Konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_horses

Konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 10:50

Hallo,

Ik heb sinds een maand twee konijntjes. Het zijn twee vrouwtjes. Ze zijn +- 3 maand. Tot voor kort was alles goed. Er was duidelijk 1 de baas en de andere onderdanig. Sinds gisteren is de onderdanig zich aan het verzetten. Er is heel wat 'gestamp', gerij en in cirkeltjes geren (kin op de kont van de ene en omgekeerd). Vannacht hebben ze apart geslapen. Vanochtend weer eventjes samen in de ren, maar ze vertoonden weer hetzelfde gedrag. Steriliseren kan maar over 3 maand. Wat is wijsheid: ze samen onder toezicht in de ren laten en ze de rangorde laten herbepalen (hierbij opletten dat het gedrag niet heftiger wordt. Ik wil geen vechtende konijnen) of apart houden tot ze gesteriliseerd kunnen worden?

Ik heb nog nooit eerder konijnen gehad. Ik weet dat ze erg territoriaal en dominant kunnen zijn. Alles ging echter goed tot gisteren.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 10:56

Twee vrouwtjes is eigenlijk nooit een goed idee. De beste match is een gecastreerde ram met een (geholpen) voedster.
De kans dat dit nog goed gaat is nihil...

crazy_horses

Re: Konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 11:01

We hadden ze gekocht als 1 mannetje en 1 vrouwtje. Bij nazicht bij de dierenarts bleken het toch twee vrouwtjes te zijn.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:02

Oeps .. heb je ze uit de opvang? Misschien kun je dan een van de twee dames "ruilen" tegen een gecastreerde ram?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:03

Twee vrouwtjes is inderdaad meestal geen goede combinatie. In sommige gevallen gaat het na sterilisatie beter, maar dat is echt geen garantie.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:05

Eens met coconut.

Je hebt verder een paar opties:
- je doet er een weg en laat de ander in de opvang koppelen aan een gecastreerde ram
- je neemt er een gecastreerde ram bij, (vaak gaat het goed als er een ram bij zit) en lat ze over 3 maanden castreren

Bij de 2e optie heb je een kans dat het alsnog niet goed gaat, dan kan je kiezen om er een weg te doen of om 2 koppels te maken

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 11:07

Nee ze komen niet uit de opvang dus ruilen gaat niet meer. Daarnaast ben ik erg gehecht aan beide.

Ik denk dat ik ze voorlopig apart hou met kooien naast elkaar, maar regelmatig van kooi wissel zodat ze elkaar geur kunnnen blijven kennen + ze laten steriliseren en herintroduceren (op neutraal terrein). Hopelijk gaat het toch nog goed. Iemand nog tips hieromtrent?

Ik vroeger jaren twee mannetjes cavia's gehad. Die kunnen meestal ook niet samen, maar deze waren beste vriendjes dus misschien is er nog hoop. Indien het niet lukt, zal er verder gekeken worden naar alternatieven.
Laatst bijgewerkt door crazy_horses op 01-05-19 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:10

Hou er rekening mee dat wisselen van kooi en het naast elkaar zetten ook veel stress kan geven. Alleen als je aan beide konijnen ziet dat ze ontspannen zijn zou ik dit doen.

Ik heb zelf thuis twee rammen gehad die gingen vechten en heb uiteindelijk twee koppels moeten maken. Het herintroduceren ging elke keer ongeveer een half jaar goed en daarna was het weer vechten. Ik zou zeker een back up plan hebben

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:10

Hoeveel ruimte hebben ze? Ik heb zelf altijd vrouwtjes samen gehad maar ik had wel altijd ruime hokken en rennen. Dus ze konden elkaar altijd uit de weg.

Nu uit elkaar halen en later koppelem weet ik niet of dat werkt. Ze missen in de tussentijd sociaal contact. Ik zou ook kijken voor 1 (of 2 mannetjes erbij)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:15

Zelf denk ik dat het toch een keer fout gaat. Ook als ze gesteriliseerd zijn. Een gecastreerde ram erbij lijkt mij een goed plan :)

Mannetjes cavia's gaat over het algemeen wel goed ;). Cavia's zijn ook veel makkelijker te koppelen. Hier altijd duo cavia mannen gehad en nu 3 bij elkaar.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 11:17

@amber_anne toen ik ze vanochtend nog eens samen in de ren had, konden ze wel samen rustig eten dus ik hoop dat het nog niet zover geëscaleerd is dat het naast elkaar zitten stress geeft. Ik zal ze goed in het oog houden.

@capjekop: momenteel zitten ze in een standaard kooi, maar hebben ze tevens een ruime ren waar ze inzetten als we thuis zijn. De momenten dat ze over het algemeen slapen zitten ze in de kooi, voor de rest er buiten. Er staat grotere ren/kooi in de planning, maar deze moet nog op maat gemaakt worden. Helaas ik heb niet genoeg ruimte voor drie of vier konijnen want dan zouden ze weer erg krap zitten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:38

Is het geen mogelijkheid om gewoon los te lopen in huis? Dat doen ze hier ook en ik zou niet meer anders willen voor ze

Ze hebben minimaal 2 vierkante meter nodig samen om permanent in te leven (als het dwerg konijnen zijn). Joe meer ruimte je ze geeft hoe groter de kans dat het goed gaat

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 11:40

crazy_horses schreef:
@amber_anne toen ik ze vanochtend nog eens samen in de ren had, konden ze wel samen rustig eten dus ik hoop dat het nog niet zover geëscaleerd is dat het naast elkaar zitten stress geeft. Ik zal ze goed in het oog houden.

@capjekop: momenteel zitten ze in een standaard kooi, maar hebben ze tevens een ruime ren waar ze inzetten als we thuis zijn. De momenten dat ze over het algemeen slapen zitten ze in de kooi, voor de rest er buiten. Er staat grotere ren/kooi in de planning, maar deze moet nog op maat gemaakt worden. Helaas ik heb niet genoeg ruimte voor drie of vier konijnen want dan zouden ze weer erg krap zitten.

Standaard kooi is 1.20 bij 50? Is wel heel klein, zou minimaal het dubbele willen hebben en als ze mot hebben nog meer met verstopplekken.

Het is mooi weer, kunnen ze niet buiten in een flinke ren?

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 12:16

@ azmay, ik ben mij ervan bewust dat deze te klein is. Er komt een veel grotere kooi aan die meer dan het 8 dubbele wordt van de standaard kooi inclusief verstop en fourage plekken. Deze moet alleen nog op maat gemaakt worden, maar dan hebben ze super veel plaats (voor twee konijnen dan toch, voor meer is het weer te klein). Geen tuin hier maar een koertje daarom komt er dus een grotere kooi aan. De konijntjes zijn iets eerder op ons pad gekomen dan gepland.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:04

Konijnen kunnen flink vechten.Ik denk niet dat iets als de rangorde bepalen bij konijnen van toepassing is.Ik zou ze uit elkaar houden voor ze elkaar ernstig verwonden.

GigiGlitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:14

Konijnen zijn eigenlijk alleen goed te houden als voedster en een gecastreerde ram. Twee rammen gaat in principe niet. Twee voedsters gaat wel als ze veel ruimte hebben. Jouw kooi is echt veel te klein.. Ze hebben geen eigen ruimte, waardoor ze gaan vechten. Enige optie is ééntje weg doen en een gecastreerde ram halen, want ze uit elkaar zetten en dan weer opnieuw koppelen werkt niet. Sterker nog, ik denk dat dat het alleen maar erger maakt. De ander heeft de kooi nu voor haar zelf en gaat die niet meer delen met een ander.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:42

anjali schreef:
Konijnen kunnen flink vechten.Ik denk niet dat iets als de rangorde bepalen bij konijnen van toepassing is.Ik zou ze uit elkaar houden voor ze elkaar ernstig verwonden.

Konijnen hebben onderling een erg goede rangorde bepaling die merkbaar is door kleine subtiele lichaamshoudingen. Ik denk dat als je dit niet weet het beter is om geen advies te geven en zulke onwaarheden de wereld in te helpen.

Tevens klopt het dat konijnen flink kunnen vechten maar eigenlijk is het pas flink erg als er bloed is. Plukken haren en achter elkaar aan rennen is normaal dominantie gedrag.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:31

Amber_anne schreef:
anjali schreef:

Konijnen hebben onderling een erg goede rangorde bepaling die merkbaar is door kleine subtiele lichaamshoudingen. Ik denk dat als je dit niet weet het beter is om geen advies te geven en zulke onwaarheden de wereld in te helpen.

Tevens klopt het dat konijnen flink kunnen vechten maar eigenlijk is het pas flink erg als er bloed is. Plukken haren en achter elkaar aan rennen is normaal dominantie gedrag.

Ik heb heel lang konijnen gehad hoor. Maar ze kunnen behoorlijk pittig zijn.Als je ze een hele goede huisvesting kunt geven zal het wel beter gaan.Vechtende konijnen samen in een klein hok dat vind ik echt geen optie.Die hebben dan toch behalve verwondingen veel te veel stress.Omdat ik ze niet voldoende ruimte kan bieden neem ik er nu ook geen meer,alhoewel ik dol op ze ben.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:35

Ik ben het met je eens dat vechtende konijnen in een klein hok geen optie is en daarom zitten de konijnen ook niet meer samen.

Maar zeggen dat konijnen niet vechten om rang orde is gewoon niet waar.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 19:27

Ik zou ze uit elkaar halen en laten.
Twee voedsters of twee ramen samen houden is eigenlijk vragen om dat het samen vechten wordt.
Gecastreerde ram en voedster samen gaat over het algemeen wel goed maar ook dan zou ik bij gebrek aan kennis het koppelen over laten aan bv de konijnenopvang.
Ik snap dat je gehecht aan ze bent al dus zou ik proberen er een gecastreerde rammelaar bij te houden.

Cavia’s zijn wb koppelen gemakkelijker dan konijnen.

Overigens idd een grote ruimte is van belang bij een konijn

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 12:14

Ze hebben niet gevochten/ dominant gedrag vertoond in hun kooi. Op het moment dat het gedrag begon waren ze beiden in de ren (ze zaten hier al een aantal uur in deze dag zonder probleem). Ik heb nog verder opgezocht omtrent hun gedrag en het lijkt (gelukkig) geen full blown fight geweest te zijn. Ik heb maar één plukje haar gevonden en niemand heeft wondjes. Eerder die avond waste de ene de andere nog. Ik heb er nog hoop in.

Voorlopig zitten ze apart, maar worden ze dag om dag gewisseld van kooi. Hun rentijd is helaas nu wel verminderd omdat ze om en om er in zitten. Ik ben aan het kijken om in een andere ruimte ook een andere (kleinere ren) te maken zodat ze beiden hun poten meer kunnen strekken. De kooien stonden naast elkaar, maar deze heb ik nu verplaatst omdat ze teveel aan de tralie aan het knagen waren. Ze kunnen elkaar minder goed zien nu. En als de andere ren er komt zullen ze sowieso in verschillende kamers zitten.

De planning is momenteel ze apart te houden (met wisselen van de kooien en rentijd) tot dat ze gesteriliseerd zijn. Na de operatie blijven ze minstens nog een maand apart om te herstellen en de hormonen al iets te laten dalen (ik weet dat het langer dan een maand duurt tegen dat hormonen 'weg' zijn). Vervolgens zal ik de kooien gradueel dichter bij elkaar zetten en zien wat ze doen. Als dat goed lijkt te gaan, wil ik ze herintroduceren op neutraal terrein met iedere keer korte sessie waarbij het terrein langzaam uitgebreid wordt. Normaal gezien is hun groter verblijf er dan al lang, maar geen enkel konijn zal daar een voet in zetten tot ze op neutraal terrein het met elkaar kunnen vinden om te voorkomen dat één van de twee vindt dat dit haar territorium is. Indien dit niet lukten en ze blijven ruzie maken over wie de dominante is kan de nieuwe kooi in twee aparte ruime delen afgesloten worden. Als dat het geval is, zal ik verder zoeken naar een andere oplossing.

Ik ben in tussentijd mij druk verder aan het verdiepen in het subtiele konijnen gedrag en hoe je het beste koppelt. Als iemand nog goede literatuur heeft hierover dan hoor ik het graag want zoals het internet betaamt lees je zeer verschillende meningen met betrekking tot hoe te koppelen en welk gedrag aanvaardbaar is tijdens de koppeling en welke absoluut niet.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 14:40

Literatuur over hoe je het best koppelt? Internet staat er bomvol mee.
Tralies knagen is vaak vanuit frustratie of verveling. Er is al meerdere malen in dit topic aangegeven dat dit zo niet gaat werken. Van kooi wisselen levert enorm veel stress op. Ik zou niet zo blijven aanmodderen, maar echt op zoek gaan naar een gecastreerde ram erbij. Koppeling zeker overlaten aan de opvang en daar proberen een goede match erbij te vinden.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 14:47

Ik heb altijd voedsters samen, hier totaal geen probleem. Je konijntjes komen nu wel op puberleeftijd. Waarschijnlijk dat daarom de rangorde terug opnieuw begint. Zolang ze niet vechten zou ik ze eigenlijk niet scheiden, wel zien dat ze elkaar uit de weg kunnen als ze dat willen.

Een gecastreerde ram erbij gaat ook niet altijd goed overigens. Hier was alles ok tussen de 2 dames, maar kwam de ram erbij, dan eiste 1 van de 2 die op en jaagde dan constant achter de andere. Ram weg en ze waren terug beste vriendjes.

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 14:57

@gigixponys daarom ben ik ook geneigd om er voorlopig geen derde konijn (ram) bij te nemen. Straks zit ik met drie konijnen die niet met elkaar kunnen opschieten. Als ik filmpjes opzoek mbt vechten/koppelen dan gaat er heel wat heftiger aan toe. Ik weet dat ze nu aan het puberen zijn. Ik wil voorkomen dat ze echt gaan vechten want dan ben ik nog verder af. Daarnaast vindt ik het moeilijk om te zien wat een tijdelijke rangorde bepaling schermutseling is en wat een aanloop is naar een gevecht.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 15:11

Wat voor ras is het?
Mijn ervaring is dat de kleine rassen wat pittiger zijn en vrouwtjes daarvan lastiger samen gaan. Verder gieren de hormonen er in deze tijd van het jaar doorheen, maar die van jou zijn nog jong natuurlijk, maar dat zou ook al wat een rol kunnen gaan spelen.
Ik zou ze bij voorkeur niet scheiden maar een tijdelijke oplossing realiseren zodat ze meer ruimte hebben. Bijvoorbeeld van die hekjes met een net erover, te koop bij Welkoop zijn niet zo heel duur. Als ze elkaar nu redelijk tolereren en straks gecastreerd zijn denk ik dat het zou kunnen lukken. Als je ze nu uit elkaar haalt acht ik de kans op een nieuwe geslaagde koppeling een stuk kleiner.