Gaaf onderzoek naar welzijn hulphonden voor PTSS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Gaaf onderzoek naar welzijn hulphonden voor PTSS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 21:54

Dit weekend gaan mijn labradors Baloe en Max deelnemen aan het onderzoek naar het welzijn van hulphonden voor veteranen met PTSS. Baloe en Max zitten in de controle groep om te meten wat de cortisol stress bij gewone huishonden is in vergelijking tot de hulphonden.
Aan zo'n goed onderzoek werken we graag mee werken.

Ze moeten twee dagen een trackerband om en 5 x per dag moet ik cortisol meten in hun. speeksel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Info over Onderzoek Universiteit Utrecht

Veteranen met PTSS (post-traumatische stress stoornis) ervaren een hulphond als een grote steun bij verlichting van hun klachten. Over hoe de honden deze steun precies leveren is echter nog weinig bekend. Momenteel loopt er daarom aan de Universiteit Utrecht een onderzoek naar de interactie tussen PTSS hulphonden en veteranen met PTSS. Als onderdeel van dit onderzoek zijn we ook geïnteresseerd in het welzijn van de hulphonden. Daarom willen het welzijn van hulphonden graag vergelijken met dat van huishonden, en dan specifiek labrador retrievers.

Wat houdt meedoen aan het onderzoek in? Gedurende 48 uur volgen we via een tracker aan de halsband het slaap- en activiteitpatroon van jouw hond. Op vaste tijdstippen geef je je hond een kauwstick, waarmee we speekselmonsters kunnen afnemen. Daarnaast vul je een vragenlijst in over het dagelijks leven van je hond.

Anouk_H

Re: Gaaf onderzoek naar welzijn hulphonden voor PTSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:01

Goed dat jullie hieraan meewerken en erg interessant onderzoek!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:42

Mooi onderzoek, ik ben benieuwd!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:53

Goed van je!!

Ben heel erg benieuwd!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:56

Cool ben benieuwd naar de resultaten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 23:11

Geweldig dat ze dit gaan onderzoeken, en wat gaaf dat je daar gewoon aan meedoet. Weet je ook wanneer ze de resultaten willen publiceren?

Ik ben een tijdje op zoek geweest naar onderzoek naar het welzijn van hulphonden, maar kon daar eigenlijk niets over vinden terwijl je wel zorgelijke dingen tegenkomt in de praktijk. Bijvoorbeeld filmpjes van autistische kinderen met hun hulphond en hoe die hun kindje uit een autistische woedeaanval haalt - door op commando van de moeder tegen het jongentje aan liggen en daar blijven liggen terwijl het jongentje hem slaat, tot de woede voorbij is. Dan vraag ik me af waar welzijn is als de training van die hond blijkbaar vooral gefocust is op het lijdzaam ondergaan van agressie. Of wat vooral in de VS speelt: jonge autistische kinderen die buitenshuis aan de hond vastgebonden worden zodat ze niet af kunnen dwalen, want als de ouder de hond beveelt om terug te komen dan moet het kind wel mee. Wat prima kan werken, alleen als het kind elke keer met de lijn worstelt en weg wil, is dat dan prettig voor de hond?

Over PTSS hulphonden hoor je gelukkig veel minder van dat soort verhalen omdat het daarbij vaak om volwassenen gaat die zichzelf vrij goed onder controle hebben. Maar ook als er geen fysieke dwang plaatsvindt schijnt dat ook erg zwaar te zijn voor de honden. Een kennis van me heeft een autisme hulphond als volwassene, maar zij is zich heel erg bewust van hoe zwaar dat is voor zo'n hond. Als ze een kwartiertje samen door de supermarkt lopen en hij haar dus in feite als een PTSS hond hypergefocust 'beschermt' tegen alle andere mensen die daar rondlopen, dan moet hij daarna echt een half uur kunnen rennen en hond zijn om te kunnen ontladen, anders stapelt het zich op en ziet ze dat hij heel subtiel toch minder vrolijk wordt. Zij heeft dus een hulphond, maar ziet zichzelf echt als fulltime coach/trainer van haar hond om hem in staat te stellen om dat werk goed en voor hem veilig te kunnen doen. En zij maakt zich dus ook zorgen over dat in feite iedereen na een cursus een hond meekrijgt, maar dat weinig mensen beseffen dat je in feite een expert moet zijn in hondentaal lezen en trainingen inrichten wil je dat ze dat werk goed kunnen doen en niet na twee jaar al een burn out krijgen.

Bij PTSS is de belasting soms nog zwaarder als de client er niet alleen last van heeft in het dagelijks leven, maar 's nachts ook geplaagd wordt door nachtmerries. De hond moet dan niet alleen overdag zijn baasje afschermen in de openbare ruimte/kalmeren thuis, maar ook meteen uit een nachtmerrie halen zodra zijn baas daar 's nachts de eerste symptomen van laat zien. Dan vraag ik me af: als een hond dag en nacht waaks moet zijn, wanneer slaapt hij dan echt diep?
Dus fijn dat daar nu ook echt onderzoek naar wordt gedaan, zeker bij PTSS patienten ben ik daar erg benieuwd naar.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 23:23

xyzutu2
Ik denk er ook zo over. Hulphonden kunnen hun baas heel veel bieden, maar dat mag niet ten koste gaan van het welzijn van de honden.
Er is redelijk wat onderzoek gedaan naar welzijn blindengeleidehonden, maar niet hulphonden voor psychische aandoeningen. Daarom doe ik graag mee aan dit onderzoek om ons kleine steentje bij te
dragen.

Het onderzoek is geen echte belasting voor mijn honden.
Heel benieuwd naar de resultaten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 23:25

Een heel goed onderzoek! :j
Want hoe mooi en nuttig dergelijke hulphonden ook zijn, ik heb altijd mijn twijfels gehad over, in sommige gevallen, het dierenwelzijn.

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:15

Ik volg ook! Wij hebben op mijn werk hulphonden ingezet voor mensen met een ernstig meervoudige beperking. Onderandere om spierspanning te verminderen bij iemand met spasme.

Een mooi initiatief! Ik ben benieuwd naar de resultaten!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:55

xyzutu2 schreef:
Over PTSS hulphonden hoor je gelukkig veel minder van dat soort verhalen omdat het daarbij vaak om volwassenen gaat die zichzelf vrij goed onder controle hebben.

Daar ben ik het niet geheel mee eens. Mensen met PTSS kunnen, als een symptoom / gevolg van PTSS, ook best impulsief en prikkelbaar zijn. Dat kan onder andere tot gevolg hebben dat er woede-uitbarstingen zijn (en ja die kunnen heftig zijn). Ook kunnen mensen met PTSS tijdens een herbeleving of dissociatie soms vreemde dingen doen. En nee, dat heb je ook als volwassene niet altijd in de hand / onder controle.
Natuurlijk is iedereen met PTSS anders en kent PTSS verschillende uitingsvormen, maar ik heb toch ook al wel verhalen gehoord die ik niet ok vond voor de hond.

xyzutu2 schreef:
Bij PTSS is de belasting soms nog zwaarder als de client er niet alleen last van heeft in het dagelijks leven, maar 's nachts ook geplaagd wordt door nachtmerries. De hond moet dan niet alleen overdag zijn baasje afschermen in de openbare ruimte/kalmeren thuis, maar ook meteen uit een nachtmerrie halen zodra zijn baas daar 's nachts de eerste symptomen van laat zien. Dan vraag ik me af: als een hond dag en nacht waaks moet zijn, wanneer slaapt hij dan echt diep?

Ik weet niet of het grote verschil in belasting bij een PTSS-hulphond en een autisme-hulphond nu ligt in het 's nachts moeten wekken bij nachtmerries... Bij autismehulphonden zijn er ook heel wat die bij de cliënt slapen om hem / haar een gevoel van veiligheid te geven. En daarnaast zijn er natuurlijk ook PTSS-hulphonden die niet bij de baas (in de buurt) slapen en die taak niet hebben.
De mentale belasting is voor beide denk ik erg groot wat inderdaad maakt dat de hond ook heel wat ontspanning en hond zijn nodig heeft. Een PTSS hond moet overigens niet enkel opletten op de omgeving, maar ook op de emoties en de spanning van zijn baas en hem of haar daar zo nodig uit proberen krijgen. Omgaan met die heftige emoties vraagt veel van een hond.

Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 13:05

Als de resultaten bekend zijn en gepubliceerd, krijg ik een afschrift.
Dan zal ik vragen of ik ze na publicatie hier mag delen

Maar dat zal nig wel even duren, want het deel van onderzoek naar de wisselwerking tussen ptss veteranen en hulphonden

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:31

Oh wat goed dat ze dat onderzoeken! Ik heb namelijk vaak mijn vraagtekens bij dieren die ingezet worden als psychische hulp. Je hoort wel eens dat zulke dieren stress wegnemen bij de cliënten, maar die stress als het ware zelf absorberen. In hoeverre dat klopt weet je natuurlijk nooit, dus het is goed dat ze dat eens onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 13:56

Honden voor mensen met psychische of psychiatrische problemen is inderdaad discutabel, ben benieuwd hoe jullie over blindengeleidehonden denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:12

Ik heb zelf geen ervaring met blindengeleidehonden, maar de trainster waar ik het eerder over had had zelf het idee dat die het mogelijk wat makkelijker hebben omdat ze zich niet bezig hoeven te houden met de stemmingen van de client. Als ik het heel bot zeg dan zijn dat eerder een soort robotjes die bepaalde op bepaalde momenten vooraf aangeleerde taken/routes moeten uitvoeren en de rest van de tijd relatief veel vrij zijn, terwijl een psychiatrische hulphond 24/7 zijn baasje moet scannen of die zijn gedachten/emoties nog wel op de rit heeft - en vervolgens op basis daarvan vooraf aangeleerde taken moet uitvoeren.
Volgens mij zit daar wel iets in, hoewel je bij blindegeleidehonden ook vaak genoeg over burn outs hoort. Ik ken zelfs een geval waarbij de hond echt zo klaar/kapot was dat hij zijn blinde baasje gewoon vol tegen een muur aan liet lopen, die kon het echt niets meer schelen en is toen ook met pensioen gegaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:36

Ben ik het wel mee eens, blindengeleidehonden hoeven geen rekening te houden met de mentale toestand van het baasje. Dat is net zoiets als dat Paardencoaching voor paarden heel zwaar kan zijn omdat de paarden belast worden met de emoties van de cliënt. Maar een blindengeleidehond laat zn baas ook wel eens ergens per ongeluk tegen aan botsen omdat hij toevallig een Poes ziet lopen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:45

In dit geval was het helaas in een poesvrij trappenhuis. :+ Dat maakte die hond ook acuut gevaarlijk want voor hetzelfde geld had hij de baas van de trap laten vallen. Maar ook blindegeleidehonden blijven honden, dus ik snap dat een passerende poes het werk soms lastig maakt. :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 15:05

Ik heb wel ervaring met blindengeleidehonden. Die moeten inderdaad ook hard werken, maar als het goed is is er ook tijd en gelegenheid voor ontspanning. Bovendien is dat meer fysiek werk, wat de meeste honden heel graag doen, en niet zozeer psychisch (troost)werk.

(En als het goed is zijn ze poes-proof, maar dat kan zeker na een tijdje met een baas die niet op tijd kan corrigeren toch wel eens mis gaan.)

Omgaan met sterke stemmingswisselingen in huis is wellicht veel zwaarder. Zo is het bijvoorbeeld bekend dat sommige papegaaien zich kaal gaan plukken als de stemming/sfeer in huis niet goed is. En die papegaai is daar niet eens voor 'in dienst' en hoeft er niks mee te doen. Ik weet zeker dat andere dieren dit ook zo kunnen oppikken. En ookal hoeven ze er niks mee te doen, dan nog kun je je afvragen of het verantwoord is een dier bewust in een situatie te plaatsen waarvan je weet dat sterke stemmingswisselingen aan de orde van de dag zijn.

Maar misschien zijn labradors wel zulke blije eieren dat ze hier nauwelijks last van hebben. Ik heb zelf dus ervaring met labradors als aspirant-geleidehonden, en ik word zelf wel eens moe van hun 'domme' positiviteit, maar misschien is dat voor dit doel wel een enorm pluspunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 15:37

Blindengeleidehond hier is zeker niet poesproof, en was dit ook niet toen ze bij ons kwam. KNGF zegt: ja, het blijft een hond. Er is prima mee te leven hoor, even corrigeren en ze loopt de poes voorbij, maar moet dus wel altijd corrigeren en ze gaat altijd een tandje harder als ze een andere hond of poes ziet

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:20

Leuk onderzoek, ik ben ook erg benieuwd naar de resultaten. Volgens mij is het zeker belangrijk dat men ook rekening houdt met de mentale belasting die de hond aankan. Er zullen zeker wel mensen zijn die heel goed rekening houden met wat hun hulphond aankan maar er zullen vast ook mensen zijn die hun hond overvragen helaas.. (Al doen mensen met 'gewone huis- of sporthonden' dat ook wel soms natuurlijk.)

In Amerika zie je bijvoorbeeld soms zelfs mensen die hun hulphond trainen met prikband... Dan vraag ik me af waar dat goed voor is, als de hond blijkbaar zo'n sterke 'hulpmiddelen' nodig heeft om zijn taak uit te voeren. Als je hond zo'n band nodig heeft is het imo geen geschikte hulphond, of is de eigenaar niet kundig genoeg om zijn hond normaal op te voeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:23

Ik ben om die reden ook wel benieuwd naar hoeveel honden/mensen aan het onderzoek meedoen, maar misschien heb ik daar overheen gelezen. Want als je toevallig tien PTSS mensen treft die echt een trainersmindset hebben net zoals mijn kennis en hun hond na elke werksessie een cooling down geven, en in de controlegroep tien 'gewone' mensen hebt die hun honden chronisch overprikkeld houden omdat ze dan zo lekker enthousiast zijn dan zou dat het onderzoeksresultaat wel eens kunnen vertekenen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:32

Volgens mij hebben PTSS-honden niet zozeer werksessies, maar ik begrijp wat je bedoelt. De ene hondenbezitter is de andere niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 10:32

Ik merk het aan mijn eigen hond al, als ik een wat langduriger periode stress heb. (Burnout achtig)
Dus het zal ongetwijfeld wat doen met de honden.

Maar zeker voor gewone huishonden lastig te voorkomen.
Het is niet zo dat ik, als ik een hond in huis neem, van tevoren zeker weet dat ik over een periode van ongeveer 15 jaar geen enkele periode van langdurig stress mee zal maken.
Kortom, we moeten er samen door in zo'n geval.

Voor de ptss hulphonden is het grote verschil denk ik dat je dus speciaal tijdens een slechte periode een hond in huis haalt. En dan niet gewoon een gezelschaphond, maar één waar echt een taak aan vast zit.

Lastige materie dit, want op zich vind ik dus niet dat je per se goed in je vel hoeft te zitten om een dier te mogen hebben.

Ik denk wel dat de ene hond veel gevoeliger zal zijn dan de ander. Dat de een er meer last van zal hebben dan de ander.
Mijn hondje is een nogal gevoelig geval en van zichzelf al vrij serieus, kruising borderxsheltie.

Ik kan me voorstellen dat de wat meer 'tis mij wel best allemaal, het leven is toch wel leuk' honden het beter aan zouden kunnen.

Leuk dat je iig meedoet aan het onderzoek!

Ik hoop dat je de resultaten ook echt krijgt, ik heb met Habibi ooit meegedaan aan een dergelijk onderzoek (totaal ander onderwerp) maar ik heb de resultaten of voorlopige resultaten uiteindelijk nooit gezien. Vond ik wel jammer.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:23

LindyH schreef:
Maar misschien zijn labradors wel zulke blije eieren dat ze hier nauwelijks last van hebben. Ik heb zelf dus ervaring met labradors als aspirant-geleidehonden, en ik word zelf wel eens moe van hun 'domme' positiviteit, maar misschien is dat voor dit doel wel een enorm pluspunt.

Nope. Hier 1 labrador die rustig en relaxte blijft als ik veel te hoog in mijn pannetje zit.

Maar ook een labrador die te veel spanning vanaf mijn zijde niet kan hendelen. Ze loopt dus echt weg en moet ik er ook weer bij roepen.

Dit gezegd hebbende: ik heb zelf een emotieregulatie stoornis maar daarnaast PTSS door complexe trauma’s.

Ik weet dus eigenlijk zeker dat het een wissel trekt op hulphonden.

Wel heel goed dat je meedoet met dit onderzoek.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 07:57

Ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat!
Zijn er al resultaten bekend? :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 08:38

Nee, niet dat ik weet. Het is ook gecombineerd onderzoek met onderzoek naar voor- en nadelen van het hebben van een hulphond voor ptss patiënten. En daarin nemen ze ook het onderzoek mee naar het welzijn van de hulphond.