Welke borstel is geschikt voor mijn Fritsie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Welke borstel is geschikt voor mijn Fritsie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 10:55

Misschien hebben jullie hem al wel eerder voorbij zien komen: onze Frits. Of eigenlijk: onze Fritsen. Want hij verhaart momenteel zo erg dat ik van het opgespaarde haar nog wel een Frits had kunnen maken :')

Frits is nu anderhalf jaar oud. De vrouw waar we hem van kochten vertelde ons dat zijn moeder een Ragdoll is. We hebben zijn moeder wel gezien, maar ik heb te weinig verstand van raskatten om te beoordelen of het een 'echte' was. Ze was in elk geval Heel Erg Harig. Langharig ook. Duidelijk anders dan een normale HTK-kat.
Onze Frits leek echter wel een doodnormale HTK te zijn, hij had een vrij korte vacht (in tegenstelling tot zijn 2 zusjes uit hetzelfde nest die langharig zijn), alles wees op een normale kat.

Bij de eerste check van de DA had ik nog weinig in de gaten. Er kwam wel een 'oh leuk, een kat met twee vachten, daar ga je nog heel veel lol van krijgen', gevolgd door een immense grijns. Ik had nog steeds niks in de gaten :')

Afijn: onze Frits is ondertussen anderhalf jaar oud, ontzettend warm en zacht, en hij valt compleet uit elkaar. Waar hij ligt, ligt de vacht van Frits. En wanneer hij beweegt dan wordt dat gevolgd door een wolk met Frits-haar.

Tijd dus om hem maar eens goed te gaan borstelen. Hebben jullie een idee welke borstel geschikt voor hem kan zijn? Er is zoveel keuze dat ik door de bomen (en door de haren....) het bos niet meer zie.

Om een idee te geven, dit is zijn vacht:

Niks bijzonders aan te zien, zo op het eerste oog.
Afbeelding

Zijn buikje:
Afbeelding

En zijn fameuze kontkruintje :D
Afbeelding

fleurtjeuh

Re: Welke borstel is geschikt voor mijn Fritsie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:59

De furminator!
Wel prijzig maar werkt echt goed en de enige borstel die de katten thuis echt fijn vinden. Van de rest liepen ze weg en voor deze gaan ze liggen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:02

Een furminator (of gelijksoortig) is fijn.

Verder heb je ook van die poetshandschoenen.
Die vind ik ook erg fijn. (mede doordat ik mijn katten beet kan pakken, aaien en borstelen tegelijk.)
Ik heb ze overigens via Ali-Expres.

Afbeelding

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:03

Ik heb ook zo'n kat..
Mijn vriend heeft afgelopen week een borstel handschoen gehaald en dat gaat tot nu toe fantastisch

Furminator heb ik ook geprobeerd maar werkte lang niet zo fijn

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:09

Hier staan wat tips:
https://www.purrfectdesign.net/nl/info- ... w-kat.html

Mooie kat!
Zelf gebruik ik een slickerborstelje voor mij HTK katten. Zelf heb ik geen furminator, maar ik denk altijd dat je daar teveel vacht mee weghaald (heb het ooit bij het hondje van mijn schoonfamilie gezien; die was echt teveel 'uitgedund', en daarna maakte zijn lijfje weer heel veel extra haar aan, dus dat was ff extra veel haar 'lol'.) als je te fanatiek bent.
Voor haren op meubels gebruik ik een IKEA kleefroller of afwashandschoenen die ik vochtig maak en dan eroverheen veeg.

Anders eens navragen bij een kattentrimsalon?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:09

Mijn ervaring is dat het vaak ook verschilt per kat wat ze fijn vinden en of ze het überhaupt wel waarderen... :=
Hier twee katten in huis, één langhaar en één korthaar. De korthaar verhaart meer dan de langhaar en wil ook liever geborsteld worden (hij gaat er zelfs van slijmen), welke borstel maakt voor hem niet uit. De langhaar vindt alle borstels/kammen verschrikkelijk. Beide katten zijn enorm aanhankelijk verder, dus daar ligt het niet aan. De langhaar is wel iets prikkelbaarder.

Zelf vind ik deze erg fijn. Heb ook zon handschoen zoals hierboven maar die vind ik echt niks. :+
Afbeelding

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:13

Ik zou even contact opnemen met een trimmer. Er zijn er ook genoeg die katten doen dus die kunnen je vast een borstel aanraden.

Ik heb geen kat maar honden en ik weet dat een furminator echt slecht is voor de vacht en met de slicker borstels moet je erg opletten die zijn behoorlijk scherp dus beschadig je makkelijk de huid..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 11:19

Contact zoeken met een trimmer is inderdaad wel een goed idee, dat had ik zelf nog niet bedacht. Eens kijken of dat lukt zonder de kat(ten :D ) mee te nemen en aan de hand van een foto.

Joanieke, naar zo'n borstel had ik ook gekeken, maar doen die scherpe punten geen pijn?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:20

Ik heb 2 langharige katten, de ene vindt borstelen heerlijk en dan vooral met de slicker. Furminator werkt ook erg goed!

Die andere wil gewoon niet graag gekamd worden, maar haart dan ook veel minder uit. Mocht 'ie toch klitten krijgen, knip ik ze er gewoon uit. Zie je niks van! Maar dat is bij jou met een korthaar toch niet aan de orde.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:22

De enige borstel/kam waar ik mijn vorige katten mee mocht aanraken, was de furminator. En dat was dan ook meteen dusdanig, dat ze er zelf uitgebreid voor gingen liggen :))

Jamie weigert op alle mogelijke manieren zich te laten borstelen :=. Die moet ik maar gewoon extra aaien, wat volgens mij precies zijn opzet is >;)

Ik vrees dus dat het een kwestie is van uitproberen wat hij wel niet wil. Kan een duur grapje worden, weet ik van de vorige monsters :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:23

Ik gebruik een Zoom Groom van Kong, ziet er een beetje heftig uit maar is van rubber dus de punten zijn flexibel.

Afbeelding

De puntige kant gebruik ik voor de kat, de platte kant voor de bank, ideaal!

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:35

J0anieke schreef:
Mijn ervaring is dat het vaak ook verschilt per kat wat ze fijn vinden en of ze het überhaupt wel waarderen... :=
Hier twee katten in huis, één langhaar en één korthaar. De korthaar verhaart meer dan de langhaar en wil ook liever geborsteld worden (hij gaat er zelfs van slijmen), welke borstel maakt voor hem niet uit. De langhaar vindt alle borstels/kammen verschrikkelijk. Beide katten zijn enorm aanhankelijk verder, dus daar ligt het niet aan. De langhaar is wel iets prikkelbaarder.

Zelf vind ik deze erg fijn. Heb ook zon handschoen zoals hierboven maar die vind ik echt niks. :+
[ Afbeelding ]

Deze gebruikte wij voor onze langharige kat.
Voor onze kortharige met gigantische ondervacht gebruik ik deze:
Afbeelding

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:36

Volgens onze trimsters (doen honden en katten) en dierenarts is die furminator zeer slecht voor de vacht.

Wij hebben er ook een en inderdaad bij de kat bleef er op een gegeven moment geen ondervacht meer over; zag er niet uit en kwam daarna erger terug.

Volgens de trimster snijd de furminator het haar af. Het heeft idd best scherpe tandjes.

Wij hebben op aanraden van de trimsalon een harkje aangeschaft. Zo eentje:

Afbeelding

Die moet je dan ook een soort "harkend" over de vacht heen halen. Werkt prima vind ik.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:42

Oscar schreef:
Contact zoeken met een trimmer is inderdaad wel een goed idee, dat had ik zelf nog niet bedacht. Eens kijken of dat lukt zonder de kat(ten :D ) mee te nemen en aan de hand van een foto.

Joanieke, naar zo'n borstel had ik ook gekeken, maar doen die scherpe punten geen pijn?

Ik denk het niet, anders zou mijn korthaar er niet extreem uuuh.. gei*l van worden... :')
De langhaar vind het dus niet fijn, maar die vind echt bijna niks fijn. Kan hem vaak maar 1 minuutje borstelen en dan wordt hij super chagrijnig. Heb voor die langhaar nu een soortgelijke kam zoals die van snuffie123, daar kan ik net ietsje langer mee doorgaan, maar na een paar minuten is die alweer aan het waarschuwen dat hij het niet prettig vindt...

Furminator zou ik niet aanraden voor een kat, zeker niet voor eentje met een ondervacht. Wel ideaal bij paarden met een normale uitvallende wintervacht overigens (minder geschikt voor 'teddybeer' vachten). :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:45

Ik gebruik ook een furminator voor de kat van m'n ouders.
Hij vind het echt heerlijk.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:59

Heb ook een furminator, maar ook mijn oude handschoen weer teruggevonden. Die handschoen is voor het gewone onderhoud wel fijner. Sowieso omdat Aag dat ook echt als aaien ervaart, voor de furminator moet ik haar wel echt vasthouden. De furminator is wel fijn als ze echt heel veel vacht overhoudt. En ze vindt haar eigen haarballetjes die je uit de furminator kan draaien wel echt het allerleukste speelgoed op aarde :))

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:24

Absoluut geen Furminator dit helpt echt de vacht naar de Klote! het snijd de bovenvacht kapot en laat de onderwol met rust en laat die nou net het probleem geven.
Gebruik een poedelkam of een kam met roterende tanden

https://www.k9shop.nl/outdoor-and-indoo ... groot.html

https://www.k9shop.nl/katten-nl/kattenv ... am-nl.html

Verder niet te vaak kammen dit stimuleert het verharen en een ervaren niet invasieve kattentrimmer kan je alle kneepjes leren.

https://www.perfectekat.nl/blogs/katvri ... nederland/

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-19 12:28

Bedankt allemaal voor jullie adviezen!

De furminator gaan we dan maar niet doen, lees daar toch net teveel nadelen over.

Voorlopig heb ik vooral ingezet op het uberhaupt kunnen borstelen van het harige exemplaar, want dat is nog een uitdaging op zich. Hij is het natuurlijk niet gewend en een beetje ongeduldig en speels, dus het is een hele vertoning. Wat ie vooral Heel Erg Leuk vindt zijn plakrollers. Die gebruik ik een aantal keren per dag om mijn broekspijpen te ontFritsen, hij heeft de gewoonte om er constant langs te aaien, dus mijn broeken zien er meestal ongeveer hetzelfde uit als Frits. Vooral heel harig dus. Hij vindt het leuk om met zo'n plakroller over z'n rug gewreven te worden en dan krijgt ie later het propje papier dat van de rol af komt, en daar kan ie dan weer even mee spelen. Zo'n plakroller (gewoon zo'n ding van de Hema ofzo) kan denk ik geen kwaad als je er niet gek mee doet? Het lijkt in elk geval een goede manier om hem aan het borstelen te laten wennen.

Verder heb ik zo'n borstel besteld zoals Joanieke hierboven liet zien (die is nog onderweg) en nog zo'n borsteltje: https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... yid=101353
En ik bedacht dat ik ook nog wel een metalen kam heb liggen, die kan ik ook wel voorzichtig gaan proberen.

De volgende uitdaging wordt het borstelen van zijn buikje. Z'n rug gaat goed, maar z'n buik....... dat vindt ie maar vreemd en hij blijft ook met die borstel spelen waardoor het lastig werken is. Nou ja, we vermaken ons wel :))