Kat maakt mij wakker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Kat maakt mij wakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 11:10

Mijn gecastreerde kater miauwt mij regelmatig wakker. Ik probeer het gewoon te negeren, maar meestal als hij mij wakker heeft gemaakt, moet ik naar de toilet en dan is hij helemaal blij omdat ik dus uit bed kom. Hij loopt dan achter me, geeft kopjes en komt nadien mee op het bed slapen (wat hij altijd al kan).

Nu gebeurt dit 9/10 keer als mijn vriend al wakker is (hij vertrekt vroeger naar het werk). Hij probeert de kat dan steeds in de woonkamer te houden maar de kat doet de deur naar de gang zelf open (we wonen op een appartement).
Meestal gebeurt het echter als mijn vriend al weg is. Hij vertrekt rond 6.00 uur, soms een beetje vroeger als de weg er slecht bij ligt of als hij nog even moet gaan tanken.
Ik sta de meeste werkdagen op om 7.00 en zodra mijn vriend weg is, begint mijn kater dan met zijn concert. En ik hoor het echt door mijn oorstoppen door.

Eventueel zou ik hem echt kunnen opsluiten in de woonkamer door de deur naar de gang op slot te doen, maar hier ben ik niet de grootste fan voor. Als er ooit brand of een of ander is, kost het meer tijd om de katten te bevrijden én ik ben bang dat hij aan de deur gaat krabben. Aangezien wij huren nemen we dit risico liever niet.

Ik heb trouwens twee katten: een kater en een kattin. De kater miauwt soms in de dag/avond ook wel eens, maar dit is altijd weer snel gedaan. Ze kunnen beide bij ons in bed komen liggen of gewoon op hun mand op de kast in de slaapkamer als ze willen. Ik speel ook met hen in de avond zodat ze wat beweging hebben.

Heeft er iemand tips? Het is erg vervelend en ik weet niet goed meer wat ik kan doen en indien mogelijk zou ik liefst ongestoord willen slapen.

edit: medisch is hij ook helemaal in orde.

Willemiens

Re: Kat maakt mij wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:14

Ik neem uit je verhaal op dat ze niet naar buiten gaan? Mijn kater doet dit namelijk, hij miauwt mij wakker en dan moet ik idd ook naar de toilet. Daarna zet ik hem buiten en komt hij weer naar binnen zodra ik de deur open doe en dus uitgeslapen ben.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 11:19

Willemiens schreef:
Ik neem uit je verhaal op dat ze niet naar buiten gaan? Mijn kater doet dit namelijk, hij miauwt mij wakker en dan moet ik idd ook naar de toilet. Daarna zet ik hem buiten en komt hij weer naar binnen zodra ik de deur open doe en dus uitgeslapen ben.

Inderdaad. Ze gaan en kunnen niet naar buiten.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:22

Je kunt de deurklink van de woonkamer deur 90 garden draaien, dan staat deze recht omhoog. Zo kan de kat de deur niet open trekken maar heb je geen slot nodig.

De kat kan inderdaad gaan krabben, maar vaak genoeg geven ze het op en gaan gewoon liggen slapen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:08

Herkenbaar!

Wij hebben hier een tijd ook dit "probleem" gehad. Nu hebben wij drie katten en besloot 1 van de 3 de gewoonte te ontwikkelen om 's nachts een serenade te houden voor de poes, daar werd dan geen gehoor aan gegeven (mevrouw Poes heeft geen interesse, die wacht geloof ik al 12 jaar op haar hoog aangeschreven koninklijke prins uit Verweggistan ofzo). Daarop besloot meneer kat elke avond weer dat als het niet met lief doen ging, dan maar met overtuiging, en dan had ik twee racende katten over/onder/op/door mn bed heen. Reken maar dat je daar wakker van word.

Dus nu slapen beide heren kat in de woonkamer, in het begin kwam daar nogal wat protest van, nu niet meer. Echt gekrab aan de deur hebben we nooit gehad, alleen wat klaagzangen als ze beseften dat ze een eigen kamer toebedeeld hadden gekregen.

Ook hebben we het voerritme omgegooid, ipv in de ochtend krijgen ze de "hoofdmaaltijd" in de avond. Bij ons staat voer niet altijd klaar omdat de twee kerels van het hap-slik-weg zijn en de dame speciaal seniorenvoer krijgt en twee keer zo langzaam eet. Dus in de avond, voordat ik op bed ga, zet ik twee bakken in de woonkamer neer voor de heren en doe dan de deur dicht. De dame krijgt dan ook haar voer en kan daar mooi de hele nacht over doen zonder door de heren gestoord te worden. De heren liggen dan lekker uit te buiken, en vinden het wat minder erg om een eigen kamer te hebben.

Voor de vergelijking, die van ons kunnen wel naar buiten, en dat deed ik dan eerder ook als meneer zich misdroeg. Die ging gewoon hoppa de deur uit, zoek het maar uit. Probleem was alleen dat hij dan 's ochtends binnenkwam, de hele dag bij de kachel ging slapen, om dan 's nachts weer "aan" te gaan.

Als ik vanuit mn eigen ervaring het bekijk dan denk ik dat hem in de woonkamer zetten het beste is. Deurklink omhoog zetten werkte bij ons ook goed. En als ze "een voermoment" hebben, doe dit dan niet in de ochtend, want als hij 's ochtends zn voer verwacht zal die daar dus ook om gaan roepen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:11

Oh, en wellicht kun je er net zo om lachen, maar je verhaal (en mn eigen ervaring) deed me denken aan dit veelzeggende filmpje:

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:27

Serenity350 schreef:
Herkenbaar!

Wij hebben hier een tijd ook dit "probleem" gehad. Nu hebben wij drie katten en besloot 1 van de 3 de gewoonte te ontwikkelen om 's nachts een serenade te houden voor de poes, daar werd dan geen gehoor aan gegeven (mevrouw Poes heeft geen interesse, die wacht geloof ik al 12 jaar op haar hoog aangeschreven koninklijke prins uit Verweggistan ofzo). Daarop besloot meneer kat elke avond weer dat als het niet met lief doen ging, dan maar met overtuiging, en dan had ik twee racende katten over/onder/op/door mn bed heen. Reken maar dat je daar wakker van word.

Dus nu slapen beide heren kat in de woonkamer, in het begin kwam daar nogal wat protest van, nu niet meer. Echt gekrab aan de deur hebben we nooit gehad, alleen wat klaagzangen als ze beseften dat ze een eigen kamer toebedeeld hadden gekregen.

Ook hebben we het voerritme omgegooid, ipv in de ochtend krijgen ze de "hoofdmaaltijd" in de avond. Bij ons staat voer niet altijd klaar omdat de twee kerels van het hap-slik-weg zijn en de dame speciaal seniorenvoer krijgt en twee keer zo langzaam eet. Dus in de avond, voordat ik op bed ga, zet ik twee bakken in de woonkamer neer voor de heren en doe dan de deur dicht. De dame krijgt dan ook haar voer en kan daar mooi de hele nacht over doen zonder door de heren gestoord te worden. De heren liggen dan lekker uit te buiken, en vinden het wat minder erg om een eigen kamer te hebben.

Voor de vergelijking, die van ons kunnen wel naar buiten, en dat deed ik dan eerder ook als meneer zich misdroeg. Die ging gewoon hoppa de deur uit, zoek het maar uit. Probleem was alleen dat hij dan 's ochtends binnenkwam, de hele dag bij de kachel ging slapen, om dan 's nachts weer "aan" te gaan.

Als ik vanuit mn eigen ervaring het bekijk dan denk ik dat hem in de woonkamer zetten het beste is. Deurklink omhoog zetten werkte bij ons ook goed. En als ze "een voermoment" hebben, doe dit dan niet in de ochtend, want als hij 's ochtends zn voer verwacht zal die daar dus ook om gaan roepen.

Ik heb dit idd ook gehad.. Eerst kwamen de katten wel in de slaapkamer, maar ik werd er gek van als ze door het huis aan t race waren. Daarnaast sprongen ze ook steeds op het bureau en dan viel er weer wat.. Ik werd er gek van.. Toen mochten ze alleen nog in de woonkamer komen en dat ging eerst met luid protest en nu gaat t steeds beter..

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 09:32

Serenity350 schreef:
Oh, en wellicht kun je er net zo om lachen, maar je verhaal (en mn eigen ervaring) deed me denken aan dit veelzeggende filmpje:

[ Video ]

Ja :D

Mijn vriend sluit ze nu op in ede woonkamer als hij vertrek naar het werk. Dus dit werk echt wel!

Bedankt voor de tips :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:42

De deurkling tip heb je al. zo doe ik het ook. Je moet het krabben aan de deur wel echt goed negeren.

Deze van simons kat is ook leuk.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 09:46

Ik denk niet dat ze zijn gaan krabben aan de deur. Ik zie toch geen sporen (gelukkig!) en ik heb ook niets gehoord!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:51

Wees blij dat ie mauwt... mijn Siamees bijt me gewoon in m’n neus als ie aandacht wil :')

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 10:11

LadyMadonna schreef:
Wees blij dat ie mauwt... mijn Siamees bijt me gewoon in m’n neus als ie aandacht wil :')

ooh wauw :o dat heb ik nog nooit gehoord. Heel speciale kat!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:16

Suzann3 schreef:
Je kunt de deurklink van de woonkamer deur 90 garden draaien, dan staat deze recht omhoog. Zo kan de kat de deur niet open trekken maar heb je geen slot nodig.

De kat kan inderdaad gaan krabben, maar vaak genoeg geven ze het op en gaan gewoon liggen slapen.

Dit of een draaiknop :j

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:23

Die van mij bijt me sochtends in mm tenen...
Op mn borsten staan vind ze ook normaal
Heel hard spinnen bij mn oor

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:16

Die van mij tikt met z'n pootje op mijn neus. Eerst zonder nagel maar als ik hem negeer met nagel.

Laatst ging ik met mijn hoofd onder de deken. Begon hij echt als een malle op de deken te meppen met een pootje :')

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:21

plantje01 schreef:

Als ik niet reageer op het gespin aan mn oor dan begint meneer vervolgens mn hoofd te wassen.. :')

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:41

NatasjavE schreef:
Die van mij tikt met z'n pootje op mijn neus. Eerst zonder nagel maar als ik hem negeer met nagel.

Laatst ging ik met mijn hoofd onder de deken. Begon hij echt als een malle op de deken te meppen met een pootje :')

Dit doet die van mij ook :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:50

Serenity350 schreef:
plantje01 schreef:

Als ik niet reageer op het gespin aan mn oor dan begint meneer vervolgens mn hoofd te wassen.. :')

Hahaha, ja hier idem dito!
Als ik kan uitslapen in het weekend dan word ik meestal wakker van de poes die mijn haren wast.

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 11:53

Magrathea schreef:
Suzann3 schreef:

Dit of een draaiknop :j

Deurklink inderdaad 90 graden omhoog draaien. Doen wij dit niet dan komt de kat overal in huis omdat hij de deuren open krijgt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:24

Mijn kater stopte zijn natte neus in mijn oren, neus, mond en weet ik wat om mijn aandacht te krijgen. Wees blij met enkel het mauwen xD

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:36

Uh.. Gewoon een mep geven? Of een kussen op zijn hoofd gooien als hij buiten bereik is? Leren ze snel genoeg hun mond nog een uurtje te houden.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 14:54

topsylover schreef:
Uh.. Gewoon een mep geven? Of een kussen op zijn hoofd gooien als hij buiten bereik is? Leren ze snel genoeg hun mond nog een uurtje te houden.

Een mep geven -O- Ik ga mijn kat echt geen mep geven omdat hij vervelend doet. Ik vind dit toch verontrustend advies. Geef jij je dieren dan elke keer een mep als ze - volgens jou- vervelend doen? ;(

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:57

Een corrigerende tik is toch niet zo vreemd? Doen dieren ook naar elkaar? Je hoeft ze niet in elkaar te timmeren maar een gepaste tik is echr niet vreemd als een dier iets stouts doet. Zolang je het maar meteen doet... als een paard jou bijt geef je toch ook een tik?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:20

lifaya schreef:
Een corrigerende tik is toch niet zo vreemd? Doen dieren ook naar elkaar? Je hoeft ze niet in elkaar te timmeren maar een gepaste tik is echr niet vreemd als een dier iets stouts doet. Zolang je het maar meteen doet... als een paard jou bijt geef je toch ook een tik?

Als een kat je bijt, ala, dan zie ik het nut er wel van in. Als 1 van de heren hier weer eens de poes lastig valt kunnen ze van haar ook op een ferme mep rekenen.

Maar het gedrag dat de TS beschrijft kan ik daar niet mee vergelijken eerlijk gezegd. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je altijd dezelfde reactie (consequent) kunt geven op het ongewenste gedrag. In dit geval gaat het ook nog eens niet om agressief oid ongewenst gedrag, maar puur een kat die zegt; "hallo, aandacht! Baasje, hoor je mij, ik vind jou leuk, jij mij ook? Joehoeeeee aandacht!". Als mijn paard staat te hengelen om aandacht zonder dat ik dat op dat moment gepast vind (ik sta mest te scheppen, oid) dan stuur ik hem weg en geef ik hem niet een tik. Grenzen aangeven of corrigeren zijn twee verschillende zaken. En je kunt in deze situatie ook niet consequent zijn, en dat leren ze heel snel. Ze leren dan; dit mag niet maar als ik op afstand ben kan het toch. Dan kan het een strijd worden. Die strijd wil je voorkomen, en dan is het soms beter om gedrag af te leren door de omgeving aan te passen dan de strijd aan te gaan met het dier en het risico lopen dat het verergert omdat ze enerzijds niet snappen wat er precies zo fout aan is en anderzijds omdat de correctie steeds anders is.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 15:28

Voor mij is er een groot verschil tussen een tik en een mep. Een mep kan pijn doen, een tik niet.

En ik ben het eens wat hierboven werd geschreven. Hij mag gerust miauwen van mij, maar niet wanneer ik nog slaap... en dat is nu niet echt iets duidelijk dat aangeleerd kan worden helaas.

Dus mijn oplossing is dan ook dat hij in de woonkamer zit als mijn partner weg is en ik nog slaap.