Waarom moet de lijn zo strak en hoog?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Waarom moet de lijn zo strak en hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 23:18

Ten eerste is dit geen verwijt, maar een oprechte vraag:
Ik keek dit filmpje over een hondenshow waarbij jonge honden werden geshowd.
Maar het valt me op dat bij (bijna) alle deelnemers de lijn zo hoog en strak zit.
Ik heb al online gezocht, maar kan hier weinig concrete antwoorden op vinden.
Dus bij deze de vraag: Waarvoor is dit? En hebben de honden er geen last van?

idylle

Re: Waarom moet de lijn zo strak en hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:21

Dit doet Cesar Milan ook, strak en hoog. Schijnt dat ze dan makkelijker te hanteren zijn. Als de band lager ligt willen ze uit reflex gaan trekken schijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:23

Ik denk om meer oprichting en front te krijgen?
Vooral bij de kleintjes zie je regelmatig dat ze in beweging nauwelijks met de pootjes bij de grond meer komen, bij de groten is dat natuurlijk minder, maar daar zal het ook wel zijn zodat de hond met opgericht hoofd zal blijven lopen en niet gewoon in zijn natuurlijke houding zal meewandelen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 23:27

Ik heb het idd ook wel eens bij Cesar Milan gezien, maar in dit geval lijkt het me eerder om de hond zo goed mogelijk uit te laten komen? Maar bij sommige honden zie ik idd dat ze amper nog met hun pootjes op de grond komen omdat ze van voren worden opgetild en dat lijkt me dan juist niet mooi?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:28

Het is idd om de hond mooi neer te kunnen zetten in de show

Overigens is het lijntje dermate dun en licht dat de hond hier nauwelijks tot geen hinder van ondervind

Dit is mijn eigen ervaring met show lopen met twee labradors (teefjes en ben zelf 1.56 om een beetje beeld te schetsen).
Kleine hondjes showen weet ik niet maar ik vind wel dat iedere hond, klein of groot, gewoon met de poten op de grond hoort te kunnen lopen ondanks dat je ze het liefst in een bepaalde houding wilt hebben

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:35

Om de hond mooi uit te laten komen en om wat meer sturing te kunnen geven. Daar gebruikte ik het tenminste voor met mijn akita's.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 23:38

De lijn word achter de oren gedaan om zo goed mogelijk de belijning van de hond te tonen zonder dat er huid over de riem hangt of dat je bijv bij langharige honden een streep in de beharing krijgt waar de riem zit als die lager op de hals zit.

Het is zeker niet de bedoeling de hond van de grond te tillen.

Per ras is er een bepaald voorschrift van voor brengen op shows de riem en zelfs kleur van kleding word afgestemd hierop en de kleur van de hond om zo weinig mogelijk af te leiden van de hond.
Bijv. bij een zwarte hond trek je sneller een lichte broek aan zodat de hond z'n belijningen goed zichtbaar zijn een showlijntje in de kleur van de hond helpt hier ook aan mee.

Natuurlijk helpt het ook om met kleinere hulpen de hond te sturen, bij ophangen etc zal de hond eerder gaan vechten en zich niet mooi vrij laten zien in beweging.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 17:58

ElviraKelan schreef:

Overigens is het lijntje dermate dun en licht dat de hond hier nauwelijks tot geen hinder van ondervind

Dit is mijn eigen ervaring met show lopen met twee labradors (teefjes en ben zelf 1.56 om een beetje beeld te schetsen).
Kleine hondjes showen weet ik niet maar ik vind wel dat iedere hond, klein of groot, gewoon met de poten op de grond hoort te kunnen lopen ondanks dat je ze het liefst in een bepaalde houding wilt hebben

Hoe dunner de lijn hoe meer deze snijdt. Net achter de oren zit geen bespiering en wel luchtpijp enz. over het niet veel voelen daar heb ik dus totaal andere mening over. Juist als je de lijn net achter de oren plaatst is de hond het beste te hanteren qua kracht omdat voor hem trekken behoorlijk pijnlijk is.

Verder heeft het hoog plaatsen van de riem als nut dat de kop op de grond doen om te snuffelen onmogelijk gemaakt wordt. De ring is 1 grote lekkere luchtjes mat door koekjes en plas en loopse teven enz. Dus ook hier wordt het veel tegen gebruikt, juist bij kleine honden wordt dit veel gedaan omdat die sowieso al dichtbij de grond zitten en de luchtjes dus vlot binnen krijgen.

Uiteraard doordat ze zich moeten inhouden tonen ze zich er ook beter door.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 19:37

Het was me idd opgevallen dat je het vooral bij de kleinere honden ziet!

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:48

dierenfan schreef:
ElviraKelan schreef:

Hoe dunner de lijn hoe meer deze snijdt. Net achter de oren zit geen bespiering en wel luchtpijp enz. over het niet veel voelen daar heb ik dus totaal andere mening over. Juist als je de lijn net achter de oren plaatst is de hond het beste te hanteren qua kracht omdat voor hem trekken behoorlijk pijnlijk is.

Verder heeft het hoog plaatsen van de riem als nut dat de kop op de grond doen om te snuffelen onmogelijk gemaakt wordt. De ring is 1 grote lekkere luchtjes mat door koekjes en plas en loopse teven enz. Dus ook hier wordt het veel tegen gebruikt, juist bij kleine honden wordt dit veel gedaan omdat die sowieso al dichtbij de grond zitten en de luchtjes dus vlot binnen krijgen.

Uiteraard doordat ze zich moeten inhouden tonen ze zich er ook beter door.

Ik ben dit niet met je eens
Snuffelen heeft te maken met opvoeding. Onze twee dames hebben nooit in de ring gesnuffeld ondanks dat het vreetzakken eerste klas zijn.
Daarnaast inhouden? Misschien goede training volgen is dan eerst op zijn plek

Touw snijden? Neuh met goed gebruik niet.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:52

Trouwens als je in de ring loopt en je houd de lijn te strak dan heb je gelijk de ringmeester bij je staan.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:53

00000000 schreef:
Trouwens als je in de ring loopt en je houd de lijn te strak dan heb je gelijk de ringmeester bij je staan.

Idd wel als je een goede ringmeestsr hebt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:55

Dus touw wat je op juiste manier strak trekt dat snijdt niet? Wat is dan de juiste manier van trekken.

Tuurlijk is het een groot deel opvoeding en ook altijd deel aanleg maar je hebt altijd hoop mensen die kiezen voor gemak ipv training dus veel honden daar wordt het wel zo voor gebruikt.

Ik show zelf niet maar wel 10 jaar ringtraining mee gedaan als hulp voor iedereen daar gewoon omdat ik het leuk vond en de tijd had.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:57

Ik had een snake chain een dichte mooi afgeronde ketting zonder scherpe randen. En goed opgevoede hond hoort niet te trekken

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:00

Dit is meer oprichting en dat ze zich meer ‘showen’. Ik ben het er niet mee eens. Ik show zelf ook honden, maar gewoon aan een slap touwtje en in hun natuurlijke houding. Tuurlijk probeer ze wel mooi neer te setten, maar ik ga niet onnodig strak lijntje vast houden. Soms zie je ook echt hele dunne, dat vind ik zo naar en onnodig..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:00

De lijn moet recht lopen, maar niet de hond ophangen uiteraard

Ik hou d'r niet van. Vergeet het ook steeds in de ring, ik loop liever met een losse showlijn. Bij een goedgetrainde hond kan dat ook (dat is onze hond nog niet, maar soit, dan doen we maar wat langer over de punten).

Als jong meisje hadden we een nogal onstuimige forse reu, die ik uitliet met onze 3 teven. Om hem fatsoenlijk te hanteren, deed ik de riem ook net achter zijn oren. Werkte geweldig, maar was natuurlijk niet heel diervriendelijk. Ze zijn beter te hanteren, ómdat het anders pijn doet.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:01

Bralindy schreef:
Dit is meer oprichting en dat ze zich meer ‘showen’. Ik ben het er niet mee eens. Ik show zelf ook honden, maar gewoon aan een slap touwtje en in hun natuurlijke houding. Tuurlijk probeer ze wel mooi neer te setten, maar ik ga niet onnodig strak lijntje vast houden. Soms zie je ook echt hele dunne, dat vind ik zo naar en onnodig..

Precies zo showde ik de mijne ook

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:08

dierenfan schreef:
Dus touw wat je op juiste manier strak trekt dat snijdt niet? Wat is dan de juiste manier van trekken.

Tuurlijk is het een groot deel opvoeding en ook altijd deel aanleg maar je hebt altijd hoop mensen die kiezen voor gemak ipv training dus veel honden daar wordt het wel zo voor gebruikt.

Ik show zelf niet maar wel 10 jaar ringtraining mee gedaan als hulp voor iedereen daar gewoon omdat ik het leuk vond en de tijd had.

Ik trek nooit aan de riem.
Je kan ook prima een touwtje zonder boog hebben zonder gelijk te trekken.
Als ik echt zou trekken zou ik het zelf ook gelijk voelen. Mensenhuid is nl wat kwetsbaarder dan hondenhuid

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 20:12

Maar is de lijn dan bij de Fox terriër (de vierde hond in het filmpje), niet te strak?
Het lijkt wel alsof zijn voorpootjes amper de grond raken omdat hij zo wordt opgetild?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:21

Ik heb een rottweiler en ik heb een simpele riem.
Die doe je ook achter de oren gelijk vast.
Vooral bij sterkere rassen zoals rottweiler en stafford etc is de nek zo gespierd en dik dat als ze gaan trekken of willen uitvallen naar een hond je totaal geen macht kan uitoefenen.
Achter de oren is het idd gevoeliger en minder gespierd.
Nu is het totaal biet belangrijk waar ik bij die van mij de riem heb want ze loopt rustig zonder druk op de lijn naast mij etc
Maar je kan de honden zonder veel druk zo makkelijk geleiden.
Je kan ze dus makkelijk sturen zonder ze pijn te doen als je het goed doet.
Hoe het gaat op shows geen idee maar bij ons op de cursus word veel ermee gewerkt en er wordt keurig mee omgegaan.
Het is een trainingslijn van anniek winters wat we gebruiken

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:35

Ik heb het filmpje niet helemaal gekeken, maar de husky viel me op bij het binnenkomen. Hij loopt voor de handler (trekt) en je ziet dat hij daardoor last heeft van de lijn/ketting.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:40

Een lijn die recht omhoog gehouden wordt betekend nog niet direct dat er ook getrokken wordt, het kan ook gewoon een goede verbinding zijn zonder dat er getrokken wordt, net als bij teugels. Trekken wordt tegenwoordig echt wel afgestraft, terecht natuurlijk. Laatst zei de keurmeester zelfs voor we gingen lopen ‘losse lijnen’.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:55

Ik zie dit wel vaker voorbijkomen op een hondenkeuring. Het is inderdaad om ze beter te laten showen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:01

Wat ik me als leek eigenlijk ineens afvroeg: zijn dit gewoon normale (ketting)halsbanden die voor de shows gebruikt worden? Want valt de schade van af en toe de lijn even te strak nog wel mee, maar ik kan het op het filmpje niet goed zien hoe de halsbanden vastzitten.

Dit zijn toch geen aansnoer/wurghalsbanden die met strakke lijn worden geshowd? Want dan vind ik de strakheid van de lijnen echt te absurd voor woorden, en sowieso mogen wurghalsbanden van mij meteen van elke show geweerd worden.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:22

Ik zag die fox ook bungelen.
Maar mij sprak het showen van de pekinees het meest aan. Sneu dier hoor, met z’n platgeslagen smoeltje, maar een lekker los, relaxed lijntje.