Twee maatjes uit asiel, verstoppen zich het liefst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Buuk

Twee maatjes uit asiel, verstoppen zich het liefst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 22:13

Hallo,

Afgelopen zaterdag twee katten ( 1 kater van 4 jaar & 1 poes van 1 jaar) achtergrond, kater Ody, is uit het asiel gehaald iets langer dan jaar geleden, en van dat baasje kreeg hij de toen nog kitten Minous. Zijn dus al een jaar samen geweest, werden ook liefst samen geplaatst. Helemaal goed, want dat past hier prima.
Echter...ze zijn echt doods en doods bang. Leven een soort van onder de bank. Minous kruipt in elkaar als je naar haar wijst..maar zij komt nog regelmatig eens op onderzoek. Maar dan Ody, die komt het liefst niet. De keren dat ie tevoorschijn kwam, mocht ik absoluut aaien, krijg ik ook kopjes, maar gaat ook best snel weer op zijn verstop plaats. Van mij mogen ze echt tot rust komen, tuurlijk...

Doordat de vorige baas is overleden, weten ze ( asiel waar Ody eerder had gezeten, kwam daar als zwerver binnen) weinig. Nu wil het zo zijn..de man kwam uit mijn dorp. Een straat verder ( heel plots overleden, en was verder alleen) schijnbaar super lief voor zijn dieren, maar heel veel meer weten ze niet echt.
Onze vorige kat is komen aanlopen, koos ons uit. Ik hoop deze twee mooi huis te kunnen bieden, waar ze zich wel veilig voelen, op dit moment kruipen ze nog steeds bij elke beweging weg. Iemand enige ervaring, idee hoelang ze zich zo niet veilig blijven voelen? Ze eten netjes, en gaan ook keurig op kattenbak. Zijn er nog tips hoe ik ze op hun gemak kan stellen? lokken met kipfilet leek me niet helemaal goed. Vriendin zweerde bij dat concept, ik wil niet omkopen, of iets aanleren...

Ik wil het liefst een teken, dat ze het wel fijn vinden hier....tot zover zie ik het niet...
Hoelang duurt dit, dat ze de geluiden, geuren, ons huis en onszelf ( 2 volwassenen, geen kids) gewend zijn?
( voel me redelijk stom dat ik me dit afvraag...maar ons vorige poezenbeest was heel duidelijk, ik ben dit gokken en gissen niet zo gewend..)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:18

Je hebt ze pas sinds zaterdag?

Kan gerust een paar weken duren hoor.

Gewoon negeren en vooral lekker voer geven. Komt vanzelf goed.

xShannentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:19

Geduld... een hele nieuwe omgeving kan voor de ene kat meer wennen zijn als voor de andere. Zaterdag vind ik nog heel kort bij. Onze kat (toen kitten) zat ook zeker wel 2 weken onder de bank maar gebruikte wel de kattenbak en at prima. Kwam ook heel af een toe als het echt muisstil was eens kijken. Nu loopt hij gewoon lekker rond en doet zijn ding, hij is wel altijd voorzichtig gebleven maar voor mij en mijn vriend verstopt hij zich absoluut niet meer.

Geef het wat tijd

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:20

Snap goed dat je je zorgen maakt hoor, maar denk dat je ze het beste de tijd kan geven. Niet te druk om maken. De ene kat heeft nou eenmaal meer tijd nodig om te ontdooien dan de ander. Maar sneu is het wel. :(:)

Ze hebben waarschijnlijk wel steun aan elkaar. Dat ze eten en de kattenbak gebruiken is al heel goed.

Heb je natvoer of iets anders lekkers in huis waarmee je ze kan lokken?
Onze oudste kat zat onder de bank nadat wij hem uit het asiel hebben gehaald en ik heb hem met natvoer er onder uit gekregen. Omkoperij dus eigenlijk. :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:22

Geef het wat tijd, het kan wel even duren. Ik denk dat je de juiste instelling hebt. Niet omkopen, gewoon geduld en zorgen dat ze makkelijk bij hun natje en droogje kunnen.
Ze zullen als je weg bent waarschijnlijk wel het huis verkennen en uiteindelijk zullen ze wat meer vertrouwen krijgen.

Maflinger_S

Re: Twee maatjes uit asiel, verstoppen zich het liefst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:31

Zoals hierboven al vaker genoemd: rustig laten zitten, komt goed. Zo lang ze kunnen eten, drinken en poepen redden ze zich wel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:40

Rustig laten zitten
En ze hun ding laten doen
Observeren dus
Ze worden vanzelf vrijer

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:50

Dat heeft bij ons meerdere weken geduurd. Wij hebben 2 katten uit het asiel gehaald, die niet samen in 1 huis gezeten hebben, maar in het asiel veel naar elkaar toe trokken.
En zij hebben in hun eerste maanden tot in het asiel nul contact met mensen gehad. Nu 2 jaar later zijn het de grootste knuffelkonten ooit! Dat hadden we nooit verwacht eigenlijk. We zouden al blij zijn als ze überhaupt in de buurt zouden gaan liggen ooit.
Dus met jouw katten zal het vast en zeker goed komen.
Gewoon lekker met rust laten en geduld hebben.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:57

Wij hebben een mishandelde poes opgevangen ooit met de bedoeling haar weer te herplaatsen(je snapt vast dat dit nooit gelukt is hihi).

Heeft máánden achter het bed van mijn ouders geleefd als we binnen waren. Kwam alleen snachts eruit om te eten en voor de bak.

Pas na maandag durfde ze rond te lopen als we thuis waren en bij plotselinge bewegingen was ze weg.
Uiteindelijk heb ik nog nooit zo'n aanhankelijke kat gezien.

Geef ze de tijd en laat ze zoveel mogelijk met rust zodat ze weten dat het veilig is, dan komen ze wel los!

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 22:57

Ahhh, oké geduld dus...nou daar bezit ik bergen van ( not , Hahaha) maar ik lees dus dat dit heel gewoon is. Perfect..ze kunnen overal bij, en terwijl ik dit schrijf komt net die grote kater zijn natvoer opeten. De kleine Minous had haar bakje al gekregen en op, wellicht op de geur afgekomen... perfect!
Asiel heeft ze met handschoenen en vangstok moeten vangen, dus stress level was heel hoog...ik wil ze zsm een veilig gevoel geven, daar zal rust en geduld absoluut bij horen. Maar fijn te lezen dat het uiteindelijk goed kan komen.

Paint_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 22:57

Dat kan weken duren. Geef het wat tijd en zorg dat ze kamer voor kamer kunnen ontdekken. Wel belangrijk dat ze blijven eten, dus zorg dat er eten bij ze in de buurt staat. Anders heb je weer kans op leververvetting.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 23:00

Buuk schreef:
Ahhh, oké geduld dus...nou daar bezit ik bergen van ( not , Hahaha) maar ik lees dus dat dit heel gewoon is. Perfect..ze kunnen overal bij, en terwijl ik dit schrijf komt net die grote kater zijn natvoer opeten. De kleine Minous had haar bakje al gekregen en op, wellicht op de geur afgekomen... perfect!
Asiel heeft ze met handschoenen en vangstok moeten vangen, dus stress level was heel hoog...ik wil ze zsm een veilig gevoel geven, daar zal rust en geduld absoluut bij horen. Maar fijn te lezen dat het uiteindelijk goed kan komen.

Je bent goed bezig!
En zo heb je iets om naar uit te kijken :D Iedere stap dichterbij voelt als een overwinning misschien en wil je met iedereen delen. Of misschien ben ik daar de enige in :')
“Jaaaaaa Tarja heeft op de bak gepoept!!! Yessssss.”
Dat soort dingen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 23:10

Ze zijn er nog geen week?
Geef ze alsjeblieft de tijd en de rust(!) om bij te komen en te acclimatiseren.
Het is zeer ingrijpend voor een dier om te verhuizen.
Als ze na een maand of 4/5 nog zo angstig zijn kun je gaan kijken naar oplossingen of aanpassingen.
En geef ze niet teveel aandacht maar laat het aan hen over om te bepalen wanneer ze dat willen.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 23:15

Ze mogen momenteel op drie plaatsen komen.
We hebben ze drie dagen alleen de woonkamer aangeboden, incl kattenbak. Maar bij ons staat nu de katten bak in de hal. ( nog even open, over paar dagen kijken we of ie gesloten kan worden, zonder klep, want daar houdt Ody niet van) ik wilde niet dat ze teveel gingen wennen aan kattenbak in woonkamer, dus toch besloten in de hal te zetten. Vanuit de hal kunnen ze dus de trap op. We hebben boven een kattenkamer, staat een slaapbankje, waar ze op kunnen, en lekker raam dat ze op vensterbank naar buiten kunnen kijken. Rest van de kamers laten we dicht. De badkamer op zolder is dicht, maar andere stuk kan niet dicht, en kunnen ze ook kijken. Maakt momenteel dus drie ruimtes. Over week of twee mag rest ook open, ze mogen van mij overal snuffen en kijken ( behalve mijn slaapkamer..) rest zijn nog 3 kamers. Beneden staat hun voer, in de open keuken, daar blijft het ook. Eten doen we beneden. Staan altijd brokjes, twee bakjes. En altijd vers water, ook twee bakjes. Ze kwamen van een appartement een straat verderop ( dit heeft zo moeten zijn...dat ze met ons terug op dorp kwamen) maar mogen na zes weken van mij ook lekker naar buiten als ze dat willen.
En werkelijk..ze zitten nu beiden beneden in de kamer...( ik had dit uren geleden moeten schrijven Hahaha!)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 23:15

Mijn moeder, zusje en ik hadden een zwarte Pers, Rocky, voordat hij bij ons kwam heeft hij in een jaar tijd 5 verschillende bazen gehad. Toen mijn moeders vriend (nu stiefvader) bij ons introk, moest Rocky niets van hem hebben, dan zat hij op een stoel boven de keukentafel naar mijn stiefvader te loeren. Langzamerhand kwam hij dichterbij: Een stoel vlakbij, de leuning van de bank aan de andere kant van waar mijn stiefvader zat en op een dag klom hij zowaar bij hem op schoot. Dit proces heeft wel een aantal weken geduurt, maar vanaf toen waren het dikke maatjes.

Het duurt even en je moet ze lekker de tijd geven, maar over het algemeen komt het wel goed! Gewoon niets forceren.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 23:23

Ik doe verder niks, ik zit op de bank, laat hun hun ding doen. Ben wel blij dat ik ze zie eten, en gewoon beneden zie. Heel fijn! Ody had de vangstok kapot getrokken, daar is volgens mij aardig wat voor nodig. Fijn dat ze in orde lijken verder. Al kan ik het maar van afstand bekijken..maar zoals al aangegeven door meerdere, ze eten, de gebruiken de kattenbak, zal goed gaan. De rest komt dus als zij eraan toe zijn. Katten...heerlijk spul ..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 00:18

Na 4 maanden zag ik mijn kat weer voor het eerst nadat ik haar had losgelaten in mijn appartement :D eigenlijk heel zielig, ze kroop de hele dag achter de keukenapparaten tot we weg waren of sliepen. S nachts hoorde ik haar af en toe en aan de kattenbak zag ik dat ze nog leefde. Is nog goed gekomen hoor, ook echt enorm knuffeltje geworden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 15:13

Hey, sorry dat ik dit topic even omhoog haal, maar ik ben lichtelijk erg nieuwsgierig hoe het nu gaat? :D

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 18:35

Wat leuk dat je ernaar vraagt!
Onze twee vriendjes hebben we officieel op onze naam laten zetten.
De dikke kater, 4jaar, genaamd Ody is helemaal thuis! Volgt me inmiddels door het hele huis, komt lekker tegen me aanliggen en kroelen staat echt met stip op 1. Inmiddels kan mijn man hem ook aanhalen, dat heeft iets langer geduurd, maar mag inmiddels ook.
De kleine dame van 1 jr, Minous genaamd rent nog steeds hard van ons weg. Die haat aanraken, haat dwang, en heeft genoeg aan Ody. Zo zien we dat. Blijft raden, maar Ody is haar vriend, met Ody slaapt ze graag, kroelt ze mee, en wij mensen blijven eng.
Als Ody bij mij ligt, komt ze soms bij hem liggen en dan mag ik ze wel aanraken, maar echt leuk vind ze het niet.
Ik aai ze alleen op die momentjes, in haar veilige omgeving dicht bij Ody, en verder gaan we er geen probleem van maken, ze mag gewoon haar ding doen.
Enige nadeel is wel...hoe ga ik die wormen kuur toedienen...hoe de vlooien en teken druppels?? Ze zijn nu nog alleen binnen, maar mogen naar buiten...dat vind ik een dingetje...
Tip die we nu aan het trainen zijn, is in reismandje eten geven, zodat ze daar beetje aan wennen, want als ik naar dieren arts moet...is dat wel belangrijk. Ze gaan erin eten, maar vliegen eruit als we in de buurt komen....kost gewoon heel veel tijd, en die nemen we dan ook.
Al met al, denk ik wel dat ze het beiden wel heel fijn vinden hier...wij zijn in elk geval blij met beiden. We hebben weer enorm veel leven in huis. Minous haar favo spel is nl Ody te grazen nemen als ie het niet door heeft...wat vaak resulteerd is race sessies door het huis. Heerlijk!