Nieuwe gup met vinrot, wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cathyenbeau

Nieuwe gup met vinrot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 18:39

Hoi bokkers!

Twee dagen geleden heb ik 3 nieuwe guppen gekocht voor mijn aquarium (25l). Nu ben ik erachter gekomen dat één van de nieuwe guppen vinrot heeft (vermoed ik). De eerste dag zwom de gup al slecht, gebruikte amper zijn staart. Ik heb het even in de gaten gehouden en gisteren zwom hij heel de dag goed, at hij ook goed. Niets aan de hand dus. Alleen sinds vandaag zat hij weer in een hoekje en nu is het zo erg dat hij krom zwemt en amper beweegt. Hij zit nu in een aparte bak. Gaat hij het nog overleven? Ik ben niet bekend met ziektes en infecties bij guppen en lees op internet verschillende antwoorden.

Afbeelding

De andere nieuwe twee guppen doen het erg goed, ook met de andere guppen gaat het goed. Nu lees ik dat vinrot besmettelijk is. Hoe kan ik het beste de bak verversen? Het gaat om een al ingedraaide bak en ik ververs het water wekelijks 20%. Nu lees ik op internet dat het raadzaam is om de volledige bak te reinigen. Is dit verstandig?

cathyenbeau

Re: Nieuwe gup met vinrot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 11:23

De guppy is inmiddels overleden -O-

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:27

Ik zou de rest van je bak de komende tijd even goed in de gaten houden, maar niet direct behandelen. Vinrot behandel je normaal gezien met Bactopur, maar dat spul doodt ook de bacteriën in je filter en dan kom je in de situatie dat je je filter opnieuw moet indraaien met je vissen al in je bak en dat is ook een hoop gedoe.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:29

Ik heb vroeger ook een aquarium gehad met enkele guppies. Ik herinner mij dat wanneer ik dit voorhad er een soort blauw middel te koop was in de dierenwinkel dat je in het water moest doen.
Voor de rest ben ik ook totaal geen kenner dus misschien dat er wel andere en betere oplossingen zijn :o

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:30

Deze mate van beschadiging/vinrot is niet dodelijk. Beestje is aan iets anders overleden.

Ik stel voor dat je even een dag gaat besteden aan het lezen over het houden van vissen op fora of facebookpagina's voor liefhebbers. Hier op bokt is ook een groot aquariumtopic met vrij veel kennis van zaken.

Want heel eerlijk, een bak van 25 liter is niet ok, de suggestie om de hele bak schoon te maken ook zeker niet.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:12

25 l is te weinig, en was de bak al ingewerkt ?

xkuslaurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:05

ik zou hem behandeling met exit of een ander medicijn voor je er nieuwe vissen bij doet, de guppen die je nu namelijk nog hebt zijn drager van het virus maar krijgen het misschien niet, maar de kans dat nieuwe vissen het krijgen is wel weer groter