mijn 14-jarige poezel is toe aan nieuw voer. Dit om meerdere redenen. Ik heb jaren trouw Royal Canin en Science Plan gegeven omdat ik destijds op school en in de dierenwinkel (en ook een beetje van de dierenarts) geleerd heb dat dit het beste voer is. Echter, kijkende naar wat een kat werkelijk nodig heeft en wat er in deze merken zit ben ik aardig achter mijn oren gaan krabben. (Ik hoor graag verhalen die deze merken zou rechtvaardigen, want ik snap niet hoe een dierenarts of een goede dierenwinkel deze merken als 'de beste' aan kan prijzen, los van financieel gewin).
- Anyways, Soraya is zo'n 14 jaar.
- Een simpele Europese korthaar uit het asiel (met 2 jaar).
- Ze heeft ietsjes (maar niet dramatisch) overgewicht.
- Ze heeft artrose dat onder controle gehouden wordt met Meloxidyl (4 kg, ze is zelf 5,5 kg),
- Ze krijgt Science Plan JD gecombineerd met oral care en anti hairball (ongeveer 75% JD).
- Daarnaast krijgt ze +/- 1 bakje natvoer per dag. Dit is enigszins wisselend omdat ik het vaak ook verdun met water. Het merk is Gourmet Gold, de mousse versie.
- Ze is gezond, los van de artrose. Is wel gevoelig op haar luchtwegen (periodes met niesziekte). Als ze ziek is is ze meestal dan ook echt heel erg ziek. Dit maakt mij wat huiverig om over te stappen naar ander voer.
Ik twijfel dus heel erg. Ze heeft het jaren goed gedaan op dit voer, maar nu ze wat ouder wordt vraag ik me af of het nog wel genoeg is voor haar.
Is het niet beter haar meer volledig voer te geven? Minder koolhydraten en meer eiwitten?
Hoe zit het met het JD-voer? Voor mijn gevoel heeft het haar niks geholpen, maar aan de andere kant... Krijgt ze niet een mega terugval als ik daarmee stop? Ik heb natuurlijk de meloxidyl, maar die hoog ik liever niet op als het niet hoeft.
Welk droogvoer zouden jullie voor een kat als Soraya aanraden?
Welk natvoer zouden jullie voor een kat als Soraya aanraden?
Ik geef natvoer ter ondersteuning van de nieren, daar Meloxidyl nogal op de nieren in kan werken. Voorkeur is mousse, maar brokjes zijn ook nog wel te prakken. Vleesstructuur is geen optie.
Brok in ieder geval geen vis, dat moet ze niet. Ze krijgt nu kip, maar kalkoen is natuurlijk ook prima, lam is geloof ik ook wel een optie, maar dat weet ik niet zeker meer.
Ik ben een beetje allergisch voor alles dat light heet (omdat er vaak rotzooi aan toegevoegd wordt om te compenseren voor bvb smaak).
Vers vlees eet ze niet

Merken als whiskas en merken met veel graan/koolhydraten erin en laag in eiwitten begin ik niet aan

- Koolhydraten <12%
Mbt eiwitten lees ik van alles, ik wil mijn kat meer dan voldoende geven (mede omdat het een oudere kat is) maar ze moet er geen gekke dingen van krijgen. Ik weet niet zo goed naar welk percentage ik dan moet kijken...
Ik vind het geen probleem in de buidel te tasten voor het juiste voer, maar zoek voor het natvoer wel een enigszins budget versie.
Ik weet dat er 1001 sites zijn met bergen informatie, maar ik weet niet zo goed welke ik kan vertrouwen en welke niet, en ik zit natuurlijk met een kat met artrose, medicijnen en de niesziekte.
Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen!