Kleurvererving bij konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Kleurvererving bij konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 11:57

Na jaren zeldzame kippen te hebben gefokt ben ik gestart met een nieuwe uitdaging, namelijk konijnen fokken.
Maar voor ik er ook aan de slag mee ga, wil ik mij eerst meer inlichten in de kleurvererving bij konijnen.
Ik hoor van alle fokkers verschillende meningen, dat ik nu werkelijk iets heb van hé... ik bereken het zelf, en zie waar ik kom.

Nu ben ik voor de leuk even aan de slag gegaan, op papier, met rare combinaties. Maar het zit helaas wat ver allemaal bij mij.
Dus wie kan mij even helpen? Zodat ik verder kan met andere combinaties.
Als voorbeeld een combinatie gele voedster met zwarte rammelaar. We gaan er vanuit dat ze fokzuiver zijn.
voedster = ABCDe
Ram = aBCDE

Welke kleur hebben de jongen van deze combinatie?
Heb het al even uitgerekend maar snap niks meer van mijn uitkomst... :o
(Ja hier zit het dus ver...wie kan dit dus even gaan toelichten?)
1x AAEE , 2x AAEe, 1x AAee, 2xAaEE, 4x AaEe, 2x Aaee, 1x aaEE, 2x aaEe en 1x aaee

Weet iemand hoe het toevallig zit met haaskleur. (Dit is eigenlijk de richting waar ik zou willen in gaan fokken van kleur)
Haaskleur = ABCDEwy1y2
Hoe bekom je een zuivere haaskleurige.

Wie heef mij even een duwtje in de rug?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:35

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 16:55

@dierenfan: :') en eigenlijk is het iets heel gemakkelijk, maar begrijp er nu op heden zelf niks meer van. :+
Ik heb de gegevens van dezelfde PDF gehaald die jij nu neerzet.
Ik bereken het via de manier waarop het daar beter neergeschreven staat.

Enkel begrijp ik niet hoe je kan weten welke kleuren je uit de combinatie haalt na het bereken van de mogelijkheden. Dus ik heb de uitkomst maar wat betekend die? (Wie volgt mij nu nog :+ ).

in die pdf word het via schaakbordschema voorbeeld 1 eigenlijk hetzelfde neergezet als wat ik bereken met het gele en het zwart konijn. (natuurlijk met andere factoren!)
Onder het schema staat er dan de kleuren die verwacht worden. (Daar zit ik vast!)
Hoe weet je nu dat je (zoals het schema in de PDF) 9 konijngrijze kleintjes zijn, 3 zwarte enz....
Hoe zet je de uitkomst om in kleuren zeg maar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 17:06

Gaat voor mij ook een stap te ver. Al denk ik dat je niet enkel zit qua kleuren maar ook kleur en fok(on) zuiverheid?? Dus dat je fokzuiver zwart en fok onzuiver zwart gaat krijgen zeg maar. En dan nog kijkend naar effen partoon of agouti/wildpatroon

JustMeKV

Re: Kleurvererving bij konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 19:09

Ik ben er denk ik toch aan uitgeraakt. :)*

Mijn uitkomst bij een fokzuiver gele en zwart is
9x konijngrijs waarvan 1 zuiver
3x geel waarvan 1 zuiver
3x zwart waarvan 1 zuiver
1x madagascar

Volgens mij heb ik een begin

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:17

Als je er vanuit gaat dat de dieren fokzuiver zijn (en daarmee homozygoot voor de genoemde eigenschappen) betekent dat, dat het ene ouderdier AABBCCDDee is, en het andere aaBBCCDDEE en dan zal elke nakomeling van genotype AaBBCCDDEe zijn. Maar ik weet niet of dat de informatie was waar je naar op zoek bent?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 06:06

GreaseMonkey schreef:
Als je er vanuit gaat dat de dieren fokzuiver zijn (en daarmee homozygoot voor de genoemde eigenschappen) betekent dat, dat het ene ouderdier AABBCCDDee is, en het andere aaBBCCDDEE en dan zal elke nakomeling van genotype AaBBCCDDEe zijn. Maar ik weet niet of dat de informatie was waar je naar op zoek bent?

Dus dan alles zwart maar niet fokzuiver dus in volgorde generatie kans op andere kleuren mits je fok onzuiver zwart pak?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 08:30

@GreaseMonkey: Ik maak inderdaad ergens een fout bij de eerste generatie... nu zie ik het pas dat ik vergeet dubbel te werken.

@Dierenfan: Alles word konijngrijs en fokonzuiver als ik het niet verkeerd voor heb. Als ik dan hiermee verder ga ,heb ik dan kans op verschillende kleuren.. Zo zie ik het nu, maar geen idee of dit goed is.