Wat heeft mijn kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flying_Angel

Wat heeft mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 19:27

Hoi allemaal,

We hebben sinds januari een poes in huis, we hebben haar uit het asiel gehaald. Sindskort moet ze af en toe spugen. Verder doet ze niet ziek aan, ze speelt en eet gewoon. Uiteraard ga ik naar de dierenarts, maar ik ben benieuwd of iemand hier ook een idee heeft wat het is.

loezke

Re: Wat heeft mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:29

Haarbal? Alle haartjes die ze oplikken als ze zich wassen komen er op een gegeven moment weer uit, gaat vaak samen met wat braaksel.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:30

Het is geen haarbal?

En wat is af en toe?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 19:31

Er komt geen haarbal uit. Vandaag al voor de 2e keer. Eerst ongeveer elke week 1 à 2 keer.

Feromisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:31

Klinkt als een haarbal.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:32

Overgeven (net) na het eten, of “zomaar”?
Na eten kan komen door te snel eten (dan zie je dus vaak hele brokken terug). Of het voer zelf valt misschien niet goed (dan kan switchen van voer helpen).

Mocht het aanhouden kan laten checken idd sowieso geen kwaad :)

Edit; ik had zelf de katten op kvv (rauw vlees), vanwege de goede verhalen. Helaas hield 1 vd de 2 dat max een uurtje binnen. Ging enkele weken goed maar daarna iedere keer overgeven, zelfs bij miniscule hoeveelheden kvv. Na switch van voer is het over.
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 05-04-19 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 19:33

Het gebeurt zomaar, laatst inderdaad hele brokken eruit. Ze krijgt het voer dat ze hiervoor ook altijd kreeg. Iets anders eet ze niet.

Misschien toch gewoon een haarbal inderdaad.

loezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:34

Er hoeft niet perse een hele klont of sliert samengeperst haar uit de komen, bij die van mij moet ik soms ook goed kijken :) Ik hoop voor je dat het dat is.
Het kan ook door te gulzig eten komen, maar dan komen er vaak kant en klare brokjes weer terug uit zeg maar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:35

Gewoon een teken dat ze te snel heeft gegeten. Jackie heeft het ook af en toe. Dan heeft ze zitten schrokken en komt het er heel uit.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:35

Flying_Angel schreef:
Het gebeurt zomaar, laatst inderdaad hele brokken eruit. Ze krijgt het voer dat ze hiervoor ook altijd kreeg. Iets anders eet ze niet.

Misschien toch gewoon een haarbal inderdaad.

Dan zou ik idd denken dat ze óf te snel eet, en daardoor gaat overgeven, of toch id richting van een haarbal.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:41

In deze tijd van het jaar zou ik ook denken aan "haarbal", en voor de geruststelling, bij die van mij komt er ook maar eens in de zoveel tijd echt een bal haar uit, soms een ieniemienie propje haar, en soms lijkt het alsof er per haar gespuugd wordt. Bij die van mij is het niks bijzonders, kan ook zijn dat een haar de reflex triggert voordat het nodig is. Mijn oudere dame doet het trouwens veel vaker dan onze jongere kerel, waarbij de jongeman met regelmaat nog wel eens volledige muizen als "kadootje" weer opspuugt. De andere kerel nauwelijks, maar die haart dan ook weer nauwelijks uit.

En de onverteerde brokjes zijn hier ook bekend, ongeacht voersoort, het is soms gewoon een kwestie van te snel gegeten hebben. Mijn oudere dame doet het wel sneller als ze natvoer krijgt, dus die krijgt sinds een aantal maanden enkel nog seniorenbrokken. Maar daarmee zijn we alleen af van het overgeven van voer, niet van de nep-haarballen.

Houdt het gewoon in de gaten, zolang ze geen andere zaken vertonen zoals slechte vacht, snotterige neus, verlies van eetlust en niet meer drinken zit het wel goed. Vooral eetlust en drinken zijn goede graadmeters.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 17:00

Ook al zou het haarbal zijn, zo vaak braken is niet normaal. Goed dat je even langs de DA gaat!