Medicatie Epilepsie kat rekmiddel ??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Medicatie Epilepsie kat rekmiddel ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 19:19

Hallo allemaal.
Ik vraag mij af of epilepsie voor de kat een rek middel is??
Mijn kat van 2 heeft nu ruim anderhalf jaar medicatie voor haar epilepsie.. maar ik vraag mij af hoe dit nou precies zit... ben ik tijd aan het rekken of kan ik haar beter laten inslapen? Door de medicatie krijgen ze weer bijwerkingen en bijvoorbeeld lever of nier schade.. ik weet niet wat ik er mee moet. Wat zouden jullie doen? Beestje is 2 en heeft dus al anderhalf jaar medicatie er voor.. toen ze een half jaar was ging het bij de sterilisatie helemaal mis en waren de 3 lagen op en gegaan en ze was bijna overleden.. Ze heeft al best vaak een aanval gehad.. met de medicatie ging het wat beter maar nu had ze weer een aanval vorig weekend .. laatst 3 maand geleden.
Ze zoekt erg de rust op elke dag en ze is niet zo blij met mijn andere kat. Heb geen idee wat te doen

chimello

Re: Medicatie Epilepsie kat rekmiddel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:25

Klinkt enorm hard op mijn kat en ik heb het er zelf ook echt beroerd moeilijk mee.
Mijn kat heeft sinds vorig jaar epilepsie aanvallen gekregen.

Ze heeft daarvoor phenoleptil, anderhalf pilletje per dag voor 3,5 kilo, hiervoor maar 1 pilletje. Nu ook 1/4e cortizone vanwege een bloeding in haar oog. Haar andere oog is al verwijderd zo'n half jaar geleden. Vorige maand heeft ze weer een aanval gehad, ondanks het goed ging. Dosis moest daarom verhoogd worden.

Mijn kat heeft hoogstwaarschijnlijk een hersentumor, die we met medicatie puur symtoom bestrijden, omdat mijn kat al 14 jaar is en een operatie toch niet aan kan. Ik zit al weken vrijwel iedere avond te janken omdat ik weet dat ik haar binnenkort moet laten gaan. Iedere dag bang dat er weer iets is, of ze zich weer slecht voelt.

Ze is al blind. Maar verder eet ze, drinkt ze, plast en poept ze probleemloos, springt ze nog op dingen en behelpt ze zich, ook blind. Maar soms heeft ze een slechte dag, en krijgt ze hoofdpijn.

Ik heb zelfs al een crematorium gemaild, omdat ik niet zo egoistisch moet zijn, maar als ze dan in de ochtend weer beter is, komt ze bij me liggen en snorren en knuffelen. Ik weet ook niet wat ik met mijn kat moet doen. Maar mijn kat is 14, de jouwe is pas 2. Epilepsie duidt vaak dus op iets neurologisch.

Mijn kat is volledig nagekeken. In het verleden foto's van longen, hart, bloedonderzoeken, ziekten getest, alles was in orde. Foto's van de hersenen zijn 700+ euro en zelfs als je de tumor vindt, moet er nog geopereerd worden, dat is een erg duur plaatje. Vandaar mijn keuze om alleen medicijnen te geven.

De epilepsie medicatie van mijn kat moet naarmate ze meer slikt, verhoogd worden. Is de dosis van jouw kat misschien te laag als jouwe vaker aanvallen krijgt?

Utixo

Re: Medicatie Epilepsie kat rekmiddel ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:33

Mijn hond heeft een jaar lang medicatie gehad, we hebben hem nooit goed in kunnen stellen, en na een jaar heb ik hem in laten slapen omdat hij in een status zat.
Heel eerlijk? Achteraf heb ik er spijt van dat ik hem erdoorheen heb gesleept. Nu ik dit typ zit ik weer te huilen. Hij was mijn maatje, mijn once in a lifetime hond. Maar vanaf dat de aanvallen begonnen is hij nooit meer dezelfde geweest. Angstiger, bozer. Het is achteraf gezien een jaar lang een zieke hond geweest. Ook de angst die ik had heeft zijn weerslag op hem gehad, ik durfde hem geen seconde alleen te laten. Hij voelde mij ook perfect aan, als ik een drukke dag had gehad, kreeg hij aanvallen. Toen ik hem in had laten slapen gaf het me wel rust dat ik niet meer bang hoefde te zijn voor aanvallen, maar als ik nu 1 van mijn andere honden een rare beweging hoor maken zit ik gelijk weer overeind.

Ieder dier is anders en reageert anders. Maar blijf heel kritisch.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:49

Hoeft zeer zeker geen rekmiddel te zijn. Zeker gezien de leeftijd van je kat is er een goede kans dat het om primaire epilepsie gaat (epilepsie niet veroorzaakt door een ziekte, maar aangeboren).

Hier ook een kat met epilepsie, een kater, eerste toevallen toen hij ongeveer 1,5 jaar oud was. Van niks naar complete grand mal toevallen. Volledig weg, stuipen, kwijlen, plassen, en bovendien begonnen de toevallen bij hem met ongecontroleerd rennen waarbij hij tegen de muren op klapte. Heel heftig. En eigenlijk zonder aanleiding.
Na een aantal toevallen direct begonnen met phenobarbital, in eerste instantie met 12,5 Mg per dag, verdeeld over 2 dosissen. Eerst bleven de toevallen een tijd lang weg, een maand of 3. Daarna weer (veel) toevallen achter elkaar. Ergste periodes had hij 3-4 grand mal toevallen in de week, soms zelfs 2 per dag. Medicatie verhoogd, tot we op een dosis kwamen waarbij hij volledig vrij is van toevallen. In zijn geval is dat 37,5(!) Mg per dag, verdeeld over 2 dosissen. Het is een kleine kat (4 kg), en dit is hoger dan de aangeraden dosis. Echter pas bij die dosis heeft hij absoluut geen toevallen meer.

Ik moet er wel bij zeggen dat deze kat erg weinig last heeft van bijwerkingen, en ook ondanks de vele en soms erg lange toevallen neurologisch nooit achteruit is gegaan. Tussen de toevallen door altijd een hele gelukkige kat, hoewel hij na een zware toeval wel echt een dag van slag kan zijn. Angstig, wegkruipen, bang van onze andere kat (die er overigens prima mee om gaat en geleerd heeft hem dan links te laten liggen, normaal zijn het hele dikke vriendjes). Vreet direct na een aanval ook alsof hij nooit eten krijgt.
Kat is inmiddels bijna 8 jaar oud. Deze hoge dosis krijgt hij al 5 jaar. Ieder jaar laat ik bloed prikken voor leverwaarden, nog steeds prima, geen leverschade. Dat zo’n hoge dosis als bij onze kat nodig is is overigens echt zeldzaam.

Overigens hebben we nadat hij bijna 2 jaar vrij was van toevallen geprobeerd de dosis te verlagen, maar binnen 2 weken weer toevallen, zelfs met langzaam afbouwen. De medicijnen zijn ook niet erg duur (voor ons ca 25 euro per maand).