Kat braakt na voeding, ander eten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doutz16

Kat braakt na voeding, ander eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 22:43

Hallo,

Onze kat (3) braakt regelmatig na het eten van haar brokken. Vandaag zelfs tot twee keer toe, wat me iets te veel is. Vandaar dat ik even een topic open.

Het eerste wat ze uit braakt zijn onverteerde brokken gevolgd door een half verteerde drap en daarna wat slijm/schuim.

Ik denk dat het misschien wel aan het voer zou kunnen liggen, we hebben haar nu sinds half januari en bij de vorige eigenaar braakte ze zeer zelden (wel eens haar oid). Ze krijgt bij ons Royal Canin Sterilised. Eerst kreeg ze gewoon een vol bakje maar na het braken steeds de laatste tijd in delen gevoerd zodat ze niet zoveel in een keer kreeg. Dit ging wel goed, tot vandaag dus. Mijn gedachte was eens ander voer proberen?

Heeft iemand hier ervaringen mee of weet iemand een oplossing of wat voor ander voer ik zou kunnen proberen?

De kat is verder gezond, niet vermagerd, is actief, zoekt aandacht en gedraagt zich niet anders dan normaal.

Als dit zo blijft gaan we uiteraard naar een dierenarts toe. Maar ik ben eerst benieuwd naar eventuele ervaringen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:48

Aan de vorige eigenaar vragen wat ze daar at lijkt me de kortste klap.
Mijn katten spugen ook wel eens hun brokken uit als ze te gulzig hebben gegeten.
Als je het niet vertrouwd kun je DA bellen. Katten mogen niet te lang zonder eten ivm leververvetting dus let op dat ze wel blijft eten.
Laatst bijgewerkt door cissy op 02-04-19 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Kat braakt na voeding, ander eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:53

Dit hebben wij recent ook met onze kat gehad, uiteindelijk werd het erger en braakte hoi op het laatst soms zelfs 5x per dag, begon eerst ook met enkel braken na het eten.
Mee naar de da geweest, bleek last ze hebben van het niet kwijt kunnen raken van haarballen.
Laxeerpasta meegekregen, heeft bijna 2 weken geduurd en toen lag er een ontzettend ranzige drolachtig iets en daarna niks geen last meer gehad.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:54

Wat Cissy zegt inderdaad. Ander voer hoeft niet eens per se, misschien kan je een 'slowfeeder' voor katten regelen, ze moeten dan moeite doen om hun eten te pakken te krijgen en eten daardoor trager.

Als hij maar blijft spugen, en vooral vaak slijm en schuim, kan er misschien sprake zijn van een verstopping. Maar in dat geval houden ze ook geen water binnen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 22:54

Romy1234 schreef:
Dit hebben wij recent ook met onze kat gehad, uiteindelijk werd het erger en braakte hoi op het laatst soms zelfs 5x per dag, begon eerst ook met enkel braken na het eten.
Mee naar de da geweest, bleek last ze hebben van het niet kwijt kunnen raken van haarballen.
Laxeerpasta meegekregen, heeft bijna 2 weken geduurd en toen lag er een ontzettend ranzige drolachtig iets en daarna niks geen last meer gehad.

Hier zijn trouwens ook injecties voor die het verwerken van haarballen bij een erge verstopping verhelpen.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 23:05

Romy1234 schreef:

Spoiler:
Afbeelding

Beetje een vieze afbeelding misschien. Maar dit braakt ze dus uit. Ik zie er geen haren in zitten eigenlijk..

Het is een ragdoll x pers, dus langharig.. Ik hou dit in m'n achterhoofd! Bedankt

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:06

Hoeveel tijd zit er tussen de voerbeurten? Ik heb gemerkt dat bij mijn poezen het braken vooral is als er meer tijd dan normaal tussen de voerbeurten gezeten heeft. Ze krijgen normaal 3 keer per dag, maar als ik een nachtje weg ben zit er wat langer tussen.
Ze eten uit een soort slowfeeder dus ik heb niet het idee dat ze echt te snel eten. Maar dat het gewoon niet zo lekker valt op de lege maag. Nu in echt regelmatig voer en bakjes met een timer gebruik spugen ze bijna nooit. (En ze hebben geen haar dus haarballen zijn het sowieso niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:07

Die van mij braakte er ook geen haren uit toen, zag er hetzelfde uit als jou foto.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:09

Het is wel verharingstijd nu. :j
Je kan wel fftjes kijken of het stevig aanvoelt/uitpluizen of het geen haar is.

Onze kat had een keer een grasspriet in zijn keel, die kreeg kotsneiging, maar de hele tijd, daar zat echt iets dwars, dat is bij jouwe niet zo denk ik?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:12

Mijn kat braakt alleen als het bakje leeg is en ik het vul.
Dan eet hij te gulzig.
Als ik zorg dat er constant voer is 24 uur per dag. Dan eer hij niet gulzig en kotst hij ook niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:19

Doutz16 schreef:
... Ze krijgt bij ons Royal Canin Sterilised.

Wat is in hemelsnaam RC Sterilised? Speciaal voer voor gecastreerde katten? Wat voor troep zit daar nou weer bij waardoor ze gaan kotsen?

Gedehydreerde gevogelte-eiwitten, maïs, isolaat van plantaardige eiwitten*, plantaardige vezels, dierlijke vetten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, rijst, tarwe, bietenpulp, maïsgluten, gist en delen daarvan, mineralen, visolie, Fructo-Oligo-Sacchariden (FOS), sojaolie

Katten zijn vleeseters. Muizen, kikkers, vogeltjes, spinnen, jonge konijntjes... nou is dat niet even handig of leuk om te voeren voor den mensch...

Katten zijn geen planten- en graaneters en ook niet als deze 'ontsloten' zijn.
Het is baggervoer voor katten en je kat geeft dat heel goed aan want hij verdraagt het niet.
FOS is de officiële naam voor synthetische voedingsvezels. Dit zijn kunstmatig c.q. fabrieksmatig gefabriceerde voedingsvezels die worden toegevoegd aan levensmiddelen.

Geef je kat echt kattenvoer, en niet al die nepzooi. Kat blij; jij blij ;)

https://brokkenvergelijken.wordpress.com/katten/

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 23:32

MirandaFuego schreef:

Onze kat had een keer een grasspriet in zijn keel, die kreeg kotsneiging, maar de hele tijd, daar zat echt iets dwars, dat is bij jouwe niet zo denk ik?

Mijn kat zit alleen binnen dus gras lijkt me onwaarschijnlijk haha. Er zit geen haar in.. Vooral brokken en natte drap van verteerde brokken

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-19 23:33

Lindsey_99 schreef:
Doutz16 schreef:

Wat is in hemelsnaam RC Sterilised? Speciaal voer voor gecastreerde katten? Wat voor troep zit daar nou weer bij waardoor ze gaan kotsen?

Gedehydreerde gevogelte-eiwitten, maïs, isolaat van plantaardige eiwitten*, plantaardige vezels, dierlijke vetten, hydrolysaat van dierlijke eiwitten, rijst, tarwe, bietenpulp, maïsgluten, gist en delen daarvan, mineralen, visolie, Fructo-Oligo-Sacchariden (FOS), sojaolie

Katten zijn vleeseters. Muizen, kikkers, vogeltjes, spinnen, jonge konijntjes... nou is dat niet even handig of leuk om te voeren voor den mensch...

Het is baggervoer voor katten en je kat geeft dat heel goed aan want hij verdraagt het niet.
FOS is de officiële naam voor synthetische voedingsvezels. Dit zijn kunstmatig c.q. fabrieksmatig gefabriceerde voedingsvezels die worden toegevoegd aan levensmiddelen.

Ik ga hier eens naar kijken, dankjewel!

Te weinig tijd tussen de voerbeurten lijkt me niet echt aan de orde, haar bakje is eigenlijk nooit lang leeg. Ik voer namelijk niet op bepaalde tijden maar vul het bakje met een bodempje als het leeg is

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:40

Wat Lindsey zegt mbt voeding klopt, al zijn merken als Royal Canin echt niet slecht voor katten. (Uitzonderingen daar gelaten). De voorkeur ligt elders, maar tis niet zo dat je je kat tekort doet ofzo hoor.

Zet ook wat kattengras in huis, wellicht dat ze wel last heeft van haarballen maar deze dus niet goed wegkrijgt. Gras helpt daar echt bij, gaan ze van spugen. Ze eten het alleen als ze het nodig hebben.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 23:56

Mijn Maine Coons braken zoiets ook wel eens uit, vooral mijn kater. Dat laatste komt vooral omdat hij zichzelf én zijn oudere zus wast waardoor hij meer haar binnenkrijgt. Ook als ze te gulzig eten kotsten ze wel eens een lading volledige brokjes uit.

Na veel soorten voer geprobeerd te hebben, waaronder rauw vlees en graanvrije soorten droogvoer ben ik weer terug bij Royal Canin Maine Coon. Van al het andere voer kregen ze diarree, vraten ze nog gulziger, ging de kak ongelooflijk stinken, kregen ze meer tandsteen of werd de vacht lelijk.

Al die wetenschappelijke blabla en 'voedingsdeskundigen' kunnen wat mij betreft de pot/kattenbak op, ik gebruik mijn eigen ogen en neus wel.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 06:54

Even een update: we hebben nu sinds een halve week ander voer. Perfect fit indoor 1+ omdat dat ook anti haar bal zou werken e.d.
Nu heeft ze met dit voer nog niet overgegeven zoals ze normaal deed (lees alle maaginhoud) maar braakte ze vanochtend een haarbal uit.
Dit had ze nog niet eerder gedaan, dus positief vind ik :)

Ook is het katten gras aan het groeien dus vanaf volgende week kan ze dat ook eten eventueel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 07:45

Top, fijn dat het goed gaat nu.
Af en toe een haarbal hoort zo, dus nu lijkt het net een gewone kat! :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:17

Onze eerste kat had dit ook. Bij haar hielp onbeperkt voeren, maar ook als ze een tijd buiten was geweest (waar ze geen brokjes heeft) haar binnen maar een klein beetje laten eten. Want als ze teveel at ging ze ook spugen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:48

Lindsey_99 schreef:
Doutz16 schreef:

Dit. RC is nou niet echt bepaald een goede brok. Mijn kat braakte ook na het eten van een goedkopere soort brok, ik ben me toen gaan verdiepen en voer hem nu 's ochtends vers en 's avonds krijgt hij een brok met een groot dierlijk eiwitgehalte die niet vol zit met onnodige vulstoffen. Naast dat het me gigantisch veel geld scheelt (want hij eet nu een stuk minder want zijn eten is voedzamer), braakt hij nooit meer en zit hij er erg goed uit.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 08:52

Doutz16 schreef:
MirandaFuego schreef:

Mijn kat zit alleen binnen dus gras lijkt me onwaarschijnlijk haha. Er zit geen haar in.. Vooral brokken en natte drap van verteerde brokken

Als ze alleen binnen zit, kan ze geen gras eten, en gras eten ze juist om hun haren uit te kunnen kotsen. Ik zou het in die richting zoeken.
Mijn kat doet het ook weleens als ze ontwormt moet worden, dan gaat ze eerst veel muizen vangen die ze vervolgens uitkotst.

Verder qua voer voer ik haar nu Genesis, dat is puurder dan RC.

(edit, ik las later past je toegevoegde post sorry ;D )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:19

Wat ook vaak helpt is ontwormen als een dier regelmatig over geeft zonder oorzaak. Wormen zijn nodig in het lijf maar een overschot (overigens een tekort ook) kan ook veel ontregelen in een lijf.

Mocht ontwormen lang geleden zijn dan zou ik dat absoluut doen en na 3 weken ook nog x herhalen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:24

Doutz16 schreef:
Even een update: we hebben nu sinds een halve week ander voer. Perfect fit indoor 1+ omdat dat ook anti haar bal zou werken e.d.
Nu heeft ze met dit voer nog niet overgegeven zoals ze normaal deed (lees alle maaginhoud) maar braakte ze vanochtend een haarbal uit.
Dit had ze nog niet eerder gedaan, dus positief vind ik :)

Ook is het katten gras aan het groeien dus vanaf volgende week kan ze dat ook eten eventueel.

Dit geef ik ook aan onze katten en moet zeggen dat ze eigenlijk nooit meer braken, terwijl ze dat vorig jaar wel regelmatig deden.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 12:00

Bedankt voor alle reacties!

Als ze het op dit voer goed blijft doen gaan we dat niet meer aanpassen :)

Wormenkuur moet ze binnenkort ook weer hebben inderdaad maar zoals het nu lijkt zat die haarbal haar echt dwars en kreeg ze die er niet uit.. Dit was echt een andere structuur dan wat ze eerder uit spuugde!

Dus voor nu gaat het gelukkig goed! Hopen dat dat zo blijft

Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:04

Doutz16 schreef:
MirandaFuego schreef:

Ik weet niet of dat hier al is gezegd, maar katten hebben gras juist nodig om haarballen uit te kunnen braken. Ik weet niet precies welk mechanisme dat is, maar door het eten van gras triggeren ze het braken dieper uit de maag.

Geef je kat een pot met gras erin, als het opraakt nieuw gras planten.

En verder kun je wat flinke schone kiezels in de voerbak leggen, dan kan hij minder snel de brokjes naar binnen schrokken.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:03

Lindsey_99 schreef:
Doutz16 schreef:

Dat RC geen goede brok is vindt ik een beetje overdreven, nee het is ook niet mijn voorkeur maar naar mijn mening zijn er in NL geen slechte voermerken te koop.. In elke voeding zit wat een kat nodig heeft en hij/zij zal er ook niet dood aan gaan.

FOS wordt in de meeste voedingen toegevoegd als vorm van prebiotica (goed voor de darmflora) en vezels helpen bijvoorbeeld om haarballen te voorkomen..

Wat betreft het spugen van je kat TS: Eet ze heel snel haar brokken op? Het kan in dat geval helpen om te werken met bijvoorbeeld een antischrok bak of voerpuzzel.