Kat heeft Hooikorts?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carol_Beer

Kat heeft Hooikorts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 17:18

Hellooo Beste Bokkers,

Zoals jullie weten is de lente weer begonnen en staat alles weer volop in bloei.
Nu heb ik zelf niet te veel last van Hooikorts en pollen, maar heb af en toe jeuk aan mn ogen.
Nu sinds een paar weken terug merk k dat een van mijn twee katten veel meer aan het niezen is dan normaal. De katten komen voorderest niet veel buiten, maar ik lucht wel gewoon elke dag, omhet huis te ventileren. Dan komt het stuifmeel met kleine proporties ook wel naar binnen.
Ik vroeg me dus af of katten daar ook last van kunnen hebben?
Ik had al wel op google gezocht, maar kon niet echt informatie vinden over het verband tussen het niezen van katten en pollen.
Sinds de winter rook ik wel binnen, maar mij lijkt niet dat het daar aan ligt sinds dat al heel lang is.
Heeft een van jullie ook een kat die dit heeft? of heeft dit er sowiso niks mee te maken?
Hartelijk bedankt!

groetjuhss

MarlindeRooz

Re: Kat heeft Hooikorts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:20

Wel aardig van je dat je katten ook mee mogen roken met jou. Maar zou eerst langs de dierenarts gaan als je kat zo niest.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:29

Zijn ze ingeënt? Niesziekte?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 17:32

Saaams schreef:
Zijn ze ingeënt? Niesziekte?

Ik heb ze van een opvang, dus als het goed is hebben ze al die inentingen al?
Het is ook gewoon sinds een paar weken, terwijl het daarvoor helemaal niet vaak was.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:35

Of een kat hooikoorts kan krijgen, weet ik niet.
Maar sigarettenrook is heel erg slecht voor huisdieren. Na enige tijd krijg je gegarandeerd irritatie van de luchtwegen...
Dus toch misschien proberen buiten die sigaret te roken ?
Voor mensen ook natuurlijk, maar da's een andere discussie :+

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 17:52

Pandora2 schreef:
Maar sigarettenrook is heel erg slecht voor huisdieren. Na enige tijd krijg je gegarandeerd irritatie van de luchtwegen...

Buiten roken doe ik in de winter alleen op stal, verder is het anders gewoon te koud.
Als ik bij de voordeur rook waait het toch wel naar binnen.
Maar als het helpt dan kan k altijd t balkon gebruiken.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:57

Voor zover ik weet kan een kat geen hooikoorts hebben.. Je moet waarschijnlijk gaan denken richting niesziekte, daarbij is een dierennartsenbezoekje geen overbodige luxe.
Verder weet ik niet hoe lang je ze al hebt? Maar katten moeten elk jaar geënt worden, dus leuk dat dat bij de opvang gebeurd is, maar als je ze langer dan een jaar in huis hebt is het dus weer nodig.
Verder, stop asjeblieft met roken in huis, maar dat spreekt voor zich mag ik hopen :j

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 18:49

Faelynn schreef:
Voor zover ik weet kan een kat geen hooikoorts hebben.. Je moet waarschijnlijk gaan denken richting niesziekte, daarbij is een dierennartsenbezoekje geen overbodige luxe.
Verder weet ik niet hoe lang je ze al hebt? Maar katten moeten elk jaar geënt worden, dus leuk dat dat bij de opvang gebeurd is, maar als je ze langer dan een jaar in huis hebt is het dus weer nodig.
Verder, stop asjeblieft met roken in huis, maar dat spreekt voor zich mag ik hopen :j

Alleen als het echt wat uitmaakt wel ja. Maar als vrienden op bezoek komen heb k geen zin om met z'n allen naar buiten te gaan. Binnen is t veel gezelliger met de katten enzo.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:11

Citaat:
Alleen als het echt wat uitmaakt wel ja. Maar als vrienden op bezoek komen heb k geen zin om met z'n allen naar buiten te gaan. Binnen is t veel gezelliger met de katten enzo.

Voor het niezen zal het niet uit maken, voor hun algemene gezondheid wel.. Jij heb voor katten gekozen, dus die verantwoordelijkheid moet je dan ook dragen.
Maar dat is de discussie nu niet, ik zou voor het niezen gewoon even de dierenarts bellen morgen., voordat die straks chronische niesziekte heeft of iets..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:25

Echt gezellig binnen roken.

“Katten zijn heel schone dieren, ze wassen zichzelf de hele dag door. In een rokershuis kan dit dodelijke gevolgen hebben. Zo hebben katten twee tot vier keer zoveel kans om een agressieve vorm van mondkanker te ontwikkelen. Katten van baasjes die meer dan een pakje per dag roken, lopen daarnaast drie keer zoveel risico om lymfoomkanker te krijgen. Zelfs met chemotherapie of een operatie overlijden de meeste katten met deze kankervorm binnen zes maanden.”

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 19:32

MarlindeRooz schreef:
Echt gezellig binnen roken.

“Katten zijn heel schone dieren, ze wassen zichzelf de hele dag door. In een rokershuis kan dit dodelijke gevolgen hebben. Zo hebben katten twee tot vier keer zoveel kans om een agressieve vorm van mondkanker te ontwikkelen. Katten van baasjes die meer dan een pakje per dag roken, lopen daarnaast drie keer zoveel risico om lymfoomkanker te krijgen. Zelfs met chemotherapie of een operatie overlijden de meeste katten met deze kankervorm binnen zes maanden.”

Dat zou vast wel meevallen, en zo veel wordt er nou ook niet gerookt.
Los daarvan zou ik niet weten wat niezen met kanker te maken heeft?
En zoals k al zij, lucht ik regelmatig

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:18

Faelynn schreef:
Voor zover ik weet kan een kat geen hooikoorts hebben..

Juist wel.
Is de meest voorkomende allergie bij katten:
Citaat:
atopie bij katten, via luchtwegen

Deze laatste vorm (atopie kat) is een van de meest voorkomende vormen van allergie bij katten.

Atopie bij katten betekent dat de kat allergisch is voor zogenaamde omgevingsallergenen die voorkomen in de lucht zoals:

pollen van bomen en planten (hooikoorts of pollen allergie komt dus ook voor bij katten!)
allergenen afkomstig van huisstofmijten (niet alleen mensen, maar ook katten kunnen hiervoor allergisch zijn)
allergenen afkomstig van andere diersoorten (andere katten, honden, vogels en zelfs de mens!)

https://www.luchtreinigeradvies.com/inf ... ij-katten/

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:39

Niest de kat alleen of zit er ook snot/korstjes bij de neus? Hoe zien de ogen eruit? De vacht? Algehele conditie vd kat?

Kan niesziekte zijn, kan iets anders zijn. Even bellen met de dierenarts lijkt me geen slechte zaak.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 08:14

Wat grappig brainless, nooit geweten dat katten ook hooikoorts kunnen hebben, wij zien vooral veel huidgerelateerde problemen bij katten die een allergie hebben. Maar dat ze ook kunnen gaan niezen van pollen etc heb ik nog niet eerder gehoord.

Edit: zie nu dat je er een artikel bij geplaatst hebt, maar daar in staat nog steeds niet dat katten gaan niezen van pollen/planten etc? Toch? Ook daar zie ik voornamelijk huidgerelateerde problemen staan, daar heeft de kat van TS als t goed een geen last van? ;)
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 01-04-19 08:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 08:16

Hooikoorts uit zich bij katten niet in niezen, maar in huidproblemen.
Tevens is dat jiet standaard hooikoorts, maar vaak een allergie voor een bepaalde pollensoort.

Hier helaas maar al te veel ervaring mee... Na 1.5 jaar zijn we er nog niet uit.

Katten kun je niet testen namelijk, omdat de resultaten een vals beeld geven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:08

Pandora2 schreef:

Rook buiten, een kat van vrienden is aan longkanker (door meeroken) overleden, dat wil je niet.

Ik heb geen idee of een kat geen pollenallergie kan hebben, onze oude poes lijkt het ook te hebben, waterige ogen en niezen in het hooikoortsseizoen. Een van onze pony's had het ook, en behoorlijk erg (vastgesteld door dierenarts via bloedonderzoek). Als mensen en pony's het kunnen krijgen, kan dat misschien ook wel bij katten.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:30

Ik heb een poes met luchtweg problemen, wat ook vooral in het voorjaar op speelt. Ik heb pilletjes voor haar en zodra ik merk dat ze benauwder wordt of vaker hoest/niest start ik de kuur weer.

Ik ga er vanuit dat je dierenarts je ook gaat adviseren niet meer binnen te roken.
Dit was namelijk 1 van de eerste dingen die mij gevraagd werd, of er binnen gerookt wordt. Nu is dat bij ons niet het geval maar daardoor dus wel direct duidelijk dat het niet echt goed is voor je huisdieren.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 19:20

Hevonen schreef:
Pandora2 schreef:

Rook buiten, een kat van vrienden is aan longkanker (door meeroken) overleden, dat wil je niet.

Ik heb geen idee of een kat geen pollenallergie kan hebben, onze oude poes lijkt het ook te hebben, waterige ogen en niezen in het hooikoortsseizoen. Een van onze pony's had het ook, en behoorlijk erg (vastgesteld door dierenarts via bloedonderzoek). Als mensen en pony's het kunnen krijgen, kan dat misschien ook wel bij katten.

Het zal heus niet door het roken komen, ik heb er zelf iig geen last van, en zoals ik al zei, lucht ik gewoonweg vaak. Daarnaast hebben ze er echt past sind seen paar weken terug last van, terwijl k al lang binnenrook dan dat.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 19:25

Mijn kat van 12 jaar nieste ook veel, na een aantal onderzoeken bleek hij een tumor te hebben in zijn keel/ neus holte.
Blijkt best vaak voor te komen, bij mij al mijn 2e kat hier mee ( geen familie van elkaar)
Dus als je kat blijft niezen zou ik hem toch maar eens na laten kijken, al vonden ze het pas na een scopie onder narcose.