je de ondergrond niet veranderen? Bijv vinyl? of rubber tegels? Dat is veel zachter dan stenen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:03

Het lastige is dat je inderdaad een minimaal gewicht hebt en die oneindig kan zijn bij de Franse hangoor, maar enorm veel Franse hangoren wel te dik zijn en dat kan wel mee spelen. Ook poot stand en lopen kan een rol spelen, heb je een filmpje van hem toevallig waarop hij loopt?

Ik zou wel wat veranderen aan de ondergrond, zo krijgt het nooit de kans om een goede laag haar op te bouwen en blijft het terug keren. Eventueel tijdelijk kleinere ren die overdekt is waardoor het niet inregent bijvoorbeeld.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:21

Ik heb er met een van mijn konijnen ook last van. Gelukkig nooit zo extreem geweest als wat ik hier lees.
Ik heb de rubberen matjes van de action op het steen gedeelte liggen. Zijn een soort puzzelstukken die met een stanleymes ook heel makkelijk op maat te snijden is voor de hoekjes etc. Sinds die matjes er liggen nooit meer last van gehad en ze blijven er hier ook vanaf. Het vrouwtje is echt een alles knager maar de matjes laat ze gelukkig met rust.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 22:12

rubbermatjes is nog wel een idee.. Vooral het vrouwtje is Sloper 2.0 dus dat wordt even testen dan.

Hij is echt niet te zwaar en bewegelijk genoeg, hij houdt zichzelf keurig schoon. Heb geen loop filmpje (en een normaal loop-filmpje wordt een uitdaging, omdat ik hem nu regelmatig lastigval racet hij gelijk weg }:0 ) hij vond me al niet aardig, nu is t helemaal niks meer.

Heb nu vliegenspray die wel heel goed werkt, dus die vieze vliegen blijven uit zijn buurt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:39

Hier was dr beste oplossing in alle gevallen helaas euthanasie. Voor mij de reden geweest om HELAAS te stoppen met de grote konijnen zoals vlamen, groot lotharingers en fransen. Ben er 1 verloren aan EC en al de anderen (kleine 10) aan sore hocks.
Had ze eerst volledig op gras, later op geel zand. Nog later deels gladde tegels en gras want zand en sore hocks is helemaal een ramp.
Toen uiteindelijk een hondenkennel gezet van 4 bij 1,5 meter met paardenstalmatten. Dus rubber tegels. In winter enkel dat en in de zomer ook deels op gras.

Aantal keren geprobeerd konijn te laten genezen en dus in bench op handdoeken enz. Ontzettend triest voor groepsdieren die vrijheid gewend zijn. Daarna weer terug moeyen koppelen in de groep om dan weken later weer van voor af aan te moeten beginnen.....

Ik blijf ze geweldig vinden maar naast dat konijnen zo vlot dodelijk ziek zijn door bepaalde virussen waar enting niet meer goed tegen werkt is dit wel een giga probleem.

Mocht ik er ooit nog aan beginnen dat zou ik ze houden met veel ruimte en op de stalmatten en met 2 a 3 jaar slachten. Dan een prettig leven gehad en 2 a 3 jaar halen ze vaak wel. Het zijn natuurlijk ook vleeskonijnen en daar in principe ooit voor gefokt. Ik vrees dat de gevoeligheid ook daar door komt.

Overigens ik heb nog nooit konijn op en zou nooit zelf kunnen slachten dus niemand hoeft te schrikken ik leef zonder konijnen ;)