hond maakt geen antistoffen aan, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

hond maakt geen antistoffen aan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 13:58

hoi allemaal,

hier even een ongewoon probleem.

Na 4 jaar blindelings mijn DA te geloven qua vaccinaties vorig jaar besloten om een titerbepaling te laten doen en daarna gericht te gaan vaccineren indien nodig.
Volgens de test had mijn hond onvoldoende bescherming voor Distemper. Dus extra vaccin enkel en alleen voor distemper en leptospirose.

Dit jaar laat ik opnieuw een titerbepaling doen, want ben toch wel benieuwd of het vaccin nu effectief gewerkt heeft of niet. Opnieuw onvoldoende bescherming/antistoffen tegen Distemper.
Wat nu? Blijkbaar maakt mijn hond geen antistoffen aan tegen dit vaccin. Als ik nooit hat laten titreren, dan had ik nooit geweten dat hij na al die tijd en zoveel vaccinaties later nog even vatbaar is dan zonder...

Hond is inmiddels 6jaar en nog nooit "ziek" geweest (wel de nodige allergische reacties na insectenbeten of iets fout te eten of blessure door te idioot te doen).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:07

petitparis schreef:
hoi allemaal,

hier even een ongewoon probleem.

Na 4 jaar blindelings mijn DA te geloven qua vaccinaties vorig jaar besloten om een titerbepaling te laten doen en daarna gericht te gaan vaccineren indien nodig.
Volgens de test had mijn hond onvoldoende bescherming voor Distemper. Dus extra vaccin enkel en alleen voor distemper en leptospirose.

Dit jaar laat ik opnieuw een titerbepaling doen, want ben toch wel benieuwd of het vaccin nu effectief gewerkt heeft of niet. Opnieuw onvoldoende bescherming/antistoffen tegen Distemper.
Wat nu? Blijkbaar maakt mijn hond geen antistoffen aan tegen dit vaccin. Als ik nooit hat laten titreren, dan had ik nooit geweten dat hij na al die tijd en zoveel vaccinaties later nog even vatbaar is dan zonder...

Hond is inmiddels 6jaar en nog nooit "ziek" geweest (wel de nodige allergische reacties na insectenbeten of iets fout te eten of blessure door te idioot te doen).

Dat is wel heeeeel vlug.

Als je de hond laat titeren en vanuit daar vaccineert, dan titer je opnieuw na 3/4 weken. Dit om te kijken of de enting aangeslagen is.

Slaat de enting niet aan, kun je opnieuw met het zelfde merk vaccineren en opnieuw titeren na 3/4 weken. Slaat de enting dan weer niet aan kun je een ander merk proberen.

Maar wat goed dat je titert! :) Ik heb mijn nestje laten titeren met als gevolg dat mijn 2 aangehouden pups pas op 13 weken voor het eerst gevaccineerd konden worden. Wat dus betekend dat de 3 pupentingen nutteloos geweest waren. Een van de andere pups kon op 9 weken gevaccineerd worden en de anderen hebben zover ik begreep niet getitert.

petitparis

Re: hond maakt geen antistoffen aan, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 14:17

wat is heel vlug?
ik vermoed dat we nu een ander merk gaan proberen gezien hij al 2 types vaccin gehad heeft.

bij de puppies hebben we om praktische reden geen titerbepaling gedaan en deels om achteraf geen gezeik te krijgen met pupkopers (ze lijken mij daar niet het type voor, maar toch... eentje was al enorm ongerust na een b*llshit uiteenzetting van haar DA die een 9weken oude pup al bravecto wou geven _-: en een afspraak maken voor sterilisatie)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:19

petitparis schreef:
wat is heel vlug?
ik vermoed dat we nu een ander merk gaan proberen gezien hij al 2 types vaccin gehad heeft.

bij de puppies hebben we om praktische reden geen titerbepaling gedaan en deels om achteraf geen gezeik te krijgen met pupkopers (ze lijken mij daar niet het type voor, maar toch... eentje was al enorm ongerust na een b*llshit uiteenzetting van haar DA die een 9weken oude pup al bravecto wou geven _-: en een afspraak maken voor sterilisatie)

De opsomming. Je hebt dus geent, getitert en een jaar later weer een titer bepaling. Die doe je normaal na 3/4 weken.

Hoe bedoel je 2 types gehad heeft?

Ach ik heb een pupkoper waarvan de DA hun uit het titeren gel*ld heeft want na 3 pup entingen en de 1 jaar enting is de hond gegarandeerd tm 4 jr beschermd.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:20

Je kan voor meer info ook lid worden van de facebookgroep, vaccineren met vaccicheck. Ik ben er uitgegooid :') maar er was wel veel nuttige info te vinden. Je zal denk ik idd met een ander merk moeten vaccineren en daarna kun je denk ik pas zeggen of je hond er echt geen antistoffen tegen aanmaakt.
Laatst bijgewerkt door Amandavd op 29-05-19 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 14:34

De vervang DA ging er vorig jaar vanuit dat een extra vaccin zetten voldoende was en daarom is er niet terug gecheckt. Bovendien was het toen nog geen standaard service in de praktijk.

Ik ben zeker dat hij de volledige reeks puppyvaccins gehad heeft (toen nog 6-9-12weken) en daarna een cocktail waarvan die op 1 en 4 jaar ook tegen distemper was. Dus hij heeft zowel een puppy als volwassen variant gehad.

en nee ik heb hier het bewijs lopen dat het standaard vaccinatiepatroon geen garantie is op bescherming (of je hond dan ook effectief ziek wordt is een andere zaak)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:36

petitparis schreef:
De vervang DA ging er vorig jaar vanuit dat een extra vaccin zetten voldoende was en daarom is er niet terug gecheckt. Bovendien was het toen nog geen standaard service in de praktijk.

Ik ben zeker dat hij de volledige reeks puppyvaccins gehad heeft (toen nog 6-9-12weken) en daarna een cocktail waarvan die op 1 en 4 jaar ook tegen distemper was. Dus hij heeft zowel een puppy als volwassen variant gehad.

en nee ik heb hier het bewijs lopen dat het standaard vaccinatiepatroon geen garantie is op bescherming (of je hond dan ook effectief ziek wordt is een andere zaak)

Op die manier. Ja dan is het titeren een beetje nutteloos geweest als er gewoon 2x geent is. Ook niet logisch eigenlijk. Maar je weet nu dat ze niet beschermd is en er is nu niet gelijk weer gevaccineerd? Dan zou ik voor een ander merk gaan en over 3/4 weken weer checken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 14:41

titerbepaling was gisteren en moet vandaag terug voor kennelhoest en lepto vaccin en beslissen wat ik wil doen met het resultaat voor de distemper...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:51

petitparis schreef:
titerbepaling was gisteren en moet vandaag terug voor kennelhoest en lepto vaccin en beslissen wat ik wil doen met het resultaat voor de distemper...

Dan zou ik inderdaad om een ander merk vragen en dan over 3/4 weken opnieuw titeren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:34

Hoe is het gegaan met enten/titeren?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 14:04

Het was niet mijn vaste DA en ze wist niet of ze een andere variant vaccin mocht bestellen. Dus moet nog eens bellen en kijken of ik dan de volgende ronde opnieuw laat titrerern...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 15:54

Zonder titeren weet je in ieder geval niet of ze beschermd is. Maar hopelijk gaat het gewoon goed met het nieuwe vaccin.