Een hond, hoe doen jullie het toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Divers

Een hond, hoe doen jullie het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:56

Dag Bokt!

Al een hele lange tijd wil ik graag een hond adopteren. Ik heb me ingelezen, heb ervaring met honden (niet van mijzelf, maar wel langere tijd bijv. als loge gehad) en ben erg geinteresseerd in het trainen van een hond en overal mee naar toe nemen. Ik weet wat voor soort hond ik wil, en wat voor type ik beter kan laten staan.

Nu woon ik in een land waar honden bijna nergens welkom zijn, dus zolang ik hier woon gaat het sowieso niet werken, maar zodra ik naar mijn man zijn thuisland ben verhuisd wil ik een hond in huis halen. Echter vraag ik me af hoe.

Een doorsnee mens is zo'n 9 a 10 uur van huis en toch zie ik veel mensen om mij heen met een hond in huis. Ik ken mensen waarbij de buurvrouw tussen de middag langskomt om hem uit te laten, of waarbij de hond mee mag naar het werk of mensen die in de pauze naar huis gaan, maar dat zal ook vast niet iedereen zijn.

Je gaat een keer uit eten, naar een verjaardag, winkelen... Dan kom je thuis, eten koken, huishouden, hond uitlaten en dan is het al weer bijna tijd om naar bed te gaan. Dan ligt de hond weer de hele nacht alleen omdat baasje in bed ligt.

In een ideale situatie (die ik toch vaak op bokt lees), moet de hond minstens 3 wandelingen maken, waar van een van een uur. Hij moet hersenspelletjes spelen en moe gemaakt worden, er moet veel aandacht aan besteed worden. Soms denk ik dat bokkers meer uren in een dag hebben dan ik! Ik lees veel reacties van bokkers die zeggen ''ik sla inderdaad een hoop dingen over'', maar ik ken zo veel mensen die dat niet doen en zij hebben ook een hond.

Hoe doen jullie dat toch, zonder het beestje zo lang alleen thuis te laten zitten? Of zou iemand die 9 a 10 uur van huis is geen hond moeten nemen? Zijn er dingen waar ik overheen kijk? Staan jullie allemaal 2 uur voor je naar het werk moet op, om de hond uit te laten?

Ik zou er erg graag een maatje voor het (honden)leven bij nemen, maar het moet wel eerlijk gaan natuurlijk.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:04

Iemand die 9 uur van huis mag van mij idd geen hond :+

Ik heb ook hond maar samen met mijn ouders. Wij zorgen ervoor dat hij niet meer als 4 uur alleen is.

In noodgevallen. Misschien 1 a 2 x per jaar zit hij langer alleen maar dan vragen we wel iemand die hem tussendoor even in de tuin laat en wat eten geeft.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:04

Mijn man en ik werken verschillende tijden. Hij van 7.30 tot 16.30 en ik wisseldiensten.

Als ik een lange ochtenddienst (van 7.00 tot 15.00) of een dagdienst (van 9.00 tot 18.00) heb regel ik dat iemand hem tussen de middag uit laat.

Mijn man laat hem om 5.30 een half uur uit, om 16.45 drie kwartier tot een uur (los in het bos) en rond 22.00 uur weer een half uur. Tussen de middag loopt hij ook een half uur.

Daardoor is hij overdag, wanneer hij alleen is, aan het slapen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:07

Mijn honden gaan mee naar mijn werk en naar de paarden.
Ik vertrek om 7.15 van huis om de honden uit te laten, de paarden te doen en ben dan om 9.45 op mijn werk.
En 's middags in omgekeerde volgorde, eerst paarden dan honden uitlaten.
3x per week ben ik dan nog op de hondenschool te vinden om met ze te trainen.

Als de hond 5 dagen per week 9 tot 10 uur per dag alleen zou moeten zijn zou ik er niet aan beginnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:08

Ik vertrek laat, mijn man vroeg. En ik werk een aantal dagen thuis. Op die manier is de hond ocer het algemeen maar 2dgn in de week max 8u alleen (nouja, met zn tweetjes).
En ja, er zijn dagen dat we op een werkdag na het werk snel uitlaten en weer in de auto moeten schieten om 's avonds laat thuis te komen. Dat gebeurt, maar is zeldzaam en vind ik dan ook geen ramp.

Ibbel

Re: Een hond, hoe doen jullie het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:11

Neem er twee of drie - onder voorbehoud dat ze ook de ruimte hebben (grote afgezette tuin oid) om overdag vrij rond te struinen - en dan hebben ze echt geen mensen nodig. Het zijn nét paarden. Het zijn kuddedieren die het liefst meerdere soortgenoten om zich heen hebben. En nee, mensen zijn géén substitutie voor soortgenoten. Net zomin als geiten dat voor een paard zijn.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:12

Ik vind inderdaad mensen die honden 9 uur per dag 5 dagen in de week geen hond zouden moeten hebben! Ik vind het not done maar dit is mijn mening. Mijn honden zitten nooit alleen. Als het moet max 4 uur meer dan komt de oppas :) voordat mensen zeuren maar je hond is in de nacht toch ook alleen? Nee de mijne mogen slapen op de slaapkamer dus hebben gezelschap

webster543

Ik heb het luxe voordeel dat ik werk met honden. Maar verder heb ik thuis nog twee huishonden. Die hebben een ruime uitloop met kennel en nachthokken. Zij kunnen dus kiezen voor alleen liggen, droog liggen of buiten zijn. Daar liggen speeltjes en twee mini-zwembadjes in voor de zomermaanden.
Laatst bijgewerkt door webster543 op 20-05-19 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Ik werk van 5 tot 8 uur sochtends. 3x in de week rijd ik nog 3 paarden en help ik nog een uurtje op een stal. Naar mijn eigen paarden gaan ze beide mee. Snachts zijn ze wel "alleen". Slapen ze samen op de gang.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:13

Mijn hond gaat mee naar stal en terwijl ik daar bezig ben banjert hij rond en speelt met de andere honden. Als ik ga rijden loopt hij er soms naast in de bak.
En dan nog 2 kleinere rondjes die dag.
En ja soms gaat hij ook even alleen in de tuin (grote tuin) of ik geef hem zijn kong. Dat is prima, zolang hij later op de dag maar wel zijn energie kwijt kan. Hetzij in het bos, of in stal of naast de fiets etc.

Langer dan een uur of 6 zit hij niet alleen, en dat max 1x per week. Maar ik werk onregelmatig dus vandaar

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 20:13

Dat lees ik ook veel, ''hij is maar 3, 4, 100 dagen alleen'' maar een hond denkt niet zoals een mens. Wij denken ''nou, 5 dagen werken en dan heb ik weer lekker weekend!''

Ik vind het goed dat jullie zo'n fijn schema hebben waar een hond bij kan, maar ik ben dus eigenlijk benieuwd naar ervaringen van mensen die het niet zo super geregeld hebben dat de hond mee mag naar het werk, of er altijd wel iemand thuis is!

Ibbel, dat is een goede inderdaad, maar dan zit je wel weer met inbraakgevoeligheid als je de deur open laat zodat ze in en uit kunnen.

Mijn eigenlijke punt en verbazing is dus, dat ik eigenlijk alleen maar mensen ken die full-time werken en toch een hond hebben. Een ''normaal'' gezin dus, want ik vind werken van 5 tot 8 niet echt een normaal rooster :P :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:15

Divers schreef:
Ibbel, dat is een goede inderdaad, maar dan zit je wel weer met inbraakgevoeligheid als je de deur open laat zodat ze in en uit kunnen.

Daar heb je een mooie uitvinding voor: het hondenluik. En als jij zulk grote honden wilt aanschaffen dat een inbreker ook door het hondenluik kan kruipen, vermoed ik dat diezelfde inbreker zich wel 3x achter de oren krabt alvorens het te proberen :D

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:17

Als je beide fulltime werkt en je hond niet mee gaat, geen uitlaatservice etc, moet je geen hond hebben. Verwaarlozing noemen we dat.

NoLimit_93

Bij mijn ouders thuis hebben we altijd hond(en) gehad. Mijn moeder werkte in de verzorging dus had vaak avonddiensten en later ging mijn vader halve dagen werken ivm zijn gezondheid. Hierdoor konden de honden gewoon elke keer om de +- 5 uur uitgelaten worden. Toen wij de leeftijd ervoor hadden werden we ook op pad gestuurd.

Bij mijn schoonouders is het zo dat mijn schoonmoeder op 2 min lopen werkt dus die gaat in de middag naar huis.

Wij willen ook een hond maar werkten beide fulltime. Zou hem dan overdag naar mijn ouders brengen maar dat is ook gedoe. Hebben het er hier ook nog over gehad maar er mogen geen huisdieren in het huurhuis.

Passen sinds gisteren op de hond van een collega en moet ook wel weer even wennen aan een ritme. Kan niet de hele dag naar het strand etc. Vriend staat om half 6 op en ik nu dus ook om een rondje te lopen. Collega gooit gewoon de voordeur open maar vind dat geen prettig idee, mocht ze besluiten niet terug te komen.

Wat betreft weinig thuis zijn voor de hond, wij hebben standaard de radio aan. En als ik thuis ben ligt ze alleen maar te slapen.

Shari_B

Ik heb een hond maar breng hem overdag naar mijn ouders, mijn vader is met pensioen dus dat gaat prima

En in de avond gaat hij dan mee naar stal.

Soms is mijn vader wel is golven en dus 4/5 uurtjes weg maar dit is max 1 doordeweekse dag, en afhankelijk van de temperatuur zit hij dan binnen of buiten in de tuin.

Het ligt er natuurlijk ook wel aan wat voor hond je hebt, ik heb een Engelse Pointer een jachthond, deze moet echt wel veel beweging hebben anders wordt hij gek.

Sommige rassen hebben minder beweging nodig natuurlijk ( alsnog moet je hem dan niet 5 dagen per week 9 uur per dag alleen thuislaten).

Verder ken ik idd veel mensen die of parttime werken of er een 2de hond bij hebben en een redelijke tuin.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 20:20

Mijn ouders wonen helaas 7000 km verderop, en ik heb ze al aan hun lot overgelaten met een konijn dat ik niet in het vliegtuig wilde vervoeren :+

Ik vind het interessant om te lezen hoe veel verschillende oplossingen jullie hebben verzonnen en vraag me af of er wel mensen zijn die het doen zoals in mijn OP (los daar van staat de mening of dat goed of slecht is natuurlijk)

Ik heb een tijdje op 2 honden gepast maar voelde me 's ochtends al gauw schuldig als ik langer dan 7 uur sliep, omdat die beestjes vast moesten plassen etc.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:21

Wij werken beiden onregelmatig waardoor er bijna altijd iemand thuis is. Wel hebben wij specifiek naar een hondenras gezocht die alleen thuis zou kunnen blijven en weinig beweging nodig heeft.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:21

Ik ken niemand die fulltime werkt en de hond thuis hebben, gelukkig.
Als je zelf zoveel werkt, dan vind ik niet dat je aan een hond moet beginnen. Of ben je op zoek naar mensen die zeggen dat hun hond 40 uur per week alleen is en dat dat prima gaat?

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:22

ik denk inderdaad dat er veel mensen zijn die en hond hebben die er eigenlijk geen zouden moeten hebben. Mijn vriend werkt fulltime en ik parttime. Regelmatig is hond tot 5 uur alleen, heel af en toe (2x per jaar ofzo) langer. Meestal vragen we dan de buren om hem even op te halen zodat hij bij hen in de tuin kan spelen met hun honden.

Verder combineer ik buitenrijden zo'n 4x per week met de hond uitlaten, ideaal en heel gezellig.

Volgens mij kan je ook een hondenluik dat opengaat met behulp van de chip van de hond kopen. Ten minste, dit kan met katten.

Ik merk wel dat je met hond heel erg moet plannen. Niet bijvoorbeeld na het winkelen nog zomaar uit eten/bioscoop/drankje doen tenzij je dus van te voren iets hebt geregeld.

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:22

Ik werk fulltime en heb ook een hond :) drie dagen per week gaat mijn hond naar het hondendagverblijf. In huiselijke kring is ze dan samen met een stuk of 10 andere honden. Ze wordt uitgelaten en kan de hele dag binnen en buiten spelen :D de overige twee dagen werk ik thuis en kan ik haar zelf van aandacht voorzien (alhoewel ze dan het liefst de hele dag slaapt, want opvang is vermoeiend :+)

Verder slaapt ze bij mij op de slaapkamer in haar eigen bed. En ik ga doordeweeks in de avond nooit weg, als ik in het weekend wat leuks ga doen zorg ik dat de hond moe is. Ze kan prima 5/6 uurtjes alleen blijven als ze haar beweging heeft gehad! Dan gaat ze rustig slapen en als het kan gaat ze gezellig mee :) ik heb overigens een vrij grote hond met een erg energiek karakter! Gaat helemaal goed.

Misschien heb jij ook iets als een hondendagverblijf bij jou in de buurt?

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 20:22

noviceh schreef:
Wij werken beiden onregelmatig waardoor er bijna altijd iemand thuis is. Wel hebben wij specifiek naar een hondenras gezocht die alleen thuis zou kunnen blijven en weinig beweging nodig heeft.

Welk ras is dat dan?

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 20:23

Mona81 schreef:
Ik ken niemand die fulltime werkt en de hond thuis hebben, gelukkig.
Als je zelf zoveel werkt, dan vind ik niet dat je aan een hond moet beginnen. Of ben je op zoek naar mensen die zeggen dat hun hond 40 uur per week alleen is en dat dat prima gaat?

Nee hoor, helemaal niet. Maar omdat ik dus eigenlijk alleen situaties ken waar dat wel het geval zou zijn, vroeg ik me af hoe die mensen dat doen. Of zij dus inderdaad een oppas hebben, de hond meenemen... Dat het niet goed is, begrijp ik, daarom heb ik ook geen hond ;)

xRoosss schreef:
Ik werk fulltime en heb ook een hond :) drie dagen per week gaat mijn hond naar het hondendagverblijf. In huiselijke kring is ze dan samen met een stuk of 10 andere honden. Ze wordt uitgelaten en kan de hele dag binnen en buiten spelen :D de overige twee dagen werk ik thuis en kan ik haar zelf van aandacht voorzien (alhoewel ze dan het liefst de hele dag slaapt, want opvang is vermoeiend :+)

Verder slaapt ze bij mij op de slaapkamer in haar eigen bed. En ik ga doordeweeks in de avond nooit weg, als ik in het weekend wat leuks ga doen zorg ik dat de hond moe is. Ze kan prima 5/6 uurtjes alleen blijven als ze haar beweging heeft gehad! Dan gaat ze rustig slapen en als het kan gaat ze gezellig mee :) ik heb overigens een vrij grote hond met een erg energiek karakter! Gaat helemaal goed.

Misschien heb jij ook iets als een hondendagverblijf bij jou in de buurt?

Ik weet niet of een hondendagverblijf een ding is buiten Europa en Amerika, maar je zet me nu wel aan het denken om een bedrijfje te beginnen bij gebrek aan beter :D
Laatst bijgewerkt door Divers op 20-05-19 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:24

Mijn vriend werkt fulltime, ik werk 32 uur per week, waarvan één dag de hond mee kan naar mijn werk. De overige drie dagen zit mijn hond bij onze buurvrouw. Die is afgekeurd om te werken en is altijd thuis. Ze vindt het geweldig en ik ben er enorm mee geholpen. Onze hond zit dan ook nooit alleen thuis.
Qua leven leer je je op een naar mijn idee vrij natuurlijke wijze wel aanpassen aan je hond. Uit eten kan prima, je zit heus geen zes uur lang in een restaurant.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:25

Misschien kun je het eens vragen aan die mensen die jij kent? Ik ken niemand die de hond 40u pw alleen laat zitten.. als ik die wel kende zou ik toch ook wel willen weten hoe en waarom

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:25

Ik heb drie honden. Ze zitten maximaal 3 uur alleen, exclusief de nacht die ze slapend doorbrengen. Maar dit is enkel mogelijk doordat er vanuit huis gewerkt wordt. Er is daardoor altijd wel iemand thuis voor de honden.

Je moet jezelf afvragen wat je acceptabel vindt en wat de mogelijkheden zijn voor jou en je partner. Hoeveel uur alleen zou jij oké vinden (ongeacht van wat de buurvrouw doet) en hoe is dit te realiseren qua werk en andere relevante zaken? Misschien is er iemand die wel wil oppassen tijdens de momenten dat jij werkt, is het mogelijk je hond een ruimte te geven op je werk of kunnen jij en je partner je werktijden zo aanpassen dat de hond max. X aantal uur alleen zit. Dat is iets wat enkel jijzelf (en je partner) kan(/kunnen) beantwoorden.

Ibbel, ik begrijp wat je bedoelt en ik ben het grotendeels met je eens, maar mijn honden zijn, ongeacht of diegene ze voert of met ze speelt, niet weg te slaan bij bekenden. Ze kunnen heerlijk met elkaar ravotten, maar verkiezen toch vaak mensen boven elkaar. Ik heb wel erg mensgerichte honden.

xRoosss, wat heb je dat netjes geregeld!