Oudere kat, meedenken gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oudere kat, meedenken gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:30

Een jaar of 6 geleden heb ik van de boerderij waar mijn paard toen stond een kattendame van toen 9 meegenomen. Situatie toen: vermagerde poes met een onderbeet en onwijs slecht gebit.

Ik heb ingezet op nog een leuk laatste half jaar.

Inmiddels knapte Lotje aardig op en ontpopte zich hier tot ´the godmother´, zij die vanaf de bank heerste :+

Af en toe was zij wat verkouden (geen niesziekte) en heeft zij wat last van haar heupjes gekregen (kromme pootjes) maar verder deed zij het prima.

Tot een week of 2 geleden. Zij begon wat te niezen en kreeg traanogen, dus begonnen met ogen schoonmaken. Dat ging zo een paar dagen wat op en neer, zij heeft ook dagen gehad dat het helemaal over leek.
Afgelopen donderdag of vrijdag verslechterde zij ineens, 3e ooglid laten zien, kwijlen en minder reageren op prikkels als natvoer ruiken en soms in de achterhand omvallen. Besloten dat even een dagje aan te kijken en zaterdag naar de dierenarts gegaan omdat ze echt steeds meer teruggetrokken raakte, lag bijna alleen nog maar op de bank en was die dag 2 keer van de tafel afgevallen waar zij normaal gewoon via de stoel netjes vanaf springt.

Acties bij DA: Algehele vitale controles, AB gehad die 4 dagen werkt, pijnstiller die 2 dagen werkt.

Gevolg: duidelijk een blijere kat, nog wel erg vermoeid in de zin van even een stukje wandelen (waggelen) en dan lekker gaan liggen. Bij ons komen liggen, weer kopjes geven en gezellig doen.

Gisterenavond verslechterde zij weer een beetje en vanochtend bleef zij weer op de bank liggen... Heb haar weer bij een bakje voer gezet (dan eet zij bijzonder goed) en gaat daarna ter plekke weer liggen. Spint niet meer en loopt bijzonder slecht.

Vanavond gaan wij naar de dierenarts, afspraak staat al en we houden er zeer veel rekening mee dat we haar gaan laten inslapen maar ik vroeg mij af of er mensen zijn die dit beeld herkennen en ervaringen kunnen delen, welke kant op dan ook.

Maflinger_S

Re: Oudere kat, meedenken gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:42

Beestje is inmiddels 15 jaar en is dus de laatste 6 jaar goed verzorgd, maar daarvoor zo te lezen wat minder?

Het klinkt voor mij alsof het lijf op is.

Wij hebben ooit een 17-jarige kat laten gaan die binnen 2 weken 3 AB-kuren had gehad en ook zichtbaar moe en zwak was. Ze at en dronk nog wel goed maar toen ze op zondag de 2 meter van het kussen op de grond waar ze lag naar mij in de stoel waar ze op schoot wilde komen liggen niet meer kon of wilde overbruggen, hebben we haar op maandag laten inslapen. Het was goed.

De DA had je een AB kuur en pijnstillers meegegeven die nu zo ongeveer uitgewerkt lijken te zijn en je beestje je wordt weer slechter. Dan ben je met symptoombestrijding bezig geweest - wat prima is - maar wat je in mijn optiek niet langdurig zou willen doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 14:17

Klinkt inderdaad niet goed. Als er geen aanwijsbare reden voor haar gedrag is dan zou ik haar voor die laatste dagen metacam geven en dan laten inslapen. Ze is nog niet erg oud, maar ja, wie weet wat al die slechte jaren met haar hebben gedaan.

Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:19

Ik had zo gehoopt dat het proces een beetje langzaamaan ging. Maar nee, het is echt ineens patsboem op lijkt wel.

We gaan er inderdaad zelf van uit dat we haar vanavond niet mee terug naar huis nemen, dierenartspraktijk gaf aan dat ze eigenlijk in de avond niet euthanaseren waarop ik weer heel duidelijk heb uitgesproken dat ik geen lijdende kat mee naar huis ga nemen. Ze bellen me zodra het spreekuur wat rustig wordt zodat wij in alle rust kunnen komen met oma Lotje....

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 15:29

Wat er vanavond ook gaat gebeuren: sterkte TS. Dit proces is hoe dan ook niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:54

Ze is inderdaad ingeslapen, vocht achter haar longen en hartfalen...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:56

Ach gossie. Wel het beste voor het beestje maar volkomen k. voor de eigenaar. Sterkte TS.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:57

Ach, wat kan dat snel gaan zeg. Wat verdrietig. Sterkte!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:08

Jeetje wat is dat snel gegaan.

Heel veel sterkte lieve TS :(:)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:14

:(:)

Fijn dat het geen lange lijdensweg is geworden, maar sterkte. Klinkt als een dame die gemist gaat worden...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:38

Sterkte TS. Troost je met de gedachte dat ze door jou een geweldig leven gehad heeft!

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:47

Toch ‘fijn’ dat je er op tijd bij was. Zo te horen was oma poes echt op! Ze zal je vast heel dankbaar zijn voor de extra tijd die ze gehad heeft :D

Heel veel sterkte met het verlies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 22:01

Thanks all. Het was echt beter zo, benadrukte dierenarts ook maar wat kun je een dier toch missen.

De andere poezen lijkt het gelukkig weinig te deren.