Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Pandora2 schreef:Of een kat hooikoorts kan krijgen, weet ik niet.
Maar sigarettenrook is heel erg slecht voor huisdieren. Na enige tijd krijg je gegarandeerd irritatie van de luchtwegen...
Dus toch misschien proberen buiten die sigaret te roken ?
Voor mensen ook natuurlijk, maar da's een andere discussie
Faelynn schreef:Voor zover ik weet kan een kat geen hooikoorts hebben.. Je moet waarschijnlijk gaan denken richting niesziekte, daarbij is een dierennartsenbezoekje geen overbodige luxe.
Verder weet ik niet hoe lang je ze al hebt? Maar katten moeten elk jaar geënt worden, dus leuk dat dat bij de opvang gebeurd is, maar als je ze langer dan een jaar in huis hebt is het dus weer nodig.
Verder, stop asjeblieft met roken in huis, maar dat spreekt voor zich mag ik hopen
Citaat:Alleen als het echt wat uitmaakt wel ja. Maar als vrienden op bezoek komen heb k geen zin om met z'n allen naar buiten te gaan. Binnen is t veel gezelliger met de katten enzo.
MarlindeRooz schreef:Echt gezellig binnen roken.
“Katten zijn heel schone dieren, ze wassen zichzelf de hele dag door. In een rokershuis kan dit dodelijke gevolgen hebben. Zo hebben katten twee tot vier keer zoveel kans om een agressieve vorm van mondkanker te ontwikkelen. Katten van baasjes die meer dan een pakje per dag roken, lopen daarnaast drie keer zoveel risico om lymfoomkanker te krijgen. Zelfs met chemotherapie of een operatie overlijden de meeste katten met deze kankervorm binnen zes maanden.”
Faelynn schreef:Voor zover ik weet kan een kat geen hooikoorts hebben..
Citaat:atopie bij katten, via luchtwegen
Deze laatste vorm (atopie kat) is een van de meest voorkomende vormen van allergie bij katten.
Atopie bij katten betekent dat de kat allergisch is voor zogenaamde omgevingsallergenen die voorkomen in de lucht zoals:
pollen van bomen en planten (hooikoorts of pollen allergie komt dus ook voor bij katten!)
allergenen afkomstig van huisstofmijten (niet alleen mensen, maar ook katten kunnen hiervoor allergisch zijn)
allergenen afkomstig van andere diersoorten (andere katten, honden, vogels en zelfs de mens!)
Pandora2 schreef:Of een kat hooikoorts kan krijgen, weet ik niet.
Maar sigarettenrook is heel erg slecht voor huisdieren. Na enige tijd krijg je gegarandeerd irritatie van de luchtwegen...
Hevonen schreef:Pandora2 schreef:Of een kat hooikoorts kan krijgen, weet ik niet.
Rook buiten, een kat van vrienden is aan longkanker (door meeroken) overleden, dat wil je niet.
Ik heb geen idee of een kat geen pollenallergie kan hebben, onze oude poes lijkt het ook te hebben, waterige ogen en niezen in het hooikoortsseizoen. Een van onze pony's had het ook, en behoorlijk erg (vastgesteld door dierenarts via bloedonderzoek). Als mensen en pony's het kunnen krijgen, kan dat misschien ook wel bij katten.