Welk type voer voor mijn kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Welk type voer voor mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 00:27

Hey bokkertjes,

mijn 14-jarige poezel is toe aan nieuw voer. Dit om meerdere redenen. Ik heb jaren trouw Royal Canin en Science Plan gegeven omdat ik destijds op school en in de dierenwinkel (en ook een beetje van de dierenarts) geleerd heb dat dit het beste voer is. Echter, kijkende naar wat een kat werkelijk nodig heeft en wat er in deze merken zit ben ik aardig achter mijn oren gaan krabben. (Ik hoor graag verhalen die deze merken zou rechtvaardigen, want ik snap niet hoe een dierenarts of een goede dierenwinkel deze merken als 'de beste' aan kan prijzen, los van financieel gewin).

- Anyways, Soraya is zo'n 14 jaar.
- Een simpele Europese korthaar uit het asiel (met 2 jaar).
- Ze heeft ietsjes (maar niet dramatisch) overgewicht.
- Ze heeft artrose dat onder controle gehouden wordt met Meloxidyl (4 kg, ze is zelf 5,5 kg),
- Ze krijgt Science Plan JD gecombineerd met oral care en anti hairball (ongeveer 75% JD).
- Daarnaast krijgt ze +/- 1 bakje natvoer per dag. Dit is enigszins wisselend omdat ik het vaak ook verdun met water. Het merk is Gourmet Gold, de mousse versie.
- Ze is gezond, los van de artrose. Is wel gevoelig op haar luchtwegen (periodes met niesziekte). Als ze ziek is is ze meestal dan ook echt heel erg ziek. Dit maakt mij wat huiverig om over te stappen naar ander voer.

Ik twijfel dus heel erg. Ze heeft het jaren goed gedaan op dit voer, maar nu ze wat ouder wordt vraag ik me af of het nog wel genoeg is voor haar.

Is het niet beter haar meer volledig voer te geven? Minder koolhydraten en meer eiwitten?
Hoe zit het met het JD-voer? Voor mijn gevoel heeft het haar niks geholpen, maar aan de andere kant... Krijgt ze niet een mega terugval als ik daarmee stop? Ik heb natuurlijk de meloxidyl, maar die hoog ik liever niet op als het niet hoeft.

Welk droogvoer zouden jullie voor een kat als Soraya aanraden?

Welk natvoer zouden jullie voor een kat als Soraya aanraden?

Ik geef natvoer ter ondersteuning van de nieren, daar Meloxidyl nogal op de nieren in kan werken. Voorkeur is mousse, maar brokjes zijn ook nog wel te prakken. Vleesstructuur is geen optie.

Brok in ieder geval geen vis, dat moet ze niet. Ze krijgt nu kip, maar kalkoen is natuurlijk ook prima, lam is geloof ik ook wel een optie, maar dat weet ik niet zeker meer.

Ik ben een beetje allergisch voor alles dat light heet (omdat er vaak rotzooi aan toegevoegd wordt om te compenseren voor bvb smaak).

Vers vlees eet ze niet :') |o

Merken als whiskas en merken met veel graan/koolhydraten erin en laag in eiwitten begin ik niet aan :o groenten en fruit e.d. hoef ik ook niet in het voer terug te zien, en anders maar in een heel klein percentage (wat in de maag van een prooidier zou kunnen zitten).
- Koolhydraten <12%

Mbt eiwitten lees ik van alles, ik wil mijn kat meer dan voldoende geven (mede omdat het een oudere kat is) maar ze moet er geen gekke dingen van krijgen. Ik weet niet zo goed naar welk percentage ik dan moet kijken...

Ik vind het geen probleem in de buidel te tasten voor het juiste voer, maar zoek voor het natvoer wel een enigszins budget versie.

Ik weet dat er 1001 sites zijn met bergen informatie, maar ik weet niet zo goed welke ik kan vertrouwen en welke niet, en ik zit natuurlijk met een kat met artrose, medicijnen en de niesziekte.

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen!

Maartje1990

Re: Welk type voer voor mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 06:23

Sorry niet alles gelezen van je OP want ik moet zo weg.

Wij gaven onze katten eerst cat lovers gold, gluten vrij, 40% vlees. Niet heel verkeerd.

Onze hond kreeg de hondenvariant maar bleek allergisch voor kip en rund, dus gaan zoeken naar wat anders en toen ook wat andere katten brokken bekeken.

Voor de hond zijn we uitgekomen op purizon, dr kattenvarianr bestaat hier ook van. Graan vrij, 70% vlees. (Hoewel de variant die wij geven "maar" 65% is)

De katten zijn we op nutrivet uitgekomen, de prijs kwaliteit stond ons meer aan. Ook graanprijzen maar 80% vlees, net ietsje goedkoper maar het hogere vleespercantage sprak ons meer aan. Dus zodoende.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 18:45

Thanks! Ik zie dat er in de Royal Canin die ik geef maar 32,1% proteinen zit, dat lijkt mij erg weinig, zeker voor mijn oudere kat. Jouw merk was ik nog niet langs gekomen, maar zal ook even kijken!

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:08

Nutrivet is idd een goede optie.
Zelf ben ik het meest te spreken over Power of Nature (specifiek Fees Favorite of Meadowland Mix). Zit veel vlees in en maar heel weinig koolhydraten. Is te bestellen via Heimfutterservice (duitse website). Of anders in NL ook, via doggywebshop.nl oid geloof ik.

Qua natvoer; het moet echt mousse zijn? Of is pate ook ok? Dan kun je kijken naar Animonda Carny of MAC (beide te krijgen via Zooplus). Wild Freedom is ook nog optie, maar al wel duurder.

Hopelijk zit er iets tussen wat je aanspreekt :)

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 19:52

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:02

Sinds kort heeft mijn 16 jarige ook medicijnen tegen de artrose en J/D Hills.

Hij heeft dat sinds vrijdag. Dus of het effect heeft kan ik je nog niet zeggen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:33

Bij zooplus heb je veel proefpakketten/verpakkingen.

Ik ben voorstander van vers vlees dus kat krijgt hier hoofdzakelijk KVV, met wat brokjes op een dag in zo'n voertoren. Brokjes zijn van van Purizon of Applaws, niet onbetaalbaar, redelijk goede ingredientenlijst en geen stinkpoep ervan.

Ik zou bij brok zeker natvoer voor het vochtgehalte, juist bij oudere katten komen vaak blaas en nierproblemen voor, goede hydratatie is dan belangrijk. Almo naturr is hoge kwaliteit maar erg aan de prijs, over Animonda Carny lees ik wel goede dingen :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 21:28

Dank voor de tips!

@Lisette, klopt, maar ik ben inmiddels weer wat wijzer en de situatie is wat veranderd, ik vind het nu dus juist eng om van de JD af te stappen, terwijl het toch niet lijkt te zijn wat het beste is. Tis gewoon lastig. Wellicht dat ik alleen even begin met ander natvoer, en bij geen verandering in het manklopen voorzichtig aan het droogvoer aanpas. (Want dan heeft het dus geen nut). Dat vermoeden heb ik nu al, maar met de verandering van de jaargetijden en de ophoging van de medicijnen kan ik het niet met zekerheid zeggen.

Ik hoor purizon en applaws vaak voorbij komen en die komen inderdaad ook vrij goed uit de tests, proefpakketten kan ik natuurlijk altijd proberen +:)+

Natasja, wat voor medicijnen krijgt jouw kat? Meloxidyl?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:08

Hij krijgt meloxicam.

Ik moet zeggen...ik vind hem opknappen. De brokjes van Hills eet hij goed. Als zal dat nog niet veel effect hebben denk ik.
De medicijnen halen uiteraard de pijn weg.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 14:07

NatasjavE schreef:
Hij krijgt meloxicam.

Ik moet zeggen...ik vind hem opknappen. De brokjes van Hills eet hij goed. Als zal dat nog niet veel effect hebben denk ik.
De medicijnen halen uiteraard de pijn weg.

Ja precies.. Wat ik begrepen heb (en voor mij de aanleiding is om toch weer verder te kijken) is dat de medicijnen inderdaad het probleem eigenlijk al oplossen en het JD alleen maar werkt mits de kat niks anders krijgt, en ze krijgt bij mij aardig wat natvoer bijgevoerd met oog op haar nieren (en dat risico van meloxydyl/meloxicam). Daarnaast is het vleesgehalte laag bij de JD en het koolhydratengehalte hoog (en mijn kat heeft al overgewicht). Dus tis gewoon erg onlogisch zo. Vind het zo raar dat dierenartsen dit adviseren, zeker als de kat al te dik is en lang en breed bekend is dat het vleesgehalte minstens 52% moet zijn. (ik geloof dat het bij de JD 32% is ofzo uit mijn hoofd). Dus twijfel twijfel... De brok werk inderdaad pas na enkele weken.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:12

mijn kat krijgt vanwege huidproblemen Wellness core sterilised met vis, maar deze is er ook in kalkoen/kip vorm.
Het voer is van zichzelf hypoallergeen omdat alle 'zooi' die een kat niet nodig heeft eruit is gehaald.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:24

Ik gaf mijn kat altijd BARF. Vers vlees en hierop doen katten en ook honden het het beste. Er zit alles in wat ze moeten krijgen. Mijn kat had 10 x minder ontlasting en het stonk ook 1000x minder met vers vlees.Ik kocht rollen bij de dieren speciaalzaak uit de vriezer en deed die de dag van te voren eruit halen en sneed een plakje af en dit legde ik in eeen bakje in de koelkast.

Die van mij kwam ook uit het asiel en had beginnende problemen met zijn nieren.
Na het voeren van vers vlees zag hij er veel beter uit en zijn nierwaardes waren veel beter geworden.

in Royal Canin zit ontzettend veel zout, ook in de bakjes natvoer van de supermarkt zit boordevol met zout! Hierdoor ontstaan vaak nierklachten bij katten

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 16:18

Ehh, kleine update, ik heb inmiddels 2 kg meadowland (Power of Nature) binnen gekregen en getest. De zak was gelijk bijzonder interessant, het eten echter had zo zijn ritueeltje nodig, blijkbaar. Eerst een paar keer oppakken en laten vallen, vervolgens er even bovenop gaan zitten (even marineren ofzo) en daarna met dr achterpoot de hele kamer door lopen schoppen >;) ze is wel goed opgevoed hoor, dus dacht eigenlijk van oke, dit is een miskoop :') toen werd ze helemaal huppelig, heeft een paar kasten open gezet (ja, de kat ja) en is toen de hele kamer door gaan scheumen om al die brokjes die ze de kamer door had geschopt op te eten. Ze laat nu haar oude voer liggen. |o Dus het is een succes :'). Ontzettend bedankt voor alle tips! Ik houd het nu even hierbij om te kijken hoe ze het doet, ga rustig over op het nieuwe voer en kijk later nog even naar het natvoer als dit goed aanslaat.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:26

Ik voer zelf droogvoer van Applaws en s'avonds krijgt mijn poezel een blikje natvoer van Cosma Nature.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:51

ik voer mijn 2 katten ook power of nature brokjes 1 x per dag. de overige 3 voerbeurten krijgen ze catlovers gold natvoer. doen ze het super op.
af en toe een vers stukje makreel of sardines.
1 kat lust ook bijna alle groentes zoals witlof, paprika, witte kool, boontjes..... hij weet altijd wel een stukje illegaal te bemachtigen als ik groente schoonmaak. :D

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:00

Wat een verhaal, hahaha, heerlijk. _O-

Mag ik vragen waar je het besteld hebt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:08

Elke kat van zo’n 12 jaar of ouder krijgt slijtage in de achterhand. Dat is niet om te draaien maar ik heb bij onze oude katten vanaf 10 jaar een supplement van glucosamine/chondroite gegeven dan is het proces wel te vertragen. Pijnstillers maken meer kapot dus dat doe ik niet. Hoe moeilijk ook, wanneer ze zonder fikse dosis pijnstilling niet meer kunnen laat ik ze gaan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 15:14

Lisette0 schreef:
Wat een verhaal, hahaha, heerlijk. _O-

Mag ik vragen waar je het besteld hebt?

Hier :P https://www.heimfutterservice.de/nl/53- ... kattenvoer

En ja tis een rare :p.

bigone schreef:
Elke kat van zo’n 12 jaar of ouder krijgt slijtage in de achterhand. Dat is niet om te draaien maar ik heb bij onze oude katten vanaf 10 jaar een supplement van glucosamine/chondroite gegeven dan is het proces wel te vertragen. Pijnstillers maken meer kapot dus dat doe ik niet. Hoe moeilijk ook, wanneer ze zonder fikse dosis pijnstilling niet meer kunnen laat ik ze gaan.

Heb je toevallig een link naar die supplementen oid? Of waar haal je ze vandaan?

Ik heb ook lang lopen twijfelen mbt medicijnen en het (denk ik iets te lang) uitgesteld, maar ik wil gewoon dat ze lekker in haar vel zit en als dat pijnstillers betekend, so be it. Ze gaven voor later ook aan eventueel haar gewrichten in te kunnen spuiten met iets elke 6 weken, maar daar ga ik niet aan beginnen, daar doe ik niemand een plezier mee. Maar zo ver zijn we niet. Ze is los van dat kreupelen (aan haar voorpoot) nog lekker gek en vitaal, vriendelijk en you name it. Enige dat je merkt is het kreupelen en iets meer slapen. Ze kan op deze manier nog een beste tijd mee, en als ik medicijnen kan minderen omdat ik iets anders kan gebruiken (zoals wat jij aankaart) dan graag.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 18:02

ik bestel de power of nature op doggywebshop.nl