Poezenpil overwegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Poezenpil overwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:12

Hoi bokkers,

Sinds 2 jaar heb ik een 8 jarige poes van iemand overgenomen, niet wetende dat zij niet geholpen was. Kort erop begon zij krols te worden. Ze is enkel krols van januari tot en met juni, zo'n beetje 1 keer in de 6 weken, 10 dagen lang. Naast dat ze mij en al mijn buren wakker krijst, piest ze mijn hele huis onder, en is er letterlijk ziek van. Ze spuugt veel en valt er veel af. Na die 10 dagen komt ze gelukkig snel weer bij.

Waarom laat ik haar niet steriliseren? Ik krijg haar niet mee naar de dierenarts. Ze is een angstige poes, het is echt een knuffel, maar alleen op haar manier. Komt bij me liggen, maar ik moet niet proberen haar op te pakken, dan is ze weg. Ik ben nu 2 jaar bezig geweest haar vertrouwen te winnen, dat is voor een groot deel gelukt, maar ze blijft angstig. Ik heb vorige week nog een poging gedaan haar mee te krijgen naar de dierenarts. Na weken oefenen met stukjes kip in het mandje kreeg ik haar zo ver dat ze half het mandje in ging. Na een poging het mandje snel dicht te doen raakte ze volledig in paniek, schreeuwde moord en brand en begon overal te plassen. Ze was zo vreselijk bang en in paniek -O-

Ik heb heel wat katten gehad en moeten pakken, ook moeilijkere katten, maar zo bang als dat zij wordt heb ik nog niet eerder gezien.

Ik ben bang dat ik moet accepteren dat ze krols blijft worden. Maar het sloopt ons. Slapeloze nachten van het gejank, 10 dagen lang. In combinatie met mij gezondheid is het eigenlijk niet meer te doen. Daarnaast vindt ik het voor haar ook echt rot.

Nu heb ik over de poezenpil gelezen en ben ik absoluut geen voorstander i.v.m. de risico's. Toch voelt het alsof ik weinig keus meer heb.. zijn er mensen met ervaring met de poezenpil? Eten katten het makkelijk op door wat voer heen?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:14

Blijven oefenen. Stel ze wordt ziek dan moet ze ook naar een dierenarts kunnen.

Keet

Re: Poezenpil overwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:17

Overleg eens met de dierenarts wat er voor mogelijkheden zijn om haar te vervoeren. Wellicht kunnen zij met materiaal of medicatie te hulp schieten.

Heb je het mandje al in de huiskamer, gewoon als schuilplekje? Of misschien naast haar brokjes, zodat het een normaal object wordt?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:17

quera schreef:
Blijven oefenen. Stel ze wordt ziek dan moet ze ook naar een dierenarts kunnen.

Ja helemaal mee eens, heb dan ook een nieuw mandje gekocht die groter is met gaas langs de zijkanten wat ze minder eng vindt. Maar als ik zie hoe ver ik in 2 jaar gekomen ben, kan het nog wel jaren duren voor ik haar zover heb :+ Ik ben momenteel ziek, en kan die slapeloze nachten erg slecht hebben, zoek dus meer iets voor korte termijn. In die tussentijd blijven we uiteraard oefenen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:18

Keet schreef:
Overleg eens met de dierenarts wat er voor mogelijkheden zijn om haar te vervoeren. Wellicht kunnen zij met materiaal of medicatie te hulp schieten.

Heb je het mandje al in de huiskamer, gewoon als schuilplekje? Of misschien naast haar brokjes, zodat het een normaal object wordt?

Ik heb het mandje in de huiskamer, ze slaapt er ook in. Je moet alleen niet in de buurt komen, dan is ze al weg. Dit ben ik wel aan het oefenen, maar kost enorm veel tijd.

Ik heb de dierenarts gevraagd voor rustgevende middelen, zij gaven echter aan dat wanneer een kat echt in paniek is, dit niet gaat werken. Zij gaven ook geen andere oplossing helaas -O-

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:18

Een kat van kennissen van mij heeft 14 jaar zonder problemen de poezenpil gebruikt. Je kan dat sowieso wel tijdelijk overwegen. Misschien wordt ze op den duur wat tammer en kan ze toch mee naar de DA.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:20

Dat is jammer zeg, dat ze niet kunnen/willen helpen.

Poezenpil zou je voor de time being kunnen gebruiken en in de tussentijd bedaren haar hormonen misschien zodat je haar beter kan vervoeren?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:23

Is de DA ver van jou thuis? Misschien kan je proberen om ze thuis al te laten verdoven en dan naar de praktijk te gaan voor sterilisatie?
Geen idee of dit mogelijk is, ik zeg maar wat :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:25

Kun je haar niet thuis al sederen voordat ze naar de dierenarts gaat? Dat de dierenarts thuis komt voor sedatie?
Ik denk dat het even heel rot door die zure appel heen bijten is op dat moment, maar als ze dan gewoon geholpen kan worden is dat wel heel prettig.
Ik zou echt gek worden als mijn buren krolse katten hadden. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:25

Soms is het gewoon het karakter van de kat, wanneer je twee jaar bezig bent om ook maar iets voor elkaar te krijgen dan was het voor mij duidelijk. Mandje rechtop , leren handschoenen en dikke jas aan, kat in nekvel en naar de dierenarts. Dier voelt zich duidelijk ellendig door de krolsheid en wanneer je haar nu niet kunt vastpakken is het ook een strijd om die pillen er in te krijgen. Desnoods in overleg een pilletje voor lichte verdoving van te voren maar ik zou doorpakken.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:27

Rustgevend middeltje voor je met haar op pad gaat?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:27

poezenpil heeft als bijwerking tumoren, dus dat zou ik niet overwegen.

Je kan een implantaat overwegen, dat hielp bij onze kat niet, maar ongeveer de helft van de katten pakt het wel aan. Dat kan de dierenarts aan huis doen.

Andere optie is dierenarts aan huis laten komen met zon speciale prikkooi. Van je hart een steen maken, kat (laten) vangen (handschoenen aan! ) en in de kooi proppen. Dichttrekken, verdoving erin en mee naar de DA. (handig is als je iemand anders kan regelen om de kat te vangen, om te voorkomen dat ze bang wordt van jou.)
Je kan vragen om de kat verdoofd mee te nemen naar huis zodat ze thuis terug wakker kan worden (bij voorkeur in een bench oid, in halfwakkere toestand en paniek doen ze soms rare dingen.).

edit: dit hebben wij zo gedaan met onze hond, bij ons thuis verdoofd en mee met de dierenarts in de auto.
Opgehaald toen ze net wakker was (ivm risico narcose), auto in en naar huis en daar tot haar positieven laten komen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:27

Ik vindt het voor mijn buren ook nog vervelender dan voor mijzelf.. die hebben hier ook niet om gevraagd.

Ik heb inderdaad gevraagd of de dierenarts haar thuis kan sederen, het probleem is dat ze al weg is als er een vreemde binnen komt. Daarnaast kun je hier niet oppakken en vasthouden. Dan zou ik haar in een kleine ruimte moeten opsluiten en een dierenarts laten komen, met 2 man, die het ook niet erg vinden daarna helemaal open te liggen. Mijn dierenarts had daar weinig trek in, en dat begrijp ik wel..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:28

Misschien kan je een stichting voor zwerfkatten benaderen voor tips? Of kan je het eventueel tegen vergoeding via hun doen? Ze zullen wat meer ervaring hebben met verwilderde katten als een reguliere dierenarts. Misschien hebben ze ook wel vangkooien te leen. Dit is een lijst van verschillende stichtingen: http://www.zwerfkatten-nederland.nl/zwerfkat-melden/

Hier hadden we vroeger ook halfverwilderde zwerfkatten die we met vangkooien hebben moeten vangen. Ze zijn toen gewoon door onze eigen dierenarts geholpen. En die katten waren echt geen lievertjes :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:30

dierenartsen hebben zo een speciale draadkooi met een dubbel schot. Je kan vragen om die kooi te lenen, en ze voor de komst van de DA daarin te stoppen. (kwestie van een dikke jas met lange mouwen en glashandschoenen aan te doen, en snel zijn. grote handdoek over de kat en aan nek en staartvel optillen en zo in die kooi proppen).
als DA komt hoeven ze enkel maar de dubbele wand aan te trekken en spuitje erin te stoppen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:30

bigone, ik krijg haar niet te pakken, ik kom nieteens in de buurt meer zodra ze zo bang is, dan zou ik iemand moeten vinden die daar heel handig in is...

_Evelien, mijn dierenarts gaf aan dat dat hooguit wat versuft maar een kat in paniek daar doorheen gaat

Van mij mag het echt hardhandig hoor, het is tenslotte maar 1 keer, even de andere kant op kijken en doorbijten. Maar zelfs hardhandig krijgen wij het niet voor elkaar. Ik zou eens andere dierenartsen kunnen proberen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:31

Desnoods met een vangnet? opscheppen, net dicht, in de kooi, kooi dicht en kat eruit schudden?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:33

anne_bento schreef:
bigone, ik krijg haar niet te pakken, ik kom nieteens in de buurt meer zodra ze zo bang is, dan zou ik iemand moeten vinden die daar heel handig in is...

_Evelien, mijn dierenarts gaf aan dat dat hooguit wat versuft maar een kat in paniek daar doorheen gaat

Van mij mag het echt hardhandig hoor, het is tenslotte maar 1 keer, even de andere kant op kijken en doorbijten. Maar zelfs hardhandig krijgen wij het niet voor elkaar. Ik zou eens andere dierenartsen kunnen proberen!

Daarom zou ik proberen een vangkooi te regelen bij de dierenbescherming of een zwerfkattenstichting :j Zie mijn reactie hierboven. Daar zal ze uiteindelijk echt in gaan.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:33

vooral zelf niet bang zijn, ze komt wel bij je liggen? Dan heb je daar een punt dat je haar te pakken kan krijgen (en dan niet van hmm ik ga je pakken maar gewoon hup hand in nekvel en beethouden). En inderdaad vooral niet loslaten als je haar eenmaal heb. Kooi op zijn kant en hup kat erin. Neem er de tijd voor, en laat je niet afschrikken voor het geluid het gaat door merg en been dat gekrijs

Hier ook wel eens een uur voordat we weg moesten kat er in kunnen proppen. Je kan de kooi afdekken met een deken of iets het donker maakt ze rustig.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 26-02-19 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:34

Luca03 schreef:
Is de DA ver van jou thuis? Misschien kan je proberen om ze thuis al te laten verdoven en dan naar de praktijk te gaan voor sterilisatie?
Geen idee of dit mogelijk is, ik zeg maar wat :)

Is mogelijk als je dierenarts daarvoor openstaat.. Is bij mijn tante destijds met de kater gedaan.. Die vocht je de tent uit als je 'm op wilde pakken.. :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:35

Hier een ex zwerver zitten die ook niet geholpen was, maar ook niet bepaald benaderbaar/aaibaar. Haar hebben we gevangen ondanks alle stress, hop mee naar de DA. Ook eerder enten en chippen is op die manier gegaan, niet stressvrij maar wel belangrijk dat t gebeurt.
Ik zou er ook voor kiezen haar ondanks alles mee te nemen, evt kalmerende tabletten voor het vangen geven. Je kan het dan gelijk breed pakken, Bloed checken (afnemen voor/tijdens de sterilisatie.) gelijk een beetje van dat bloed gebruiken om te titeren en dan op maat te vaccineren, of zonder titeren vaccineren. heb je alles in 1 x gehad.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:35

Poezenpil zou ik niet aan beginnen. Kans op problemen is heel erg groot. Verklevingen in de baarmoeder en tumoren enzo. Maar als je de poezenpil er in kan krijgen, kun je haar ook iets kalmerende geven lijkt me. Zo hebben wij dat ook gedaan. Even contact opnemen met de dierenarts en die heeft echt goede middelen.
Ik lees net dat je dierenarts zegt dat dat niet werkt, dat is onzin. Er zijn genoeg middelen die je langere tijd kan geven, waardoor ze wat relaxter worden. Maar je moet ook niet verwachten dat het een makkelijke, handelbare poes wordt. En dat is gewoon even doorbijten. Mijn hart huilde ook toen ik onze poes in de houdgreep nam en haar in het mandje drukte, om van de krassen nog maar niet te spreken. Maar we hebben er zo'n andere poes door gekregen.
Het is gewoon even doorbijten, maar dan heb je ook wat.
En anders misschien even een andere dierenarts contacteren om te kijken naar de mogelijkheden?

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:37

Heel verhaal getypt zie ik net dat dat niet meer van toepassing is :+
Wat mij als optie nog in het hoofd komt is bij het asiel of bij een stichting een levendval lenen. Ziet er niet heel aardig uit maar de kat houdt er officieel niks aan over en jijzelf ook niet omdat je geen opgefokte kat met blote handen hoeft op te pakken. Het liefst dan ook kijken voor een levendval met de mogelijkheid de kat tegen de wand te kunnen drukken zodat ze er bij de dierenarts niet uit hoeft voordat ze slaapt.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:43

Bedankt voor alle reacties! Moet ze even rustig doorlezen :)

Overigens was het wel al geregeld dat ze zelf oplosbare hechtingen zou krijgen zodat ik in ieder geval niet terug hoefde voor hechtingen en zouden ze haar onder narcose al terug in de reismand leggen zodat ze suf mee naar huis kon. Maar goed, zo ver is het dus niet gekomen helaas.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:51

Waar woon je?
Ik heb veel ervaring met verwilderde/hele bange katten vangen en wil je best helpen. Het zal zeker stress geven maar beter 1x stress en dat ze gelijk geholpen en na gekeken kan worden lijkt me :) mocht je niet in de buurt zitten kan je ook het plaatselijke asiel/dierenambulance om een vangkooi vragen. Die klapt dicht als ze naar binnen lopen om voer te pakken.