Kat allergisch maar waarvoor.....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Kat allergisch maar waarvoor.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:52

Hoi allemaal

Ik heb sinds een jaar een kat, deze heeft een half jaar geleden ineens kale plekken gekregen en toen naar de dierenarts geweeest en heeft ze een prednison spuit gehad en toen was het snel weer over..
Een maand geleden had ze op de buik helemaaal kaal en ontstoken, en tussen beide achterpootjes kapot en bloed.. weer een spuit gekregen en t trok snel weg maar nu een paar weken later is het weer terug! Wij zitten te denken om een bloedonderzoek te laten doen , maar het schijnt zeer lastigste zijn om te achterhalen waar de allergische reactie vandaan komt, ik weet niet goed wat ik moet doen..

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:56

Met elke keer maar een prednison prik ga je de oorzaak niet achterhalen.
Wat je kunt doen:
Maandelijks ontvlooien met een goed middel > uitsluiten vlooienallergie
8 weken hypoallergeen dieet gaan voeren > uitsluiten voedselallergie
Bloedonderzoek > uitsluiten allergie voor ''iets'' in de omgeving (bomen, grassen, pollen, mijten, evt vlooien)

Dit uiteraard allemaal niet tegelijk en in overleg met je DA, al zou een goede DA je dit al moeten hebben uitgelegd..

Sas_Mon

Re: Kat allergisch maar waarvoor.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:00

heb je in de periode dat je kat dit ging vertonen een ander schoonmaakmiddel gebruikt? grote schoonmaak wat rigoreuzer dan anders oid. of een ander middel/ iets anders gedaan dan anders? ik vind het altijd vreemd als iets er opeens is, een tijd niet, en dan weer wel. misschien andere fles wasmiddel of vloerreiniger of heb je haar kleedje gewassen oid?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:22

Onze Me-Ow heeft het ook gehad.
Alles uitgesloten via de dierenarts en holistisch. Voer bekeken enz enz
Nooit kunnen achterhalen wat het is geweest.
Eerst 1x in het half jaar een prednison prikje en na 6 jaar was de tijd van de prikjes heel kort op elkaar geworden.
Helaas heeft zijn lijfje het niet aangekund en zijn zijn organen uitgevallen en hebben we hem in moeten laten slapen.

Alle partijen zeiden ook... allergie is heel moeilijk te achterhalen.
Kan ook stress zijn... het was een siamees en een echte druktemaker.

Ik hoop dat je vind waar het door komt.

Wij hebben het nooit kunnen achterhalen.

Moon_light94

Re: Kat allergisch maar waarvoor.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:55

Wasmiddel/schoonmaakmiddel wilde ik ook opperen ja.

Daarnaast kan het indd voedselallergie zijn, dus dan moet je gaan elimineren. Meest voorkomende allergie is voor kip en rund, dus dan op zoek naar voer waar dat niet in zit. En dan even proberen. Wat voor voer krijgt ze nu? Met brokken moet je dan idd op zoek naar hypoallergeen voer, zonder kip/rund. Maar het kan ook dat ze dan alsnog reageert op iets heel anders dan kip/rund.

Natvoer is iets makkelijker, dan zou je een paar weken lang natvoer met 1 enkele eiwitbron (1 diersoort) kunnen voeren. (Liefst dier wat ze normaal niet krijgt, bv wild of konijn oid).

Maar sws goed om dit alles indd in overleg met de dierenarts te doen. En bloedonderzoek kan dat ook geen kwaad, zoals hierboven al geschreven is.

Allergie is een lastig iets! Hopelijk vind je de oorzaak.