Hoe fop ik mijn kat (medicijnen voeren)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Hoe fop ik mijn kat (medicijnen voeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:48

Mijn kat, moet iedere dag een halve tablet Prednison krijgen een tabletje voor zijn schildklier. In het begin gaf ik dit altijd in wat gehakt wat hij snel naar binnen werkte, maar dat hoeft hij niet meer of hij spuugt het pilletje weer uit.

Op advies van de dierenarts vanille vla geprobeerd en het pilletje fijn stampen, nu is daar volgens hem ook de lol wel vanaf na 2 dagen. Zijn gewone blikvoer wat hij normaal lekker vind hoeft hij niet met zijn medicijnen erin.

Vandaag had hij geluk en heb ik het verstopt in haring, maar mijn ideeen beginnen een beetje op te raken. Wie heeft er nog tips?

AnnetteFlame

Re: Hoe fop ik mijn kat (medicijnen voeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:51

Heb je wel eens gehoord van Easypill?

Is een kneedgum-achtig snoepje/worstje. Daar kun je de pil helemaal in 'wikkelen'

Dan breek je eerst een stukje af zonder pil, dan vindt de poes dat super lekker en kun je zo de pil in de easypill geven

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:51

Hier ook goede ervaringen met Easypill. :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:53

Ellende hier ook gehad met AB pil en kat. Lastige eter dus vla, natvoer liet ze staan. Dan maar met een speciaal spuitje naar binnen gespoten.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:55

Het gewoon zelf in zn bek doen en op die manier geven is geen optie?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:55

Easypill. :j

Die van mij hing zich op voor zo een ding met een pil. Zo erg dat ik de andere kat een placebo-variant moest geven :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:58

Easypill heb ik gehad, maar die blieft meneer niet.
Hij is (bijna) 18 jaar en weet duidelijk wat hij niet wil, een pilletje zo in zijn bek is daar een van de dingen van helaas.

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:01

Kaas doet het hier heel goed, daarin in kneden.
Gehakt, leverworst oid ging er niet in.
#vegakat

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:03

Gewoon ouderwets zelf in zijn bek gooien.
Als je het in 1 x goed doet is het zo in enkele seconden gepiept. Easypill leek mij ideaal etc naar dat werkte hier ook allemaal niet :')

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 23:08

Dan doe ik het denk ik verkeerd want ik kom altijd een hand te kort, vind het ook een beetje sneu want hij moet natuurlijk 2 pilletjes hebben (en s avonds nog eentje).

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:08

Mag je het medicijn oplossen in water? In dat geval kan je het opzuigen in een spuitje met wat water en dat spuitje in kleine beetjes in de bek doen. Hier is het ook drama, ik hoop maar dat ik nooit weer pillen hoef te geven. Maar ben bang dat dat too good to be true is.

Overigens, een van mijn katten moest ook eens een medicijn wat ze ook met injecties konden geven. Ben toen een aantal keer mer de kat naar de dierenarts geweest voor een injectie i.p.v. een pil.

lein82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:10

Mijn zeer kieskeurige 17-jarige dame krijgt ook dagelijks prednison (en antibiotica en poeder voor haar nieren). Ik stamp alles fijn en doe het dan door dingen die ze lekker vindt. Ergens in verstoppen werkt niet, fijnstampen en dan in leverpastei of sterk geurend voer met wat water gaat wel.

Ik heb ook nog een tijdje deze gehad: https://www.pets-expert.nl/products/857 ... na-scallop, die vond ze heerlijk!

Het blijft wel zoeken, poes-lief is alles na enige tijd beu _O-

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:11

Oh dat bestaat ook nog, de Easypill niet willen, jemig.

Het is wat mij betreft de uitvinding van de eeuw. De kater gooide zijn 6.5 kg volledig in de strijd steeds en leek 80 kg te wegen. En ik kon bijna voor de Tetanus-prik :+

Heeft de da geen trucjes?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:13

Smeerkaas, met de onderkant van een lepel iets uit een bakje halen en de pil in een klein schaaltje doen. Smeerkaas er op strijken en afstrijken langs de rand , snap je het nog? Bij onze kat werkt het al twee jaar prima!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 23:14

Ja inderdaad (mijn 3 honden springen bijna op de aanrecht om het te jatten, maar meneer haalt er zijn verfijnde neusje voor op). De dierenarts had de easypill of het idee het door de vla te doen.

Lein82, ik ga dat voer eens bestellen, dankje.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:15

Oplossen in water en met een spuitje geven. Ik geef mijn kat zo zijn omega olie die hij echt pp geen andere manier vreet. Niet de meest vriendelijke oplossing, wel de effectiefste.

Spuit vullen, kat vangen, vasthouden bij nekvel anders kom ik niet eens in de buurt en hup gauw die spuit erin. Daarna even knuffelen en een snoepje om het goed te maken.
Hij houd nog steeds van me :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:15

Verpulveren en in het natte voer doen.. dat werkte bij onze kat wel goed

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:16

Gewoon in zijn bek doen. Even worstelen maar je wilt het risico toch niet lopen dat hij het pilletje niet of onvoldoende gedoseerd binnen krijgt?
Ik heb hier ook zo'n ninja turtle thuis omtrent pillen maar hij heeft geen andere keuze.
Hoe ik het doe:
Kat pakken, ik klem hem dan tussen mijn benen zodat je ook de pootjes op veilige afstand hebt
Bek open, net zoals hoe je een bit indoet, via de zijkant, pil erin,
kriebelen bij zijn slokdarm, snoepjes erin en daarna lekker even een beetje melk of iets zodat je zeker weet dat hij het doorslikt :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:16

Mijn katten vraten de easypill van de pil af...

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:24

Hier werkt niets. Behalve verpulveren en door iets plakkerig mengen. Vervolgens uitsmeren over de bovenkant van een poot. Dit vinden ze vies en ze zullen zich dus weer schoon likken.

Niet te dik smeren want zodra ze gaan schudden heb je het aan de muur hangen. Bij dun smeren gaat het goed :+

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:25

Elias93 schreef:
Hier werkt niets. Behalve verpulveren en door iets plakkerig mengen. Vervolgens uitsmeren over de bovenkant van een poot. Dit vinden ze vies en ze zullen zich dus weer schoon likken.

Niet te dik smeren want zodra ze gaan schudden heb je het aan de muur hangen. Bij dun smeren gaat het goed :+

:') creatief

Elias93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:31

DiantaM schreef:
Elias93 schreef:

:') creatief

Je moet toch wat.. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:32

Inderdaad op de poet smeren, dan likken ze het eraf.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:00

De vrouw waar mn zusje gaat voor de echo van het hart van de kat, gaf aan dat veel mensen het voeren van de pil fout doen. Zij liet een manier zien die je in je eentje makkelijk kunt doen en die voor de kat best oké is. Zal morgen eens YouTube raadplegen of ik een filmpje kan vinden. Die van haar moet ook 2 keer per dag een pil hebben.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:22

Ik gooide het ook achterover bij mijn ene kat. Kat met je elleboog klemmen tegen je aan en dan met die zelfde hand kaakje openen en met de andere hand naar binnen gooien en dan aaien over de keel totdat hij slikt.