Kippenren te groot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Kippenren te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 23:55

Of kan dat niet?

Deze zomer verhuis ik naar eigen huis en tuin en die tuin is behoorlijk groot. Nu wil ik een deel afzetten als kippenren met het idee daar een drie-tal kipjes in te houden. Met een grote voorkeur om te starten met 3 chabo krieltjes.
Echter was ik vandaag wat aan het uitteken hoe ik de kippenren wil, en ik kom uit op een kippenren van 100 à 120 m²... Komt dat goed met 3 chabo'tjes? Of neem ik er beter meer? of een groter ras? Ik zou ze graag redelijk tam willen houden, en misschien geeft die ruimte niet genoeg geborgenheid ofzo? Als ik hier en daar wat lees, raden ze 10m² per kip aan als je de ren groen wil houden, maar dan is dit wel een stuk meer.
Meer dan 3 kipjes is een optie, maar ik wil eigenlijk ook niet omkomen in de eitjes...

En hoe hoog moet de omheining? Ik dacht om die op 1m20 te houden?

Ofwel moet ik mijn plannen herzien en gewoon een kleiner verblijf?

Century

Re: Kippenren te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:12

Zolang je zorgt voor genoeg beschutting in de vorm van struiken, bomen, etc. dan komen ze waarschijnlijk wel in je hele ren. Voor hen alleen maar fijn dat er genoeg ruimte is, en dan blijft de ren ook groen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:24

In mijn ogen bestond te groot ook niet, ik dacht : hoe meer ruimte, hoe beter. Maar omdat de vos graag op bezoek kwam, heb ik mijn ren drastisch kleiner gemaakt. Het was immers onmogelijk om die grote ren gans te ondergraven met draad.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 00:35

Ik zorg in elk geval voor een gevulde ren met boompjes, struiken, kruiden.
De bedoeling was om de draad in te graven rondom. De kans bestaat dat er later nog konijnen bij komen, dus ik wil niet dat er onder de draad door gegraven kan worden. Maar voorlopig begin ik met de kipjes.
En een lijntje schrikdraad boven op de afsluiting...

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:47

Ik neem aan dat het gewoon open is? Dan zou ik rekening houden met vossen en roofvogels als je in het buitengebied woont. Daarnaast als de kippen over het hek heen vliegen (want kippen kunnen best redelijk fladderen) zou ik overwegen om ze te kortwieken. Verder is het niet snel te groot hoor. Op mijn vorige werk liepen ze hoenders overdag met z'n 14 gewoon los over het terrein en zaten 's middags netjes weer voor het hok.

Gras hebben kippen wel snel omgewoeld, maar op 120m2 zal dat misschien ook wel meevallen. Die van ons vinden het héérlijk om zomers een kuiltje te graven en met de vleugels gespreid in de zon te zitten :D Gewoon wat leuke struikjes neer zetten en ze vermaken zich prima met lekker scharrelen. Wel ervoor zorgen dat je 's nachts plek hebt dat ze op stok kunnen gaan :)

Vossen kijken niet op of om van een ingegraven draadje, marters en dergelijke ook niet, dus ik wel even kijken of je het beter af kunt sluiten tegen zulke dieren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:07

Zorg idd. Voor goede afdekking van je ren.
Ook in een woonwijk kunnen roofvogels zitten en als ze weten dat je kippen hebt blijven ze terugkomen.
Bij mijn oppasadres hebben daardoor speciaal een dak over de ren gemaakt omdat de kippen werden uitgemoord.
Helemaal bovenin bij het hok 1 klein duivenluikje voor de duiven (helaas ontsnapte steeds 1 hen en werd haar dat fataal :') )
Enkel dat was ook niet genoeg want in mijn laatste oppasweek vond ik een havik die door het hok zo de ren in was gegaan.
Zat bij de fazanten en 1 buitenkip op stok na het duiven diner 8)7
Dus echt, zorg voor goede afrasteringen
De grote kan niet groot genoeg zijn in mijn opinie.
Scharrelen doen ze graag en zeker als er wat te doen is in de ruimte.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:51

Hier lopen de kippen gewoon los in de weide. Ze komen Snachts wel terug hun hok in en die doe ik dicht. Tot nu toe nog nooit een kip gepakt geweesr...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 02:00

Mijn moeder heeft ook drie kipjes en een mini-haantje (echt zo'n miniatuurtje, weet niet meer hoe het ras heet) lopen in een wei zo groot als die van jou. Gaat prima :j ze woont landelijk maar gelukkig nog nooit last gehad van roofdieren. Ze hebben een hok waar ze 's nachts zelf ingaan, deurtje blijft altijd open.

De kattenren zit wel tegen de kippenweide aan, misschien houdt dat andere roofdieren tegen? Geen idee :))

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 06:39

Chabos zijn leuk, en zelfs als je een grote ren hebt, zullen ze tam worden als je er genoeg tijd in steekt. Daar hangt het natuurlijk altijd van af. Nou zijn het heel mensgerichte kipjes, dus de aanleg is er.

120 Lijkt hoog, maar als je vliegers hebt kan het niet hoog genoeg, dan kom je echt aan het afdekken als je niet wil dat ze er uit komen. Hier 2 kruising sabelpootkrieltjes. Die vlogen (als ze schrokken) rustig 2.5 meter de hoogte in en dan een meter of 50 ver. Om vervolgens in de lucht om te draaien en terug te vliegen. Echt, die beesten vliegen als mussen. Ik heb ze aan 1 kant de vleugels geknipt, nou doen ze het wat minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:09

Als de ren groot genoeg is met genoeg verstopplekjes dan ontsnappen ze niet snel is mijn ervaring. Onze omheining is op sommige plekken zo’n 80cm.
Maar ik heb daarnaast wel een extra veilige ren voor ‘s nachts, die is overdekt en er ligt ook gaas onder de grond.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 19:08

Ik heb ervaring met kortwieken, en was ik sowieso van plan te doen.
De ren zal normaal open zijn. Het is nogal een oppervlakte om volledig te overkappen en er staan ook bomen in. Ik weet ook niet of ik voor een volledig dichte ren goedkeuring nodig heb van de gemeente.
Het is redelijk dicht tegen het centrum, wel met een bos vlakbij. Het zou me niet verbazen als er vroeg of laat een sperwer komt opduiken. Maar om die ren volledig tot bunker om te toveren is ook weer het andere uiterste. Misschien dat ik een kleiner "nacht" deel voorzie waar ze wel volledig afgesloten zijn. Hoewel roofvogels wel overdag zullen langskomen -O- Daar moet ik nog eens goed over nadenken.

De buurman heeft volgens mij ook kippen. Dus misschien eens vragen hoe hij ze heeft en of er soms sneuvelen door wilde dieren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:03

Je zou een net kunnen overspannen? Dan kan er iig niks van boven af in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:07

Worden het de 'officiele' chabo's met korte pootjes of neem je de chabo's die uitgeselecteerd worden op lange poten? Dat maakt nogal verschil. Daarnaast staat dit ras er niet om bekend weg te fladderen/vliegen. Waarom neem je zo'n klein ras als je zoveel ruimte hebt?

Mocht je er ooit kuikens bij willen, nooit korte pootjes x korte pootjes, dit gen is lethaal ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 23:13

Tja, waarom de chabo?
Ik vind ze leuk :') Ik heb me gefocussed op krielkippen, omdat ik het (misschien foute?) idee heb dat ze kleinere eitjes leggen en ik ze dus gemakkelijker verwerkt krijg.
Daarom ook geen legkippenras, maar een sierhoen, ook omwille van minder eitjes. Ik wou ook geen gekke pluimen op hoofd of poten. En een relatief gemakkelijk tam te maken ras. Ook een relatief populair ras, dus wat gemakkelijker te verkrijgen.
Serama vond ik ook leuk, maar dan zie ik net wat liever de chabo. Serama zou ook wat gevoeliger zijn op gezondheid?

Kuikens komen er niet, want ik wil absoluut geen haan er bij.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:21

Wyandotten zijn ook erg leuke kippen en je hebt ze ook in hele leuke kleuren! Wij hebben ze gehad voor onze huidige Drentse krieltjes. Mochten er weer nieuwe kippen bij komen zouden we graag of wyandotten weer of zijdehoenders willen. Die hadden ze op mijn vorige werk en ze waren súper leuk. Leuke bijkomstigheid is dat ze eigenlijk geen veren hebben en daardoor niet kunnen vliegen. Ik vind ze heel geinig :D

Kleine eieren vinden wij ook fijner hoor. Vooral zomers als ze flink aan de leg gaan (wij hebben 5-6 hennen) komen we echt om in de eieren. Dan is het fijn dat je er meer van moet gebruiken. Het staat alleen wel een beetje triest als je ze weggeeft aan anderen :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 04:18

Serama zijn heel mini, en zijn vooralsnog nog niet heel winterhard. Het kan wel hoor, maar ze zijn nog niet zo als de ‘normalere’ krielen.
Je zou ook naar sebrights kunnen kijken. Of inderdaad wyandotjes. Sabelpootjes zijn ook leuk. Er is zoveel leuks te krijgen :D

Krielen leggen inderdaad kleinere eieren :j

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:13

Chabo's zijn superleuk.

Bij mij lopen ze op een heel groot stuk maar ik heb aparte kweek rennen met een hekje van 80cm hoog waar ze meestal mooi in blijven. Ze kunnen erg hoog vliegen als ze willen maar door ze te knippen vliegen ze al een stuk minder hoog.

Mijn chabo's zijn super tam. Meelwormen doen wonderen, daarmee heb je ze snel tam.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:30

Wij hebben Cochin kippen en dan de grote maat. Ze zijn er ook in t klein. Maar dit zijn super leuke, rustige kippen die snel tam zijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 23:00

Dit weekend de huidige bewoner van het huis gesproken. Blijkbaar zijn er erg veel katten in de omgeving.
Die kleine chabo'tjes maken geen schijn van kans tegen katten -O-

Dus ofwel toch maar de ren volledig afsluiten, of toch afstappen van de krieltjes en een groter en weerbaarder ras kiezen? :\