Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 11:12

*\o/* Jaja, na een dik jaar pauze zijn ze weer terug! *\o/* En ook weer live te volgen via de camera!

Voor wie het nog niet weet: Ik heb al een aantal jaar valkparkieten en kweek af en toe een nestje met hen.
Vorig jaar voorjaar stond dit ook in de planning, alleen hadden ze wat moeite gehad met de koude winter en vond ik ze niet in optimale conditie. Daarom heb ik toen bewust alsnog over geslagen. Niet veel later kwam er een zekere groene papegaai in mijn leven en had ik het daar even heel druk mee O:)

Maar dit jaar gaan we het opnieuw proberen! :D De bedoeling is om met twee koppels het avontuur aan te gaan. Mogelijk volgt daarna nog een derde koppel, maar dat hangt af van het weer. Ik wil namelijk niet dat ze met bloedhitte op het nest zitten. Dat zorgt voor stress bij mij en stress bij hen.

Na lang nadenken ben ik er eindelijk over uit welke 2 koppels het mogen gaan proberen.
Ik stel ze dan ook graag aan jullie voor! :list:

Angel Wings' Marabi
Marabi is een vierjarige clear pied bonte man, die het cinnamon gen vermoedelijk bij zich draagt.
Ik heb hem 4 jaar geleden gekocht, samen met zijn vader en moeder. Helaas is zijn moeder inmiddels overleden, maar zijn vader heb ik gelukkig nog altijd.

Dit was Marabi als babyvogel van 4 maanden oud, een verschrikt schriel kipje dat alles nog eng vond.
:(:)
Afbeelding

En dit is Marabi nu, 4 jaar later. Uitgegroeid tot een hele knappe vent! <3
Afbeelding

Vanaf de eerste krijs (ja, echt :') ) was hij tot over zijn oren verliefd op Dainty.
Zij is een bonte lutino bleekmasker-witmasker dame van 3.5 jaar oud en heeft duidelijk de broek aan in hun relatie :+

Angel Wings' Ain't She Dainty
Afbeelding

En zo slapen ze iedere nacht dicht tegen elkaar aan :+:
Afbeelding

Marabi en Dainty hebben 2 jaar geleden ook een nestje gehad. Ze waren beiden nog onervaren en deden het in eerste instantie super goed! Helaas kwam er eind april nog een flinke vorstnacht. Tijdens die nacht is Dainty toen ergens van geschrokken en van het nest af gegaan. Daardoor zijn hun 3 babies (van 3 weken oud, dus bijna in de veren) helaas doodgevroren. Ik ben daar echt weken ziek van geweest, en dan vooral voor de ouders. Ze deden het zo goed en opeens was het foute boel..
Ik wilde het vorig jaar opnieuw met hen proberen, maar Marabi had moeite met de rui en was niet in optimale conditie. Ik hoop dat ze dit jaar meer geluk hebben! <3

En dan het tweede koppel :) (Ik heb de voorkeur om altijd twee koppels tegelijkertijd te laten broeden zodat je bij problemen wat eitjes kunt overleggen in het andere nest. Daarbij kies ik dan vaak voor een ervaren koppel dat tegelijk met een onervaren koppel broed. Op die manier leren ze van elkaar.

Het ervaren koppel bestaat uit:

Angel Wings' Daiquiri

Daiquiri is een man van ruim 3.5 jaar oud. Daiquiri is bij mij geboren en een bonte witmasker met het lutino gen (wat voor 'albino's kan zorgen). Zijn ouders heb ik ook nog in bezit en zullen waarschijnlijk later dit voorjaar een nestje krijgen.

Dit was Daiquiri als kleine baby van 3 weken oud <3
Afbeelding

En dit is Daiquiri nu :+
Afbeelding

Afbeelding

Daiquiri is sinds zijn jeugd al tot over z'n oren verliefd op Mégan, met wie hij dus ook al 3 jaar een koppel vormt :)

Angel Wings' Mégan

Mégan is een vijf jaar oude gezoomde (ef) cinnamon opaline bonte dame. Daarnaast draagt zij ook nog het witmasker gen bij zich.
Afbeelding

Het gen voor gezoomd in combinatie met cinnamon zorgt ervoor dat ze in de zomer als een toverbal kan verkleuren :D
Mevrouw ziet er ieder jaar weer anders uit.
Afbeelding

En Mégan en Daiquiri vinden het heerlijk om elkaar urenlang te kroelen <3
Afbeelding

Dit koppel heeft 2 jaar geleden ook een nest gehad. Dat hebben ze echt super gedaan en met veel liefde en toewijding hun vier kleintjes groot gebracht. Het was echt een toverballen nest want alle kleintjes hadden weer een compleet andere mutatie. Ik ben dus benieuwd wat ze er dit jaar van bakken! :D

Deze twee koppels zitten momenteel in een aparte voliere zodat ze zich rustig kunnen voorbereiden en mijn andere valken niet kunnen kweken. De broedblokken hangen pas sinds gisteren, dus ik verwacht de aankomende twee weken nog geen eitjes (maar je weet maar nooit :+ ). Als ik het zo bereken zal de eerste baby niet voor half april geboren worden. Momenteel zijn ze nog druk bezig met uitzoeken welke broedblokken ze gaan gebruiken :D

Als alles goed gaat hoop ik uit deze twee nestjes wat jonge vogels aan te houden. Ik heb maar 2 zelfgekweekte vogels in mijn voliere zitten (waarvan eentje ook niet geschikt is om voor nageslacht te zorgen) en dat vind ik eigenlijk zonde :o Dat moeten er dus meer worden!

De livestream:

Momenteel hebben Mégan en Daiquiri het linker nestblok in gebruik genomen, terwijl Marabi en Dainty rechts zitten. Maar dat kan de aankomende dagen nog best omwisselen want ze vinden het erg leuk om bij elkaar te gaan buurten :+

En voor wie nog een kijkje in mijn andere voliere wil nemen, heb ik een paar weken geleden dit filmpje gemaakt waarbij al mijn valken voorgesteld worden :)


En gewoon omdat het kan, nog even een foto van mijn groene terrorist die vooral als mascotte functioneert O:)
Afbeelding

Volgen jullie mee?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-02-19 11:30, in het totaal 3 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:19

Oooh leuk krijg je weer ukkies? :D

Op hoeveel zit je nou totaal dan? 3 koppels valt wel mee in vergelijking met wat je eerder had toch?

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

horselover22

Berichten: 650
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: utrecht

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:21

ja ook ik volg weer mee
hihi gangster mango

en de regenboog is een kleur armer, een zonnevlam gedoofd. mijn boek heeft nu een hoofdstuk minder
ik heb in sprookjes nooit gelooft maar "er was eens" kreeg ineens zijn ware betekenis!! lieve lieve tadano R.I.P (+21-9-2012)
zal je nooit vergeten je was me allesie

Bruno mis jou ook nog steeds heel veel je gaat nooit meer uit me hart lieverd bruno_power_forever

Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:24

Ja ik volg weer :D

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

KirstenHorse

Berichten: 1282
Geregistreerd: 16-02-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:25

Jaa, de mooiste vogels van bokt! <3 Ik volg!

Nelis M2+1

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 11:26

laraxXxemma schreef:
Oooh leuk krijg je weer ukkies? :D

Op hoeveel zit je nou totaal dan? 3 koppels valt wel mee in vergelijking met wat je eerder had toch?


Ik heb er 17! Ze hebben allemaal een partner. Dat zijn dus 7 koppels en 1 trio :P
Maar met 2 koppels kan ik niet kweken, dus dan blijven er nog 5 over :j
Ik wil niet met allemaal tegelijk kweken, want dan heb ik zo'n 25 tot 30 babies die ik ook nog eens allemaal tegelijk tam moet maken :')
Dan doe ik het liever met twee koppels tegelijk en kan ik ze individueel meer aandacht geven :j

Wat leuk dat jullie allemaal nog volgen! :):) Ik was bang dat niemand het meer leuk zou vinden :o
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-02-19 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:26

Hier ook een volgster, hahaha mango *\o/*

:o I broke my heart in two,
one for me and one for you :o

Anoniem

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:46

Ik volg weer :D laat de alien invasie maar beginnen :D

RoosDeG

Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:50

Ik volg ook weer stilletjes mee!

wil je vaker mee genieten van de loonse en drunense duinen?? volg ons dan op Instagram:@turnerdeshinker :)

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:53

Wat leuk om een nieuw topic te zien! Ik ben een stille meelezen (ook bij het mango-topic) maar geniet van de updates :)

If someone betrays you once, it’s their fault; if they betray you twice, it’s your fault. -Eleanor Roosevelt

Mayasfrenk

Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:54

Ik volg ook weer mee!! Mijn opa en oma hadden altijd valk parkieten en ooit zou ik ook graag weer een volière willen ( hadden bij mijn ouders thuis altijd een volière met tropische vogels zoals nachtegalen, rijst vogels en nonnetjes etc.) Maar op dit moment is dat helaas nog niet haalbaar door andere projecten.....

Eloya

Berichten: 5149
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:59

jaa weer gestipt hoor vanonder mijn steen:P

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog : Dieke

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:09

wat leuk om een keer je valken te zien! vraagje.. zijn valken trouw zo trouw aan elkaar dat je 2 koppels bij elkaar kan zetten zonder dat ze gaan overlopen? :')

Lumi

Berichten: 4427
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:18

Ik volg ook weer :D


Nargles don't believe in you either!

• / • / • / •
There are still good people in this world. And if you can't find one, be one.

Smee__

Berichten: 9273
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:20

Jaaa leuk, daar zijn ze weer :D

[o]

JitskeJeldau

Berichten: 238
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:23

Ik volg ook weer stilletjes mee! Ik hoopte al op een nieuw volgtopic!!

A stranger is just a friend you haven't met yet!

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:41

Ik volg ookweer! Super leuk!

Came to you with a broken faith. Gave me more than a hand hold.
Fotografie: http://www.rilo-media.nl

Ianrowan2009

Berichten: 1487
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:46

Whhaaa wat leuk <3
Het Halo topic vond ik al fantastisch en dan nu ook een livestream!
Prachtige vogels!! <3

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:47

Ik volg ook, vind het echt super leuk om jouw enthousiaste verhalen over je vogels te lezen!

Karaat_the_newforest op Instagram

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 12:55

Wat leuk dat jullie allemaal weer volgen! *\o/*

Evelien4: In principe zijn valkparkieten hun hele leven monogaam, maar net als bij mensen maken ze heel soms wel eens een uitstapje :+ Er zijn bij valkparkieten zelfs ook stelletjes die uit 2 mannen of 2 dames bestaan :D Wat dat betreft zijn ze heel modern :+
De twee koppels waar ik nu mee ga kweken zijn heel monogaam. Eigenlijk zie ik in mijn voliere nooit dat er iemand vreemd gaat!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 25704
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:00

Mag ik ook komen volgen? Volg ook je Mango topic en begin vogels steeds interessanter te vinden! Leer er ook steeds meer over bij dankzij jou!

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1

Anoniem

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:05

Ik verheug me nu alweer op de baby-fotos *\o/*

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:08

Hahaa goed om te weten! :j

In je andere volière leven alle koppels bij elkaar? heb je dan niet veel kans op nestjes? of zijn ze maar een bepaalde periode vruchtbaar?

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:14

Leuk! Ik volg :D

Achterom
Berichten: 22980
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:18

Ik ook, mijn vader had vroeger ook valkparkieten. Leuke beestjes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 3 bezoekers