Is een hond realistisch voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Is een hond realistisch voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 19:52

Hallo!

Al een hele tijd in twijfel of we het wel of niet moeten doen, open ik toch maar een topic en hoor ik graag jullie mening. Of het mogelijk is om een hond te nemen of dat het beter is om te wachten.

Onze situatie is als volgt:

Wij wonen in een redelijk ruim appartement (2 hoog), met 1 kat en komt deze zomer nog een kitten bij. Beide zijn niet gewend aan honden.

Waar ik mij het meeste druk om maak zijn onze werk tijden. Mijn vriend werkt 5 dagen in de week, lange dagen. Gaat 6u weg en is niet voor 6u thuis. Ik werk zelf in een 5ploegen dienst en heb wisselde dagen. De meeste dagen zal de hond dus niet lang alleen zijn. Nu heb ik uitgerekend dat ik gemiddeld 5x in de maand door de weeks een vroege dienst heb waardoor de hond dus wel lang alleen is. Dan ga ik uit van 8,5/9u.
Hier hoor ik ontzettend veel verschillende meningen over, de een zegt dat het makkelijk kan de ander vind het te lang. Kan dit voor max. 5x in de maand of is dit te lang?
Is een hond echt alleen ookal zijn er twee katten in huis? Voelt hij zich dan alleen? Is het eerlijk om hem zo lang zijn behoefte op te laten houden? Worden honden als ze alleen zijn in een kennel gehouden of is het mogelijk om onze eetkamer met een stuk ren af te zetten zodat hij meer ruimte heeft. (Ik noem maar wat, misschien wordt ik nu heel hard uitgelachen :D.)

Nu heb ik voor die 5 dagen gekeken naar een uitlaat service. Alleen heeft dat niet mijn voorkeur.

Ook vraag ik mij af welke hond dan het beste bij ons zou passen. Onze voorkeur gaat naar een grotere hond (Labrador, Rhodesian Ridgeback, Herder) maar is eerlijk om deze in een kleiner huis te houden? Of breken ze de boel af :D. We wonen in de buurt van mooie wandelplekken dus lange wandelingen zijn geen probleem.
Kunnen deze honden überhaupt wel met katten?

Wij hebben geen lift, hoe slecht is het voor een hond om trappen te lopen?

Ik hoor graag hoe bokt hier over denkt. Als ik iets vergeten ben hoor ik het heel graag!

BigOne

Re: Is een hond realistisch voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:57

Voor elke hond is trappen lopen slecht, vooral de grotere jongens als pup, daar word het ten zeerste voor afgeraden en tillen is er niet zo snel meer bij. En een pup vergt heel veel tijd en aandacht, die kunnen zeker geen vier a vijf uur alleen zijn.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:00

Ik vind rond de 9u veels te lang alleen voor de hond. Ook al is het maar voor 5x in de maand. In jullie situatie zou ik ook niet kiezen voor een pup/jonge hond.

Het is heel erg slecht voor de heupen van een hond om trappen te lopen. Een enkele keer is niet erg, maar meerdere keren op een dag. Geheid grote kans op HD, atrose e.d. Als ik in die situatie zat zou ik never en nooit een hond nemen. Zeker geen grote hond.

Een grote hond heeft ruimte nodig, maar geen balzalen. En hangt helemaal af wat je met het dier doet. Wordt hij ook lichamelijk en mentaal gestimuleerd (bijv iedere dag lekker naar het bos oid, of trainen met het dier, hersenwerken etc,)? Want dat hangt samen hoe ‘tevreden’ je hond is, ongeacht hoe groot de ruimte is.

Al met al.. in jou situatie, zou ik zelf geen hond nemen. Zeg ik; een honden liefhebber die al ruim 20 jaar honden in het gezin heeft en het zie als een verrijking. In jou situatie zou ik eerder een kat nemen. Mijn ervaring; maine coons zijn net honden en heerlijke dieren.

Maar goed. Ik kan je niet tegenhouden.

Trouwens; mijn honden zitten nooit in de bench. Ze kunnen door het hele woonkamer keuken e.d. Ik vind ook niet dat je een hond (of ieder ander dier mits mogelijk) moet beperken in hun ruimte als het geen toegevoegde waarde heeft voor alle partijen. Wat belangrijk is dat je een rust punt creëert en kijk naar wat de hond prettig vind. Dus; vind hij een mand fijn, of een donker hoekje in de vorm van bijv, een bench met open deurtjes. Sommige honden moet je ook leren om te rusten (dat is bench training. Niet om te voorkomen dat ze iets gaan slopen.). Honden willen ook, mits de band goed is en afhankelijk van het karakter van de hond, graag bij de baas zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:07

Je kunt ook overwegen de hond naar een dagopvang te doen, een creche voor honden.
Kennis van mij doet dit met zijn 4 honden! Bevalt prima, honden worden erg sociaal en krijgen veel beweging. Dan zou je evt. zelfs 2 kleinere (te tillen) honden kunnen nemen zodat ze samen kunnen optrekken. Volgens mij had hij een opvang met rittenkaart.
Je kunt het ook totaal verkeerd treffen als je hond veel gaat blaffen als hij alleen thuis moet blijven....

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:09

Ook ik zou niet kiezen voor een pup of je moet hem naar de dagopvang brengen of oppas zoeken

Ook voor een volwassen hond vind ik het te lang maar dan is een hondenuitlaatservice een oplossing

Echt zo lang alleen zitten zou ik dus persoonlijk echt afraden

Trap lopen is voor iedere pup slecht, zeer zeker voor de grotere rassen. En juist deze zijn al snel niet meer te tillen.

Wb grote vd woning maakt niet zo gek veel uit als je hem maar lange afstandswandelingen kan bieden als volwassen hond.

Een hond kan prima samen met een kat. Beetje opvoeding en begeleiding hierin. Hier wonen een kat, kanarie, konijn en twee labradors samen zonder problemen. Alleen onze jongste labrador van vijf jaar moeten we soms wat extra begeleiden want spelgedrag tussen kat en konijn wordt nog wel eens afgeblafd. Niet nodig en beetje sneu dat het spelen dan stopt. Anderzijds was zij wel degene die niet wilde dat toen het konijn zijn intrede deed de kat kwam kijken bij het konijntje gelijk. Ook wel weer lief

RoosMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:13

Voor een pup zeker, maar ook volwassen hond, is 8,5/9 uur veel te lang om alleen te zijn en het op te houden imo. 5x in de maand klinkt niet veel, maar is toch 1x in de week. Met uitlaat service zou dit misschien wel kunnen..
Traplopen is niet best, zeker niet voor pups en vooral grotere rassen. Daarnaast vind ik persoonlijk grote honden als jij noemt niet echt geschikt in een appartement. In mijn ervaring geeft een hond aan zich alleen te voelen zelfs met andere honden, dus ook met katten. Misschien iets minder dan helemaal alleen, maar nog is dat niet echt aandacht. Ik zou zeggen niet doen.
Ik denk zodra je zo'n kwestie op bokt moet vragen je van binnen eigenlijk het antwoord wel weet. :) Succes met de keuze!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:16

Nee, het is niet oké om een hond 9u alleen te laten zonder gezelschap. Voor die 5x per maand zou ik dan kijken naar dagopvang of een uitlaatdienst. Waarom heeft dat je voorkeur niet?

Mijn honden zitten max 6u alleen en dan zijn ze met twee.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:17

Leuk, goed dat je je zo orienteert! Wat ik zou willen aanraden is om eens een keer een week op een hond van iemand te passen, dan heb je veel beter inzicht van de impact op je leven. Ga je vaak naar vrienden, verjaardagen of de stad uiteten oid, houd er rekening mee dat een hond vaak niet welkom is. Dit 'alleen zijn' komt dus bovenop de uren die je wegbent voor werk, boodschappen, sporten etc. Wij zijn daarom helaas niet nog een keer aan een hond begonnen.

Vriendin van mij heeft hetzelfde en daar gaat de hond of naar de oppas of een uitlaatservice komt. Dat is een goede oplossing. Alleen thuislaten zo lang heb ik met mijn hond nooit gedaan en vind ik ook niet fair. De meeste honden kunnen wel gewoon los in huis tijdens je afwezigheid.

Trap lopen voor een grote hond is echt geen optie helaas.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:19

En nog even een aanvulling:mijn huis heeft open door policy. Ze kunnen overal naartoe en in en op liggen. Prima als je ruimtes wilt afbakenen maar steek hem niet uren in de bench

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:20

Als ik ga werken ( 3 dgn in de week) zit de hond alleen van 7.30u tot max 17.30u. Geen enkel probleem, hij heeft de compagnie van 3 katten en slaapt toch heel de dag. Als ik thuis ben slaapt hij ook heel de dag.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:34

Goed dat je advies inwint! :))
Ik zou zelf geen grote hond nemen in ieder geval in een (klein) appartement. Wat betreft het alleen laten van een hond is dat echt geheel afhankelijk van het type hond. Onze hond (labrador) kon je gerust een dag alleen laten, en die lag dan ook gewoon lekker te slapen met de kat in huis of in de tuin als je terug kwam. Maar er zijn ook veel honden die gaan piepen of blaffen als je weg bent en dan geven ze toch wel aan dat ze dat niet leuk vinden.

Persoonlijk vind ik eigenlijk ook dat een hond in de tuin moet kunnen. Maar als je aangeeft dat je er elke dag lange wandelingen mee kunt maken moet dat geen probleem zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:37

dromertje2 schreef:
Als ik ga werken ( 3 dgn in de week) zit de hond alleen van 7.30u tot max 17.30u. Geen enkel probleem, hij heeft de compagnie van 3 katten en slaapt toch heel de dag. Als ik thuis ben slaapt hij ook heel de dag.

Dat kan wel zo zijn maar een hond die alleen maar slaapt is of stokoud of niet gezond of zwaar afgestompt. Dus zeker niet aan te raden om zoveel weg te zijn bij een pup.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 20:42

Margee schreef:
Je kunt ook overwegen de hond naar een dagopvang te doen, een creche voor honden.
Kennis van mij doet dit met zijn 4 honden! Bevalt prima, honden worden erg sociaal en krijgen veel beweging. Dan zou je evt. zelfs 2 kleinere (te tillen) honden kunnen nemen zodat ze samen kunnen optrekken. Volgens mij had hij een opvang met rittenkaart.
Je kunt het ook totaal verkeerd treffen als je hond veel gaat blaffen als hij alleen thuis moet blijven....

Dagopvang heb ik nog niet aan gedacht. Daar ga ik eens naar zoeken. Alleen weet ik niet of ze blij worden als ik om 6u op de stoep sta om de hond te brengen :D

RoosMarije schreef:
Voor een pup zeker, maar ook volwassen hond, is 8,5/9 uur veel te lang om alleen te zijn en het op te houden imo. 5x in de maand klinkt niet veel, maar is toch 1x in de week. Met uitlaat service zou dit misschien wel kunnen..
Traplopen is niet best, zeker niet voor pups en vooral grotere rassen. Daarnaast vind ik persoonlijk grote honden als jij noemt niet echt geschikt in een appartement. In mijn ervaring geeft een hond aan zich alleen te voelen zelfs met andere honden, dus ook met katten. Misschien iets minder dan helemaal alleen, maar nog is dat niet echt aandacht. Ik zou zeggen niet doen.
Ik denk zodra je zo'n kwestie op bokt moet vragen je van binnen eigenlijk het antwoord wel weet. :) Succes met de keuze!

Ik vind deze laatste zin een beetje kort door de bocht. Als ik het antwoord al weet had ik het niet gevraagd.

Ladyson: we hebben al meerdere keren op andere honden gepast. En vroeger hebben wij ook een hond gehad, dat is het probleem niet. Het gaat meer om het traplopen en de tijd alleen. Bedankt!

Schuur_: opzich is de uitlaatdienst een hele mooie oplossing. Mijn vriend vind het alleen niet fijn dat er vreemde in huis komen. En ik vind het dan weer lastig in combi met de katten. Ik ben dan weer heel bang dat de deur niet goed wordt afgesloten en/of dat er een kat naar buiten glipt.
Daarom ook mijn vraag om een stuk af te zetten, een bench heeft ook niet mijn voorkeur. Ons huis is ook helemaal open dus hij zou overal heen kunnen.

Nu lees ik in jullie reacties dat vooral grote honden geen trap mogen lopen. Mogen kleine honden dit dan wel of die til je die dan op? Welke rassen zouden jullie eventueel aanraden maar waar wel lange wandelingen mee gemaakt kunnen worden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:44

Jack Russel, klein genoeg om op te tillen en aktief genoeg om heel veel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:51

Ik zou het eerlijk gezegd niet doen, het is niet eerlijk naar de hond. 8,5/9 uur is veel te lang, ook al is het maar 5 keer per maand. Een hond bedenkt niet 'oh het is toch maar af en toe', een hond leeft in het nu en zijn beeld van 'nu' is dat hij het gevoel heeft helemaal alleen te zijn. Katten zijn leuk maar in 9 van de 10 gevallen geen goede communicatie maatjes voor een hond.

Een hond dien je zeker in de eerste anderhalf jaar van zijn leven (pup tot einde puberteit) gewoon echt bij te staan. En natuurlijk moeten ze leren om alleen te kunnen zijn, maar ik vind 8,5/9 uur echt onverantwoord en daarom zou *ik* het nooit doen.

Traplopen is voor geen enkele hond goed, het is een veel te grote belasting op de spieren, pezen en gewrichten van een hond. Dus dat raadt ik ook af!

Zoals anderen het ook hebben gezegd, ik kan je niet tegenhouden. Maar mijn eerste gedachte bij dit topic was inderdaad ook 'als je de vraag moet stellen weet je het antwoord zelf ook al'.

Ik wil ook dolgraag een hond, niets liever. Maar mijn huis is daar gewoon niet geschikt voor, ik zou hem niet kunnen geven wat hij nodig heeft. En dan is dat echt heel jammer, maar als het niet eerlijk is naar het dier doe ik het niet.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:55

Ik zou persoonlijk ook geen grote hond nemen, ze hebben zoveel ruimte nodig. Heel veel kleine hondjes die prima veel en lang kunnen wandelen hoor, net wat ze gewend zijn. Wij hebben zelf een Boomer en Chihuahua ze kunnen heeeeeeel lang spelen en wel uren lopen. Maar vinden het ook heerlijk om lekker op de bank te liggen.

8 a 9 uur alleen vind ook wel erg lang, geen ouders of familie die in de middag hem of haar dan even eruit wil laten?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:02

Het zou kunnen, als je voor de dagen dat de hond lange dagen alleen is, oppas of dagopvang of uitlaatservice hebt.
Je zegt gemiddeld 5 x in de maand, dat is toch meer dan 1x in de week dat een hond lange dag alleen thuis zou zijn.

Als je een pup neemt, moet je toch zorgen dat er de eerste maanden altijd iemand thuis is.
Vanwege het zindelijk maken, en het heel langzaam aan aanleren van het alleen zijn.
Ook voor een herplaatser geldt dit, want die hebben weer tijd nodig om te wennen aan een nieuw huis, en daar opnieuw leren alleen te zijn.

Of het lukt op een appartement en of een hond niet de boel afbreekt, ligt vooral aan je zelf.
Gaan jullie genoeg met de hond doen, wandelen, activiteiten, sporten, trainen, spelen.
Heb je genoeg tijd om dagelijks genoeg tijd aan de hond te geven?

Heb je een oppas of oplossing achter de hand, voor het geval je hond niet alleen kan zijn en gaat janken/blaffen/slopen, en je boze buren op je dak krijgt die eisen dat de hond stil is?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:17

Ik sta te kijken van sommige rassen die worden aangeraden. Een jack russel op een flat, dat is nu echt vragen om ellende.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:17

Nee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:28

Een hond kan prima eens 8 of 9 uur alleen zijn, zeker als dat maar 5x in de maand is. Maar, als je de mogelijkheid hebt, laat je hond dan lekker mee gaan met een uitlaatservice. Hartstikke leuk voor de hond.
Katten en honden samen is een kwestie van wennen.
Succes met je beslissing en keuze!

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:35

Ik vind dat 9 uur alleen thuis zeker kan. Stel deze vraag op een Belgisch forum en iedereen zegt dat het kan. Op een Nederlands forum niet. Onze pup is 3 keer in de week 7,5 uur alleen en dan nog 2 dagen 4 uur. Als de hond daarnaast voldoende aandacht en beweging krijgt kan het zeker.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:38

Ik vind het sneu eerlijk gezegd, zo lang alleen....ook al zijn er katten.
En zo lang je behoefte ophouden wordt toch niemand vrolijk van?

Het gaat er niet om of het kan, natuurlijk kan het. Het gaat erom of het eerlijk is naar het dier.

Is het niet verstandiger te wachten? Misschien heb je over een paar jaar meer tijd?

Ik had zelf mijn eerste eigen hond pas op mijn 37e.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:39

Galaika schreef:
Ik vind dat 9 uur alleen thuis zeker kan. Stel deze vraag op een Belgisch forum en iedereen zegt dat het kan. Op een Nederlands forum niet. Onze pup is 3 keer in de week 7,5 uur alleen en dan nog 2 dagen 4 uur. Als de hond daarnaast voldoende aandacht en beweging krijgt kan het zeker.

Gelukkig denken niet alle Belgen daar hetzelfde over dan. :+

Ik vind het erg egoïstisch om je hond voor zo'n lange tijd alleen te laten. Je hond heeft alleen jou, tenzij je nu op een groot stuk land zou wonen waar hij samen met soortgenoten kan spelen, maar dat is nu niet het geval. Ofwel zorg je er dus voor dat hij op die dagen bij iemand terecht kan, of je neemt beter geen hond. Een hond heeft geen plezier aan 9 uur alleen zitten te niksen. Wanneer ga je de hond dan trouwens uitlaten? Nu klinkt het misschien leuk, maar als je na een zware werkdag thuiskomt en je moet nog koken, 'eventjes dit doen' en dan nog eventjes 'dat doen', dan blijft er niet veel tijd meer over voor de hond..

Ik vraag me af hoeveel tijd je naast deze 5x in de maand hebt om met de hond te wandelen? Hoeveel keer per dag en hoe lang?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:44

DezeNaam schreef:
Wanneer ga je de hond dan trouwens uitlaten? Nu klinkt het misschien leuk, maar als je na een zware werkdag thuiskomt en je moet nog koken, 'eventjes dit doen' en dan nog eventjes 'dat doen', dan blijft er niet veel tijd meer over voor de hond..

Dat is toch echt een aanname die nergens op gebaseerd is??
De hond is toch een bewuste keuze en niet een dingetje dat je er even tussendoor doet? Een hond kan toch juist ook fungeren als ontspanning (lekker een eind wandelen, verstand op 0), sport (hardlopen of fietsen met de hond) of hobby (naar een training met de hond)?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:48

Ik vind een hondje die je op kan tillen (ivm de trappen) prima kunnen hoor, zeker als jij uitlaatservice of dagopvang kan regelen. Ik denk dat 1 dag met de katten zitten prima kan, maar veel dagen is niet heel handig zonder opvang. Daarbij zou ik ook zeker geen pup nemen, dan kan je de komende maanden helemaal niet van huis :) En als je dan ook 's avonds nog lekker gaat wandelen, zal het heus wel meevallen :)

Voordat ik nu aangevallen wordt: Ik vind zeker niet dat een hond 4 dagen alleen moet zitten heel de dag.