Welke fietskar voor hondjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke fietskar voor hondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:12

Er zijn vast meer bokkers die hun hond vervoeren in een fietskar, wie heeft er tips?

Situatie
Ik pas 3 dagen per week op de hondjes van mijn ouders, als zij de hele dag werken. Op dit moment wonen we naast elkaar en gaat dat heel simpel, maar dit voorjaar ga ik verhuizen naar de andere kant van het dorp. Ik ben nog regelmatig bij mijn ouders omdat mijn pony daar ook staat en ons idee is nu dat als ik naar stal kom om de paarden te verzorgen (vrijwel altijd 's ochtends), ik gelijk de hondjes kan meenemen. Mijn ouders halen ze dan na hun werk weer bij mij thuis op.
So far so good, alleen ik rijd geen auto dus er moet ander vervoer komen. Een hondenkar voor achter mijn (elektrische) fiets lijkt me het handigst. De afstand is te lang voor ze om naast de fiets te lopen, zeker voor ons oudje van 13. We nemen uiteraard de tijd om ze er rustig aan te laten wennen, dat is waarom ik nu ruim voor de verhuizing al aan het rondkijken ben :)

Eisen
-groot genoeg voor twee hondjes, samen wegen ze 25 kilo
-gemakkelijk aan de fiets te monteren en er weer af te halen
-stevig; ik wil niet dat ze de boel afbreken als we een poes tegenkomen onderweg :Y)
-duurzaam; de fietskar gaat 3x per week gebruikt worden, zomer en winter
-budget rond de 250 euro

Vragen
-Welke fietskar raden jullie aan of af?
-Welke features van de fietskar die jij hebt vind je echt handig of juist onhandig?
-Ik zie dat er fietskarren zijn die je kan inklappen, bevalt dit of is het "gedoe" en gebruik je dit in de praktijk niet?

Alvast bedankt *\o/*

Billy

Re: Welke fietskar voor hondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:41

Ik heb een innopet sporty trailer de luxe, ik gebruik hem als buggy maar kan ook achter de fiets. Wordt compleet geleverd met fiets en wandelset

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:44

Ik heb ook een fietskar, van marktplaats afgehaald. Volgens mij van het merk Trixie.

Ik klap hem in als ik hem niet nodig heb. Ideaal.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:10

Ik volg even, heb interesse in een fietskar maar dan ook voor grotere honden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:46

https://www.bitiba.nl/shop/honden/bench ... kar/399726
Deze heb ik.
Kan zo'n 40kg aan. :)
Nadeel is dat hij geen zwenkwiel heeft, te breed is voor de voordeur en dat je een apart koppelstukje nodig hebt om de banden op te pompen.
Maar hij is makkelijk te demonteren, ligt stevig op de weg en is ruim zat om 1-2 honden plus bagage te vervoeren. :j

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:10

mijn tip is ga uitproberen!
wij hebben er 1 gehad en mijn vader nam een steen(tje) mee en kar klapte zo om. met gevolg hond wilde er nooit meer in.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 16:33

Ik heb een doggyride en die bevalt heel goed. Mag tot 70 kg in en dat rijd dan ook nog comfortabel als fietser. Makkelijk aan de fiets te hangen en er weer af te halen, en niet te breed dus ook op eventuele smallere fietspaden goed te gebruiken.

Hij is in te klappen maar daar ben ik zelf altijd te lui voor geweest. :P

Die van mijn kwam van marktplaats, en heeft al best wel weer wat kilometertjes over allerhande ondergronden gemaakt achter mijn fiets. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:32

Veel reacties al, dankjewel!

@Billy; had je een specifieke reden om voor die fietskar te gaan?

@mvdende: Inklappen gaat dus makkelijk bij de Trixie? Als in, makkelijk genoeg om 3x per week te doen?

@Lor1_1984; Welk nadeel ondervind je door het niet hebben van een zwenkwiel?
Dat hij niet door de deur past is en goede opmerking, het is wel erg praktisch als de kar door ons tuinhek (ongeveer de breedte van een deur) naar binnen past. Ik zal eens meten hoeveel ruimte we hebben als we bij het huis zijn binnenkort :j

@Pinkie87; Goeie tip. Heb jij suggesties waar je met meerdere soorten zou kunnen testen?

@Julius_juut; Dat klinkt goed :j Vooral makkelijk aan de fiets te hangen en niet te breed zijn wel echt grote pluspunten.

En in het algemeen; hebben jullie ook andere fietskarren getest? Heb je iets gevonden wat echt onhandig is (behalve wat Pinkie87 noemt over instabiel zijn) of iets aan je huidige fietskar wat je in de praktijk toch anders zou willen?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:37

Vnl dat hij toch minder makkelijk bestuurbaar is als je erachter loopt, dit valt goed te compenseren door je gewicht te gebruiken maar voor langere stukken is het niet prettig vind ik.
Achter de fiets 0 problemen overigens.
Hij is met wielen denk ik 90-95cm breed, ik kwam iig ruim meer dan die ong 1cm tekort toen ik hem gemonteerd mee naar binnen wilde nemen. :+
Door mijn poortdeur past hij net, maar de deuren vh huis zijn te smal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 17:44

Check, ik ga even goed meten binnenkort :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:18

Ik fok hondjes dus ik wilde een kar waarin ik een nest pups veilig kon vervoeren, naar de da etc. Iemand van onze club had deze kar, has er 3 volwassen jacks in en hij beviel me goed wat ik zag en voelde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:14

Dankje Billy. Drie volwassen jacks is ook ongeveer het formaat van onze twee hondjes. Eén forse jack en een Irish Glen of Imaal terrier.
In de omschrijving leek deze me wat klein maar als dit bij jullie goed past is het een fijne referentiemaat :j

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:22

Er passen ook 8 jack russell pups van 7 weken in :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:40

Ik zweer ook bij de doggyride,

Heb eerst een paar andere onbekende merken gehad maar vind ze veel minder degelijk en 1 gehad die echt heel makkelijk om ging in de bocht, dan heb je gelijk een hond met trauma.
Toen leende ik de doggyride van een vriendin en wat een verademing, ligt als een huis achter de fiets en met wandelen heb ik de wandelset erop en dat loopt echt super, liep met gemak de hondendriedaagse er mee, was ruim dertig km.
Gelijk voor een mooi bedrag via marktplaats een 1 x gebruikte voor een mooi prijsje gekocht.
Heb de grootste maar hondlief is te groot om erin te passen met z'n kop, dus zit lekker altijd met z'n hoofd eruit.
Heb daardoor wel de lachers op m'n hand, schijnt er nogal grappig uit te zien onderweg.
Heb hem met lekkers gekeerd dat het leuk is en nu springt ie er zelf gewoon in.
Zit ook bij stilstand kantelbeveiliging op.
Hond heeft beide enkels gebroken gehad dus gaat nu nog voor lange fietstocht in de kar, na operaties heel veel gebruikt zodat ie toch lekker eruit was naar niet teveel liep.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De gele had ik geleend, de rode is z'n eigen Ride

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:13

Dankje Tinkermuts! Na wat lezen her en der neig ik nu ook naar de doggyride, maar sta nog steeds open voor suggesties

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:59

De grote doggyride kan bij mij niet door de voordeur, de kleine is echt te klein.. Ik vind de sporty ideaal, ook veel makkelijker in te klappen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 17:22

Doggyride hier ook gehad voor herder en kruising bordercollie en een russel. Paste net :+ maar stevig ook met een spartelende herder blijft hij stabiel rijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:39

Bedankt voor de info weer :j Jammer dat hij niet door de voordeur past, ik zal eens meten hoe breed onze schuurdeur en tuinpoort zijn, maar als dat niet past is het een serieus minpunt. Ik wil niet op straat in en uitladen eigenlijk, liever binnen de afgezette tuin.

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:50

Wij hebben ook een doggyride voor onze Franse Bulldog. Gaat al 12 jaar mee en is nog steeds goed. Ligt stabiel achter de fiets en wandelt makkelijk als buggy. Ik heb ooit in Zeeland op vakantie een fietskar gehuurd. Dat beviel zo goed, dus toen aangeschaft.

Ik heb haar wel een tuigje aan in de wagen, want ik heb de voorkant altijd open. We zijn haar weleens kwijtgeweest en toen lag ze in de garage in de kar te slapen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 06:53

Mijn kar past gewoon prima door de poort, ze zijn niet extreem breed, en als ik hem in de schuur of huis wil hebben is ie met een tel ingeklapt.
Ik denk niet dat ie breder is dan de meeste andere karren.
Er zit een riem constructie in waar je de hond aan vast kan zetten zodat ie er niet uit springt

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 07:58

Ik heb ook een Doggyride! Tweedehands gekocht, de vorige eigenaar vervoerde er twee golden retrievers in :') Dat lijkt mij wat krap, maar mijn hond van 20 kg had zeeën van ruimte. Ik klapte hem wel altijd in, omdat ik niet echt ruimte had om hem binnen te zetten dus hij stond ingeklapt in de hal. Dat kost wel even tijd, maar als je er een beetje handig in bent is het zo gebeurd. De wielen kunnen er ook af, dan is hij nog kleiner. Bij mij paste hij wel door de voordeur trouwens, van een smal jaren '30 huis.
Ik vind hem heel fijn, kon er ook prima mee door de stad over smalle fietspaden fietsen. Ik heb hem nu niet echt meer nodig, hij is nu in bruikleen aan een vriendin.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 07:59

Hier past de doggyride ook gewoon door de deur.
Wij hebben er afgelopen week toevallig 1 aangeschaft voor onze bejaarde dame.
Hij ligt inderdaad heel stabiel achter de fiets en het niet snel om kunnen vallen was voor mij een doorslag gevend punt. Als hij blijft bevallen komt er nog een kleinere bij voor de andere hond om lange tochten te kunnen fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:29

Hmmmm, dat klinkt dan wel weer goed. Ziet een van jullie kans de doggyride te meten, op het breedste punt?
De meeste maten die ik online tegenkom zijn excl wielen en die maken hem toch wel wat breder lijkt.

Onze hondjes hebben beiden een speciaal tuigje waarmee ze in de auto aan de veiligheidsgordel gaan, die wilde ik ze in de kar ook aandoen eigenlijk, zeker in de zomer met een raampje open.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:39

Wij hebben er 2 van Croozer, een grote en een mini. In de grote passen met gemak onze 2 Jack Russells samen, in de mini kan er eentje. Beiden kunnen bij ons door de poort. We hebben ze al jaren, ik denk al 10 jaar ofzo. Onze Jacks kunnen nog weleens wild worden als ze een konijn zien, maar ook dan blijft de kar goed op de weg. Ik denk dat Croozer vergelijkbaar is met Doggyride.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:57

Update!

Inmiddels ben ik in het bezit van een Doggyride novel. Hondjes en ik zijn rustig aan het oefenen met kleine stukjes fietsen, rondje wandelen, en terugfietsen en tot nog toe vinden ze het fantastisch. De novel past ook prima door de deur hier, ik merk met mijn elektrische fiets nauwelijks dat de kar er achter hangt en is super makkelijk aan de fiets te maken en weer los te koppelen.
Nu zit er in dat laatste wel een nadeel; een gelegenheidsdief kan de kar zo loskoppelen en meenemen.

Daarom aan jullie de vraag; hoe zet je je fietskar op slot?

Ik heb gedacht aan een gewoon fietsslot en vastmaken aan fietsenstalling/hek/etc maar als ik zowel mijn fiets áls de kar wil vastzetten moet ik hem eerst loskoppelen en naast elkaar in de fietssenstalling zetten. Ik zou het, met twee stuiterige honden en dus mijn handen aardig vol, nog handiger vinden als ik de kar aan de fiets vast kan maken met een slotje ofzo. Iemand hier ideeën voor?
Borgpinnetje vervangen door een slotje heb ik geprobeerd maar ik kan tot nog toe niet de juiste maat vinden.