Tandvleesprobleem kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Tandvleesprobleem kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 15:13

Hallo!
Eerst wil ik al zeggen dat ik volgende week gewoon weer netjes naar de dierenarts ga met mijn kat.
Ze is net klaar met een antibiotica kuur, was recent bij de dierenarts wegens een keelontsteking en een tandvleesonsteking (God weet hoe ze daar aan kwam).
Daar zagen we ook dat het tandvlees over de voortanden heen groeit.
Heel raar gezicht en de dierenarts had het enkel bijna alleen vaker gezien bij de achterste tanden en kiezen.
Nooit voortanden of enkel zelden, iig niet recentelijk.
Sowieso aan de ab welke nu dus klaar is maar toen ik net keek zag het er nog vreemder uit en lijken er een soort bobbeltjes op te komen.
De tanden zitten hier dus wel onder.

Afbeelding

Iemand een idee wat dit kan zijn?
Uiteraard gaat de gezondheid voor en melden we ons na het weekend weer bij de dierenarts.
Ze lijkt er niet last van te hebben nog en eet gewoon.

dierenfan

Re: Tandvleesprobleem kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:29

Zijn het soort zweertjes? Dan zou ik aan het calicivirus denken.

Tandvleeswoekeringen kan ook maar ken dat zelf enkel bij honden

Bij steeds terugkerende gebitsproblemen, zeker mochten er nog andere gezondheids klachten zijn met regelmaat??? Zou dan zelf ook even op kattenaids laten testen hoewel die test niet 100 procent betrouwbaar is. Mocht de kat verder nooit wat mankeren dan zou ik daar niet gelijk bang voor zijn. Best veel katten hebben al vroeg grote gebitsproblemen helaas.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:34

Die moeten eruit, als het forl betreft, grote kans dat het forl is. Dan hebben ze tandhalsleasies en daar groeit dan het tandvlees overheen. Er is maar 1 optie: naar een dierentandarts en gebits-röntgenfoto’s maken om te kijken hoe slecht het gebit en de wortels er aan toe zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:38

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:44

Staat ze nog op andere medicatie?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 16:53

Nee geen andere medicatie, heb haar nu precies 1 jaar vandaag en ze word dit jaar 3 (klein beetje geschat in het asiel.
Daarvoor zat ze 7 maanden in het asiel en ik begreep van een vriendin die daar werkt dat ze daar wel is behandeld tegen niesziekte.
Weet niet of dat relevant is.

Bij de dierenarts een week of 2 terug was ze heel beroerd en hebben we de ontstekingen aangepakt.
Ineens had ze het ook, vooral veel hoesten en daarom ging ik naar de da.
Daar aangekomen keek hij toevallig naar het gebit en zagen we dit.
Ook een tandvleesonsteking dus.
Ja eerlijk gezegd kijk ik niet heel regelmatig naar hasr tanden maar de laatste keer was er niets te zien.
Eerst dus een ab kuur voor haar keel en tandvlees en daarna zou ik verder kijken.
Hij heeft verder niet echt aandoeningen dingen genoemd nog die het zouden kunnen zijn.
Je ziet het op de foto niet maar als ik er dicht op kijk lijkt het wel beurs te zijn, wat roder en iets van een adertje wat er doorheen loopt of hoe ik het ook moet omschrijven.

Bedankt voor de tips, weet niet of hij röntgen apparatuur heeft maar ander bel ik direct na maandag mijn andere dierenarts die dat wel heeft.
Ken de aandoeningen die jullie noemen niet maar ga zeker even googlen.

Overigens is het van begin af aan geen bijzondere eter geweest. Heb heel veel brokjes geprobeerd en nu krijgt ze whiskas (ik weet het niet zo gezond) en meng ik er Hills oral nog wat doorheen en dat eet ze. Dus probeer steeds meer Hills te geven. Anders eet ze gewoon echt niet.
Natvoer krijgt ze soms zakjes san whiskas want andere pakte ze echt gewoon niet

Overigens ze komt niet buiten dus daar kan ze niets hebben opgelopen of zo.