Versvlees eventueel mineraal te kort voorkomen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Versvlees eventueel mineraal te kort voorkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 20:10

Hallo Bokkers

Even van te voren er hoeft geen versvlees VS brokken discussie te komen wij voeren versvlees omdat we daar achter staan maar ook omdat onze hond van brokken gaat spugen (we hebben meerdere brokken geprobeerd maar na verloop van tijd gaat hij van allemaal spugen).

Wij voeren onze hond lotgering
We voeren meerdere verschillende soorten. O.a. totaalvoer vis, totaalvoer wild, totaalvoer en totaalvoer pens.
Ook krijgt hij soms eenden en kalkoenen strotten en stukken beenmerg.

Sinds november/december is onze hond begonnen met poep eten. Daar letten we heel goed op en daardoor doet hij het nu nog amper.
Ook likt hij na het eten de grond en dan niet alleen waar het vlees lag. Hij wordt buiten gevoerd als ik hem daarna in de bijkeuken doe likt hij lange tijd alle voegen af. Leg ik hem binnen op zijn kleed dan likt hij de vloer rond zijn kleed helemaal af. Hij lijkt heel relaxed oogjes half dicht ontspannen houding.

Ik las op internet dat zowel poep eten en de vloer likken kan duiden op te korten in voer.

Mensen tips om te zorgen dat hij genoeg binnen krijgt?

Wij hadden er eerst niet zoveel aandacht aan geschonken omdat ik sinds oktober/november zwanger ben en daardoor de hond iets minder aandacht heeft gehad tot eind december omdat ik er flink beroerd van was.

Sam is verder een gezonde vrolijke hond absoluut niet te zwaar, mooi gespierd en lekker veel energie (het is een kooiker dus die horen ook lekker energiek te zijn).

Maak ik me onnodig druk?

Mizora

Re: Versvlees eventueel mineraal te kort voorkomen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:06

Ik zou beginnen met hem wat groenten bij te voeren, een kwart van het gewicht van het vlees. Mocht dat niet voldoende helpen, een boterham erbij (zonder beleg uiteraard). Het gebrek aan vezels en ander plantaardige nutriënten is voor sommige honden verre van ideaal.

Je zou ook een ander merk kunnen proberen, je zit met lotgering (en ook smuldier e.d.) echt aan de onderkant van de markt. De kwaliteit is vaak matig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:16

Stel je vraag even op barfplaats.nl daar is ontzettend veel kennis en zal je een uitgebreid antwoord krijgen.

Wat ik zelf kan zeggen: ik ben niet zo kapot van lotgering. Ik zou op zijn minst af en toe afwisselen met een kwalitatief goede kvv met groenten, zoals Carnibest. Die is wel duur, dus ik snap dat je er misschien niet volledig op overgaat.
Maar nogmaals, Lizzy van BP kan je denk ik heel goed adviseren.
Mocht je daar je vraag ook uitzetten lijkt het me leuk om het antwoord mee te lezen, dus misschien wil je dat hier laten weten?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:01

Zou ook meer afwisselen tussen merken. Naturis en kivo zijn ook oke het hoeft geen carnibest te zijn. Verder idd groente en fruit extra gaan voeren en misschien zelfs regelmatig een eierkoek ofzo

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:42

Het is wel van belang dat je weet welke groenten een hond wel en welke hij niet mag eten. Ook daarover kun je veel informatie vinden op barfplaats.
Met fruit moet je sowieso uitkijken omdat je dat vaak niet samen met vlees moet geven.
Ook is het handig te weten hoe je de groenten geeft, wel of niet rauw, en gepureerd.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 13:49

Hij heeft ook een tijdje op (ik geloof) naturis gezeten. Dat kan ik in het dorp krijgen zou daar wat van bij kunnen halen dat hij 4 a 5 dagen lotgering krijgt en 2 dagen andere merken (en andere vlees soorten toen kreeg hij ook kangaroe en paard.)

Ik vond alleen 7 dagen per week worsten van 4 euro per stuk vrij duur (van 1 worst doet hij 2 dagen hij eet trouwens samen met de kat zijn vlees die krijgt wel brokken er bij naast dat staat gewoon altijd voor de kat klaar).

Sam krijgt wel eens groenten en fruit maar niet geregeld dat zou ik idd dagelijks er bij kunnen voeren.

Smuldier kreeg hij eerder wel eens als het vlees opwas wat ik had. Mijn vorige leverancier leverde heel slecht ik bestelde 4 weken van te voren nieuw vlees en dan nog kwam het te laat.
Ik bestel nu vaak voor 7 a 8 maanden vlees.

Zal die van het dorp eens appen welke merken die hebben en welke soorten dan zal ik daar bij bestellen zodat hij gevarieerder krijgt.
Zelf samenstellen is niets voor mij.
Zal eens op barfsite kijken ken die site al wel.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 13:54

Mizora schreef:
Ik zou beginnen met hem wat groenten bij te voeren, een kwart van het gewicht van het vlees. Mocht dat niet voldoende helpen, een boterham erbij (zonder beleg uiteraard). Het gebrek aan vezels en ander plantaardige nutriënten is voor sommige honden verre van ideaal.

Je zou ook een ander merk kunnen proberen, je zit met lotgering (en ook smuldier e.d.) echt aan de onderkant van de markt. De kwaliteit is vaak matig.

Brood krijgt hij elke week wel een keer. Verstop dat in kleine stukjes door de tuin als zoek spel

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:00

blokje schreef:
Hij heeft ook een tijdje op (ik geloof) naturis gezeten. Dat kan ik in het dorp krijgen zou daar wat van bij kunnen halen dat hij 4 a 5 dagen lotgering krijgt en 2 dagen andere merken (en andere vlees soorten toen kreeg hij ook kangaroe en paard.)

Ik vond alleen 7 dagen per week worsten van 4 euro per stuk vrij duur (van 1 worst doet hij 2 dagen hij eet trouwens samen met de kat zijn vlees die krijgt wel brokken er bij naast dat staat gewoon altijd voor de kat klaar).

Smuldier kreeg hij eerder wel eens als het vlees opwas wat ik had. Mijn vorige leverancier leverde heel slecht ik bestelde 4 weken van te voren nieuw vlees en dan nog kwam het te laat.
Ik bestel nu vaak voor 7 a 8 maanden vlees.

Zal die van het dorp eens appen welke merken die hebben en welke soorten dan zal ik daar bij bestellen zodat hij gevarieerder krijgt.
Zelf samenstellen is niets voor mij.
Zal eens op barfsite kijken ken die site al wel.

Hoeveel kilo kun je kwijt anders weet ik ook nog wel een leverancier en die lereveren netjes op tijd voor zondag besteld week erna geleverd
Sam krijgt wel eens groenten en fruit maar niet geregeld dat zou ik idd dagelijks er bij kunnen voeren.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 14:07

Even denken.
4 kratjes van 18 kilo. Eigenlijk is dat teveel. Het is ook onze vriezer en als ik net vlees gehaald heb zit hij 2/3 vol aan honden vlees. Dan passen me eigen spullen amper haha.
Ik vind worsten van +/- 500 gram wel erg fijn. Sam eet dagelijks +/- 200 gram en Joep (de kat) +/- 50 gram.

Zal me eens wat meer verdiepen in groenen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 14:17

Groentenlijst van barf gehaald.
En me aangemeld op het forum (nu even wachten op goedkeuring).

Doen jullie de gepureerde groenten gewoon over het vlees en vries je het in? Zodat je bijvoorbeeld een dag flink in de keuken aan het werk kan porties maken en daarna een zakje groenten en vlees uit de vriezer kan pakken.

Ik ben 30 weken zwanger. Vind zo makkelijk mogelijk nu wel een must (heb ook al 3 kids rond wandelen)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:27

Ik maak groente papjes, en vries deze in,

Kivo heeft ook 500 grams rollen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:56

Ik zou eigenlijk eerst een kwalitatief beter kvv merk gaan voeren: Haaksbarf, Alaska etc. Lotgering is het onderste van de markt.
Daarnaast zijn rauwe gepureerde groentenprutjes en sanofor veendrenkstof twee “gouwe”.

Mocht je na 4 weken geen verbetering zien, zou je eens naast het betere merk en de groente en de sanofor tijdelijk een multi kunnen toevoegen, bijv de multi-vitamine poeder van Trovet.

Stapsgewijs :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:58

Gepureerde groente kun je in porties van bijv 25 gram in zakjes invriezen, of ijsblokjesvorm. Hoef je maar eens in de paar weken te maken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:46

blokje schreef:
Groentenlijst van barf gehaald.
En me aangemeld op het forum (nu even wachten op goedkeuring).

Doen jullie de gepureerde groenten gewoon over het vlees en vries je het in? Zodat je bijvoorbeeld een dag flink in de keuken aan het werk kan porties maken en daarna een zakje groenten en vlees uit de vriezer kan pakken.

Ik ben 30 weken zwanger. Vind zo makkelijk mogelijk nu wel een must (heb ook al 3 kids rond wandelen)

Op barfplaats vindt je ook leverancier Floris24. Die heeft veel soorten kvv. Zijn eigen lijn heeft kvv vanaf 2,30 per kilo. Bezorgen kost 3,-.
Is wel kvv zonder groenten en verpakt per kilo.

Ik maak groenten vaak van restjes van wat wij zelf eten met nog iets aangevuld. Ik maak dan in een kwartiertje 4 bakjes van 150 gram (voor twee honden voor 1 dag)
Ik heb dan bijvoorbeeld wat sla over en (gekookte)sperzieboontjes en daar doe ik een doosje pompoen stukjes bij (gekookt) en dan pureren met de staafmixer.
Mijn honden krijgen niet dagelijks groenten. Ze krijgen ook af en toe een ei of wat biologische yoghurt of een visje.

Overigens kan je volgens mij niet stellen dat poep eten altijd duidt op tekorten. Ik heb één hond die graag (mensen) poep eet, de ander niet. Paardenpoep lusten ze allebei graag Y)(^)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 19:07

Klopt ik weet dat beide en de grond likken en poep eten ook gewoon een vervelende gewoonte kan zijn.

Mijn man zegt net al Sam eet al vanaf pup poep. Maar soms is het met vlagen over en dan weer erger. Poep van een loopse teef is ook favoriet :Y)
Of van die smerige keutels met veel kleur gok dat die honden op goedkoop blikvoer ofzo zitten wat nog prima ruikt.

Maar als ik zijn kvv kan aanvullen naar beter voer kan ik dat altijd doen. Het is altijd beter.

Sowieso merk ik al enorm verschil tussen brok en vlees. Hij kreeg als laatst dog lover gold wat opzich een prima brok is. We hebben krokant en geperst geprobeerd en verschillende varianten maar eindigde altijd in spugen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:13

Mijn teefje eet met vlagen ook poep. Bij haar kan ik het makkelijk koppelen aan gedrag inmiddels. Als zij poep eet zit ze niet lekker in haar vel. Dus dan weet ik weer hoe laat het is. :P

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 19:31

kiwiwitje schreef:
Mijn teefje eet met vlagen ook poep. Bij haar kan ik het makkelijk koppelen aan gedrag inmiddels. Als zij poep eet zit ze niet lekker in haar vel. Dus dan weet ik weer hoe laat het is. :P

Sam at het meeste poep in de periode dat ik misselijk was van de zwangerschap (en daardoor een kortlontje had en weinig zin in wandelen etc)

Zou best een dingetje kunnen zijn.

Wil.sowieso even me orienten welk kvv merk ik kan toevoegen aan zijn dieet zodat zijn maaltijd al wat completer wordt en ga met groenten bezig.

Kvv merken die hier genoemd zijn ga ik me eens rustig in verdiepen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:33

Kan zomaar inderdaad :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:22

Overigens ik gaf ook gerust groente of fruit papjes voor baby's aan de honden haha. Winterpeen kregen ze gewoon een groot stuk dan hadden ze wat te knagen. Verder zijn er ook wel kant en klaar groenten te koop. Lupa vers voeding site had die toen voor redelijke prijzen. Ook zeer uitgebreid assortiment met aantrekkelijke prijzen daar

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 20:24

Zo een stuk wortel gaat meneer niet eten. Hij eet alleen gekookte groenten anders blieft meneer het niet.

Hij lust ook weinig fruit. Of het is hem.gewoon te min.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 20:32

Kivo heeft ook groenteworsten.
Maar meestal kook ik erwtjes en worteltjes en sperziebonen. Soms eens wat pompoen ofzo erbij. Dat pureer ik en dan maak ik voor een maand bakjes die in de vriezer gaan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:19

Ik geef ook groente maar dan gewoon rauw, andijvie, wortel, witlof(klein bertje kook erover), spinazie, kool( klein beetje) bloemkool, spruitjes
Geen ui of prei ivm bloedarmoede wat ze ervan krijgen.
Ook fruit, geen druif ed
Mijn hond vind rauwe groente erg lekker.