Kan een Bourke parkiet met een Engelse parkiet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Kan een Bourke parkiet met een Engelse parkiet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-19 15:12

Voor de ervaren vogelhouders heb ik een vraag.

Vorige week hebben wij een engelse parkiet gered. Zara is erg rustig, maar ze zit alleen, ze kan niet vliegen.
Ze zit in een 'grote' kooi, maar gaat uiteindelijk naar een nog grotere kooi van 1.20 breed, 1.20 hoog en 60 diep.
Ze zit nu in een kooi van 80x80x50.
Ze zat in een kooitje van 45x45x30.

Ze had luchtpijpmijt en was daardoor erg benauwd.
Ze is nu aan het opknappen, maar ze heeft totaal geen conditie en omdat ze niet kan vliegen, moet ze alles klimmend doen.
Ze staat nu naast onze kanaries.
Onze kanaries gaan in het voorjaar de volière in (over een maand) en dan komt Zara in de grote kooi te zitten.

Ik ben er absoluut voorstander van dat ze iedere dag los moeten kunnen en Zara mag ook iedere dag haar kooi uit, maar omdat ze nog zo'n slechte conditie heeft is 5 minuten nu de max. Dan klimt ze zelf haar kooi weer in.
Ook wil ik haar niet alleen houden.

Ze is een erg rustige vogel en we hebben een goede kweker van Engelse parkieten gevonden, waar we er volgend weekend 1 op zouden gaan halen.
Maar nu kreeg ik gisteren een telefoontje van iemand dat diegene een Bourke parkiet heeft, waar ze vanaf wilt.

Ik heb me in zitten lezen en Bourkes zijn ook hele rustige vogels. Kunnen met alle soorten overweg.
Maar nu vroeg ik mij af, snappen Bourkes en Engelse parkieten elkaar ook? En kunnen ze ook echt maatjes worden?
Dit kan ik nergens terugvinden op internet.
Er staat alleen dat ze prima samen kunnen, maar niet dat ze ook echt een band op kunnen bouwen.

Ik wil het liefst alle dieren redden en als ik hier van een kenner te horen krijg dat Zara de Bourke parkiet ook begrijpt en dat ze echt vriendjes kunnen worden, dan ga ik hem/haar zeker halen en koppelen aan Zara.
Maar als ze elkaar alleen accepteren, vind ik het voor beide vogels niet fair.
Dan wil ik de Bourke zeker opvangen tot ik een goed plekje met nog een Bourke heb gevonden, maar dan ga ik Zara niet koppelen, want dan krijgt Zara gewoon een Engelse parkiet (niet extreem doorgefokt) als maatje.

Ik hoop dat er mensen meer verstand van hebben, want voor mij staat het geluk van de vogel voorop.
Maar omdat je veel leest dat parkietsoorten vrijwel altijd samen kunnen, vroeg ik mij af of ze elkaar dan ook begrijpen, net als verschillende hondenrassen elkaar gewoon begrijpen en ook maatjes kunnen worden.

Ik weet ook dat ze ander voer hebben, maar ik heb al zitten lezen en Zara zou dat voer ook kunnen eten. En kruidenvoer is voor haar ook geen probleem.
Eivoer krijgen ze natuurlijk ook (tijdens de rui onbeperkt) en maaggrit hebben ze ook onbeperkt.
En 5x per week een stukje groente of fruit en 1x per week een streng trosgierst.

Ik hoop dat ik info krijg van kenners :)

Ps: Zelf ben ik absoluut geen voorstander van engelse parkieten, omdat ze zo doorgefokt zijn, maar Zara kwam op ons pad en ze is zo rustig, dat ik daar geen hysterische grasparkiet bij ga zetten. Vandaar dat ik op zoek was gegaan naar een goede kweker die ze dusdanig kweekt, dat ze gewoon kunnen vliegen en kijken.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:50

Nee die zou ik niet samen zetten. Ze spreken elkaars taal niet.
Het beste is om een andere grasparkiet of Engelse parkiet erbij zetten. Ik heb zelf een Engelse en een gewone grasparkiet en de Engelse is echt niet perse rustiger dan een gewone. :)

Een valkparkiet en een grasparkiet verstaan elkaar ook niet.

Weet je zeker dat Zara een pop is? Dan kan er alleen een man bij. 2 poppen kunnen niet samen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kan een Bourke parkiet met een Engelse parkiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 09:52

Nee, zou ik niet doen. De Engelse parkieten zijn vrij territoriaal en dat gaat op een gegeven moment vechten worden.
Soms wil het in een grote buitenvoliere nog wel een tijd goed gaan omdat ze dan elkaar kunnen ontwijken, maar binnen is dat natuurlijk helemaal onmogelijk.