Welke schrikdraadset voor op schutting voor katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Welke schrikdraadset voor op schutting voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 18:26

Wij zijn net verhuisd en helaas houdt onze kat huis bij de buren in de tuin. Dit willen wij absoluut niet en hebben dus besloten om onze tuin katproof te maken zoda de buren geen last meer hebben.
Ik wil graag van die schuine steunen op de schutting en daar schrikdraad door laten gaan, maar kan nergens echt een set te koop vinden die dit soort steunen heeft.
Iemand tips en tricks?

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:33

Domino_2006

Re: Welke schrikdraadset voor op schutting voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:06

Het ligt aan het soort kat of dit gaat werken. Mijn Noorse Boskat sprong zonder probleem door het schrikdraad heen. Zijn vacht zorgde er nml. voor dat de draad zijn huid niet raakte en er dus ook geen klapje stroom kwam. Heb alles dus verwijderd en een ren gebouwd.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 19:10

Wij hebben deels begroeiing op de schutting, dus het draad moet wel verder naar binnen staan. Vandaar dat ik van die steunen wil

Ik heb overigens 2 htk asielkatten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:13

Wij hebben een marterafweersysteem en dat werkt tot nu toe al jaren feilloos! Staat naar binnen gekanteld in een hoek van 90 graden met vier draden dicht bij elkaar. De ene draad is plus, de andere draad is min. De stroomkast hoeft dus ook geen aarde kabel, want zo werkt het systeem.

https://media.weidezaun.info/Artikelbes ... abwehr.gif

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 19:14

Aan 1 draadje heb je trouwens niks, omdat er kans is dat er dan geen goede aarde wordt gemaakt. Bijvoorbeeld omdat de kat op de schutting zit en deze te droog is, etc. Heb je met dat systeem wat ik net aanhaalde geen last van: altijd resultaat!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 19:37

Dat er minstens 2 draden moeten lopen weet ik idd :)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:08

Dat scheelt al :) kan wel eens een foto maken van hoe het er hier uit ziet. Ik heb gekozen voor dunne, zilverkleurige draden. Zit geen plastic door dus geleid goed en je ziet ze bijna niet. Dat vond ik zelf wel belangrijk, niet dat je zelf in zo'n Jurassic Park tuin zit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 20:36

Ja het moet geen luchtplaats van de gevangenis lijken idd :')
Krijg bij jouw linkje alleen een plaatje, heb je een ook linkje waar ik die set evt kan kopen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:37

Ik lees even mee,wil mijn katten graag buiten hebben,maar in mijn tuin houden.
Heb wel een flink lang stuk wat dan afgezet moet worden helaas.
Ben benieuwd hoe anderen het hebben :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:44

Ik heb het toen gekocht via Agrishop.nl

- De isolator plusmin met 4 isolatoren kostte toen 3,50 per stuk. Wij hebben ze gemiddeld op iedere schutting paal zitten (dus aan de randen van de schutting panelen qua breedte). In totaal had ik er 25 besteld, had ik er zeker genoeg.
- VOSS minipet petcontrol NV 100, 230V schrikdraad apparaat a 59,00 euro
- VOSS farming schrikdraad RVS metaaldraad 4x0,30, 100 meter a 0,15 per meter

Uiteindelijk hadden we bijna de helft van het schrikdraad over en een hoop isolatoren, maar daar konden we de achterbuurman nog blij mee maken.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:39

Wij hebben voor de schutting tussen ons en de buren een Velda Pond protector set gekocht. Die steuntjes zijn eigenlijk bedoeld om in de grond te prikken maar wij hebben ze bovenaan de gaaspanelen vastgemaakt met bindbandjes. En in elke spriet een extra gaatje geboord zodat we er een extra draad door konden doen. Dat setje was net iets meer als 50 euro en daar zat meer dan voldoende draad bij voor die 12-15 meter die we ongeveer hebben moeten afzetten. Onze Houdini is er 1 keer doorheen gebroken en dat was voordat we de extra draad hadden bij geregen. Hij kreeg wel een oplawaai en heeft het daarna ook niet eens meer geprobeerd. En dat voor een kat die er eerder werkelijk alles aan deed om uit de tuin te komen. Eindelijk rust voor ons!
Deze hebben we:
pond protector

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:55

Billy1970 schreef:
Wij hebben voor de schutting tussen ons en de buren een Velda Pond protector set gekocht. Die steuntjes zijn eigenlijk bedoeld om in de grond te prikken maar wij hebben ze bovenaan de gaaspanelen vastgemaakt met bindbandjes. En in elke spriet een extra gaatje geboord zodat we er een extra draad door konden doen. Dat setje was net iets meer als 50 euro en daar zat meer dan voldoende draad bij voor die 12-15 meter die we ongeveer hebben moeten afzetten. Onze Houdini is er 1 keer doorheen gebroken en dat was voordat we de extra draad hadden bij geregen. Hij kreeg wel een oplawaai en heeft het daarna ook niet eens meer geprobeerd. En dat voor een kat die er eerder werkelijk alles aan deed om uit de tuin te komen. Eindelijk rust voor ons!

Hoe hebben jullie die werkend gekregen? Ik heb die ook gekocht. Ik voel het wel, maar mijn kat lijkt het niet te deren. Als ik haar van de schutting of muur af pluk, dan voel ik het wel door haar heen. Mijn theorie is dat mijn kat (zonder mijn aanraking) geen verbinding met de aarde heeft (wat natuurlijk niet zo gek is op een niet geleidende schutting of muur). Maar bij jullie werkt het dus wel? Of hebben jullie van die extra draad een min draad gemaakt?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 01:02

Wij hebben een setje bij van cranenbroek gekocht. Speciaal ook voor dit doeleinde met alle benodigde spullen in een doos voor iets van €35. Werkt al 3 jaar naar volle tevredenheid. Eens in de zoveel tijd probeert de kat het nog eens en is dan gauw weer genezen :+ .

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 01:05

_Christina schreef:
Billy1970 schreef:

Hoe hebben jullie die werkend gekregen? Ik heb die ook gekocht. Ik voel het wel, maar mijn kat lijkt het niet te deren. Als ik haar van de schutting of muur af pluk, dan voel ik het wel door haar heen. Mijn theorie is dat mijn kat (zonder mijn aanraking) geen verbinding met de aarde heeft (wat natuurlijk niet zo gek is op een niet geleidende schutting of muur). Maar bij jullie werkt het dus wel? Of hebben jullie van die extra draad een min draad gemaakt?

Ijzerdraad over de bovenkant van de schutting spannen, zo dat het altijd contact maakt met de kat maar niet met het stroomdraad.
Vanaf dat ijzerdraad nog een draad naar beneden laten gaan en die de grond in laten gaan dmv een grondpin oid.
Op deze manier maakt de kat aarde en krijgt hij een tik, zonder niet want hout geleidt niet.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 01:23

lor1_1984 schreef:
Ijzerdraad over de bovenkant van de schutting spannen, zo dat het altijd contact maakt met de kat maar niet met het stroomdraad.
Vanaf dat ijzerdraad nog een draad naar beneden laten gaan en die de grond in laten gaan dmv een grondpin oid.
Op deze manier maakt de kat aarde en krijgt hij een tik, zonder niet want hout geleidt niet.

Zoiets zat ik inderdaad aan te denken. Maar dan als middelste draad en eventueel nog een extra draad eronder (zodat je dan +/-/+/- krijgt). Het zit niet overal aan de bovenkant van de schutting/muur/etc.

Omdat hout niet geleid, vraag ik mij dus ook af waarom het bij Billy1970 wel werkt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 02:38

Geen idee waarom het bij haar wel werkt.
Hier bleef de kat pas in de tuin na het aanbrengen van een aardedraad/ijzerdraad.
En dat terwijl ik alles netjes volgens de gebruiksaanwijzing had gemonteerd.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 07:12

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:33

Daphneeeej schreef:
http://catproofgardens.eu/nl/
Is zo iets niet een idee voor bovenop de schutting. Heb je geen gedoe met draadjes en stroom.

Heb ik toen ook voor gekeken maar dat is een hele dure grap!! En bij een aantal hoeken in onze tuin konden we dit ook niet goed aanbrengen. Draad is wat dat betreft wat makkelijker.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 08:37

Daphneeeej schreef:
http://catproofgardens.eu/nl/
Is zo iets niet een idee voor bovenop de schutting. Heb je geen gedoe met draadjes en stroom.

Dan moet je wel overal rechttoe rechtaan schutting hebben en dat hebben wij niet. Hij is bij ons een flink deel begroeid met klimop, iets verderop staan er 2 bomen vlakbij en nog iets verder begint de overkapping die schuin afloopt.
Wordt dus nog een uitdaging :')

Heb nu een set van Voss op het oog, maar die is tijdelijk uitverkocht

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:11

_Christina schreef:
lor1_1984 schreef:

Zoiets zat ik inderdaad aan te denken. Maar dan als middelste draad en eventueel nog een extra draad eronder (zodat je dan +/-/+/- krijgt). Het zit niet overal aan de bovenkant van de schutting/muur/etc.

Omdat hout niet geleid, vraag ik mij dus ook af waarom het bij Billy1970 wel werkt.

Voor een systeem los van de grond moet je een +- systeem hebben. Voor een weide (of voor een vijver) dient de grond als -.
Hout geleidt niet, maar water wel. Dus een weide (of vijver) systeem gemonteerd op een houten schutting werkt niet. Behalve als de schutting flink nat is, dan werkt het waterlaagje als verbinding met de grond.

Ipsiedipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:44

Ik lees hier even mee. Wij hebben geen katten maar willen de katten van de buren graag uit de tuin houden vanwege onze konijnen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 10:34

lor1_1984 schreef:
Geen idee waarom het bij haar wel werkt.
Hier bleef de kat pas in de tuin na het aanbrengen van een aardedraad/ijzerdraad.
En dat terwijl ik alles netjes volgens de gebruiksaanwijzing had gemonteerd.

Ik snap dat jij dat niet weet, die vraag kan alleen Billy1970 beantwoorden.

Sclimpre schreef:
_Christina schreef:

Voor een systeem los van de grond moet je een +- systeem hebben. Voor een weide (of voor een vijver) dient de grond als -.
Hout geleidt niet, maar water wel. Dus een weide (of vijver) systeem gemonteerd op een houten schutting werkt niet. Behalve als de schutting flink nat is, dan werkt het waterlaagje als verbinding met de grond.

En daarom vraag ik mij dus af of Billy1970 van die extra draad een min draad heeft gemaakt.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:59

Bij het kastje van de pond protector zit gewoon een aardpen dus die hebben we in de grond gezet. De draad die door de sprieten heen loopt, vormt een circuit. Elmo kreeg echt wel een oplawaai toen hij tussen de draden door glipte. Hij heeft lang haar en dat zagen we ook echt even omhoog komen. Ook probeert hij het nu helemaal niet meer dus het heeft zeker indruk gemaakt!

Edit: Het zit bij ons dus deels op een houten schutting en deels op een hek van gaaspanelen. De stokjes van de set waar de draad doorheen loopt, zijn van kunststof dus ik weet niet of dat nu zoveel verschil maakt, maar Elmo klom wel omhoog bij het gaashek gedeelte. Dat is van dat groene spul dus wel met een soort coating, niet van dat draadijzer of zo. Geen idee hoe het komt maar het heeft zijn werk gedaan.

Er is overigens ook nog een set van Velda, de garden protector, en die is voor bovenaan de schutting. Die is met isolatoren, kort en lang. Die wilden we eerst kopen maar dat was lastig met monteren op de gaaspanelen en het stroom apparaatje en zo waren verder het zelfde. Aangezien die garden protector dus wel speciaal voor boven aan de schutting was hebben we gegokt dat het dan met de pond protector ook wel zou werken. Wat dus zo is bij ons....

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:17

Gek dat het dan toch werkt, of dat gaas geleidt stiekem ondanks de coating. Ik heb 'm ook aangesloten zoals de handleiding suggereerde, dus met de aardpen. En zoals gezegd voel ik het wel. Misschien is mijn kat gewoon een harde tante :')
Ik ga (met mooier weer) wel een min draad tussen de plus draden klussen en die verbinden met de aarde. Eens kijken of dat helpt.