Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sjong schreef:Ik denk dat het jou aan kunde mist om dit op te lossen. Als beide honden zoveel problemen hebben. Welk ras/ kruising zijn ze? Als het hr-honden zijn zou ik ze laten inslapen.
dblijham schreef:Ik begrijp wel dat na 9 jaar aanmodderen je emmer een keer vol zit, zeker als je je afvraagt in hoeverre de honden nog een erg leuk leven hebben. Wel denk ik dat het voor de honden een leven is waar ze aan gewend zijn, die weten niet beter.
Wat zegt je dierenarts? Ik heb mijn hond in laten slapen toe hij door ouderdom gedragsveranderingen ondervond die zijn leven er behoorlijk slechter op maakten. Zo kon hij door zijn fixatie op de paarden, waar hij voorheen altijd heel erg leuk mee was, niet meer los op het terrein zoals hij gewend was en werd zijn ruimte dus beperkt door een 8 meter lange lijn aan een boom. Het maakte zijn gedrag alleen maar erger en mijn dierenarts was het volkomen met mij eens dat inslapen voor zijn kwaliteit van leven echt verminderde beter voor hem was.
Soms is rust geven zo slecht nog niet.
wend2009 schreef:Sjong schreef:Ik denk dat het jou aan kunde mist om dit op te lossen. Als beide honden zoveel problemen hebben. Welk ras/ kruising zijn ze? Als het hr-honden zijn zou ik ze laten inslapen.
Alles is altijd goed gegaan en ik neem netjes mijn verantwoordelijkheid.
Maar ik denk dat het gedeelte komt omdat er niet genoeg rust voor ze in huis is.
Onze oudste hond kon altijd met honden omgaan dit is echt iets van de laatste periode maar alles wat wij met haar doe voelt de andere onzekere hond zich aangesproken en schiet in zijn schulp.
Bijv als ik tegen die hond zeg volg schiet die andere op de rem conclusie een hond loopt voor de ander achter.
Dit heb ik in zoverre nu goed behalve langs de kinderwagen.
Dit is ook altijd goed gegaan.
Sinds dat onze jongste geboren is wij verhuisd zijn lijkt het erger te worden.
Ze mogen van mij in heel het huis komen maar wel waar ik bij ben.
Ik zie duidelijk of de honden klaar met de kinderen zijn en mijn man die laat alles gewoon toe.
Nu ben ik over het algemeen altijd thuis dus ze hebben de vrijheid wel behalve als ik naar de wc moet ofzo dan moeten ze de keuken in daar zit een trapveldje voor.
Het is een Engelse staf en een kruising Amerikaanse staf en waarschijnlijk bullmastif of boerboel.
Af en toe vraag ik mezelf weleens af waarom hij zo onzeker is maar volgens de gedrags therapeut is dit niet meer aan te leren.
Nu is mojo de Engelse staf zoiezo snapt hij niks van grenzen want deze snapt hij ook niet van onze andere hond die moet van zich afhappen voordat hij dat snapt nu is het genoeg.
Nagini schreef:Moeilijk hoor. Een boerboel in huis vind ik zelf nooit een goed idee aangezien het echte waak en werkhonden zijn van een pittig kaliber. Ik vraag me persoonlijk dan af of ie wel echt een klink heeft of gewoon is zoals die moet zijn.
De engelse staff is manageable, maar heeft hele duidelijke grenzen en consequenties nodig. maar kan me voorstellen dat ze samen wellicht gedrag erger maken.
Ik zou inderdaad nog eens kijken naar een goede trainer of misschien doen ze in NL wel een board en train, dan breng je de hond voor 2 of 3 weken weg en wordt er intensief mee gewerkt.
Ik zou ook overwegen of je niet een hond kan aanhouden als je denkt aan weggeven. Ook al zeg je dat de staff niet alleen kan zijn, je bent 8 jaar verder nu. Wellicht is het verandert.
In huis zou ik ze denkwerk geven. Puzzels en snuffelwerk, maar kan me ook voorstellen dat dit moeilijk is met weinig tijd voor Handen. Maar wellicht worden ze dan wat rustiger in huis.
Skippy01 schreef:Als het met een oudere hond niet meer 'te managen' is, zou ik ook opteren voor inslapen. Zeker met rassen die toch gauw een bepaald type mensen aantrekken in een asiel...
Mijn vorige hond had al zijn hele leven een 'kronkel in de kop' (iets dat leek op epilepsie, maar dan waren de aanvallen rode waas in de ogen en grommen en happen). Spaniel overigens, dus absoluut geen HR hond. Dit defect komt meer voor in het ras helaas en wij hadden de pech dat we er zo eentje hadden.
Enfin, hij is 9 mogen worden bij ons. Fysiek nog absoluut topfit, liep gewoon wandelingen van 10-15 km zonder moeite. Maar je kon hem niet kammen, knippen, teken verwijderen... Alles waar hij stress van kreeg (en dat was vrij veel) resulteerde in happen. Uiteindelijk vloog hij mij aan toen ik een teek wilde verwijderen. Hij was net 9 geworden.
Dat was voor mij de druppel. We hebben 9 jaar lang ons hele huishouden om die hond heen gepland en dat met veel liefde gedaan. Maar toen hij gericht beet, niet meer losliet en bleef komen... was ik blij dat hij mij als volwassene pakte, want wat bij mij mijn hand en heup waren, was het gezichtje van de buurkindjes geweest qua hoogte... Maar was ik ook de eerste die zei 'en nu is het klaar, dit gaat niet langer'.
Natuurlijk doet dat emotioneel flink zeer. Vooral het moment dat ze hem de verdoving gaven - hij was zó bang bij de dierenarts altijd, hij was gemuilkorfd voor de eerste prik. Maar hij had wel rust. Voor een dier niet fijn om altijd in stress te leven. En nog minder fijn als de mensen rondom hem, die stabiliteit moeten geven, op den duur óók gestresst raken...
Popstra schreef:als ik dit lees zou ik de Stafford laten inslapen. Een boerboel of bull mastif hoort juist heel rustig te zijn in huis. Ja ze zijn waaks op hun terrein maar verder horen ze de rust zelfe te zijn. Wie weet dat als deze alleen over blijft jullie er een fijne hond aan hebben. Deze honden behoren tot de Molossers. Dit zijn dus ook geen honden waar je dagelijks een eind mee moet wandelen. Al helemaal niet als ze oud zijn want daar is hun lijf niet voor gemaakt. Zijn gefokt om op een erf te leven en te waken.
Ik zou in ieder geval niet kiezen voor herplaatsing of asiel. Voor beide niet.
Sjong schreef:De kans dat een staf hondagressie heeft is gewoon groot. Dat heeft waarschijnlijk niets te maken en kind in de kinderwagen.
En dat plassen kan ook prima aangeleerd gedrag zijn. Mijn reu mocht ook echt niet tegen elk grassprietje aanplassen als hij aangelijnd is. Je loopt maar gewoon door.
Feit is wel dat de honden behoorlijke problemen hebben. Die jij niet opgelost krijgt.