Hond en spijsvertering troubles

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Hond en spijsvertering troubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 19:49

Ik weet het echt niet meer, mijn jongste hond is een moeilijke eter. Nu hebben we sinds enige tijd eindelijk een brok met kuipjes vlees van Renske die er met smaak in gaan... Nu heb ik sinds anderhalve week af en toe dunnige poep. Hij is niet ziek. De vrolijkheid zelve...

Maar ik wordt er wel wat flauw van. Dit hebben we eerder gehad. Wat kan ik nou het beste doen.. paar dagen alleen de kuipjes vlees voeren.. of gewoon brokjes met af en toe vlees....help... Ik weet het niet meer

blue_sky

Re: Hond en spijsvertering troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 19:52

Graanvrij voeren? Renske is er ook in een graanvrijer variant. En dan een graanvrije geperste brok zoals bijvoorbeeld Farmfood. KVV geeft in het begin soms diarree maar daarna juist mooie vast ontlasting. Gewone brok gecombineerd met rauw vlees is geen goede combinatie. Die vereisen allebei een ander soort darmflora en dan krijg je dus diarree. In dit geval zou ik een paar dagen alleen brok geven en kijken of the over gaat.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 19:56

Renske staat er om bekend dat je juist beide kan voeren. Daarom ook daarvoor gekozen..hij heeft vorig jaar op biofood gestaan geperst..dat was helemaal geen succes.. toen werd het water .. hij staat al een hele tijd op Renske... Hij krijgt het ook niet beide op een dag hoor..

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:03

Heeft hij niet gewoon ook iets van straat gegeten?
Omdat het niet constant is, maar af en toe

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:08

Kvv voeren? Dat was de enige optie bij mijn eerste husky. Maanden lang bij de dierenarts meegelopen. Ene ontworming na de ander. Antibiotica. Isogel. Allergenen voer. Helemaal niks hielp.

Toen de tip gekregen bij dierenwinkel toen ik wat speeltjes wilde kopen om haar op Kvv te zetten. Na twee dagen was het probleem opgelost. Ben die man nog steeds dankbaar.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:13

Vers vlees... het enige wat hielp voor onze hond

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 20:15

De dierenarts raad zijn eigen voer aan, die hij dus niet eet... Misschien dan toch alleen vlees... Ik heb nog genoeg kuipjes staan van Renske. Dus dat voer ik eerst maar op.. en dan voorlopig maar even geen brok. Zou RAW hide bot hiervan ook een oorzaak kunnen zijn. Daar is hij op verzot. Die koop ik altijd bij de jumper.. ( eigen merk denk ik)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:16

Op het asiel waar ik gewerkt had gaven wij 'dat soort' honden altijd Gastro Intestinal van Royal Canin. Werkte in veel gevallen al heel snel en goed. Maar of hij dat lekker genoeg vind weet ik natuurlijk niet :).

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 20:19

Dat had hij ook van de dierenarts... Hij heeft er aan gesnuffeld en dat was het dan ook...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:31

blue_sky schreef:
Graanvrij voeren? Renske is er ook in een graanvrijer variant. En dan een graanvrije geperste brok zoals bijvoorbeeld Farmfood. KVV geeft in het begin soms diarree maar daarna juist mooie vast ontlasting. Gewone brok gecombineerd met rauw vlees is geen goede combinatie. Die vereisen allebei een ander soort darmflora en dan krijg je dus diarree. In dit geval zou ik een paar dagen alleen brok geven en kijken of the over gaat.

Dit is dus niet waar.

Mizora schreef:
Geperste brok of geëxpandeerde (krokante) brokken maken niets uit. Ik weet de achtergrond van de gedachte, maar er is zowel vanuit een wetenschappelijk oogpunt als vanuit de praktijk geen enkele aanleiding voor om dat voor waar aan te nemen.

Brok kunnen ze op zich prima hebben als ze 100% vlees gewend zijn. Ik heb al allerlei honden gehad of gezien die een langere periode (minimaal 3 maanden) op (enkel) rauw vlees hebben gestaan en daarna zonder noemenswaardige problemen weer terug zijn gegaan op brok, waaronder honden die gespeend zijn op vers vlees en uiteindelijk toch om wat voor reden dan ook terug zijn gewisseld. Afhankelijk of die overgang abrupt is gebeurd (dus 100% rauw naar 100% brok) of geleidelijk (mengen van brok en rauw en gedurende een week over te schakelen) is er meer of minder kans op een paar dagen dunne poep. Maar dat is ook zo tussen verschillende soorten brok en als er altijd dezelfde kvv gevoerd wordt loop je zelfs het risico bij echt andere kvv.

Buiten dit bovenstaande bericht van Mizora (voedingsdeskundige voor hond en paard. Ik heb mijn bachelor Dierwetenschappen gehaald en master diervoeding (animal nutrition) gevolgd. ken ik meer dan genoeg mensen, incl ikzelf met mijn volwassen honden en pups, die het op een combi hiervan gewoon meer dan prima doen!

Aan TS:

Het is een beetje de vraag waar het vandaan komt. Gaat de hond op ieder voer steeds aan de dunne of bij welke wel en welke niet?

Je kan zeker KVV overwegen. Of een brok zoeken die qua samenstelling niet lijkt op de brokken die je geprobeerd hebt.

Wat je ook kan proberen is een probiotica bij te voeren. Wij gebruiken zelf deze bij dunnere ontlasting:

https://www.medpets.nl/puur+probiotic/

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 20:36

Hij eet gewoon de andere brokken niet.. meestal na twee weken, stopt hij met eten van de brok. Bij biofood was hij gelijk aan de diarree.. Renske ging altijd goed.. mooie drol.. en ook niet onbelangrijk hij eet het...

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 20:40

Hij heeft niets van de straat gegeten, daar let ik altijd op.. wel hebben we hier veel roeken.. die gevoerd worden in de buurt.. die laten nog wel eens wat vallen in de tuin.brood tukkies.. ik heb al wel de probiotica besteld... Wie weet helpt het hem.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 20:42

Onze jonge hond luste ook bijna niks en krijgt snel diarree. Als hij een korstje brood te pakken heeft is het al mis. Veel soorten brok geprobeerd alles at hij een paar dagen en daar na niet meer.
Nu krijgt hij Farmfood glutenvrij en 1x per dag kvv (Farmfood of Duck). Hij vindt het lekker en ontlasting is ook goed.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 20:45

Probiotica komt waarschijnlijk morgen al binnen..dus dat ga ik zo ie zo proberen. Maar als de Renske vleeskuipjes op zijn, zouden jullie dan overstappen of zijn die kuipjes ook prima..en zo ja waarop? En moet ik dan steeds een ander soort nemen of maakt dat niet uit...

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:00

owens-mama schreef:
Probiotica komt waarschijnlijk morgen al binnen..dus dat ga ik zo ie zo proberen. Maar als de Renske vleeskuipjes op zijn, zouden jullie dan overstappen of zijn die kuipjes ook prima..en zo ja waarop? En moet ik dan steeds een ander soort nemen of maakt dat niet uit...

Informeer even bij lotgering. Kun je verschillende smaken bestellen. Compleet en enkelvoudig.

(edit: het stinkt alleen wel vreselijk als je het voert)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 21:06

Compleet is toch dat alles er in zit, en er niks meer aan toe gevoegd hoeft te worden..Renske heeft nu ook vers vlees iemand ervaring mee??

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:24

owens-mama schreef:

Gewoon eerst even afwachten of zn poep verbeterd. Als je blijft wisselen dan raken zn darmen misschien alleen maar meer overstuur

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 21:38

Ik heb pas een doos met kuipjes gekocht dus heb nog zeker een kuipje of 30.. dus dat duurt nog wel ff. Een tot twee kuipjes van 100 Gr per dag

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:54

Die raw food botten kunnen zeerrrr goed de reden zijn van slechte poep. Zou dat weg laten en in ruil daar voor konijnen oren, runder oren, runder kophuid(stinkt!), runderstaarten enz geven als knaagwerk.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 22:06

Hier had ik ook een lastige brokken eter.
Ook nog eens waarschijnlijk allergie erbij dus was het spuugzat na alle open zakken brokken.
Overgegaan op KVV en dan begonnen met een diersoort per keer (om allergieën uit te sluiten in ons geval)
Heb een blije glanzende hond met goede ontlasting die altijd eet :)
Ook een kuurtje probiotica deed het hier heel goed.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 08:01

Dank jullie wel voor de tip!

Hij krijgt straks de probiotica. En heeft nu lekker vlees op.. daar doet hij een moord voor. Dus dat is mijn geluk. Hopelijk gaat het nu de goede kant op. Zijn bot is hij kwijt.. opgeborgen!. Eerst maar zien dat hij weer op streek komt..

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 10:48

Wat ik nou toch had, had Renske gebeld voor advies. Ik houd de hoeveelheden aan die op hun zakken voer staan. Ik voer dus volgens hun veels te veel brok. Op de zak staat alleen brok 90 Gr. In combinatie met vlees 40 Gr brok en 100 gram vlees. Volgens de mevrouw aan de telefoon moet dat zijn alleen brok 40 gram. En de combinatie 20 Gr. Brok en 70 gram vlees.. ik zou dan nu bijna het dubbele voeren. Het staat zo op de site en op de zakken. Dat was dan fout... Hoe moet je dan weten wat je moet voeren. Dan voert half Nederland veels te veel. En 40 gram brokken is al weinig op een dag.. zielig beetje.. laat staan 20 gram..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 10:57

40 gram brok.. wat voor miniatuurratje heb je dan? :')

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 11:14

Gewoon een van 5 kg .boomertje

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:27

Ik heb even gekeken. Wij voeren Wolf of Wilderness. en daar heeft een hondje van 5 kg volledig op brok 90 gram nodig.
Als ik kijk naar KVV - 20 gram per kg lichaamsgewicht = 100 gram volledig voor 5 kg.
Natvoer van wolf (the taste of) - 290 gram volledig voor 5 kg.
Natvoer Wolf (gewone) - 200 gram volledig.

Wat ik zo kan vinden zeggen ze qua dosering:
Wij adviseren circa 1,5 pakje Renske Vers per 15 kg lichaamsgewicht hond.
Dus dat zou een half pakje per dag zijn. van 395 gram. Dus ongeveer 200 gram per dag.
Dan lijkt mij 40/100 heel logisch..