Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 15:19

Onze hond (teefje) ‘sabbelt’ geregeld op haar deken of (bij voorkeur) mijn gedragen kleding.
Ze maakt het niet kapot, ze lijkt er wat op te sabbelen. Bijt er af en toe zachtjes in maar maakt niet kapot. Wel nat...

Op zich heb ik er niet zo’n probleem mee. Buiten dat de kleding dan eerder gewassen moet worden dan gepland, hihi.

Waarom doen honden dit?
Ik kan het zo afpakken. Geen agressie oid. Ze lijkt het prettig, ontspannen te vinden?


Afbeelding

Jolien87

Berichten: 17526
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:32

Hoe is d'r gebit?

J0anieke

Berichten: 4967
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:34

Hoe oud is ze?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:38

Ik heb een hond gehad die dit ook deed. Die was als pup te vroeg bij de moeder weggehaald.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 15:40

Ze zal rond de 10 jaar zijn. Heb haar al heel wat jaren, rescue hond uit Spanje.
Ze doet het in fases. Soms zie ik het tijden niet en dan weer vaker.

Gebit wordt jaarlijks nagekeken bij enting, nog nooit opmerkingen over gehad.

mirtedl

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Nieuwkoop

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:41

Een van onze katten doet dit ook, alleen op een fluffy kleedje niet op kleding.
Lijkt inderdaad iets van ontspanning te zijn.

joyce83

Berichten: 5252
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:42

Bij ons ook een hond die het deed, vooral op knuffelberen en dan werd de neus gepakt. vooral in stressvolle periodes en sabbelde zich zo in slaap. Niet vroeg bij moeder weg gehaald in elk geval. Teefje wat ik nu heb deed het laatst toen ze overmoe was maar verschil was dat ze speeltje mee nam naar haar mand in de mond hield en in slaap viel en niet sabbelde.

J0anieke

Berichten: 4967
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:49

Na mijn idee is het vaak ook een soort ontspanning.
Ik zie t als een kind dat de duim in de mond doet, dat geeft ze ook een soort troost gevoel.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:52

Ook hier een teefje die het doet
Dat ze te vroeg bij hun moeder zijn weg gehaald is een onzin reden, evenals dat het dan flessenpups zijn geweest.
Ik vermoed dat je de oorzaak meer moet zoeken in ontspanning

Hindo2
Berichten: 991
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:05

Mijn hond doet dat ook, volgens mij echt n soort van ontspannen, ligt er altijd heerlijk relaxed bij als hij t doet en valt ook meestal daarna in slaap.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:15

ElviraKelan schreef:
Ook hier een teefje die het doet
Dat ze te vroeg bij hun moeder zijn weg gehaald is een onzin reden, evenals dat het dan flessenpups zijn geweest.
Ik vermoed dat je de oorzaak meer moet zoeken in ontspanning


Weet niet of je op mijn opmerking reageert, het lijkt er op. Ik heb het over mijn hond in die opmerking. Nergens heb ik gezegd dat dit gedrag één op één terug te voeren is op te vroeg bij de moeder weghalen. Al zou het wel kunnen. Hoe weet jij zo zeker dat dat onzin is?

Hannanas
Berichten: 13046
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:18

Vaak is dit misselijkheid of maag/buikpijn.

Bo_Y

Berichten: 4600
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:20

Hannanas schreef:
Vaak is dit misselijkheid of maag/buikpijn.


Dan zou mijn hond altijd buikpijn/misselijk zijn, haha

Onze hond doet dit al van dat we haar hebben met een knuffel, dus al 2,5 jaar meerdere keren per dag.

Volgens de dierenarts en gedragsdeskundige is het niets om je zorgen om te maken

Boheme

Berichten: 2115
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:28

Mijn hond deed dat ook, alles die ging op een gegeven moment wel over op het opeten, gevolg maag perforatie ...deed dit wel alleen met fleece dekentje. Nu met een kussen alleen nog de hoekjes, hij is 10 en we kregen het niet afgeleerd..dus pas wel op..

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:49

Mijn hond doet dit ook op zijn kussen (kussentje van de bank) of op zijn knuffel. Hij doet het vooral ‘savonds en sabbelt zichzelf in slaap.
Hij doet dit al vanaf 3 maanden oid? Het is in ieder geval heel schattig en hij wordt ook rustig van :)

Edit: niet te vroeg gespeend etc hier.

ellepel

Berichten: 47512
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:56

Dat sabbelen geeft troost en rust.
daarom doen ze dat :j
Is niet erg, het kalmeert ze, kan zijn na spelen,kan zijn op momenten dat ze erg tevreden zijn.
Als je op google gaat zoeken met hond sabbelen op deken kom je veel topics tegen.
Onze hond deed het vroeger ook :j

meggiemeg

Berichten: 12261
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:08

Nikass schreef:
Ik heb een hond gehad die dit ook deed. Die was als pup te vroeg bij de moeder weggehaald.


Bij onze oude hond was dit ook zo, te vroeg bij het nest weg, heeft het ook altijd gedaan.

noordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:20

Onze hond doet dat ook al z'n hele leven. Het ontspant hem en dat is toch prima?

Rebel_Jits

Berichten: 5636
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:39

Ons teefje doet het ook (ze sabbelt ook op haar eigen voeten >;) ) en zij is pas met 12 weken van het nest gegaan.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:44

Mijn hond sabbelt op haar knuffels. Ook echt sabbelen, heel soms zachtjes bijten maar ze heeft nog nooit een knuffel stuk gemaakt. Ik heb het idee dat het rustgevend voor haar is.
Ik vind het wel schattig <3

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:47

Onze hond doet dit ook. Het liefst aan je kleding of haar als hij de kans krijgt. Hij is nu bijna 5 en doet dit al sinds we hem hebben (vanaf 3 maanden) Krijg het hem ook niet afgeleerd. Toevallig is hij ook een hond uit het buitenland.

Het komt mij meer liefkozend over.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:00

Nikass schreef:
ElviraKelan schreef:
Ook hier een teefje die het doet
Dat ze te vroeg bij hun moeder zijn weg gehaald is een onzin reden, evenals dat het dan flessenpups zijn geweest.
Ik vermoed dat je de oorzaak meer moet zoeken in ontspanning


Weet niet of je op mijn opmerking reageert, het lijkt er op. Ik heb het over mijn hond in die opmerking. Nergens heb ik gezegd dat dit gedrag één op één terug te voeren is op te vroeg bij de moeder weghalen. Al zou het wel kunnen. Hoe weet jij zo zeker dat dat onzin is?

Nee, vervelend dat je je gelijk zo aangesproken voelt :)
Ik weet dat het vaker word gezegd van te vroeg bij de moeder weggehaald Maar tegelijkertijd weet ik ook dat zo’n 9 van de 10 honden die dit gedrag vertonen niet te vroeg bij de moeder zijn weggehaald zoals ook onze jongste labrador maar ook haar “oom” die beide het gedrag vertonen maar beide niet te vroeg bij de moeder zijn weggehaald :)

De reden dat ik dit weet is mijzelf al zo’n 12 jaar actief via hondenfora’s bezig heb gehouden waar het gedrag tevens ook werd besproken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:13

Ja niet zo gek omdat ik degene was die de opmerking plaatste. Overigens had ik daar niet vermeld dat het vroeg bij de moeder weghalen de reden was voor het gedrag.
Maar goed, ik ben wel benieuwd of er iemand is die weet hoe het echt zit. Want alleen ervaringen via via zegt me nog niet zoveel.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 23:20

Wat een boel honden die dit ook doen! Had er zelf nog nooit van gehoord. Zoals ik al schreef, ik vind het niet erg. Zolang ze niets kapot maakt en ze het zelf prettig lijkt te vinden.
Hoe oud ze van de moeder weg is gegaan weet ik niet, ze was al 3 toen ze bij ons kwam.

Anna79

Berichten: 3386
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Hond ‘sabbelt’ op deken/kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:25

Wij hadden een kat die het deed, maar dan echt op schoot aan je kleren en pootjes trappelen. Heel hard spinnen en ze was dan helemaal in een soort trance.
Zou het bij honden misschien een soort van oversprong gedrag zijn, om zichzelf te kalmeren na spanning?