Ik vind het heel goed dat je eerst informatie op zoekt voordat je iets gaat aanschaffen. Dat zouden meer mensen moeten doen!
Aller eerst moet je gaan kijken welke soort hamster je een huisje kan aanbieden. De meest gehouden hamstersoorten zijn een Russische Dwerghamster of een Syrische hamster (ook wel goudhamster). Beide hebben hele andere dingen nodig qua formaat en qua voeding. Dus dat is iets wat je bij voorbaat moet bedenken.
Ik ben zelf het gezicht achter Hamsterscaping, dit is een manier van inrichten (en huisvesting) die er zorg voor draagt dat de hamster zich fijn en op zijn of haar gemak voelt en zijn natuurlijke gedragingen kan uiten. Vanuit Hamsterscaping adviseren we om met een glazen bak te werken omdat een hamster van nature een graafdier is en er zijn maar weinig tot geen traliekooien waar veel bodem in kan. En met veel zeggen we toch wel 25 tot 30cm minimaal
Voor een rusje niet kleiner dan 80x35x40 en voor een Syr niet kleiner dan 100x50x50 (voorkeur ligt zelfs op 120x50x50 want de ervaring leert dat ze niet de makkelijkste zijn haha) .. dus aan jou weer waar heb je plek voor.
Ja je kan ze snachts horen. Het zijn actieve dieren maar normaal gezien zal je enkel het loopwiel wat horen en het graven. In principe het tralieknagen en/of klimmen zou je niet moeten horen als je een juiste huisvesting hebt. Ze maken zelf verder geen geluid.
Als je eenmaal alles hebt aangeschaft kost een hamster eigenlijk bijna geen geld. Een dwerghamster in een 80x35x40cm bak verschoon je één keer in de 8 tot 12 weken .. dus bodembedekking kosten vallen reuze mee.
In principe, als je hamster een goede huisvesting heeft, kost een hamster helemaal geen tijd. Alleen het verschonen .. maar dat kan ook erg leuk zijn 
Voor meer informatie omtrent wat heeft een verblijf nodig en welke bodembedekkingen enzovoort nodig ik je uit om op www.HamsterScapingInfo.nl te kijken en je bent ook welkom in onze facebook groep
Heel veel succes met je aanschaf!