Hondje DA doodgebeten door hond klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Hondje DA doodgebeten door hond klant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 23:46

Ik zag het in eerste instantie in de krant staan en toen ook op de FBpagina van de betreffende DA kliniek.

Het is jaren geleden dat ik er geweest ben dus ben verder niet meer bekend daar, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik schrik van oa het taalgebruik van de betreffende DA, het hele verhaal en het feit dat er dus in principe 2 loslopende dieren in de praktijk waren.

Korte situatieschets; hondje van de DA komt los lopend binnen in de praktijk en gaat daar achter de balie/ receptie liggen.

Hond van klant was aanwezig in de wachtkamer, zat een riem aan maar de lijn was over de rug gelegd (staat ergens in de reactie van de DA) Hond loopt achter het kleine hondje aan en bijt haar in de buik.

Kleine hondje is met spoed geopereerd maar heeft het niet gehaald.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... %2As%2As-R

Het is ongelofelijk triest wat er gebeurd is, maar persoonlijk vind ik dat de kliniek en de DA zelf ook heel wat steken hebben laten vallen.

Nee ik keur niet goed dat de eigenaar van de bijter de hond los had en dat hij blijkbaar in het verleden ook gebeten heeft.

Maar waarom heeft het personeel niks gezegd tegen de klant en waarom heb je überhaupt een dier loslopen in een ruimte waar stress overheerst bij mens en dier?

Zoals altijd zijn de dieren weer de dupe van dit.

Billy

Re: Hondje DA doodgebeten door hond klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:52

Waarom mag een eigen hond niet gewoon achter de balie lopen? Een bezoekende hond heeft daar niks te zoeken, het hondje had geen interactie met andere honden, die deed gewoon haar ding. Dat jij als bezoeker je valse joekel die al eerder een hond doodgebeten heeft loslaat is wat ik niet begrijp...
Ik ga altijd apart zitten, en mijn honden zitten altijd vast en gedragen zich prima, maar toch zijn er altijd mensen die hun hond naar mijn honden laten gaan om te laten snuffelen... Het toppunt was iemand die haar Schotse collie naar mijn hondjes liet uitvallen en toen liep te neuzelen dat jack Russell's van die rothondjes zijn..

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:53

Ik vraag me af waarom er loslopende honden in de kliniek zijn... Dat hoort ook gewoon niet. Mensen komen daar met hun (zieke) dieren, honden met mogelijke gedragsproblemen, honden die stress krijgen bij het zien van andere loslopende honden,... Totaal onverstandig van die DA om zijn honden gewoon los te laten lopen. Neemt niet weg dat die vrouw haar hond gewoon bij had moeten houden.

Al vraag ik me ook af waarom die vrouw haar hond (volgens de dierenarts) gewoon achter de balie liet lopen en haar hond gewoon naar die andere hond toe liet gaan. Ik vind het maar een vaag verhaal...
Ik lees wel nog dat de balie niet in de 'looproute' ligt maar alsnog, hoe weet je zeker dat je loslopende hond nooit naar andere honden toe zou gaan om hun te begroeten? Kan natuurlijk goed zijn dat deze hond altijd andere honden negeerde, dat weet ik niet en is ook niet te lezen in het verhaal.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 22-03-19 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:57

Ik heb het bij mijn dierenarts ook eens gezien, een hond die los achter de balie lag.
Ik vind dat onbegrijpelijk. Misschien is het het liefste dier van de wereld, maar voor bezoekende honden is de dierenarts sowieso al een plek die spanning oplevert, je weet nooit hoe bezoekende honden gaan reageren.
In dit verhaal had de eigenaar de hond vast moeten houden en moeten voorkomen dat dit kon gebeuren, maar een losse hond hoort wat mij betreft nooit in een praktijk thuis.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 23:59

Het maakt toch niet uit hoe bezoekende honden reageren? Ze horen gewoon aangelijnd te zijn. Dat hondje bemoeide zich niet met de wachtkamer. Trouwens, als ze aangelijnd achter de balie was geweest was ze net zo dood geweest omdat die mastiff los liep...

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:02

Vind zelf niets mis met het taalgebruik van de DA in de post?

Bij mijn dierenarts zijn soms de homd van de DA achter de balie ook los. Je dient je eigen hond onder controle te hebben, zeker in een DA.

Had ook een kat, konijn of een aangelijnde hond van een andere klant te zijn.

En ze heeft gelijk. Mensen zeggen veel te vaak hij/zij is super lief en alleen maar goede ervaringen met het ras en nemen de verantwoordelijkheid niet.
En vergeten wat het instinct is van de hond. Waar een hond voor gefokt is. Maakt niet of je hond een lief huisdier is, instinct zit er in. Zeker met kleine hondjes or dieren kan dat er uitkomen.

Ze heeft ook gelijk dat mensen signalen niet zien. Het gebeurt altijd “zonder aanleiding”, terwijl het kind misschien de hond schrik gaf, de hond langs iemands hek liep en de spanningen liet oplopen omdat iemand had verteld ‘je moet blijven staan totdat ze stoppen hoor’, of mensen die de hond gestraft hebben voor grommen/signalen en de hond dus geleerd hebben geen signaal meer te geven en direct er voor te gaan, of de hond in een hondenpark gooien en zeggen ‘ze regelen het onder elkaar wel hoor!’

Al die mini signalen zijn er, maar mensen zien ze niet.

Met een mastiff zoals dat zou ik altijd op mn hoede zijn.

En ik heb een amerikaanse stafford kruising, dus ik weet maar al te goed hoe mensen tegen dit ras aankijken van “ze zijn allemaal vechthonden” tot “mijn hond zou dat nooit doen, het is zon knuffelkont”.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:05

Het kleine hondje lag achter de balie, liep helemaal niet rond in de wachtkamer.
De grote hond heeft ondertussen 2 hondjes doodgebeten.
Maar alsnog worden er excuses gezocht waarom die hond het eigenlijk niet kon helpen.
Dat is wel raar.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:06

Je verteld het eigenlijk wel heel rooskleurig.
Een hond die een andere hond achterna loopt bijt niet zomaar de ander dood.
Ik vind het zeer storend dat mensen het blijkbaar heel normaal vinden dat een hond zomaar een negerende hond dood bijt. Dat is ongewoon gedrag.
Als dit hondje aan de lijn was geweest had hij het waarschijnlijk alsnog gegrepen omdat het hondje achter de balie hoorde. Het zou er dan dus ook langs gelopen zijn.
Er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren. Zeker met een hond met een bijtverleden hoor je gewoon op te letten en het liefst een muilkorf om te doen.
Als een kat over straat loopt hoort een hond het ook niet aan te vallen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 00:10

No_No schreef:
Je verteld het eigenlijk wel heel rooskleurig.
Een hond die een andere hond achterna loopt bijt niet zomaar de ander dood.
Ik vind het zeer storend dat mensen het blijkbaar heel normaal vinden dat een hond zomaar een negerende hond dood bijt. Dat is ongewoon gedrag.
Als dit hondje aan de lijn was geweest had hij het waarschijnlijk alsnog gegrepen omdat het hondje achter de balie hoorde. Het zou er dan dus ook langs gelopen zijn.
Er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren. Zeker met een hond met een bijtverleden hoor je gewoon op te letten en het liefst een muilkorf om te doen.
Als een kat over straat loopt hoort een hond het ook niet aan te vallen.

Die 2de edit stond er in eerste instantie niet.
Dan lijkt het net alsof de DA met hondje vrolijk door de ingang (en daarbij vaak ook de wachtkamer!!) doorkruist om achter de balie te verdwijnen.
Nu staat er expliciet bij dat ze dus niet door de wachtkamer gekomen zijn.

En nogmaals nee het hoort absoluut niet dat de klant de hond niet vast houdt en al helemaal het doodbijten niet.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:16

De afgelopen 3 jaar heb ik in een dierenkliniek gewerkt en sinds die tijd til ik mijn kleine hondjes op als er grote loslopende honden aan komen. Ik heb iets te vaak gebeten hondjes gezien in de kliniek en eigenaren van de bijtende hond die het afdoen met een " dat doet hij anders nooit" of soortgelijke opmerkingen. Ik snap de reactie van deze dierenarts dus volkomen, soms is de maat even vol en ik denk dat dit voor haar vandaag was. Het is afschuwelijk om mee te maken!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:24

Heb het ook gelezen en vindt dat de blaam toch echt de eigenaar van de grote hond treft.
Zou het trouwens heel moeilijk gevonden hebben niet "per ongeluk" die grote hond te overdoseren.
Zeker als de eigenaar al weet dat zijn hond een ander heeft doodgebeten... dan hoor je 5 keer zo voorzichtig te zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:30

Heel triest. Voor alle partijen.

Niet één hond hoort los te zijn in een DA praktijk! Hierin zijn, imo, door beide partijen fouten gemaakt.

Bezoekende honden, die echt nog nooit wat gedaan hebben, kunnen door de geuren en heersende spanning bij een DA tóch anders reageren. Daarom dus aan een hele korte lijn. Maar een rondlopende trigger is ook gewoon niet oké!

Ter voorbeeld heb ik mijn grote mensenvriend een poging tot mens happen zien doen! De DA wel te verstaan, die deed hem pijn én was ook voorbereid zodat er niets gebeurde. Maar gewoon om aan te geven hoe de grootste mensenvriend dat tóch in zijn hoofd kan halen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:36

Wat maakt het uit of het hondje los liep of niet?
Wat er iemand met een klein hondje aan de riem in de wachtkamer had gezeten en dat hondje drentelt wat heen en weer (aan de riem), dan was die ook ge woon gepakt.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:37

het personeel heeft niet opgelet? Als je hier de DA binnenkomt, kom je gelijk in de wachtkamer, geen balie, niks. Verder vind ik dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor je hond. Die hond had net zo goed een andere hond kunnen bijten die bijvoorbeeld aan de riem de wachtkamer binnen kwam. Daarbij snap ik niet zo goed welke richting je uit wilt met dit topic? Wil je een schuldige aanwijzen of?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:38

Wat een verschrikkelijk verhaal. -O- :(:)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:40

Zie niet wat de da praktijk fout heeft gedaan. Ook als dat hondje los achter de balie had gelegen was die grote hond er op af gegaan.

Daarnaast snap ik niet dat ze de mastiff geen muilkorf omhadden als hij al eerder gebeten had. Nee, schuld ligt bij eigenaar mastiff in mijn ogen... helaas komt kleine hondje er niet mee terug :(

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:40

Het hondje is alleen binnen komen lopen en netjes achter de balie gaan zitten wachten tot de eigenaar haar mee zou nemen naar boven. De honden liggen overdag niet achter de balie. Er is echt geen sprake van "fouten van beide partijen", in dat geval kan niemand meer de voordeur gebruiken want dan ben je blijkbaar al schuldig als je hond wordt aangevallen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 00:46

Wat verschrikkelijk! Ik ben wel van mening dat het verstandig is om met iets van een klappoortje/hekje te werken als er een hond los is achter de balie. Ter bescherming van de hond en om te voorkomen dat de hond andere honden in de wachtkamer opzoekt of andersom.
Ook al was het hondje aangelijnd geweest, dan nog was er waarschijnlijk hetzelfde gebeurt.

Ik vind het ook kwalijk dat een eigenaar van een hond die eerder een bijtincident veroorzaakt heeft de riem los over de rug legt en ook nog eens niet direct ingrijpt als de hond wegloopt richting de balie.
Honden zijn vaak gespannen bij de DA of soms (zoals die van mij) juist erg enthousiast. Het is gewoon belangrijk om dan je hond netjes bij je te houden.

Ik snap de strekking van het verhaal en ik vind het ook goed dat het eerlijk naar buiten gebracht wordt. Ik denk ook dat het stukje in hoge emotie is geschreven, echter vind ik woorden als ''rot toch op'' niet erg professioneel.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 01:03

Vind überhaupt het Facebook bericht alles behalve professioneel eerlijk gezegd. Ik vind dat ze iets hadden moeten schrijven over het hondje en iets over dat eigenaren hun verantwoordelijkheden moeten nemen maar dit helemaal niet tot zichzelf hadden moeten trekken. Ik zou niet naar deze dierenarts gaan om hun houding zoals ik die haal uit hun bericht.

Wel heel erg verdrietig van het hondje. Zeker niet leuk zo je dierbare vriend te verliezen... moet wel eerlijk zeggen dat ik het dom vind dat ze het diertje los laten lopen in de praktijk. Dat vraagt om problemen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 01:06

Ik heb het verhaal ook gelezen. Er stond dat het hondje zoals altijd de ruimte inliep achter de balie om te begroeten.

De eigenaar.am de grote hond is fout maar de DA in mijn ogen ook. Er is een vreemde hond in de praktijk en dan ook nog eens een Mastiff. Heel erg dat het hondje het niet heeft gered maar vind niet dat de schuld 100% bij de eigenaar van de Mastiff ligt.

Hier loopt bij mijn DA ook een huiskat rond. Maar niet tijdens spreekuur of als de assistente weg is. Als ik kom met mijn hond en ik zie de kat vraag ik altijd om hem weg te doen aangezien mijn hond het leuk vindt bij de DA maar een enorme angst voor katten heeft. Dus wil niet dat hij gaat associëren.

Het feit dat de Mastiff eigenaar die al eerder een dode hond op zijn geweten heeft zijn hond niet muilkorft of überhaupt vast houdt is echt schandalig.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 02:56

maras schreef:
De afgelopen 3 jaar heb ik in een dierenkliniek gewerkt en sinds die tijd til ik mijn kleine hondjes op als er grote loslopende honden aan komen. Ik heb iets te vaak gebeten hondjes gezien in de kliniek en eigenaren van de bijtende hond die het afdoen met een " dat doet hij anders nooit" of soortgelijke opmerkingen. Ik snap de reactie van deze dierenarts dus volkomen, soms is de maat even vol en ik denk dat dit voor haar vandaag was. Het is afschuwelijk om mee te maken!

moet er toch even hier op inslaan. maar weet je hoe gruwelijk vervelend dit dus is voor vele hondeneigenaren?? juist hierdoor wordt jou hond veel eerder x gepakt als je een x niet oplet. en kleine honden bijten grote honden ook veel te vaak alleen die richten dan stuk minder schade aan...

als ik iemand zijn hond zie optillen voor de mijne til ik de mijne van 30kg ook op.

over het bericht zelf. die hondeneigenaar had nooit zijn hond achter de balie mogen laten lopen! als mensen met ëen kat aan tuigje komen moet deze zich ook veilig kunnen afwachten in de ruimte met de hond. dus vast en kort aangelijnd houden alle honden in de wachtruimte.

geen gesnuffel aan elkaar, gewoon zitten en naast je leggen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 05:51

Toch triest hoe mensen toch altijd maar hun best blijven doen om de schuld bij het slachtoffer neer te leggen.
De hond van de dierenarts zat achter een balie, en negeerde de andere honden. Dan is het toch een duidelijk verhaal?
Als de honden nu nog contact gezocht hadden met elkaar.

Maar het is weer het typische voorbeeld van waarom hondeneigenaren zo'n slechte naam hebben. Het is nooit de schuld van prinsje of prinsesje. Altijd zijn er weer die 'externe factoren' waarom prins op erwt dit normaal noooooit zou doen, maar nu even wel. Een mastiff los in een wachtkamer..sommigen zijn echt niet goed.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 06:14

Als dat mijn grote hond was geweest dan had die echt een enkeltje dierenarts gehad.
Die had ik als eigenaar niet meer mee naar huis hoeven hebben :(
Dat is dan nu het tweede slachtoffer wat ie op zijn geweten heeft, hoevelen volgen er nog?

Dat kleine hondje had het vast ook niet overleeft als ze vast had gezeten aan een lijn o.d.

Had naar mijn idee ook een willekeurige andere hond (of kat) van een ander bezoeker van deze praktijk kunnen zijn. Je vraagt je soms echt af waar het verstand van sommige mensen zit.
Een hond van dat kaliber die al eens een hond dood gebeten heeft los te hebben in de wachtkamer van een dierenarts!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 06:21

pinkie87 schreef:
moet er toch even hier op inslaan. maar weet je hoe gruwelijk vervelend dit dus is voor vele hondeneigenaren?? juist hierdoor wordt jou hond veel eerder x gepakt als je een x niet oplet. en kleine honden bijten grote honden ook veel te vaak alleen die richten dan stuk minder schade aan...

als ik iemand zijn hond zie optillen voor de mijne til ik de mijne van 30kg ook op.

Waarom vindt je dat vervelend? Na heel wat slechte ervaringen met ‘dat doet ie anders nooit’ honden, til ik mijn bejaarde, kleine hondje ook op als er weer eens een grote, jonge bulldozer op hem af komt stormen. Roepen of iemand de hond aan wil lijnen helpt namelijk niet.

Als je dat als eigenaar van de andere hond ziet dan lijkt me dat er een lichtje bij je moet gaan branden dat de eigenaar van het kleine hondje dus BANG is voor jouw hond of een andere REDEN zal hebben dat men niet wil dat de twee honden contact hebben. Dan roep je je hond dus terug en lijn je hem aan.

Waarom is dat zo gruwelijk vervelend voor je?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 08:27

Of het altijd praktisch is een loslopende hond in de praktijk. Geen idee mijn dierenarts heeft in de behandel kamer twee jackrussels liggen achter haar stoel. Honden bewegen niet. Onze kat liep rustig rond in de behandelkamer snuffelde aan ze maar ze bewogen niet vond dat enorm netjes en grappig.

Mijn hond is een bijter en dan vind ik het wel enger denk ik. Maar die korf ik vaak als ik naar drukke plekken ga. Maar zou dan alsnog niet relaxed zitten.

Maar denk dat als ik mijn zorg uitspreekt de DA dat wel snapt

Onze hond is ook een happer.
Op de camping en drukke uitlaatplekken is hij aangelijnd en draagt hij een muilkorf.
Als hij een hond zou aanvallen uit het niets en ze heel erg zou beschadigingen of zelfs doden is het voor mij klaar.

Onze hond heeft al wel honden te pakken gehad maar vind dat ik die gevallen de andere baas de schuld draagt. Het is een buurman die s avonds in het donker met 3 keffers onaangelijnd en zonder enige controle gaat wandelen. Mijn man heeft onze hond altijd kort aangelijnd maar de hondjes komen zo dichtbij om onze hond te treiteren dat hij ze al meerdere keren flink te pakken heeft gehad. Die baas zegt er niets van en loopt door alsof er niets gebeurd terwijl mijn man het probeert te voorkomen/stoppen. Die hondjes ontsnappen ook vaak en staan dan aan mijn hek onze hond uit te dagen.