Iemand ervaring met mini-varkens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bieke86

Iemand ervaring met mini-varkens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 12:32

We hebben een kippenweide van ongeveer anderhalf are.
Het is echter op een oude moestuin gemaakt, dus enorm vruchtbare grond met als gevolg dat onze 5 kipjes het geheel niet kunnen onderhouden.
Mijn man gaat er soms eens door met de bosmaaier, maar nu denken we er toch over na om nog een gezelschapsdier erbij te halen. Iemand ervaring met mini-varkens en hun onderhoud?

Hun verblijf is 3x3, een groot tuinhuis.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:37

Nou mini varkens blijven vaak niet mini maar worden gewoon grote varkens. Ondanks dat ze als 'mini-varkens' verkocht worden.
Ze wroeten heel je stuk gewoon om en dan hebben je kippen er nog weinig aan.
Ik zou kijken of je er geen andere kleine dieren op kan zetten.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:39

Varkens zijn zeer sociale en intelligente dieren, je zal dus altijd minimaal 2 varkentjes 'moeten' aanschaffen. Omdat ze zo intelligent zijn hebben ze ook voldoende afleiding en uitdaging nodig.

De vraag is allereerst denk ik of je ze dat kan bieden op dit formaat grond.

Lughnassadh

Re: Iemand ervaring met mini-varkens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:46

Buiten dat zou ik me ook even goed verdiepen in de regelgeving en de consequenties van het houden van varkens. Want even een varkentje houden, als is het maar voor de hobby, kan niet zo maar.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 12:51

Wij hebben 2 'mini' varkens (gecastreerde beren). Echt micro zijn ze niet, maar nog wel kleiner dan een gewoon varken. Wij hebben ze op een stuk ban 10 bij 15 ofzo lopen. Je moet er trouwens wel rekening mee houden dat ze alles om ploegen. Dus het is wel aan te raden om een stuk te betegelen zodat ze ook in de winter gewoon ergens droog kunnen staan. En kwa regelgevingen mag je tot 4 varkens ze hobbymatig houden.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 13:11

Ik zou wel eens zo'n 'omgeploegde' weide willen zien. Hebben jullie een foto van de weide waar ze op verblijven?
Wat zijn de minimum afmetingen om ze goed te houden? En verdere verzorging: qua slaapplaats, voeding of ander onderhoud?

En zijn er rassen waarvan jullie weten dat ze ook effectief kleiner blijven?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 13:33

https://www.youtube.com/watch?v=6Ckvacoce-s

Mini varkentjes met Engels, Canadees en Amerikaans bloed worden over het algemeen wat groter. Ik zou gewoon eens rond kijken en wat fokkers aanschrijven met je verhaal.

Minimaal is toch wel een binnenhok van 2 bij 2 (liefst groter) en een uitloop van minimaal het dubbele.

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:18

ik heb er 2 gehad.

Ik zou toch een 100m2 per varken voorzien. Een stuk verhard, om de nageltjes natuurlijk te laten slijten. een droog, tochtvrij nachthok met veel stro (daar liggen ze vaak 80% van de tijd in).
je kunt ze niet zomaar alles geven... ze worden namelijk snel te dik.
Een bakje speciale muesli in de ochtend en een bakje in de avond voldoet al.

Hou er rekening mee dat de plek waar ze hun behoefte doen (vaak helemaal aan de andere kant van hun nestje) erg kan gaan stinken.
Bij mij was deze plek tegen mijn terras aan, en dat is echt niet prettig buiten zitten.
Denk er goed over na... heel vaak valt het tegen.