Ik weet dat over dit onderwerp al verschillende forums bestaan en heb deze allemaal doorgelezen. Maar helaas zijn deze nogal verouderd, zeker als je bedenkt dat onze mening over onze huisdieren opvoeden steeds razendsnel verandert. Dus ik zou graag weten hoe jullie hier anno 2019 over denken

Aanleiding naar dit topic: Ik heb het idee dat het positieve, beloningsgerichte aan populariteit afneemt. Aangezien wat dominantie probleempjes met mijn labrador heb ik de laatste tijd veel vriendinnen gesproken over hoe zij hun hond corrigeerden. Ze gaven allemaal stuk voor stuk aan hun hond regelmatig goed op z’n plek te zetten, denk aan: een flinke tik, mep, greep in de nekvel of snuitkneep. Dit terwijl je 10-5 jaar geleden iedereen hoorde over positieve opvoeding en negeren van slecht gedrag. Elke vorm van fysiek straffen was strict uit den boze. Mijn vriendinnen hadden het ook over onderzoek dat aantoonde dat honden hele fysieke wezens en aanrakingen dus veel beter registreerden dan woorden.
Nu ben ik erg benieuwd of bokt deze ontwikkeling ook zelf meemaakt! Of toepast en dit durft toe te geven? Of om je heen ziet misschien?
Mijn specifieke vragen:
- Straf je je hond weleens fysiek?
- Zo ja, hoe vaak gebeurt dit per dag en bij welk gedrag?
- En hoe hard? Een flinke mep of een klein tikje
- Zo nee, waarom niet?
Ikzelf merk dat het erg ligt aan de hond; mijn vorige boxer heb ik nooit hoeven aanraken, terwijl mijn huidige labrador alleen onder de indruk is van een duidelijke tik..

Alvast bedankt voor jullie wijsheid en sorry voor de lange post!