Mijn verjaardagscadeau...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Mijn verjaardagscadeau...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 08:39

Eergisteren was ik jarig en de dochter van een vriend (14 jaar) kwam met een cadeautje aanzetten.
En wel dit:

Afbeelding

Afbeelding

En ja in dat bloemenvaasje of wat het ook voor moet stellen zit 1 guppie.
In de dierenwinkel zeiden ze dat er wel 1 visje in kon maar niet meer anders was het te klein :roll:
Wel alle benodigdheden erbij gehad.
Ik had dit op de salontafel even staan en poeslief vond het ook erg interessant.
De aanblik echter kon ik van janken, visje was hysterisch rondjes aan het draaien en kon geen kant op.
Meisje was weg en ik naar de dierenwinkel... op dat moment was er ook een collega van me die me even hielp.
Even wat geld meegenomen en een startersbak of hoe je het ook noemt aangeschaft van ik meen 60 liter.
Inclusief verwarming, filter en dergelijke.
Via collega die nog wat had, prachtige steentjes en beeldjes gehad en zelf nog wat plantjes en 2 vriendjes gekocht.
Wel 2 heren want mijne was een man en ik wil geen oliebol aan guppies.

Na een paar uur knutselen met nog een extra vriendin die er inmiddels was is het nu dit:

Afbeelding

Ja ik weet dat het eigenlijk even moet draaien alvorens er vissen in gaan maar ik moest het visje even kwijt en het gaat gelukkig al 2 dagen goed.
De gekregen gup ging direct rondzwemmen met zijn nieuwe vrienden.
Temperatuur staat op 25 graden voor ze.
Heeft iemand nog tips voor het aquarium, ze hebben alle opstart potjes en flesjes gehad (ik ben de leek dus mijn collega heeft het gedaan) en hebben lekker de ruimte lijkt mij.

Moet hier nog iets bij? Wil wel dat ze veel ruimte blijven behouden ook :)
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 20-04-19 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Re: Mijn verjaardagscadeau...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:44

Je bent teruggegaan naar de winkel en hebt daar meer gekocht?
Je had de gup met alles gewoon terug moeten geven en het geld terug vragen...
Dieren verkopen aan minderjarigen zonder volwassene erbij is not done... tevens een dier als verjaardagscadeau zonder medeweten van de jarige is ook not done.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:45

Oh gossie, en bedankt :+
Goed dat je het zo hebt opgepakt!
Ik heb geen ervaring ermee maar wilde je wel even complementeren met de zorg!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:46

Ineke2 schreef:
Je bent teruggegaan naar de winkel en hebt daar meer gekocht?
Je had de gup met alles gewoon terug moeten geven en het geld terug vragen...
Dieren verkopen aan minderjarigen zonder volwassene erbij is not done... tevens een dier als verjaardagscadeau zonder medeweten van de jarige is ook not done.

Ja, dat heeft ze gedaan. Om het voor de vis zo aangenaam mogelijk te maken. Ik heb weinig verstand van vissen, maar ik denk dat dat geslaagd is.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:47

Ik schrok van deze titel in dit subforum en het begin van het bericht voldeed helaas aan mijn verwachtingen. Maar super goed hoe je dit hebt opgepakt en opgelost! De visjes zullen een goed leven hebben bij jou.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 08:49

Dit is mijn keuze geweest en daar hou ik het graag bij :)
Maar dat was al duidelijk denk ik :+
Wat er verder gezegd en besproken is hou ik voor mezelf maar ik heb mijn punt gemaakt hoor ;)
Oja, en er zijn hier meerdere winkels :')

Wat ik vraag is of er iemand nog tips heeft voor de bak en of er iets bij kan en dergelijke.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:55

Ik heb geen tips. Enkel complimenten!

Wat ik je wel wil adviseren, als ik zo vrij mag zijn?
Dit te laten zien aan de 14 jarige, die kan hier goed van leren. En ik denk dat jij een uitstekende leermeester bent.

Heel goed gehandeld. Mooie startbak!
Goed gedaan!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:57

Nou dat visje heeft geluk gehad dat hij bij bij jou terecht is gekomen!
Veel verstand heb ik er niet van maar je hebt posters die je erachter kan doen, dat ziet er altijd wel mooi uit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:05

Goed gedaan :) echt veel beter zo

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 09:08

Mag je zeggen hoor, ik leg graag dingen uit enkel dit was mijn keuze om het beestje te houden en dit te doen :')
Ze is gisteren langs geweest zoals wel vaker en heb haar haarfijn uitgelegd dat dit of dat vaasje wel een groot verschil was en ze was het wel met mij eens maar omdat ze het in de winkel zo zeiden dacht ze er goed aan te doen.
Ik ben achteraf al blij dat ze niet met een cavia aankwam waar ik er al 23 van heb _O-
Nee is netjes opgelost allemaal, heb mezelf wel laten horen in die winkel ook ~~}>

Een poster is een idee idd en ik wil de bekabeling die erachter ligt ook wat netter wegwerken zodat het zicht wat mooier is.
Zal eens kijken waar ik ze kan kopen, zag ook een kleinere bak met minion achtergrond poster maar die was duurder en ik heb graag alles op grootte zitten :') dus dan maar nog even posterloos _O-

Oja en een sidenote, in de toekomst wou ik ook een aquariumpje als de rest van de dieren wat ingekort was dus ik vind dit nu echt geen probleem verder :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:31

Een aquarium is ook wel een hele leuke hobby. Ik heb echt prachtige aquaria gezien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:49

Wauw, met een hart voor dieren :D
Ook ik zou het visje terug gebracht hebben, maar ach ;) Beestje heeft een topplek nu! Steentjes vind ik ook erg leuk :P

Heb je plantjes met onderaan (een) lood(-strip)? Lood is giftig voor vissen en die mag je er dus afhalen ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 09:55

Dat moest ik van mijn collega idd doen }>
Die in de mandjes zit er volgens mij geen aan.
Mijn hart is te groot dat ik zelfs voor een guppie van 2,50 dit doe _O-
Misschien past er ooit nog een man in mijn hart _O-

Heeft er iemand ervaring met van die raamzuigers? Of hoe ze ook heten.
Vroeger hadden wij een aquarium bij mijn ouders en zat zo reusachtige zwarte raamplakker in.
Dat zal hier niet gaan maar misschien bestaan ze in het klein?

Ik vraag me alleszins ook af hoeveel ze nou precies eten. Sommige zeggen om de dag, 2 dagen of zo iets maar ik doe er nu dagelijks wat in en ze vliegen er als hongerige ratten op af _O- _O-

Ik vind de steentjes ook hilarisch, ze had verschillende kleurtjes en bij vis 1 kreeg ik een zakje groene die ik er mooi doorheen gemixt heb :') dus toen hadden we precies genoeg om de planten even vast te zetten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:01

Ik denk dat je planten het niet gaan overleven, aangezien deze steentjes ze geen voeding geven. Dus dan moet je vloeibare plantenvoeding gaan geven. En ik zou wachten met andere vissen omdat het aquarium nog in moet draaien. De waterwaardes zijn nu nog niet goed. Guppen kunnen gelukkig veel hebben.

Ik zou wel de 14-jarige (en ouders) nog even vertellen dat het van de zotte is om a) een levend dier cadeau te doen en b) het dier in een kom te stoppen.

Wel goed dat je het zo hebt opgepakt! Wees gewaarschuwd: aquaria zijn verslavend :')

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:03

Hele mooie oplossing! Soortgelijks hier, maar dan mijn ouders (ja echt). Die hadden 2 sluierstaarten gekocht in een bak van 30L. Toen ze uiteindelijk wel errrggg vaak de bak moesten schoonmaken, moesten de vissen dus weg.

Ja vooruit, kom maar hier er mee. Ik had nog een hamster aqua leeg staan van 150L. Maar vol water gegooid, gezegd dat ze me maar zand, pomp en huisjes moeten sponsoren want je kunt toch geen 2 vissen in een bak van 30L houden :+ En nu zit ik met een veel te grote bak in een veel te kleine woonkamer, maar denk dat de visjes het wel aangenaam vinden haha. En ik heb echt niks met vissen _O- Maar ze staan niet in de weg dus laat ze maar lekker.

Heb geen verstand van guppies, maar heb toen ik simon & garfunkel dus 'kreeg' veel gehad aan http://www.licg.nl
Qua temperatuur en waterwaardes enzo :)
En er zijn vast ook facebookgroepen! Want mij werd altijd gezegd je moet ze maar een beetje voeren en niet elke dag, maar uiteindelijk moest ik 2-3 keer per dag voeren. Wat ergens wel logisch is, nu ze ruimte hebben om te kunnen groeien moeten ze daar natuurlijk ook de voeding voor krijgen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:05

Netjes opgelost inderdaad!

Vissen hebben altijd "honger", als in, ze vliegen er altijd op af alsof ze weken niets gekregen hebben. Maar voor 3 gupjes zijn een paar vlokken echt meer als voldoende. Tussen duim en wijsvinger een kleine hoeveelheid nemen en dat in het aquarium strooien. Het mag eigenlijk niet de kans krijgen naar de bodem te zakken. Binnen een minuut moet het toch echt wel allemaal op zijn. Mag gewoon dagelijks, mits het elke dag op gaat :).

"Raamzuigers" worden bijna allemaal enorm. Er is een soort die zo'n 6 a 7 cm maximaal wordt, die zou je hier wel in kwijt kunnen. Vietnamese algeneters zijn dat (Sewellia Lineolata). Zijn wel groepsdiertjes ook! En helaas omdat ze kleiner blijven, ook wat duurder in aanschaf.
Otocinclus (Vittatus) zijn ook leuke algeneters, maar ook echt groepsdiertjes. Deze hebben wel echt alg nodig trouwens.
Algeneters hebben sowieso speciale voeding nodig, die overleven niet op (guppy)vlokken :)
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 20-04-19 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:12

Mijn kennis kocht altijd zo 'n algeneter als die nog heel klein was. En als die na verloop van tijd te groot was voor de bak dan verkocht ze m terug aan de winkel en kocht er weer een kleintje voor terug.

Naja this hoe je er tegen aan kijkt. Maar ze er hield wel rekening mee dat te groot voor die bak ook echt te groot was op een zeker punt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 10:29

Wachten met nieuwe doe ik sowieso vanwege het indraaien :) ben me even aan het inlezen over het hoe en wat.

Moet vandaag nog Naar de winkel voor zaagsel dus ik ga gelijk af op plantenvoeding.
Goede tip, ik wist ergens dat de steentjes geen topidee waren maar nu weet ik ook het waarom. Wellicht in De toekomst wat anders maar nu in ieder geval is dit de tijdelijke oplossing.

Algeneters dus, was het ff kwijt. die vroeger thuis kregen een pilletje aan het raam geplakt meen ik maar tzt idd zal ik uiteraard het juiste opzoeken.
Ik wil niks afgeven omdat het te groot word dus het moet in deze bak blijven passen _O-

De guppen krijgen nu idd maar een klein beetje wat ze direct opeten en niets word verspild gelukkig.

Zal zo eens op licg kijken :j idd verslavend. Hij staat een eind van de tv af maar ik kijk toch steeds naar rechts naar de bak i.p.v. recht vooruit naar de tv _O-
Heb verder ook niet veel met vissen maar het is leuk om Naar te kijken en wie weet vind ik er een nieuwe hobby in.
Het is goedkoper en minder werk dan mijn cavias haha

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 11:08

Je kan de glazen kom, grint en plantje toch nog als leuk decoratie gebruiken op tafel. Katten vinden het ook lekker om daar dan uit te drinken. :D