Kan dit duifje zelf eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Divers

Kan dit duifje zelf eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 11:21

Hallo,

ik heb een duif gevonden. Hij rilde en toen heb ik hem in mijn vest gedaan met een warme waterfles. Ik heb hem water en wat appel gevoerd met een spuitje en nu zit hij al een uur op schoot. Ik zit voor de open deur dus als hij weg wil kan hij weg.

Hoe oud is dit duifje en wat moet ik er mee? Eet dit al zelf? Onder zijn vleugels zit nog pluis.

Er is geen amivedi/dierenarts/dierenambulance of vogelopvang waar ik woon en ik ben bang dat hij wordt opgegeten door een wilde kat of hond.

Afbeelding

shilady

Re: Kan dit duifje zelf eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:23

Heb het idee dat het geen duif is

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 11:27

Afbeelding
Is het niet deze dan? Ik dacht deze.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:30

Dat is een klein torteltje. Ik stuur je even een PB :)

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:32

Het is een jonge tortel duif. Hij zal nog niet volledig zelf eten. En moet dus nog gevoerd worden. Is best makkelijk zelf te doen met gewoon vogelzaad en fruit. Kun je dan een hele leuke tamme vogel aan over houden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:34

Check even of er ook niet ergens een tweede zit. Duiven hebben altijd 2 kuikens. Als er een nest uit een boom is gewaaid (of gehaald door een kat of ander roofdier) dan heb je grote kans dat nummer twee ook nog ergens op de grond zit.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 11:34

Hij is weg _O-
Hij zei een keer piep en ging toen vliegen. Hij is nergens tegenaan gevlogen dus zal goed zijn...? Ik ga nog even een rondje lopen of er geen tweede zit!

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 11:41

Hij is weer terug. Hij was gevallen. het is te winderig buiten voor hem om te vliegen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:41

Ohh haha dacht aan zoon grote straat duif...

:=

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:43

Kan heel goed dat ze dan aan het uitvliegen zijn. Gewoon laten zitten als ze veilig zitten. Anders even op een plek zetten waar er geen kat of iets bij komt.

Tipje voor de volgende keer; mocht je een jonge vogel vinden die uit het nest is gevallen kun je het jong terugzetten. Zorg wel dat mama vogel je niet ziet, dan pakt zij de verzorging vaak wel weer op :)

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 11:44

Er was geen nest en ook geen mama :n De leerlingen op mijn werk trappen er naar etc dus kan hem echt niet op de grond laten.
Hij wil heel graag vliegen en in mijn kantoor doet hij dat ook (hij zit nu bovenop de airconditioner) maar buiten waait het veel te hard...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:56

Die is nog niet zelfstandig en overleeft dat niet zonder hulp.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:01

Divers schreef:
Er was geen nest en ook geen mama :n De leerlingen op mijn werk trappen er naar etc dus kan hem echt niet op de grond laten.
Hij wil heel graag vliegen en in mijn kantoor doet hij dat ook (hij zit nu bovenop de airconditioner) maar buiten waait het veel te hard...

leerlingen?? bedoel je mensen? trappen naar een dier?? terugtrappen dan zijn ze helemaal van lotje

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:10

Onder de warme lamp en met de hand voeren. Tortelduiven voer geven. Over 2 weken eet ie zelf.

Ik heb zelf tortels. PBen mag ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:19

frutsel05 schreef:
Het is een jonge tortel duif. Hij zal nog niet volledig zelf eten. En moet dus nog gevoerd worden. Is best makkelijk zelf te doen met gewoon vogelzaad en fruit. Kun je dan een hele leuke tamme vogel aan over houden!

het is een wilde vogel.. Die moet je niet zelf willen houden maar op laten groeien met andere duiven zodat ie los kan als hij oud genoeg is.
TS is er echt nergens een opvang in de omgeving? Als hij het zelf nog niet kan is het wel beter om hem tussen de andere vogels te laten zitten zodat hij niet tam word.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:22

Het liefst idd naar een vogelopvang...is te jong om zelf te eten...
Hier in de vogelopvang krijgen ze geweekte hondenbrokken (weken tot ze helemaal zacht zijn) werkt erg goed...aangevuld met granen

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 15:15

Ik woon niet in een land waar ze zo goed zijn voor dieren als Nederland. Een vogelopvang hebben ze hier nog nooit van gehoord.

Bovendien is het vogeltje zelf al weggevlogen na die keer dat hij terugkwam en heb ik hem niet meer gezien. Er liepen wel grote vogels van hetzelfde soort op het veld waar ik hem vond toen de wind ging liggen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:22

Het is een turkse tortel die net is uitgevlogen en aan het leren is om te vliegen. De ouders zal je niet zien maar zijn in de buurt. Zou m wegzetten op een hoog dak oid tegen katten, en tja als ie wel gepakt word door een vogel of iets... dat is de natuur helaas.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:59

Tussen uit het nest gaan en echt goed kunnen vliegen kan 48 uur zitten.

Een fase die veel vogels niet overleven maar dat is de natuur. Daarom krijgen ze ook meerdere jongen en gezien een vogel op zich geen zeldzaamheid is, is het misschien oik maar goed dat ze het niet allemaal redden. Het is ook een stukje natuurlijke selectie denk ik.

Wij haalden jonge vogels in elk geval pas op als ze langer dan 24 a 48 uur op straat zaten tenzij ze duidelijk wat mankeerden of echt nog geen vlieg leeftijd hadden. Dit op advies van de vogel opvang. We kregen ontzettend veel leuke telefoontjes overigens van mensen die dit raar vonden maar waarbij de jonge vogel binnen 24 uur al goed aan het vliegen was.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 23:35

Dierenfan, dat lijkt me ook heel bizar om mee te maken hoor.
Hier vind ik ze trouwens laks met vogels.
Ik heb vorig jaar twee vogels gered, een welke echt nog te jong was heb ik dezelfde dag nog weg kunnen brengen, na enig aandringen pas trouwens.
De tweede zat rondjes te hupsen met de snikhitte, leek gezond qua gewicht maar had dichte oogjes en was veel te jong om daar alleen te zitten.
Dierenambulance wilde hem niet ophalen, ze hadden het te druk of weet ik wat.
Toen heb ik de deal gesloten dat als ik het diertje de nacht doorkreeg ze hem op zouden komen halen.
Op sterven na dood door uitdroging er met veel moeite water in gekregen, en na de hele nacht door voeren ging hij schreeuwend mee met de dierenambulance.
Bleek dat het arme ding vliegeneitjes op zijn oogleden had, beestje was dus gezond maar zag gewoon niks.
De man die hem kwam halen zei gelijk deze red het wel, het was een erg bijdehand schreeuwend ding geworden.
Toen was ik toch wel blij dat ik het beestje daar niet had laten zitten, maar ik heb het beestje dus eerst zelf de nacht door moeten helpen voor ze hem wilden ophalen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 03:00

Vleddertje1 schreef:
Het liefst idd naar een vogelopvang...is te jong om zelf te eten...
Hier in de vogelopvang krijgen ze geweekte hondenbrokken (weken tot ze helemaal zacht zijn) werkt erg goed...aangevuld met granen

Ik denk niet dat ze een duif kattevoer geven, een duif eet geen vlees.
Duiven krijgen nutribird of Loripap.
Bij mij krijgen ze Nutribird.