Hond doet raar, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Hond doet raar, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 22:34

Hey bokkertjes,

de hond van mijn ouders deed vandaag vreemd, ze hebben er een video van kunnen maken en maken zich nu nogal zorgen. Hij wordt in de gaten gehouden en bij herhaling wordt onmiddellijk de dierenarts gebeld.

Hij krijgt kwalitatief goed voer (JD Hills) heeft iets overgewicht maar niet drastisch, krijgt meloxidyl voor zijn Ed.
Heeft deze symptomen verder nooit eerder gehad, rest van de dag niks geks gebeurd, als het goed is niks raars gegeten en het hield ongeveer een minuut aan.

Mijn eerste gedachte was epilepsie, maar in de video lijkt het desondanks erg bij en goed te kunnen zien. Hij bewoog alleen zo met zijn kop.

Iemand die dit herkent?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:36

Is het geen begin van zoiets als dit:
https://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/ ... r-syndrome

Pas geleden een klant in de winkel die z'n hond had dit, vandaar dat ik er aan moest denken. Het filmpje op deze website is wel erger dan de klant liet zien. Hun dierenarts kwam hier ook niet 1-2-3- op. Hun hond is dan ook gewoon 'aanwezig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:44

Misschien een kleine Tia?
Hoe oud is de hond?

Femke_Tweety

Re: Hond doet raar, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:46

Dacht even aan gvs (geriatrisch vestibulair syndroom) maar daar zijn de symptomen meestal heftiger.

Wil het toch niet helemaal uitsluiten eigenlijk.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 22:47

Thanks Denies, lijkt er idd op, maar ik heb ook niet meer gezien dan het filmpje.

Een Tia zou kunnen, hij is 9 jaar oud.

Ik even kijken Femke, dank je!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:18

Onze hond had ook zoiets, en dat bleek een tia. 3 achter elkaar en uiteindelijk ingeslapen maar hou het even in de gaten.
Onze hond veranderde na de eerste tia. Hij begon meer te drinken en ging ineens schooien om eten en kwijlen, dat deed hij nooit want hij bleef altijd in zn mandje(we kwamen het toch wel brengen)
Ook ging het rechtuit wandelen niet zo heel goed meer na de eerste.

Hou het even in de gaten en bij twijfel naar de DA.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:08

Onze oudste reu van bijna 9 doet dit ook af en toe, die heeft duidelijke momenten van de weg kwijt zijn en andere dagen niets aan de hand.
Hij is tijdens het hoofd trillen niet bereikbaar alsof hij zich erg op iets concentreert en een moment later is hij er weer helemaal weer.

Heb dit aan de dierenarts voor gelegd en deze wist niet precies waar het van kwam maar verwacht dat een tia het veroorzaakt in combinatie met zijn hart problemen, hij lijkt het voornamelijk vaker te hebben als hij veel gedaan heeft, te druk is geweest zogezegd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:16

Ik heb destijds van de neuroloog in Universiteitskliniek begrepen dat tias bij honden extreem zeldzaam zijn en de meeste gediagnosticeerde TIA's waarschijnlijk iets anders zijn.
Veel dingen die een paar jaar geleden nog onder epilepsie werden geschaard krijgen nu zijtakken door de komst van de smartphone (mensen kunnen snel en makkelijk filmpjes maken), maar hij gaf ook wel aan dat veel aandoeningen nog onder "movement disorder" gezet worden, een soort zijtak van epilepsie.

Bij onze hond gingen we van GVS naar movement disorder, naar primaire epilepsie naar een chronische hersenvliesontsteking na 2 jaar dokteren. Het is nog een ontzettend grijs gebied.

Ik kan je vooral aanraden filmpjes te maken als het echt problematisch wordt je door te laten verwijzen naar een neuroloog als je dat wil. Wat vooral belangrijk is, is om de ogen in de gaten te houden (bewegen die op en neer en zo ja van boven naar onder of links naar rechts en is er een snelle en een langzame kant) maar het is echt nog een heel onbekend gebied.

xkuslaurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:02

misschien parkinson, epilepsie en tia zijn namelijk veel heftiger

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 17:26

Thanks voor alle tips! Het is sindsdien niet meer gebeurt, maar we houden het in de gaten. Mocht het nog een keer gebeuren dan doen we ons best dit op de film te zetten gaan we zsm naar de dierenarts. Mocht er verder nog iets gebeuren dan laat ik het jullie ook weten!

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:33

Van een tia krijgt een dier (mens ook niet overigens) geen ‘aanvallen’. Er zijn vele verschillende vormen en gradaties bij epilepsie. Dit zou best een focale epilepsie kunnen zijn. Zoals hierboven al gezegd, probeer zoveel mogelijk opnames te maken en een dossier te bouwen. Noteer datum/tijdstip/duur van de aanvallen en noteer ook of er eventueel iets bijzonders aan vooraf ging. Wanneer dit vaker dan 1x per half jaar voorkomt is het zeker reden voor verder onderzoek.

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:44

Mijn hond (labrador x herder) heeft dit van jong af aan soms gedaan. Soms een paar keer per week, soms maanden niet en soms ook heftiger als andere keren. Hij leek er zelf nooit last van te hebben en was ook nooit weg oid.
Van alles bijgehouden wanneer hij het deed, allerlei onderzoeken laten doen, maar nooit gevonden waar het vandaan kwam.
Hij is uiteindelijk 14,5 worden en we hebben hem in moeten slapen ivm alvleesklierontsteking (en ouderdom).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:51

Mijn vorige hond heeft ook wel eens iets gehad wat hier op leek. Maar....die at ook paddestoelen in het bos. En eigenlijk alles waarvan hij dacht dat het best te eten was :Y) . Dus ja dan loop je kans dat je vreemd kan doen. Zo te zien gaat het hier om een labrador en die hebben ook een hele “gezonde “eetlust.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:58

Voor zover ik het kan 'beoordelen' lijkt het neurologisch en iets waarmee ik zelf in zo'n geval zeker de DA zou bellen voor advies. Vanaf hier is het alleen maar gissen dat het ergens 'op lijkt' en je wilt juist zekerheid.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:10

Is het een optie het filmpje naar de DA te mailen zodat ze je kunnen vertellen of het slim is af te wachten of dat ze zouden adviseren toch even onderzoek te doen? Dan hoef je niet meteen met hem naar de praktijk te slepen, maar voelt het mss fijner dan gewoon "afwachten".

Zowel onze oudere kat (toen 18) als onze vroegere hond (toen 10) heeft soortgelijke verschijnselen gehad. De kat bleef er al heel snel in hangen, DA vermoedde tia en omdat hij inmiddels al zo op leeftijd was en hij alleen nog maar een hoopje ellende was gekozen voor inslapen en geen verder onderzoek. De hond heeft toen medicijnen gekregen voor 2 weken (weet niet meer welke, is jaren geleden, en heeft toen nog tot zn 14de blij rondgelopen en uiteindelijk overleden aan kanker.

Je schrijft in je OP dat je hem er wel goed bij vindt. Nu ken ik hem verder niet, dus weet niet hoe hij "normaal" is, maar eerlijk gezegd vind ik hem er niet bij. Hij knippert en kijkt, maar niet gericht en reageert ook niet constant op omgevingsgeluiden.

Sterkte en hoop dat het allemaal meevalt!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:13

Onze hond heeft dit af en toe in min of meerdere mate, kan toch wel een milde aanval van epilepsie zijn. Zou sowieso aan da vragen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 18:17

Thanks iedereen, ik geef het allemaal door aan de eigenaren, filmpje opsturen kunnen we inderdaad ook wel even doen, das een goeie, en die paddenstoelen... :roll: ehm, bijzonder waarschijnlijk ja. Stront eet ie ook, het maakt niet uit. Hij loopt ook weg als er ergens iets te vinden is.

Qua karakter is het een slome sul die zijn eigen ding doet, niet reageren hoort daar ook een beetje bij, en suffig om zich heen kijken. Ik mag het niet zeggen :p maar hij is echt wel wat dommig, sullig en dwarsig. Dus los van dat trillen en het niet focussen is er niks anders aan hem.