Wel eten, niet sporten, toch mager?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Wel eten, niet sporten, toch mager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:09

Helleu :wave:

We willen binnenkort zijn bloed laten onderzoeken, kijken of men gekke dingen kan vinden. Maar ik dacht wellicht kunnen jullie eens mee denken, kijken welke richting we uit mogen denken met Storm.

Gisteren met de warmte besloten zijn vacht er maar weer af te halen. Hij werd er erg vrolijk van, maar wij iets minder toen bleek wat er onder die vacht verscholen zat. Of beter gezegd...niet meer -O-

Twee jaar geleden had Storm overgewicht, en woog hij 33 kilo. Voor een hond met de nodige gewrichtsproblemen niet handig, dus hebben we hem laten afvallen. Hij ging terug naar 23 kilo. Op zich heel fijn natuurlijk, maar toch zouden we graag iets meer gewicht er omheen zien. Besloten zijn voerinname maar even wat omhoog te gooien. In plaats van 1 beker per maaltijd, kreeg hij 1,5 beker per maaltijd, 2 maal daags. Hij staat op voer wat normaal gesproken voor sporthonden is. Dit ging korte tijd prima. We voelden zijn ruggengraat minder (weer tot het normale voor zijn doen), en dachten dat het daarmee klaar was. Nu hadden we vorige week al het idee dat we zijn ruggengraat weer wat meer voelden, en deden er dus al weer wat extra voer bij.

Nu ik zijn vacht er af heb gehaald...ai %)
Kereltje is nog niet eerder zo dun geweest :(:)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Qua bewegen doet hij nagenoeg niks. Een rondje om het blok en een wandeling in het bos, maar geen sport. De rest van de dag slaapt hij. Het is een hond die absoluut niet van werken houdt, en dat hij het rustiger aan begon te doen vonden wij dan ook niet gek. Hij is inmiddels 8,5, en heeft het nodige meegemaakt. Eetlust is altijd goed geweest, hij heeft nog nooit een maaltijd laten staan. Hoe kan het dat een hond die altijd eet, en flink ook, de rest van de dag in rust zit, toch zo mager zijn? Ondanks recentelijk voor langere tijd bijvoeren?

Onderbuikgevoel zegt; checken. Zouden we bepaalde dingen nog specifiek moeten laten checken?

Azmay

Re: Wel eten, niet sporten, toch mager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:19

Ik zou inderdaad zo snel mogelijk even bij de dierenarts langs gaan voor wat standaard onderzoeken, en tot die resultaten binnen zijn 3x per dag gaan voeren in plaats van 2x.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:22

Ik zou beginnen met een algemeen bloedbeeld checken. Ontwormen als dat afgelopen maanden niet is gebeurd.

Meer eten geven. Ander eten geven. Als hij nu graanvrij krijgt, meer granen bijvoeren zoals pasta en rijst. Zit geen voedingstoffen in maar wel calorieen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:27

Onze hond werd ook magerder, achteraf nierfalen. Was ook 8 jaar oud.
Wij merkten dat hij ook lustelozer werd, en hij begon water over te geven.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 18:54

Azmay schreef:
Ik zou inderdaad zo snel mogelijk even bij de dierenarts langs gaan voor wat standaard onderzoeken, en tot die resultaten binnen zijn 3x per dag gaan voeren in plaats van 2x.

We hebben het sinds gisteren meteen omhoog gegooid naar 3x daags voeren :j
En natuurlijk zsm naar de DA.

Kaus schreef:
Ik zou beginnen met een algemeen bloedbeeld checken. Ontwormen als dat afgelopen maanden niet is gebeurd.

Meer eten geven. Ander eten geven. Als hij nu graanvrij krijgt, meer granen bijvoeren zoals pasta en rijst. Zit geen voedingstoffen in maar wel calorieen.

Meer eten geven doen we al. Dit is het merk waar hij het altijd goed op heeft gedaan, en met zijn gevoelige maag-darm stelsel willen/kunnen we niet zomaar overstappen naar ander voer. We zijn al blij dat we nu eentje hebben waarbij zijn ontlasting normaal blijft. Hij doet het er al tijden goed op, vandaar ook dat het zo vreemd is dat het ineens een ommezwaai maakt.

noox schreef:
Onze hond werd ook magerder, achteraf nierfalen. Was ook 8 jaar oud.
Wij merkten dat hij ook lustelozer werd, en hij begon water over te geven.

Hmm, bakkes :\ Dat is wel één van de dingen waar we met hem altijd rekening mee hebben gehouden. Hij heeft de afgelopen jaren ineens gehad dat hij bijvoorbeeld ineens in huis plaste 's nachts. Wel de boel laten checken, maar de DA kon geen gekke dingen vinden. Alles leek normaal. Wie weet of er nu meer duidelijk zal zijn. We gaan het zeker extra navragen bij ons DA bezoek! :j

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:55

Eerste gedachte is idd ontwormen...

Daarna idd bloed trekken voor een geriatrisch profiel

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:36

Zoveel oorzaken. Het beste is echt deze week nog naar de DA voor een uitgebreide check.

Veel sterkte! :(:)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:49

Tigress schreef:
Hmm, bakkes : Dat is wel één van de dingen waar we met hem altijd rekening mee hebben gehouden. Hij heeft de afgelopen jaren ineens gehad dat hij bijvoorbeeld ineens in huis plaste 's nachts. Wel de boel laten checken, maar de DA kon geen gekke dingen vinden. Alles leek normaal. Wie weet of er nu meer duidelijk zal zijn. We gaan het zeker extra navragen bij ons DA bezoek! :j

Jaa was echt heel naar. Wij kwamen er ook pas bij autopsie achter dat het nierfalen waren, hij is helaas overleden in de kennel terwijl wij op vakantie waren |(
Dus dat wil ik iedereen besparen. En achteraf ga je de symptomen bij elkaar optellen, maar tja hij was al 8 en dus dat slomere ging vrij geleidelijk en schoven we op ouder worden, en het afvallen schoven we af op het feit dat hij korter was geknipt dan normaal. Maar hij was ook niet zo duidelijk dun zoals die van jou. Water overgeven dachten we dat was omdat hij altijd uit onze vieze fontein dronk. Helaas gebeurd, maar laat kijken naar de nieren!

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 19:54

Ach beessie. Kan van alles zijn... Idd algemeen bloedbeeld laten checken en laat ook even prikken op de alvleesklier, daar kunnen ze ook sterk van vermageren. Schildklier laten checken is ook geen overbodige luxe. En inderdaad, onze hond hebben we goed aan laten komen met een paar gekookte aardappels per dag erbij, dit op advies van de internist van UKG (onze hond heeft chronische alvleesklier en darmontstekingproblemen). Wel kleine beetjes geven, het ligt namelijk best zwaar op de maag. Is hij daar verder ook gevoelig op? Misselijk, overgeven?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 13:16

Hij is vooral misselijk wanneer er substanties in de maag komen die te hard zijn (denk aan natuurlijke snacks). Voor de rest heeft het voornamelijk uiting op zijn darmen. Ontlasting die verre van stevig is, is de ''gewone'' gang van zaken wanneer zijn lichaam iets niet aan kan.

Morgenochtend om 9:00 moet ik met hem bij de DA zijn. Ik hou jullie op de hoogte! :j Dank voor het meedenken in ieder geval!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:06

Ach arm ventje!
Gezien de harde dingen die lastig vallen en zijn ontlasting denk ik ook aan de alvleesklier. Succes bij de dierenarts.

Ps: ik vind hem trouwens ook wel slecht in zijn rug. Zou daar ook nog naar laten kijken. Schouders, nek, rug en heupen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 15:11

Hij heeft inderdaad een alles behalve voordelige bouw :(:) Maar gezien de interesse in fitheid van Tigress haar andere hond vermoed ik dat ze daar wel mee bezig is/rekening mee houdt/van op de hoogte is?

Ik ben benieuwd wat er morgen uitkomt. Hopelijk niks ernstigs... Met 8,5 is hij ook zeker nog niet hoogbejaard.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 21:40

Hannanas schreef:
Ach arm ventje!
Gezien de harde dingen die lastig vallen en zijn ontlasting denk ik ook aan de alvleesklier. Succes bij de dierenarts.

Ps: ik vind hem trouwens ook wel slecht in zijn rug. Zou daar ook nog naar laten kijken. Schouders, nek, rug en heupen.

Zijn structuur is een ramp, zeker met die bochel in z'n rug := Dat hij een aanrijding heeft gehad als pup heeft er niet aan meegeholpen. Rechter achterpoot en heup waren kapot, en de bandensporen stonden nog in de staart (vandaar ook zijn korte staartje :D ). Het is wel hersteld toen hij nog in het buitenland leefde, maar helaas niet helemaal correct. Zijn poot is hierdoor net wat korter, knie is niet soepel etc, wat natuurlijk de nodige uitwerking heeft op het lichaam.
We lopen hiervoor bij een osteopaat, die hem elke 3 maanden sowieso even onder handen neemt :)

Kaus schreef:
Hij heeft inderdaad een alles behalve voordelige bouw :(:) Maar gezien de interesse in fitheid van Tigress haar andere hond vermoed ik dat ze daar wel mee bezig is/rekening mee houdt/van op de hoogte is?

Ik ben benieuwd wat er morgen uitkomt. Hopelijk niks ernstigs... Met 8,5 is hij ook zeker nog niet hoogbejaard.

Klopt! We houden er goed rekening mee :j Vandaar ook dat we zo graag spieren willen bouwen die de mankementen van het lichaam (deels) op kunnen vangen, maar daar is eerst een gezond gewicht bij nodig. Hij heeft geen basis meer waaruit we kunnen werken, wat het extra moeilijk maakt momenteel voor hem. Vergeleken met Jarv is hij zo iel :(:)
Afbeelding

8.5 is nog niet hoogbejaard, al hebben we altijd gezegd dat alles boven de 5 bonus is. Als je hem zou zien lopen in het bos, zou je denken dat er minstens een 12-jarige hond loopt. Mensen schrikken toch best wel als ze horen hoe ''jong'' hij eigenlijk nog maar is vergeleken met wat ze zien.

Ik hoop dat we snel uitsluitsel krijgen over wat het is. Hoe meer we op dingen letten, hoe meer je op begint te vallen. Zo viel hij vanmorgen ineens uit naar mensen die voor onze tuin langs liepen. Was het toeval? Heeft het ergens mee te maken? Het was in ieder geval niet zoals Storm normaal gesproken is, wat ons toch best zorgen baart. We gaan het zien...ik hou jullie in ieder geval op de hoogte!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 21:51

Poeh dit is echt mager. Ik zou bloedonderzoek laten doen en urineonderzoek erbij doen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 14:00

Het goede nieuws is, we hebben een ''gezonde'' hond! Bloeduitslagen kwamen goed terug. DA kon niks voelen of horen wat niet hoorde.

Het probleem nu is dus dat we nog altijd in het duister tasten m.b.t. wat er gaande is. Ontworming up-to-date, krijgt (meer dan) voldoende goed voer, en toch dit. Het enige vermoeden dat er nu ligt is dat we ''gewoon'' een jonge senior hebben. Waar je normaal gesproken bij een 12-jarige het afvallen zou zien, is het nu dus gaande bij onze 8,5 jarige. We blijven nu dus gewoon doorgaan met hoe we het al deden (bijvoeren, rustig aan doen, basis terug proberen te krijgen), en hopen dat zijn lichaam nog zo lang mogelijk mee zal gaan. Ik ga contact opnemen met onze voerleverancier, kijken of ze ons kunnen helpen met misschien extra aanvullingen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:03

Wat fijn dat de bloeduitslagen prima zijn! Als hij olie kan hebben over zijn voer zou ik eens paardenvet van Duodog gaan voeren! Een caloriebom die ook nog eens goed voor de vacht is!
Mijn teefje heeft onlangs pups gehad en daarmee was ze zo snel terug in conditie.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 14:08

Olie is tot nu toe goed gegaan! Oke, het was zalmolie _O- Maar toch. Ik ga het opzoeken en uitproberen, bedankt voor de tip!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:20

Wat voor voer voer je nu precies dan?

Mijn mega actieve Kelpie deed het bijvoorbeeld helemaal niet zo goed op WOW. Hij glom prachtig en ontlasting was goed maar ik kon er kilo's instoppen en nog was het niet goed. Nu krijgt hij een brok met veel graan en gaat het veel beter. Ik zou dus echt eens kijken of het niet de moeite waard is om van voer te wisselen, ondanks dat hij erg gevoelig is.

Anders eens een allergietest doen?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 14:39

Olympic pro. Van dezelfde brokken was hij 2 jaar geleden 10 kilo te zwaar. We zitten nu dus van datzelfde merk op een voeding waar meer in zit voor de hond, en toch is het niet meer voldoende.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:51

Welke waarden zijn er allemaal getest?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:00

Mwa misschien wat kort door de bocht, een gezonde hond heeft niet zo snel diarree. Ook een oudere hond valt niet zomaar af op hetzelfde voer.

Wat zijn de bloeduitslagen? Is de alvleesklier getest? En ik zou er nog een ontlastingtest tegenaan gooien op bacteriën en zetmeel en schimmels.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:03

Even een gekke opmerking, maar mocht de hond meegeweest zijn naar een eerder tropische bestemming, zitten bepaalde ziektes vaak niet in een standaard bloedtest en als de dierenarts er niet van op de hoogte is, kan je lang zoeken. Het zou iets stom zijn om te missen, dus gooi het er toch maar even tussen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:05

SinneJ schreef:
Even een gekke opmerking, maar mocht de hond meegeweest zijn naar een eerder tropische bestemming, zitten bepaalde ziektes vaak niet in een standaard bloedtest en als de dierenarts er niet van op de hoogte is, kan je lang zoeken. Het zou iets stom zijn om te missen, dus gooi het er toch maar even tussen.
ook een goeie! Of als hond als pup uit buitenland kwam.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:56

Is er ook urine onderzoek gedaan?
Hoe vaak heeft hij diarree of dunnere ontlasting? Is dit vaker dan vroeger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:58

Hannanas schreef:
Mwa misschien wat kort door de bocht, een gezonde hond heeft niet zo snel diarree. Ook een oudere hond valt niet zomaar af op hetzelfde voer.

Wat zijn de bloeduitslagen? Is de alvleesklier getest? En ik zou er nog een ontlastingtest tegenaan gooien op bacteriën en zetmeel en schimmels.

Dit. En is hij ook getest op giardia? Dit kan ook flinke verteringsproblemen (waaronder gewichtsverlies) geven.