Konijn drinkt een liter per dag

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Amber_anne

Konijn drinkt een liter per dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 08:29

Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen, we zijn bezig bij de da. Ik hoor gewoon graag van mensen of die nog ideeën hebben

Ik heb 4 dwerg konijnen, allemaal rond de 2 kilo. 2 rammen en 2 voedsters die eerst allemaal samen zaten. Een paar maanden geleden begon Frodo (ram) de andere ram aan te vallen en hebben we ze uit elkaar gehaald. Ze zitten momenteel in aparte kamers maar kunnen elkaar nog ruiken onder de deur door als wij thuis zijn.

Voor Frodo en de voedster hebben we een 1,5 liter bak water staan. Hier doen ze 24 uur mee en dan verversen we hem, meestal is die dan ook leeg.
Nou drinkt Frodo altijd al veel sinds we hem hebben maar is het met meerdere konijnen moeilijk te monitoren en de andere ram drinkt ook wel iets meer dan gemiddeld.
Echter sinds hij in de keuken zit blijft hij wel een paar minuten uit de bak drinken en dan keer op keer. Tevens is hij ook minder zindelijk geworden omdat die ontzettend veel plast.

Dinsdag ochtend heb ik urine naar de dierenarts gebracht en hier kwam niks uit behalve dat het bijna alleen maar water was. Hierop zijn we gister avond langs geweest met hem waar ze verder niks afwijkends kon vinden. Vandaag gaan we weer terug om bloed te laten prikken.
De dierenarts zei dat als er uit het bloedprikken niks komt ze het op EC gooit maar dat dit eigenlijk niet te testen is. Ook dat het eigenlijk geen aangeleerd gedrag kan zijn omdat konijnen dit niet doen.
Ik heb vanmiddag met een andere dierenarts een afspraak dus zal het nog een keer ter sprake brengen wat eigenlijk allemaal de opties zijn en hoe en of dit dan behandeld kan worden.

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft of tips heeft.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:34

Wij hebben een blind konijn en toen vroeg de dierenarts of hij veel dronk, veel drinken en plassen KAN op diabetes duiden.
Nu heeft ons konijn geen diabetes, maar alleen staar, maar ik moest er wel aan denken.

Succes!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:40

1,5liter water voor 2 konijnen vind ik al erg veel.

Maar ik heb het eerder gezien en kan wel gedrag zijn wat voortkomt uit stress.
Wat voer je verder allemaal?
Castreren is misschien een optie bij de ram of het uit de omgeving halen.
maar dan ook helemaal uit de buurt en kijken wat hij doet.
Heb je een foto van de leefomgeving en wat voor afleiding bied je ze?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:42

Ik vind die dierenarts een beetje kort door de bocht... Op deze site van een dierenkliniek staan veel oorzaken voor veel drinken bij konijnen. Hopelijk kan de andere dierenarts je wel helpen...

Leandra

Re: Konijn drinkt een liter per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:59

Er zijn wel degelijk testen voor EC bij konijnen. Zowel op bloed als op urine. Ik weet alleen even niet meer bij welk lab dat is. Wij doen vaker deze testen op de praktijk.

Ik zou ook laten kijken naar nieren en diabetes.

Succes met je konijntje!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 09:11

ellepel schreef:
1,5liter water voor 2 konijnen vind ik al erg veel.

Maar ik heb het eerder gezien en kan wel gedrag zijn wat voortkomt uit stress.
Wat voer je verder allemaal?
Castreren is misschien een optie bij de ram of het uit de omgeving halen.
maar dan ook helemaal uit de buurt en kijken wat hij doet.
Heb je een foto van de leefomgeving en wat voor afleiding bied je ze?

Ze hebben altijd hooi en krijgen af en toe wat sience selective of een bal gevuld met normale dierenwinkel mix. Verder elke ochtend groenvoer wat verschilt per week. Meestal paprika/witlof/wortel/tomaat/komkommer of een mix
Hij is gecastreerd en zit samen met een voedster.

Afbeelding

We liggen verder nog knaagspullen zoals wc rollen, takken en speeltjes

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 09:12

Leandra schreef:
Er zijn wel degelijk testen voor EC bij konijnen. Zowel op bloed als op urine. Ik weet alleen even niet meer bij welk lab dat is. Wij doen vaker deze testen op de praktijk.

Ik zou ook laten kijken naar nieren en diabetes.

Succes met je konijntje!

De dierenarts vertelde mij dat je kan testen op antistoffen of lichamen (weet niet meer precies) maar dat dat niet garandeerde dat die het op dat moment heeft. Ze hebben deze anti.... Ook als ze het al hebben gehad

Hoe testen ze de nieren ook via bloed?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:47

Even Utrecht bellen. Dat zien de echte konijnen experts. Wilhelmina Park.

De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:49

Ik vind EC wel aannemelijk. Onze konijnen hebben het allebei, de een heeft een hele erge aanval gehad met scheefheid etc. En de andere drinkt en plast ontzettend veel. Een kuur fenbendrops hielp. (We moesten het heel lang achter elkaar geven want als we stopte kwam het weer terug) ze was ook niet meer goed zindelijk en liet het veel lopen.
Het kan dus heel goed ec zijn, wel in de gaten houden of je konijn goed blijft eten en niet zieker wordt etc natuurlijk!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 10:00

Safiy93 schreef:
Ik vind EC wel aannemelijk. Onze konijnen hebben het allebei, de een heeft een hele erge aanval gehad met scheefheid etc. En de andere drinkt en plast ontzettend veel. Een kuur fenbendrops hielp. (We moesten het heel lang achter elkaar geven want als we stopte kwam het weer terug) ze was ook niet meer goed zindelijk en liet het veel lopen.
Het kan dus heel goed ec zijn, wel in de gaten houden of je konijn goed blijft eten en niet zieker wordt etc natuurlijk!

Wat vervelend om te horen

Hij drinkt hier altijd al veel en plast wel heel bewust en laat het dus niet zomaar lopen. Kan een kuur fenbendrops kwaad anders als ze geen ec hebben?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 10:03

Nabster schreef:
Even Utrecht bellen. Dat zien de echte konijnen experts. Wilhelmina Park.

Ik hou ze in mijn achterhoofd, ga vandaag bloed prikken dus kijken wat daaruit komt

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:41

Amber_anne schreef:
Safiy93 schreef:

Wat vervelend om te horen

Hij drinkt hier altijd al veel en plast wel heel bewust en laat het dus niet zomaar lopen. Kan een kuur fenbendrops kwaad anders als ze geen ec hebben?

Hier is het ook niet bewust dat ze het laat lopen, maar ik heb het idee dat ze dan als ze buiten het hok is het niet meer kan ophouden. (logisch als je zoveel drinkt en steeds moet plassen...) Best sneu want ze doet wel haar best.
Ik zou (in overleg met de DA natuurlijk) misschien een kuurtje proberen van fenbendrops. Ik denk dat het geen kwaad kan maar dan is het wel goed om de dierenarts hierachter te hebben staan. Wij moesten het altijd blijven geven zei ze, en dat klopte ook. Als we het een maand deden en stopte dan werd het weer steeds erger en was het binnen een aantal weken weer terug. Met de fenbendrops zag je een hele duidelijke verbetering. Dus wel het proberen waard?
Wij hebben het nu een half jaar gegeven en zijn nu weer gestopt en het gaat nu al een tijd goed!

Succes!!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 18:48

Net bloed laten prikken en daar was niks in te zien behalve een kleine verhoging in een van de leverwaardes maar dat heeft niks met ons probleem te maken.

Toch maar een kuur fenbendrops gekregen voor een maand en dat gaan we nu proberen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:04

Maar het konijn is verder niet ziek en heeft nergens last van? En de DA kan ook niets vinden? Lekker laten drinken dan.Ze krijgen wel voornamelijk droogvoer bij jou meen ik? Dan is het ook logisch dat ze veel drinken.Gewoon zorgen dat er altijd water is en je verder niet druk erover maken.Zo'n 60 jaar geleden beweerde men dat konijnen nooit zouden drinken. ik kwam wel eens bij mensen die een huiskonijn hadden,en die gaven ze geen water!Wel kreeg die voornamelijk groenvoer,anders was hij snel dood denk ik.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 19:11

De konijnen hebben idd de hele dag hooi maar krijgen elke ochtend groenvoer

Veel drinken en plassen is zeker een symptoom van ec dus behandel liever nu dan dat die andere symptomen erbij krijgt.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 22:39

Goed bezig met de fenbendrops! Ben benieuwd of het aanslaat! Succes

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 00:07

Safiy93 schreef:
Goed bezig met de fenbendrops! Ben benieuwd of het aanslaat! Succes

Dankjewel ben ook heel benieuwd, meet nu elke dag het drinken af dan kan ik precies in de gaten houden of het minder wordt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 01:26

Ik heb dit ook gehad met een ram maar daar kwam bij bloedprikken een behoorlijk hoge calcium uit. Die zijn we calciumarmer gaan voeren en ik heb m op de foto laten zetten. Hij bleek een grote niersteen te hebben, DA durfde hem niet te opereren gezien de daaraan verbonden risicos. Op het calciumarm eten heeft hij het lang goed/pijnvrij gedaan totdat ik zag dat hij daadwerkelijk pijn kreeg. In overleg met DA hebben we hem laten inslapen. Hij had overigens ook EC maar dat was onder controle op dat moment, in dit geval was de niersteen helaas de boosdoener.

Hopelijk gaat de kuur je konijn helpen TS ben erg benieuwd en zal voor je duimen! Geen idee of jouw DA ook calcium getest heeft maar zo niet is het wellicht een goede richting om verder in te kijken als de kuur niets uithaalt.

Uitnodigingscode VW9-UGC-4DB
Wat is het? Gratis app voor outlet kleding vergelijkbaar met Zalando Lounge, uitnodigingen zijn beperkt beschikbaar!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 02:20

Mars schreef:
Ik heb dit ook gehad met een ram maar daar kwam bij bloedprikken een behoorlijk hoge calcium uit. Die zijn we calciumarmer gaan voeren en ik heb m op de foto laten zetten. Hij bleek een grote niersteen te hebben, DA durfde hem niet te opereren gezien de daaraan verbonden risicos. Op het calciumarm eten heeft hij het lang goed/pijnvrij gedaan totdat ik zag dat hij daadwerkelijk pijn kreeg. In overleg met DA hebben we hem laten inslapen. Hij had overigens ook EC maar dat was onder controle op dat moment, in dit geval was de niersteen helaas de boosdoener.

Hopelijk gaat de kuur je konijn helpen TS ben erg benieuwd en zal voor je duimen! Geen idee of jouw DA ook calcium getest heeft maar zo niet is het wellicht een goede richting om verder in te kijken als de kuur niets uithaalt.

De faculteit heeft recent twee nefrectomiën (nier er uit dus) op konijnen uitgevoerd. Nu te laat voor de jouwe natuurlijk, maar het kan ook.
https://www.facebook.com/VBDUKG/photos/ ... =3&theater

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 08:34

Ik lees mee. Heb hetzelfde 'probleem' met mijn dwergkonijn. Hij heeft een paar jaar terug EC gehad en daarna is hij ontzettend veel gaan drinken. Ik heb er eigenlijk niks achter gezocht...

Second to the right, and straight on till morning

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 08:39

Mars schreef:

Ze hebben als het goed is gekeken naar de nieren. Iig wel naar blaasstenen en gruis. Ze belt donderdag dus ik zal het zeker vragen, dankjewel voor de tip

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-19 08:40

Neverland schreef:
Ik lees mee. Heb hetzelfde 'probleem' met mijn dwergkonijn. Hij heeft een paar jaar terug EC gehad en daarna is hij ontzettend veel gaan drinken. Ik heb er eigenlijk niks achter gezocht...

Apart om te horen dat het na de EC is gekomen. Hier zijn we aan het behandelen dus zal het laten weten als iets verandert

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie