Ervaringen met nierfalen hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tin

Ervaringen met nierfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 20:34

Wie heeft er ervaring met nierfalen bij een oudere hond?

Onze hond is 9 en kwakkelt al jaren met haar gezondheid. Nu liep ze slecht en viel ze af. Ze wilde ook niet veel meer eten en wandelen. Na bloedprikken zijn er verhoogde nierwaarden geconstateerd. De dierenarts gaf aan dat ze haar kunnen spoelen en daarna moet ze dan op een nierdieet. Ze schat de kans dat het gaat helpen op minder dan 50%.

Iemand hier ervaring mee? Ik wil haar niet laten lijden, maar de optie van het spoelen ook niet meteen aan de kant schuiven.

kimmie261

Re: Ervaringen met nierfalen hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:06

Dat spoelen gaat maar even helpen,ik stond met mijn rottweiler een jaar geleden voor hetzelfde dilemma, een vriendin had het wel laten doen bij haar yorkie,en die heeft daarna nog 3 maanden geleefd, maar wel 3 maanden heel ziek geweest,ze zegt ook dat als ze dat had geweten dat ze het niet had laten doen.

Ik heb mijn hond laten inslapen,hij was er ook echt zó ziek van... ;(

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 10:13

Heb je als eens een echo laten maken van de nieren en urine ingeleverd?
Wij hebben enkele jaren geleden een hond gehad met twee vergruisde nieren door medicijn gebruikt. Naast het trekken van bloed krijg je met een echo en urine onderzoek erbij een beter beeld van de staat van de nieren, dat zijn opzich de kosten niet tov bloedonderzoek maar dan weet je wel wat beter waar je mee te maken hebt :)

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 11:35

Ze is een tijdje geleden helemaal bekeken. Echo gehad, toen ook urineonderzoek. Nu inderdaad alleen bloedonderzoek. Ze is al tijden incontinent en krijgt hiervoor medicijnen. Slecht eten heeft ze altijd al gedaan. Ze is uitgebreid bekend bij de dierenarts helaas..

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 11:41

Mijn ervaring is dat als ze achteruit gaan en nierfalen hebt dat hard gaat, speciale voeding gedaan, medicatie, spoelen, achteraf was het meer leed dan dat het dier nog een leuke tijd had.
Het zijn natuurlijk allemaal levens rekkende middelen, jij kan als enige vaak inschatten hoeveel plezier je het dier daar nog mee doet.

Ik was met mijn hond net een aantal weken bezig na de diagnose maar op een ochtend kwam ik beneden, hij keek me zo ongelukkig aan. Een hond moet lol in ze leven hebben en, er niet kosten wat kost nog zijn omdat ik het graag wil. De dierenarts stribbelde eerst wat tegen, hij leek nog best kwiek maar na het inslapen keek hij nog even in ze mond, allemaal kleine zweertjes aan het gehemelte en zijn wang. Ze lichaam was gewoon op..

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 11:57

Vreselijk Kimmie en mvdbijl dat jullie honden zijn ingeslapen hierdoor... Ik zie ook hoe slopend het is dit nierfalen.. Al heb ik eerst niet echt doorgehad dat het zo erg was omdat ze wel vaker ziek en niet fit is.
Ik heb net de dierenarts gesproken nogmaals en haar waardes zijn 46 wat onder de 9,6 moet zijn en 788 wat onder de 160 moet zijn. Ze gaf aan dat haar nieren nog minder dan 75 % werken...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 12:08

Ik heb het bij 2 hondjes laten doen. De eerste keer had mijn hondje nierfalen na een ernstige virusinfectie. Terry was toen 12 jaar oud. Ze hadden toen echt de vrees dat hij de ochtend niet zou halen. Voor ik weg ging was hij niet helemaal lekker, toen ik 4 uur later thuis kwam was hij echt doodziek. Uiteindelijk is Terry nog 17 mogen worden. De tweede keer was met Lars. Hij was al 17 en stopte opeens met eten. Na onderzoek bleek ook hij nierfalen te hebben. Omdat hij voordat hij stopte met eten nog een blij ei was wat nog elke dag vrolijk 1 uur mee wandelde en de urinewaardes wel goed waren gaf de dierenarts spoelen nog een kans. Maar helaas heeft het bij hem niet mogen baten.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:32

Spoelen werkt idd maar zeer kort als de nieren het nog zo slecht doen zou ik de beslissing maken hoe moeilijk ook.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:47

Misschien niet hetzelfde maar hier een kat met acute nierfalen.

Ik bracht in het weekend mij kat meer dood dan levend binnen in de kliniek, ze wilde eigenlijk niets meer doen.
Toch doorgezet.
In het weekend was de hoofdzaak, drinken en eten. Om het uur heb ik melk met water aangeboden en pate met water. Ook hebben ze 2 x 500ml vocht onder de huid gespoten.
Maandags terug en ze waren verrast hoe de kat eruit zag.
Die dag gestart met de medicijnen ( semintra ) dat is volgensmij ook voor honden.
Dit samen met niervoeding.
Nu een jaar later doet de kat het nog steeds super en leeft weer helemaal op ( 2e jeugd haha )
De kat is nu 15 jaar.

Ik hoop dat je er misschien wat aan hebt en heel veel sterkte!

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:55

Mijn jonge hond had nierfalen en bloedingen. (Naast al een rits andere dingen.) En helaas hier ook geen positief einde..
Ik heb ervoor gekozen niet aan bloedtransfusies e.d. te beginnen omdat het alleen maar rekken is. (Voor wie doe je het dan?)

Doe wat goed voelt, wat eerlijk is voor je dier.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 21:49

Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik moet even alles van me afschrijven en kwam dit tegen

Aantal weken geleden had onze hond blaasontsteking, toen werd al gezegd dat dat bij een reu meestal iets achter zit. Eerste de blaasontsteking behandeld en week later was urine nog niet goed, bloed erin nog. Toen bloedonderzoek gedaan en nierwaardes waren toen goed. Aantal dagen later een echo laten maken en daar was een flinke blaassteen op te zien.

Uiteindelijk is hij 3 weken later (afgelopen maandag) geopereerd. Blaas zag er prima uit, steen verwijderd en niks geks. Bij ophalen had ik al door dat het mis was... Hij wilde niet mee lopen, legde zijn kop op de grond, kon niet op zijn poten staan, viel gewoon om. Ook duidelijk misselijk. Kon uiteraard aan de narcose liggen nog dus heeft hij nog een injectie gehad om wakker te worden en een tegen de misselijkheid.

Thuis is hij beginnen te janken, schreeuwen bijna. Ik heb toen gebeld want zijn buik zwol ook op. Zwellen was wel normaal maar moest hem goed in de gaten houden want hij beterde niet. Die nacht geen oog dicht gedaan door het schreeuwen van hem en om 4 uur is hij begonnen met spugen.

8.30 meteen de dierenarts gebeld en met spoed moeten komen. Vitale functies waren goed, wel spuugde hij heel de behandel tafel vol. Besloten nogmaals iets tegen de misselijkheid te spuiten, dit moest binnen 2 uur helpen en 24 uur blijven helpen en dan 18.00 terug op controle. Helaas bleef hij paar keer kleine beetjes spugen. Wederom op controle vitale functies goed, liep zelfs mee naar de auto met mijn man (ik moest werken, hond is overigens niet alleen geweest de dag), hij kreeg wel een AB kuur omdat de wind klein beetje rood was. Bij de auto spuugde hij helaas weer flink, dus terug naar binnen gegaan en toen zijn ze spoed kliniek gaan bellen voor opname, ik ben meteen ook naar de dierenarts gegaan.

Meteen zijn er naar Waalwijk gereden en daar gestart met opnieuw bloed onderzoek en een echo, eveneens zware pijnstilling per infuus. Nierwaardes waren niet goed en vocht in de buikholte. Gunstigste scenario was een gaatje in de blaas, dus katheter aangelegd, aanprikken van het vocht in de buikholte ging niet omdat het niet super veel was. Ergste scenario, niet falen.
Afscheid moeten nemen al want bezoek mag niet ivm Corona, 2 dagen wachten, toestand kritiek stabiel

Update vanmorgen was dat vocht niet erger was geworden, dus de katheter doet zijn werk. Met geluk morgen weer verder onderzoek, en dan hopen dat zijn nieren het nog doen. Verhalen hier stemmen me niet gerust moet ik zeggen...

Gisteren thuis

Afbeelding

Foto van net uit de kliniek

Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:12

Och meis toch wat een nachtmerrie.
Ik lees je verhaal nu pas, hoe is het afgelopen met je hond?
Ook hoop zo dat jullie nog even van elkaar mogen genieten.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 21:29

Uiteindelijk heeft hij vrijdag een spoed operatie gehad omdat na het verwijderen van de katheter (als dat goed was zou ie naar huis mogen vrijdag), heel zijn buikholte vol stond met urine.

Zijn blaas bleek helemaal open gescheurd te zijn. Gisteren hebben we hem inclusief katheter opgehaald uit de kliniek, meneer had namelijk zijn infuus er uit getrokken en zijn katheter door gebeten... En hij was duidelijk niet gelukkig daar, wilde niet eten en drinken. Hij is sowieso voor vreemde dingen angstig, maar dierenartsen vind ie helemaal eng.

Vannacht had hij hier vakkundig zijn kap gesloopt en afgedaan, lag niet lekker in de bench gok ik. Maar hij eet en drinkt nu prima, hij mag naar buiten voor als hij weer moet poepen, en daar tilt ie ook z'n poot op.

Morgen op controle, dan mag zijn infuus eruit, is blijven zitten mocht ie weer opgenomen moeten worden, en katheter er uit. Dan wordt het even spannend of zijn blaas het gaat houden en zijn nier waardes goed blijven

Afbeelding

Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:41

Zo zo een echte Houdini.

Wat heftig joh blaas kapot, het is wel een pechvogel.

Ik duim dat alles de goede kant op blijft gaan, je bent een topbaasje die veel voor je ventje over hebt.
Respect en ik duim