Wilgenbruggetje schoonmaken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bartjeminoes

Wilgenbruggetje schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 21:20

Goedeavond!

Ik heb voor mijn muisjes enkele bruggetjes van wilgentakken.. nu met het verschonen van de kooi wou il ze graag ook weer fris hebben qua geur maar durfde ze niet nat te maken. Wist niet of dat kon? Ze knabbelen er verder niet aan dus ze zijn gewoon prima te gebruiken maar zou het wel frisser vinden om ze even schoon te maken. Hoe zouden jullie dit doen?

karuna
Drukke kabouter

Re: Wilgenbruggetje schoonmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:24

Stoomreiniger in huis eventueel? Ontsmet, haalt geur weg maar maakt ook niet doornat

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:29

Ik deed ze af en toe in een emmer met heet water en natuurazijn. Daarna erg goed laten drogen. De bast liet dan wel wat los, maar het meeste daarvan hadden de cavia's er al afgeknaagd dus dat viel niet zo op. Het zal voor het ijzerdraad die het aan elkaar houdt niet geweldig zijn, maar bij mij hielden de bruggetjes het toch zeker tien jaar vol met 2 a 3x per jaar soppen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:18

Ik heb wel eens pogingen gedaan om het schoon te krijgen maar de geur ging er nooit helemaal uit. Als ze bij mij stinken dan doe ik ze schoon boenen met heet water, als ik ze dan na het opdrogen bijna niet meer ruik dan doe ik ze weer het hok in en anders haal ik nieuwe. Het duurt wel een tijd voor het weer droog is, als ik ze ga schoonmaken dan doe ik dat het liefst op een zonnige dag zodat het in de tuin sneller kan drogen.
Ik heb ze bij gerbils in het hok, de tunnels waar ze alleen onderdoor lopen blijven vaak wel langer goed maar als ze er ook op of in kunnen zitten, of als ze het (af en toe) als toilet gebruiken dan gaan ze wel sneller ruiken. Sommige houtjes heb ik al jaren (die waar ze alleen onderdoor kunnen lopen), en de houtjes op andere plekken kan ik soms eens per jaar of 2 jaar vervangen.