Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
petitparis schreef:hoi allemaal,
hier even een ongewoon probleem.
Na 4 jaar blindelings mijn DA te geloven qua vaccinaties vorig jaar besloten om een titerbepaling te laten doen en daarna gericht te gaan vaccineren indien nodig.
Volgens de test had mijn hond onvoldoende bescherming voor Distemper. Dus extra vaccin enkel en alleen voor distemper en leptospirose.
Dit jaar laat ik opnieuw een titerbepaling doen, want ben toch wel benieuwd of het vaccin nu effectief gewerkt heeft of niet. Opnieuw onvoldoende bescherming/antistoffen tegen Distemper.
Wat nu? Blijkbaar maakt mijn hond geen antistoffen aan tegen dit vaccin. Als ik nooit hat laten titreren, dan had ik nooit geweten dat hij na al die tijd en zoveel vaccinaties later nog even vatbaar is dan zonder...
Hond is inmiddels 6jaar en nog nooit "ziek" geweest (wel de nodige allergische reacties na insectenbeten of iets fout te eten of blessure door te idioot te doen).
petitparis schreef:wat is heel vlug?
ik vermoed dat we nu een ander merk gaan proberen gezien hij al 2 types vaccin gehad heeft.
bij de puppies hebben we om praktische reden geen titerbepaling gedaan en deels om achteraf geen gezeik te krijgen met pupkopers (ze lijken mij daar niet het type voor, maar toch... eentje was al enorm ongerust na een b*llshit uiteenzetting van haar DA die een 9weken oude pup al bravecto wou geven _-: en een afspraak maken voor sterilisatie)
petitparis schreef:De vervang DA ging er vorig jaar vanuit dat een extra vaccin zetten voldoende was en daarom is er niet terug gecheckt. Bovendien was het toen nog geen standaard service in de praktijk.
Ik ben zeker dat hij de volledige reeks puppyvaccins gehad heeft (toen nog 6-9-12weken) en daarna een cocktail waarvan die op 1 en 4 jaar ook tegen distemper was. Dus hij heeft zowel een puppy als volwassen variant gehad.
en nee ik heb hier het bewijs lopen dat het standaard vaccinatiepatroon geen garantie is op bescherming (of je hond dan ook effectief ziek wordt is een andere zaak)