Merle gen bij border collie's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elsa1234

Merle gen bij border collie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 20:35

Hallo allemaal.
Ik had een vraagje. Ik zit al heel lang mee en iedereen is er verdeeld over. Nu weet ik het dus ook niet meer zeker. Op internet is er ook niet heelveel informatie over te vinden. Nou hier dus mijn vraag. Kan een bruine border collie waarvan 1 van de ouders Merle is het Merle gen dragen en overdragen? Ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze het wel kunnen dragen en andere zeggen dat het merle gen zo dominant is dat als de hond het draagt hij het dan ook zou moeten laten zien (uitzondering bij Sable) . Weet iemand van jullie hier misschien meer over? Ik ben van plan om een nestje te fokken met mijn stamboom border collie. Maar ik laat haar wel sws testen op wat ze draagt zodat ik dan bijv. Merle x Merle kan voorkomen. Het is meer dat ik gewoon al heel lang benieuwd ben naar het merle gen. Zou iemand mij hier mee kunnen helpen?
Groet Elsa

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:38

Citaat:
Kan een bruine border collie waarvan 1 van de ouders Merle is het Merle gen dragen en overdragen?

Als één van de ouders Merle is, dan is dit te zien en kan dit ook overgedragen worden bij de pups.
Wat ik van bijvoorbeeld dwerghamsters weet (ja daar hebben we ook merle, is wel even iets anders) kan merle niet gedragen worden. Je bent merle en dat is te zien, hoe miniscuul het ook kan zijn (bij hamsters kan het dan zelfs bij een slecht getekende merle om een paar sprietjes witte vacht gaan).

Dus in die zin zou ik niet denken dat een niet-merle hond een merle-drager kan zijn.

Ik ben wel benieuwd wat border fokkers daar over kunnen vertellen :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:49

Merle is dominant, dat houdt in dat het altijd toont als het aanwezig is. Dus een hond die het gen heeft zal het altijd tonen. Twee niet-merle dieren zullen dus geen merle nakomelingen geven.

Er zijn echter wel verschillende varianten, waarvan er 1 vorm wat minder opvallend is. Dat noem je cryptic merle. Die dieren zijn dus onopvallend merle en kunnen het ook doorgeven. Meestal geven ze hun eigen variant door, maar soms komt er door mutaties een andere variant nakomeling uit. Dus in dat geval kan het lijken alsof er opeens merle opduikt, terwijl de ouder eigenlijk gewoon merle is.

Dat laatste is ook wel waar dna testen belangrijk is, want je wil geen homozygote merles fokken. En met zo'n cryptic merle kan je onbewust toch een merle x merle combi maken.