Info aanschaf hamster gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Info aanschaf hamster gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 17:58

Ik zit erover te denken om een dwerghamster te nemen. Maar ik weet helemaal niks over hamsters, behalve dat ze er schattig uit zien en kunnen bijten. :')

Ik heb al een beetje rondgekeken op internet, maar kom er niet echt uit.
- Wat voor voer heeft een hamster nodig? Gewoon hamstervoer of ook nog andere voeding?
- Hoe groot moet het hok zijn, moet je dat vaak verschonen?
- Wat moet er sowieso in het verblijf zitten?
- Wat voor bodembedekking?
- Maken ze snachts veel geluid? :+
- Vergt een hamster veel tijd (en geld)?

Iemand die mij kan helpen met deze vragen? _/-\o_

khirshanta

Re: Info aanschaf hamster gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:18

Ik denk dat je via de site www.dwerghamster.nl heel veel informatie zult vinden, eigenlijk alles wordt er wel beantwoord :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 18:30

Ik vind het heel goed dat je eerst informatie op zoekt voordat je iets gaat aanschaffen. Dat zouden meer mensen moeten doen!

Aller eerst moet je gaan kijken welke soort hamster je een huisje kan aanbieden. De meest gehouden hamstersoorten zijn een Russische Dwerghamster of een Syrische hamster (ook wel goudhamster). Beide hebben hele andere dingen nodig qua formaat en qua voeding. Dus dat is iets wat je bij voorbaat moet bedenken.

Ik ben zelf het gezicht achter Hamsterscaping, dit is een manier van inrichten (en huisvesting) die er zorg voor draagt dat de hamster zich fijn en op zijn of haar gemak voelt en zijn natuurlijke gedragingen kan uiten. Vanuit Hamsterscaping adviseren we om met een glazen bak te werken omdat een hamster van nature een graafdier is en er zijn maar weinig tot geen traliekooien waar veel bodem in kan. En met veel zeggen we toch wel 25 tot 30cm minimaal :)
Voor een rusje niet kleiner dan 80x35x40 en voor een Syr niet kleiner dan 100x50x50 (voorkeur ligt zelfs op 120x50x50 want de ervaring leert dat ze niet de makkelijkste zijn haha) .. dus aan jou weer waar heb je plek voor.

Ja je kan ze snachts horen. Het zijn actieve dieren maar normaal gezien zal je enkel het loopwiel wat horen en het graven. In principe het tralieknagen en/of klimmen zou je niet moeten horen als je een juiste huisvesting hebt. Ze maken zelf verder geen geluid.

Als je eenmaal alles hebt aangeschaft kost een hamster eigenlijk bijna geen geld. Een dwerghamster in een 80x35x40cm bak verschoon je één keer in de 8 tot 12 weken .. dus bodembedekking kosten vallen reuze mee.
In principe, als je hamster een goede huisvesting heeft, kost een hamster helemaal geen tijd. Alleen het verschonen .. maar dat kan ook erg leuk zijn ;)

Voor meer informatie omtrent wat heeft een verblijf nodig en welke bodembedekkingen enzovoort nodig ik je uit om op www.HamsterScapingInfo.nl te kijken en je bent ook welkom in onze facebook groep :)

Heel veel succes met je aanschaf!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 18:57

Bedankt voor de antwoorden!
Als ik er 1 zou nemen wordt het een Russische dwerghamster. Ik heb nog een aquarium staan van 80cm breed.
Ik ga is op je site kijken. :D

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:12

We hebben een hamster topic op bokt!

xDenies heeft al veel informatie gegeven. Hamsters zijn inderdaad goedkoop in onderhoud, maar kunnen wel een flinke kostenpost zijn om mee te starten (zoals wel meer huisdieren). Dus het is fijn voor de portemonnee dat je al een aquarium hebt, want de kooi is het duurste qua aanschaf. De rest valt allemaal wel mee. Ik meen dat velen spullen halen van DRD knaagdierwinkel. Veel plezier!

Om nog enkele vragen te beantwoorden:
- Wat voor voer heeft een hamster nodig? Gewoon hamstervoer of ook nog andere voeding?
De meningen verschillen wat het best is, gemengd voer (bijvoorbeeld van Rodenttopia) of biks (van bijvoorbeeld Science Selective). Daarnaast kun je de hamster natuurlijk af en toe verwennen met iets vers.
- Wat moet er sowieso in het verblijf zitten?
Naast bodembedekking en water minimaal een loopwiel en een zandbakje. Je kunt het verder nog versieren en uitdagender maken met vanalles, kijk maar bij hamsterscaping.
- Maken ze snachts veel geluid?
Die van mij niet, alleen met het wiel kun je pech hebben.