kippen en konijnen aan bosrand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

kippen en konijnen aan bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 09:43

Wij gaan verhuizen *\o/* naar een bosrijk gebied en nemen de kippen en konijnen mee. Ik heb ze nu in een ren van gaaspanelen, de bovenkant is open en de bodem is deels betegeld en een ander deel is ingegraven gaas zodat de konijnen ook kunnen graven.
Het kippenhok en konijnenhok gaan s`nachts niet op slot ( is momenteel ook niet mogelijk, moet er dan een deurtje inmaken) De konijnen blijven gewoon los lopen en kippen gaan op stok

Ik ga verhuizen, neem de huidige rendelen ( 2 meter hoge panelen) mee maar heb niet de tijd om meteen alles te betegelen of gaas in te graven, iets met volledig huis verbouwen en zo wat voorrang heeft :o

Is het mogelijk om het tijdelijk op het gras te plaatsen en de bovenkant dicht te maken met een net of is dat lachen voor de roofdieren en hebben ze binnen een paar weken een lekkere snack?
Wat is nog meer een optie? Stroomdraadje? Bovenkant dichtmaken met dezelfde metalen gaaspanelen?
Graven roofdieren snel onder het hek door en moet ik toch echt meteen gaas op de bodem plaatsen of valt dat wel mee?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:58

Wij wonen ook in het bos en hier zouden de kippen en konijnen op jouw manier geen lang leven hebben.
Je moet echt alles heel goed afsluiten, ook op de grond.
Een vos of marter graaft hier anders zo onderdoor.
Daarnaast moet je ook goed kijken naar het soort gaas wat je hebt. Niet alle soorten gaas zijn bestand tegen roofdier tanden.

Ik had mijn konijn op stenen staan in de tuin in een hok met speciaal gaas. Mijn konijn was al ouder en ook mee verhuist. Wij hebben daarna geen konijn meer genomen omdat we het zielig vonden dat hij niet meer vaak los kon lopen en ik telkens bezorgd was dat hij opgegeten werd.
Laatst bijgewerkt door Def op 06-03-19 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:00

Het valt mee, het is bij ons 3.5 jaar goed gegaan en nu zijn we 4 kippen armer. 3 hennen vonden we dood, de haan hebben we nog 2 weken gedwangvoederd en medicatie gegeven maar heeft het uiteindelijk ook niet gered. Bij de buurvrouw heeft een aantal van haar kippen door roofvogels zien verdwijnen, zij had het namelijk ook niet overdekt, dus die zitten nu ook in een hermetisch afgesloten ren. Wij hadden aan de bovenkant al wel gaas, maar is de marterachtige onder het gaas doorgegraven.

Ik gebruik zelf dit gaas: https://www.giga-gaas.nl/voliegraverega ... t/19x19mm/ en dan de 1.45mm variant. Als ingraven te veel werk is, kan je het ook andersom doen. Namelijk gaas neerleggen en daar zand overheen storten. Je hebt ruim 2 zakken zand (beginnen bij 1.50€/zak) per m2 nodig als de ondergrond enigszins gelijk is. Met enkele centimeters overlap van het gaas ben je met een aantal banen klaar, zeker als er een stevige panelen ren op staat, mits er geen spleten tussen gaas en ren zitten, dan is het uiteraard meer werk om het netjes aan te laten sluiten.

rayoow

Re: kippen en konijnen aan bosrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:04

Goh bij 1 huis aan de bosrand alleen een net erover gehad en ging goed, kippen liepen zelfs overdag soms los.
Daarna in het bos, omheining maar geen dak, veel struiken om te verstoppen en dat ging ook goed als ze snachts binnen opgesloten werden. En zag de vossen regelmatig door dat stuk heen lopen.
Uiteindelijk zijn er een paar gesneuveld door de pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:10

Ik zou geen risico nemen. Aantal vossen is behoorlijk toegenomen laatste jaren.

Normaal zijn er ong 3 vossen op 5000 hectare.

Kennis van mij heeft laatst 9 vossen op 120 hectare geschoten (is jager)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:17

Wij wonen in landbouw gebied (niet echt bos direct in de buurt) en zelfs hier zijn 3 kippen doodgebeten door de vos, ze zijn heel brutaal en deinzen er niet voor terug om gewoon tussen de huizen eten te zoeken..

Wat je zou kunnen doen is de diertjes 's nachts in een overdekt stukje zetten? Of eventueel een ander (groter) beestje voor erbij? Hier zitten de kippen nu bij de geiten en sinds dien hebben we geen bos meer gezien... :)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:19

s_v schreef:
Wij wonen in landbouw gebied (niet echt bos direct in de buurt) en zelfs hier zijn 3 kippen doodgebeten door de vos, ze zijn heel brutaal en deinzen er niet voor terug om gewoon tussen de huizen eten te zoeken..

Wat je zou kunnen doen is de diertjes 's nachts in een overdekt stukje zetten? Of eventueel een ander (groter) beestje voor erbij? Hier zitten de kippen nu bij de geiten en sinds dien hebben we geen bos meer gezien... :)

Daarom werden ze hier misschien niet gepakt, er stonden altikd dwerggeitjes bij en later nog de mini ponys

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:21

als je konijnen en kippen houdt moet je rekening houden met lucht- en landaanvallen :') Heb je de ren vosproof, komt de wezel, en andersom. Heb je wezel- en vosproof komt de buizerd.

Zeker als je dicht bij het bos gaat wonen, zou ik echt direct een hele goede ren maken, die ook een deel in de grond gegraven is, zodat de vos er niet onderdoor kan graven. En van bovenaf een paar linten of gaas spannen, zodat roofvogels ook niet bij je kippen kunnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:49

Wij wonen op zo'n 100 meter afstand van het bos en in landelijk gebied. Onze ren gaat 's avonds dicht en 's morgens weer open, die is wel volledig afgedekt en ingegraven, en overdag lopen ze vrij in de wei. We wonen er nu een jaar of 8, en tot nu toe nooit last gehad van vossen of marters (alleen aan onze auto, dus ze zitten er wel), en vier keer een roofvogel aanval waarvan twee kippen het niet overleefd hebben helaas. Dat waren allebei kleine, onhandige krieltjes die gewoon geen kans hadden.
Bij ons lopen ze los op 3000m2 weide, dus overdekken is niet mogelijk, maar we hebben wel gezorgd voor veel schuilplekken en daar maken ze ook goed gebruik van.

Je zou misschien eens kunnen vragen of er bij buurtbewoners veel overlast is van marters of vossen.
Ik heb zelf voor onze dichte ren een frame gemaakt van hout en helemaal met volieregaas bekleed. Daar komt helemaal niks doorheen, ideaal! En die was binnen een dag klaar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 17:19

8nnemiek schreef:
Wij wonen op zo'n 100 meter afstand van het bos en in landelijk gebied. Onze ren gaat 's avonds dicht en 's morgens weer open, die is wel volledig afgedekt en ingegraven, en overdag lopen ze vrij in de wei. We wonen er nu een jaar of 8, en tot nu toe nooit last gehad van vossen of marters (alleen aan onze auto, dus ze zitten er wel), en vier keer een roofvogel aanval waarvan twee kippen het niet overleefd hebben helaas. Dat waren allebei kleine, onhandige krieltjes die gewoon geen kans hadden.
Bij ons lopen ze los op 3000m2 weide, dus overdekken is niet mogelijk, maar we hebben wel gezorgd voor veel schuilplekken en daar maken ze ook goed gebruik van.

Je zou misschien eens kunnen vragen of er bij buurtbewoners veel overlast is van marters of vossen.
Ik heb zelf voor onze dichte ren een frame gemaakt van hout en helemaal met volieregaas bekleed. Daar komt helemaal niks doorheen, ideaal! En die was binnen een dag klaar.

Wij wonen aan hetzelfde bos :o :D
Mijn tuin grenst eraan

Ik kan de kippen in de avond nog ophokken maar de konijnen niet, zo tam zijn die niet. Helaas wordt nu wij gaan verhuizen de ren ook de enige plek waar ze los kunnen, kippen los zou nog kunen als de honden binnen zitten maar ik kan daar niet alles konijnproef gaan maken. dat is het enige voordeel aan een kleinere tuin wat ik nu heb, alls is omheind zodat ook de konijnen af en te lekker in de tuin kunnen hupsen
Ik ben eraan het denken om ze af te geven en alleen de kippen te houden, manlief wil ze liever houden maar als ze ooit doodgaan geen nieuwe meer halen. Zou voor de ren in elk geval al een hoop werk schelen

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:12

Hier ging het 2 jaar goed..
Helaas de konijnen dood binnen 1 dag alle 2.. Door de konijnen ziekte (die in de hersens gaat zitten)
Kippen gingen ook 2 jaar goed tot ik elke dag een onthoofde brahma vond.. (grote brahma. 's had ik)
Ze zitten nu in een grote ren..
Erg jammer daar ze zo'n 30 mtr langs de sloot konden scharrelen..
Konijnen komen er niet weer(er zitten hier veel wilde konijnen icm die ziekte)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:24

Meteen goede ren maken is je beste optie, is er eenmaal een vos/marter/wezel/havik/uil/... langs geweest, dan blijven ze terug komen om te controleren of er weer zo'n makkelijk maaltje is (en dat vaak jaren lang consequent elke dag). Tijdelijk kleiner opsluiten totdat je fort knox ren af is kan je ook voor kiezen, maar er op gokken dat het goed gaat is onverstandig. Hier is ook alles goed afgeschermd, kan de havik of buizerd mooi helpen met de muizenoverlast (zoals ik die gistermiddag zag doen). Goed afschermen maakt het ook mogelijk om gewoon een volle voertoren oid neer te zetten zonder muizen en ratten te voeren. Scheelt boel geld en zonder rattengangen blijven je tegels ook mooi recht liggen. Kortom goed beginnen scheelt je een hele boel geld, zorgen en overlast van ongedierte (wat ook weer ziektes kan verspreiden naar zowel je dieren als jouwzelf).

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 14:32

Onze achtertuin grenst aan het duin. Gaas niet ingraven en hokken niet afdekken is bij ons geen optie. Wezel, vos, roofvogel of boommarter slaan vroeg of laat toe. Zelfs onze ganzen zijn helaas te grazen genomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 15:21

Lynn_Nikita schreef:
Wij wonen aan hetzelfde bos :o :D
Mijn tuin grenst eraan

Ik kan de kippen in de avond nog ophokken maar de konijnen niet, zo tam zijn die niet. Helaas wordt nu wij gaan verhuizen de ren ook de enige plek waar ze los kunnen, kippen los zou nog kunen als de honden binnen zitten maar ik kan daar niet alles konijnproef gaan maken. dat is het enige voordeel aan een kleinere tuin wat ik nu heb, alls is omheind zodat ook de konijnen af en te lekker in de tuin kunnen hupsen
Ik ben eraan het denken om ze af te geven en alleen de kippen te houden, manlief wil ze liever houden maar als ze ooit doodgaan geen nieuwe meer halen. Zou voor de ren in elk geval al een hoop werk schelen

Ah wat leuk, dan zijn jullie in het dorp komen wonen denk ik?
Aan die kant van het bos is volgens mij wel iets meer overlast van vossen of marters, maar er zijn wel een paar mensen die er kippen houden.

Je zou misschien nog kunnen denken aan een kippentractor, of een ander soort verplaatsbare ren. Dan kun je de konijnen toch zonder op te pakken elke dag een nieuw stukje gras geven.