Kat: wat is nou echt goed (én smakelijk) brokvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Kat: wat is nou echt goed (én smakelijk) brokvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 11:57

Onze poes Pluk van 12,5 is afgelopen week geopereerd. Ze had twee melkkliertumoren welke, godzijdank, niet uitgezaaid waren. De hele melklijst en de lymfeklieren zijn weggehaald en ze maakt het nu naar omstandigheden, best goed. Wel een flink aantal hechtingen!

Ik heb vooraf bloedonderzoek laten doen en een röntgenfoto laten maken. Op de foto's was te zien dat ze helemaal netjes in orde is en alles zit waar het moet zitten. Uit het bloed kwam dat ze (zeker voor haar leeftijd) kern- en kerngezond is. Dat laatste verraste me, want ze was de laatste tijd een beetje aan het kwakkelen. Ze zat niet meer zo mooi in haar vacht, gaf vorig jaar zomer regelmatig over en zeurt vaak om eten. Dat laatste doet ze vooral als we binnenkomen. Ik wijt sommige dingen maar aan de tumoren.

Ik wil haar graag in de laatste jaren van haar leven een mooi en gezond leven geven. En dus ook zo gezond houden zoals ze nu is. Omdat ze vaak zeurt om eten en begon over te geven, ben ik me gaan verdiepen in ander voer en dat is de laatste maanden super goed uitgepakt.
Alleen: het gezeur blijft. Pluk is altijd al een moeilijke eter geweest, maar het wordt eigenlijk steeds erger. Ik merk heel erg dat als er nieuwe brok is, ze dat de eerste twee dagen heel graag eet en daarna wordt het rap minder. Ik ben gaan afwisselen met kleine zakjes proefvoer maar heb nog steeds het juiste niet gevonden.
Bij de dierenwinkel begint het me een beetje de duizelen. Er is zo ontiegelijk veel keus. Ik krijg goed advies maar heb dus nog niet wat ik moet hebben.

Ze eet nu Hills omdat ik dat van de dierenarts (maand van het gebit) heb gekregen.
Sams Field was in het begin een hit, nu niet meer. Edgar Cooper ook niet, terwijl dat iets langer goed ging dan de twee dagen. Royal Canin was het ook gauw mee bekeken.
Stuzzy eet ze ook matig.
Pluk krijgt dagelijks ongeveer 30 gram nat voer van Almo Nature en dat gaat áltijd op.

Mijn voorkeur gaat uit naar voer zonder granen en het liefst biologisch, maar dat laatste is geen must.
Wie kan me goed adviseren? Het gezeur ben ik inmiddels wel aan gewend, ik vind het belangrijker dat ze een brok heeft die ze goed eet en blijft eten.

Afbeelding

Keet

Re: Kat: wat is nou echt goed (én smakelijk) brokvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:01

Mijn katers doen het het beste op Orijen :) de kat&kitten variant en de Fit&Trim variant.

Gaat er met smaak in :) als ik eens een ander merk probeer zitten ze echt te wachten tot ze wat anders krijgen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:07

Ik geef sinds kort Orijen en daar zijn ze helemaal weg van. De kat die het krijgt is een lastige eter en lijkt een allergie te hebben omdat hij bij ander voer toch regelmatig over geeft. Controle bij DA wees niets geks aan dus nu voer zonder granen wat erg goed gaat.
Daarvoor was ik ook tevreden over Yarrah, krijgt nog steeds het natvoer van Yarrah :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:09

Effe volgen. Ik heb altijd peperduur voer voor mijn katten wegens obesitas-kater met af en toe nierproblemen, dus ga altijd voor een versie met urinary care in. Ben ik tevreden van, mijn kat valt niet af maar die hoop heb ik al lang opgegeven. Maar ze wordt in ieder geval niet zieker.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 12:11

Yarrah heb ik zien staan, nog niet geprobeerd. Ik vind het jammer dat daar geen 4- of 500 grams zakjes van zijn, dan kan ik het een week proberen.

Orijen nooit van gehoord. Ga me er zeker even in verdiepen, wat valt bij jou onder lastige eter?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:29

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:34

Heb je het over natvoer of droogvoerbrokjes?
Ik geef die van mij beide.

Van het droogvoer heb ik ook een poos moeten zoeken en uiteindelijk zijn we gesetteld voor het merk One (?). Als ik merk dat ze haar favoriete smaak (zalm) niet meer zo goed eet, wissel ik het af met een ander smaakje van hetzelfde merk. Merk dat ze die afwisseling af en toe nodig heeft. Alleen inderdaad wel jammer dat er wel iets van granen inzit, maar ja, ze eet het en doet het er super op.

Qua natvoer kan ik haar bijna alles geven, alleen bij whiskas merk gaf ze regelmatig over. Bij Felix of zelfs het aldi/lidl merk zijn er absoluut geen problemen (al krijgt ze die laatste bij mij (bijna) nooit).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:44

neile schreef:
Effe volgen. Ik heb altijd peperduur voer voor mijn katten wegens obesitas-kater met af en toe nierproblemen, dus ga altijd voor een versie met urinary care in. Ben ik tevreden van, mijn kat valt niet af maar die hoop heb ik al lang opgegeven. Maar ze wordt in ieder geval niet zieker.

hier idem met een kat(en omdat ze allemaal samen eten,dus alle katten)

sinds kort bestaat er hill's C/D urinary care reduced calorie(wij geven nog de 'no stress' variant daarvan omdat de poes met blaas- en nierproblemen een enorme stress-kip is).

geen idee of het veel uitmaakt,het bestaat nog maar net,ik denk dat onze katten het nu 1 week eten.
ze vinden het allemaal super lekker,dus qua smaak boet het alvast niet in.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:44

Jemawi schreef:
Yarrah heb ik zien staan, nog niet geprobeerd. Ik vind het jammer dat daar geen 4- of 500 grams zakjes van zijn, dan kan ik het een week proberen.

Orijen nooit van gehoord. Ga me er zeker even in verdiepen, wat valt bij jou onder lastige eter?

Lastige eter hier is eten laten staan ondanks dat ie duidelijk trek heeft. Hij gaat dan het eten van de andere kat eten die speciaal voer vanwege blaasgruis heeft, maar dit eten kotst ie minstens 1x per dag weer uit (al dan niet bijna verteerd).
Huidige voer is ie weg van, wordt direct opgegeten en de ander mag er niet bij. Yarrah at hij ook goed, maar toch vaak overgeven.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:59

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:12

Is haar volledig op natvoer overzetten geen optie?

Wij gaven 200g animonda carny en daarnaast nog 30-40g rc sensible 33 afhankelijk van hoe ze op gewicht bleef. Enkel het natvoer is op zich goed genoeg, mits er compleet op staat en niet aanvullend. Dit heeft te maken met de toegevoegde vitamines en mineralen en hoe goed het voer in balans is.

Rc 33 is gekozen vanwege uitmuntende smakelijkheid en het hoge eiwitgehalte. De zakjes beginnen bij 400g.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:21

Keet schreef:
Mijn katers doen het het beste op Orijen :) de kat&kitten variant en de Fit&Trim variant.

Gaat er met smaak in :) als ik eens een ander merk probeer zitten ze echt te wachten tot ze wat anders krijgen

Ik voer mijn kat nu Royal Canin/IAMS maar ben niet tevreden over het aandeel eiwit.
Klopt het dat Orijen zo duur is :wow: ? Ongeveer 2x zo duur als wat ik nu voer als ik deze site mag geloven https://www.medpets.nl/orijen-whole-pre ... c=2-62-224

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:21

Die van mij eten Purizon; geen granen en hoog vleesgehalte. Alle smaken worden met veel plezier gegeten. In het verleden heb ik ook weleens wat anders geprobeerd maar dan zie ik wat betreft smaak echt verschil terwijl ze verder geen moeilijke eters zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:22

lissisanne schreef:
Keet schreef:

Ik voer mijn kat nu Royal Canin/IAMS maar ben niet tevreden over het aandeel eiwit.
Klopt het dat Orijen zo duur is :wow: ? Ongeveer 2x zo duur als wat ik nu voer als ik deze site mag geloven https://www.medpets.nl/orijen-whole-pre ... c=2-62-224

Ik kocht het altijd bij zooplus 2 zakken voor 100 euro. Nu bij Van Noord Diervoeders in Amstelveen 2 zakken voor 105 euro. Goedkoper als bij Medpets.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:25

Ik kan het voer van specific aanraden. Is ontwikkeld in samenwerking met dierenartsen, dus zeker gezond en verantwoord! zit geen rommel in en ze hebben een hele hoop verschillende varianten afgestemd op de verschillende benodigdheden. Ik vind de brokken zelf een beetje sterk ruiken, maar ik heb mijn kat nog nooit zo snel op haar eten zien duiken sinds we over zijn gegaan op deze brok.

https://dierapotheek.com/merken-dierapotheek/specific

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:27

Een voer is pas goed als je kat het er goed op doet. Ik heb zelf een grote voorkeur voor Orijen of daarna een andere brok met een hoog vleespercentage. Helaas krijgen mijn katten daar diarree van en doen ze het wel heel goed op Royal Canin.

Ze krijgen nu dus de Noorse Boskat variant vanwege de grote brok en vorm. Zijn goed op gewicht, gezond en actief. Maar als ik naar de ingrediënten kijk is het niet mijn eerste keus...

Mijn hond werd moddervet van Orijen, hoe weinig ik haar ook gaf. Dus ook voor haar werkte het niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:30

Jessix schreef:
Een voer is pas goed als je kat het er goed op doet. Ik heb zelf een grote voorkeur voor Orijen of daarna een andere brok met een hoog vleespercentage. Helaas krijgen mijn katten daar diarree van en doen ze het wel heel goed op Royal Canin.

Ze krijgen nu dus de Noorse Boskat variant vanwege de grote brok en vorm. Zijn goed op gewicht, gezond en actief. Maar als ik naar de ingrediënten kijk is het niet mijn eerste keus...

Mijn hond werd moddervet van Orijen, hoe weinig ik haar ook gaf. Dus ook voor haar werkte het niet.

Die van mij krijgen onbeperkt. Waren op de Kat&kitten stevig maar op de Fit&Trim mooi slank :) is een vrij nieuwe variant van Orijen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:32

Jemawi schreef:

Yarrah kan je proefzakjes aanvragen op de website :). Mijne zijn zojuist overgestapt naar Purizon. Vis en Lam en Vis vallen erg goed in de smaak. ik heb mijn katten altijd Royal Canin voor de zeer kieskeurige kat gegeven. Vonden ze echt heerlijk, en mijn kat verrekte het om iets anders te eten. Tot ik purizon probeerde. Mijn kater vind het echt heerlijk, en onze nieuwe kitten ook. Er staat bij mij altijd onbeperkt voer.

Heel sterkte trouwens met je poezendame. Ik heb mijn poezendame 7 maanden geleden moeten laten inslapen nadat ze melkkliertumoren heeft gehad. Ze heeft na de operatie nog 2 jaar mogen leven, maar nu was het echt op. |(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:32

Keet schreef:
Jessix schreef:

Die van mij krijgen onbeperkt. Waren op de Kat&kitten stevig maar op de Fit&Trim mooi slank :) is een vrij nieuwe variant van Orijen

Dat van gewicht ging over mijn hond. :) Mijn katten krijgen diarree van Orijen, dus daarvoor is het gewoon geen optie meer. (dat ben je heel snel zat met langharige katten :') )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:35

SEtequila schreef:
Ik kan het voer van specific aanraden. Is ontwikkeld in samenwerking met dierenartsen, dus zeker gezond en verantwoord! zit geen rommel in en ze hebben een hele hoop verschillende varianten afgestemd op de verschillende benodigdheden. Ik vind de brokken zelf een beetje sterk ruiken, maar ik heb mijn kat nog nooit zo snel op haar eten zien duiken sinds we over zijn gegaan op deze brok.

https://dierapotheek.com/merken-dierapotheek/specific

Citaat:
Tarwe, maïseiwit, aardappeleiwit, rijst, vismeel, eieren, cellulosepoeder, dierlijk vet, mineralen,bietenpulp, gehydroliseerd gisteiwit, methionine, plantago psyllium husk, vitaminen en spoorelementen, taurine, zonnebloemolie, Yucca extract. Antioxidanten: door de EU goedgekeurde toevoegingen: BHA, BHT. Bevat geen synthetische kleur- en smaakstoffen.

https://dierapotheek.com/specific-adult-fxd-2-kg

Citaat:
Tarwe, maïseiwit, vismeel, eieren, aardappeleiwit, rijst, cellulosepoeder, dierlijk vet, mineralen, gist, bietenpulp, gehydroliseerd gisteiwit, plantago psyllium husk, vitaminen en spoorelementen, taurine, zonnebloemolie, Yucca extract. Antioxidanten: door de EU goedgekeurde toevoegingen: BHA, BHT. Bevat geen synthetische kleur- en smaakstoffen.

https://dierapotheek.com/specific-neute ... ng-fnd-2kg

Nou nou......
Als ik dit vergelijk met Orijen:
Citaat:
Ingrediënten: Vers kippenvlees (18%), vers vlees van kalkoenen (7%), verse hele eieren (5%), vers kippen lever (5%), verse hele bot (4%), verse hele haring (4%), verse kalkoen lever (4%), verse kippen harten (4%), verse kalkoen harten (4%), vers kippen nekken (4%), kip (gedehydrateerd, 4%), kalkoen (gedehydrateerd, 4%), hele makreel (gedehydrateerd, 4%), hele sardientjes (gedehydrateerd, 4%), hele haring (gedehydrateerd, 4%), kippenvet (3%), hele rode linzen, hele groene erwten, hele groene linzen, hele kikkererwten, hele gele erwten, lensvezel, hele pintobonen, hele witte bonen, kippenkraakbeen (gedehydrateerd, 1%), haringolie (1%), kippenlever (gevriesdroogd), kalkoenlever (gevriesdroogd), verse pompoen, verse hele courgette, verse hele pastinaak, verse wortels, verse hele rode appels, verse peren, verse boerenkool, verse spinazie, verse snijbiet, vers wortelloof, bruin zeewier, hele cranberries, hele blauwe bessen, hele saskatoon, cichorei wortel, kurkuma, melkdistel, klis wortel, lavendel, heemstwortel, enterococcus faecium, rozenbottels.

https://www.eko4petz.nl/a-29597525/orij ... escription

Dan geef ik toch liever iets waar de eerste (en grootste) ingredienten dierlijk zijn en geen granen.
Kan in het door jou aangeraden voer alleen vismeel en dierlijk vet ontdekken als "dierlijk"

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:36

Idd.
Mensen trappen vaak in zinnetje als 'samen met da',.....
En kijken dan niet verder...

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:39

Ik geef sinds kort Carnilove! De duck and pheasant in mijn geval.
Hiervoor orijen. Die vonden ze wel lekker, maar kregen ze erg dunne ontlasting van.
Carnilove lijken ze nóg lekkerder te vinden, en goede ontlasting nu.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:49

Wij geven Nutrivet, 80% vlees en graanvrij. Wij zijn erg tevreden, katjes ook.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:16

Wij geven ook de Hills Urinary & Diet.
Heb ook een gelijkaardige specific gegeven. Ook gevalletje "een kat heeft het nodig, de andere profiteert mee".
Ik ga jullie voer eens googlen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 14:51

Mizora schreef:
Is haar volledig op natvoer overzetten geen optie?

Wij gaven 200g animonda carny en daarnaast nog 30-40g rc sensible 33 afhankelijk van hoe ze op gewicht bleef. Enkel het natvoer is op zich goed genoeg, mits er compleet op staat en niet aanvullend. Dit heeft te maken met de toegevoegde vitamines en mineralen en hoe goed het voer in balans is.

Rc 33 is gekozen vanwege uitmuntende smakelijkheid en het hoge eiwitgehalte. De zakjes beginnen bij 400g.

Ja, op zich wel. Maar om het gebit goed gezond te houden zijn droge brokken noodzakelijk. Toch?

Angela_ schreef:
Yarrah kan je proefzakjes aanvragen op de website :). Mijne zijn zojuist overgestapt naar Purizon. Vis en Lam en Vis vallen erg goed in de smaak. ik heb mijn katten altijd Royal Canin voor de zeer kieskeurige kat gegeven. Vonden ze echt heerlijk, en mijn kat verrekte het om iets anders te eten. Tot ik purizon probeerde. Mijn kater vind het echt heerlijk, en onze nieuwe kitten ook. Er staat bij mij altijd onbeperkt voer.

Heel sterkte trouwens met je poezendame. Ik heb mijn poezendame 7 maanden geleden moeten laten inslapen nadat ze melkkliertumoren heeft gehad. Ze heeft na de operatie nog 2 jaar mogen leven, maar nu was het echt op. |(

Goed om te weten, dankjewel!
Wat erg dat je haar hebt moeten laten gaan. Was het toch uitgezaaid? Dat hangt nog wel in mijn achterhoofd, ondanks dat we er op tijd bij waren. De dierenarts vroeg nog of we het wilden laten testen, het begint vaak goedaardig namelijk. Maar gezien de kosten niet gedaan. Hij verwachtte ook niks meer terug te zien in de toekomst. Onze andere kat is 2,5 jaar geleden ingeslapen na een vreselijke bottumor in de kaak. Ik word er nog beroerd van als ik eraan denk...
Bedankt in ieder geval :)

Ik heb er een aantal opties bij die ik niet kende, dank daarvoor!