Hen met slappe poot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GreaseMonkey

Hen met slappe poot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 13:18

Laat ik beginnen te vertellen dat de kip al bekeken is door een dierenarts, maar ik twijfel aan de diagnose. Straks heb ik een nieuwe afspraak en zal het waarschijnlijk erop of eronder worden voor dit hennetje...

Goed, het verhaal, het betreft hier een witte Amerikaanse zijdehoen hen van krap een jaar oud. Ze heeft het al die tijd goed gedaan. Was altijd actief, monter, zat goed in het vlees, ik heb al mijn kippen elke dag in handen, en heb nooit iets geks gemerkt aan deze hen.

Twee weken geleden ging ik op vakantie en kreeg ik tijdens mijn vakantie bericht van mijn vader, die op alle beesten paste, dat hij dacht dat er bij 1 kip iets mis was met een pootje. Toen hij me een filmpje stuurde schrok ik me op zijn zachtst gezegd een hoedje, ze schuifelde hulpeloos over de grond en liet 1 pootje helemaal afhangen. Ik heb mijn vader gevraagd meteen met haar naar de dierenarts te gaan.

Zo gezegd zo gedaan en na 45 minuten belde hij me weer, de dierenarts had de kip bekeken en bevoeld, en het was haar opgevallen dat de bespiering van het aangedane pootje volledig weg leek. De poot had nog wel alle functie, er leek ook niets gebroken, maar het pootje was helemaal slap. Ze had geen idee wat het zou kunnen zijn maar dacht aan een ontwikkelingsstoornis.

Nou moet ik zeggen dat als ik mijn kippen oppak, ik vooral het borstbeen bevoel, en niet de dijen, maar ik ben er zeker van dat als het een ontwikkelingsstoornis zou zijn, dat het me eerder zou zijn opgevallen.

Wanneer ik google dan kom ik uit op ziekte van Marek, maar ze mist alle andere symptomen. Ze kijkt helder uit, houdt haar kop normaal, haar tenen zijn gewoon gestrekt, voor zover ik kan oordelen ziet haar huid/ lellen er normaal uit en ze heeft geen draainek.

Op dit moment kan ik niet echt spreken over kwaliteit van leven. Ze schuifelt een beetje hulpeloos over de grond, gebruikt haar vleugels om op te steunen en is gedwongen om in haar eigen poep te zitten (wat ik uiteraard zo veel mogelijk schoon houd)

Zoals gezegd ga ik morgen opnieuw met haar naar de dierenarts, in principe met de intentie om haar over de regenboogbrug te helpen, tenzij iemand hier een heldere ingeving heeft over wat het zou kunnen zijn...?
Laatst bijgewerkt door GreaseMonkey op 22-05-19 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

GreaseMonkey

Re: Hen met slappe poot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 13:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:56

Ach jeetje.. Zou het niet ook iets neurologisch kunnen zijn?

Ben je bekend met dit topic? Daar zitten meerdere kippenhouders in, wellicht herkennen die het..; [BB-HK] Beginnen met kippen houden

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:59

Och arm ding.
Kan echt vanalles zijn, verstuiking of zenuwbeschadiging door een te ruw tredende haan en spierverlies door het niet meer gebruiken van het pootje tot idd een ontwikkelingsstoornis maar dat zou toch eerder opgevallen zijn

Afgezien van het pootje ziet ze er wel puik uit. Weet niet waar je woont maar je zou hier eens kontakt mee op kunnen nemen: https://www.vogelkliniek-avidensia.nl/
Daar hebben ze ook echt ervaring met kippen en kunnen ze best veel

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:02

Ben je naar een gewone dierenarts geweest of een vogelarts?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:20

Ik zag je bericht ook op kippenforum voorbij komen en daar de filmpjes bekeken.

Dit lijkt mij marek. Hier ook hennen gehad waarbij het zo begon, gestrekt slap pootje. Verder was er niets aan te merken, ging ook heel snel. Verloop van enkele dagen tot paar weken. Waarschijnlijk zal het andere pootje snel dezelfde verschijnselen laten zien.

Het lastige van Marek is dat het niet getest kan worden door bloed e.d. Het kan alleen door middel van sectie worden aangetoond.

Wat Cayenne zegt; ga wel naar een arts die verstand heeft van vogels, bij voorkeur pluimvee. Mocht je deze niet vinden dan kan je ook bellen naar een kliniek voor landbouwdieren; pluimvee arts.

Een gewone DA kan weinig tot niks met kippen; is mijn ervaring

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 14:30

Ik heb hier inderdaad een kliniek voor pluimvee. Thanks voor jullie hulp! In dat geval zal het waarschijnlijk inslapen worden voordat ze er echt ongerief van gaat ondervinden. Zonde. Ze is nog zo monter

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:36

Is het mogelijk dat ze ergens vastgezeten heeft? Hoe lang is dit nu gaande? Kan ze nog wel wat met het pootje?

Ik heb hier laatst ook een hen gehad die een poot helemaal niet kon gebruiken. Ze was ontsnapt en klem komen te zitten terwijl ik op vakantie was, de oppas heeft haar niet gezien (was ook puur toeval dat ik haar zag) en aan de vermagering te zien zat ze er ook al wel even.

Die heeft een aantal dagen apart gezeten, paar keer per dag de poot goed gemasseerd, gerekt en gestrekt, en ze loopt nu weer prima.

Marek ben ik zelf (gelukkig!) totaal niet bekend mee, daar kan ik je niet mee helpen.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 14:43

Vast gezeten zou in theorie altijd kunnen gebeuren, ze hebben een hele schuur als hok. Evenals te ruw treden door de haan overigens, dat zou ook kunnen zijn gebeurd. Maar dan zou ik verwachten dat er zwelling zat of dat ze op zijn minst pijn zpu hebben als je eraan zit. In plaats daarvan is de bespiering op het dijbeen gewoon écht minimaal, een duidelijk verschil met de andere poot. Ik zou niet weten hoe dat in die situatie te verklaren zou zijn?

In ieder geval zijn de kippen dagelijks door mijn vader geteld en verzorgd, dus meerdere dagen klem kan niet. Het speelt sinds een paar dagen, maar hierbij wel de kanttekening dat ik af moet gaan op t oordeel van mijn vader, en die is onervaren. Het zou dus kunnen dat ze er al last van had voordat mijn vader het opmerkte

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 14:57

Mm gekke vraag, als je haar optilt en ondersteunt zodat beide pootjes afhangen. Beweegt ze beide pootjes dan evenveel? Oftewel zonder gewicht erop, doet het pootje het dan wel of niet?

Marek lijkt ze te fit voor, ik zie eerder een gezonde hen met een niet werkende poot dan een met marek.

Een vogelarts is hierin wel een must. Ik zou zelf dan foto maken of er niet iets gebroken is van binnen. Daarvoor moet ze onder narcose misschien, maar mocht het dan foute boel zijn is de stap naar inslapen kleiner.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:12

karuna schreef:
Mm gekke vraag, als je haar optilt en ondersteunt zodat beide pootjes afhangen. Beweegt ze beide pootjes dan evenveel? Oftewel zonder gewicht erop, doet het pootje het dan wel of niet?

Inderdaad zo vastpakken en niet laten vallen maar wel zo snel naar beneden doen, als het goed is strekt ze dan beiden pootjes in reactie. Zoniet dan is het neurologisch vaak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:13

Dat is een volgende test idd, maar eerst eens zien of ze hem beweegt of kan bewegen zonder haar gewicht erop. Als ze pootje niet strekt bij die test kan het ook gebroken zijn hogerop.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:14

Lepeltje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 15:30

Mijn kip heeft ook een verlamming gehad wat geen marek was. Gevoelsmatig zie ik hier ook geen marek in. Deze kip is alert en zou haar zeker nog een kans geven. Je kunt haar eten gaan voeren, opfok met heet water en van dat prakje kleine balletjes maken, snavel open en balletjes gaan voeren. Ik zou zelf het pootje en haar de tijd geven; zie namelijk geen zieke kip. Mijn kip is er weer bovenop gekomen; ook een zijdehoen. Mocht je meer willen weten, je kan me altijd pb-en. Sterkte!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 18:22

Ik was trouwens vergeten te vertellen dat er ook nog wat andere symptomen waren, zo trilde ze erg en legde ongelooflijk vuile eieren (echt helemaal ingepakt in mest). Ik heb jullie berichten ook besproken met de dierenarts, bij de beide testjes bewoog ze het slappe pootje iets, maar duidelijk minder dan het andere pootje. Ondanks dat ze fit oogde vond de dierenarts dat de kwaliteit van leven wel erg werd aangedaan (haar achterste zat helemaal onder de mest, ondanks dat ik t vanmiddag nog schoon gemaakt had). Al met al toch besloten om haar in te slapen ;(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 18:24

:(:) sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:45

Ach wat sneu.. goed dat je haar verder lijden hebt bespaard Y;(

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 00:10

Gezien al die mest, zou het ook coccidiose geweest kunnen zijn. Ook een aantal andere darm bacteriën kunnen verlamming veroorzaken.
Ik zou voor de zekerheid de andere kippen laten testen op coccidiose

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 00:34

De consistentie van de mest was gewoon normaal, mooi stevig drolletje. Dus ik denk dat we dat kunnen uitsluiten. De reden dat ze zo vies was, was vooral omdat ze haar achterwerk niet meer van de grond kon houden, ook niet tijdens het poepen...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 04:22

GreaseMonkey schreef:
De consistentie van de mest was gewoon normaal, mooi stevig drolletje. Dus ik denk dat we dat kunnen uitsluiten. De reden dat ze zo vies was, was vooral omdat ze haar achterwerk niet meer van de grond kon houden, ook niet tijdens het poepen...

Mijn haantje had ook coccidiose en daar was zo aan de poep niets te zien